Hur kallt är för kallt för att köra?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Tog kortet sent iår 8/9 och såklart ute och glider så ofta jag bara kan. Lite regn o kyla stoppar inte mig.:tummenupp
Nu har det blivit riktigt kallt på morgnarna (kring 0 grader) men dagarna så kliver tempraturen upp till 5-10 grader. Är verkligen ensam på vägarna när det gäller hoj men ny med kortet så kan jag inte hejda mig.
Tanken har slagit mig flera gånger om folket ser mig som en "idiot" :huvetatt jag borde ställa av hojen o åk bil istället.
Självklart klär ja upp mig efter vädret och lika underbart är det att köra även om det är kallt.
Var ute o körde hela helgen och snacket va att det va den sista helgen för iår men jag har inte gett upp hoppet än.

Vart går gränsen egentligen för kylan? Är det första snön eller är det nu som ni ställer av hojen?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Går väl utmärkt att köra när det är snö och minusgrader. Dra på sig mer kläder och dra ner på tempot så går det bra :)

Sen hur skoj det är om man inte är ute och sladdar is eller grusväg är en annan sak.
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Går väl utmärkt att köra när det är snö och minusgrader. Dra på sig mer kläder och dra ner på tempot så går det bra :)

Sen hur skoj det är om man inte är ute och sladdar is eller grusväg är en annan sak.


Självklart går det bra att köra men hur tänker folk när du kommer med en hoj när tempraturen närmar sig nollan?
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Kalla hårda däck och kall vägbana är inget att rekomendera
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Såg nu att jag har skickat in denna i helt fel avdelning:huvet. Kan jag flytta själv eller någon mod som kan skicka in tråden i rätt avdelning?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har du bara dubb så kan du ju köra tills snön smälter bort..:tummenupp

Vad bilisterna säger vet jag inte, lite förvånade över att möta en hoj borde dom bli när de börjar bli lite väl kallt iaf.
Men när de är nästan 10grader så går de ju bra, jag och skruttiz härifrån var ute på en tur i sandviken/gävle idag till o med.. :rolleyes:
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Stod och väntade på en buss vid Hötorget i Sthlm förra vintern i -20 grader. Stod ett MC-bud jämte sin hoj, tog en cigg och sedan hoppade han upp och körde iväg på en XT660 utan dubb. Hårdrock! :Bugar

Själv har jag precis ställt av...för mig är det fästet mer än kylan som gör att det helt enkelt inte känns bra att åka under 7-8 plusgrader. MEN däremot är 7-8 grader och snöfritt helt plötsligt jävligt nice väder att åka i mars månad. :yoparty
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag ställde av min hoj vid midnatt idag. Körde hem igår och märkte att fästet börjar ge sig ganska ordentligt i låga hastigheter när du vrider på och det kostar alldeles för mycket för att skrota.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
För mig är det omkring 5 grader, alltså nu. Hösten, regnet, kylan..
Som sagt redan, kalla däck på vått underlag ger inte värstbra grepp, spelar ingen roll om körningen är inspirerad eller inte.

Jag vill också ställa av hojen med god känsla, ett leende på läpparna att sista turen var ett stort nöje, och börja vänta på våren!
Förra året misslyckades jag, 3mil till vinterförvaringen på landsväg i -1c med en Ninja.. Framhjuls-släpp är inte skoj!

Generellt så går det väl att köra året runt med rätt utrustning. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För min del så kör jag så länge som det är barmark.
När det börjar komma is och snö så lägger jag ner hojåkandet.
Ska man längre sträckor så blir nollgradigt och strilregn lite väl kallt och lite väl riskabelt om man inte är väldigt påklädd och har dubbdäck.

Ännu så länge så är det inga problem för mig i stockholmsområdet.
Och ställer av det gör jag aldrig.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag kör så länge det inte är 0 grader eller mindre, tänkte köra till december hoppas jag.
Funderar på att köpa en lätt mc för vintern också.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag kör så länge det inte är 0 grader eller mindre, tänkte köra till december hoppas jag.
Funderar på att köpa en lätt mc för vintern också.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag kör tills det blir halt, det är för mig när det är minusgrader på natten och under ca +3 i backen, då blir det jäkligt svårt att förutse greppet.
När det är under 5-7grader i backen får man tagga ned och vrida väldigt försiktigt på rullen.

Idag t.ex. var det precis +3 i backen när jag åkte hemifrån och det var aldrig minusgrader under natten... men det var lite kyligt så allvädershandskarna åkte på och när jag kom fram till jobbet bestämde jag att imorrn blir det nog vinterbuffen också.

Skulle dock gärna vilja skaffa en vinterhoj också... men har varken råd eller plats med det.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag har ingen bil så om det står mellan MC och buss ska det vara jävligt kallt och 30 cm oplogad snö innan jag tar bussen. Tänkte sätta landsvägsdubb på enduron och svetsa ihop ett par skidor sen får vi väl se hur lockande idéen att köra hela vintersäsongen är i verkligheten...men bara man byltar på sig så man slipper frysa så blir det ju genast lite roligare, körde en del på sjön och i skogen i vintras, gick ju bra men det blåste inte så möö då iaf.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Jag långtidsparkerade min i garaget igår. :(
Nu börjar smörj/pill/torrgas-perioden :D
Det var frost hemma hos mig i morse...

edit: Åkte kommunalt i morse. Vallentuna->Stockholm C 1h 25 min. FYFAN.:huvet:huvet:huvet
 
Last edited:

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Jag kör gärna hela vintern, dock när det blir under 0 grader så verkar inte hojen gilla det. blinkersknappen blir seg osv
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top