Hur kallt är för kallt för att köra?

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Jag ställde av 1 sep då var de för kallt för min del.

Ja jävla posöråkare :arsele:D

Man märker att alla tänker olika. Fick ändå en tankeställare idag när jag åkte till jobbet med bilen halv 6 imorse och hamnar i bredställ i 60km/h i nerfösbacke o kurva. Bilen gliden över på motsatt körbana o styrningen lika med noll. Denna gång gick det bra men bokat tid för vinterdäck imorgon. Svart is eller isfläckar allmänt är förrädiskt nu och hamna i sånt med hojen kan aldrig båda något gott.

Ja fy så är det när man bor i Gävle :krama
 
Last edited:

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Sista turen blir nu i helgen för min del, sen är det dags att tvätta och ställa in i garaget och invänta den underbara våren igen!
Blir en tripp från Nynäshamn till Sandviken för att hälsa på folk sen hem igen på söndag igen! :) Sen får vi se om det blir motorvägen eller småvägar, beror på vädret och när jag slutar.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag är en riktig kycklig och kör numera helst inte när det är under typ.. +18... Kan sträcka mig till 15-16, men absolut inte kallare. Förr körde jag så länge det inte var snö, men nu är jag gammal och gnällig.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Enda problemet är när det kommer vägsalt på vägarna, då är det färdigåkt. Mc:n tycker inte om salt. Hösten är bättre än våren för då är det en massa grus på vägarna så fortsätt njuta av din nya hobby.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ett par veckor till skall man nog kunna klämma ut ur säsongen utan problem. Får bara ha lite koll på morgonen så det inte ligger frost på vägarna. Men visst får man klä på sig rätt bra om man skall ut på några längre turer i temp under 10 grader.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Den enda gränsen är väl minusgrader, och detta bara på grund av halkan.

Egentligen borde det vara lugnt även några grader under nollan bara det är torrt, men då har man inte mycket marginaler kvar. Hojen får rulla tills det är frost på morgonen i alla fall.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Mitt batteri frös sönder i -9, när hojen stått parkerad i drygt 4h. Annars är det greppet som sätter stopp, om man inte har en lätt offroadhoj med lastbilsdubbade endurodäck. Då klarar man både snö, is och asfalt. MC-pendlar till jobbet och tänker köra så länge som väglaget tillåter att köra sporthoj.

Ska man nöjesköra är det bra att ge sig ut efter lunch. Då har den förrädiska morgonfrosten lämnat vägytan.
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Jag kör så länge jag kan stå på mina ben, så finns inte för kallt. Allting går bara man har viljan. Så kan ja säga att de är skitskojj å köra på vintern när de är snö! Dock rekommenderar jag cross/enduro liknande leksaker med dubbar då...
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
När det är för mycket snö!
Kommer att åka tills första snön kommer till skolan för att slippa ta bussen som tar 90 min, medans med hoj det tar 15 ungefär :D

Men det börjar bli lite kyligt i ansiktet iaf, så blir att skaffa en hjälmhuva eller dylikt.
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Februari 2010...

Östergötland - Luleå (övernattning) - Polcirkeln - Luleå.
Totalt ca 160 mil på ca 30 timmar.
Hoj: XJ600 med skruvdubb.

Såg -32 som kallast men har ingen bild på det, kamerabatteriet ville inte vara med längre och jag klandrar det inte, det var fasen så bistert emellanåt...


IMG_0603.jpg


Men det är något speciellt för oss sörlänningar att komma så långt norrut!
IMG_0604.jpg


Och jag var ju inte ensam med "styre" heller... :)
IMG_0591.jpg
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Östergötland - Luleå (övernattning) - Polcirkeln - Luleå.
Totalt ca 160 mil på ca 30 timmar.
Hoj: XJ600 med skruvdubb.

Såg -32 som kallast men har ingen bild på det, kamerabatteriet ville inte vara med längre och jag klandrar det inte, det var fasen så bistert emellanåt...


IMG_0603.jpg


Men det är något speciellt för oss sörlänningar att komma så långt norrut!
IMG_0604.jpg


Och jag var ju inte ensam med "styre" heller... :)
IMG_0591.jpg



:yoparty:Bugar respekt:Bugar
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag åker tills det fryser så det blir is, är det torrt kör jag.

Sen får hojen stå tills det blir mycket snö och gärna så kallt att dom inte kan salta, då kör jag igen :) typ när väglaget ser ut som bilderna ovan så man slipper överraskningar ;)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
När man drar omkull i en backe så är det dags att åka hem.

Åka hem och sätta i dubben alltså.
 

tkdrille

Guest
Ja jävla posöråkare :arsele:D

Du är bara ledsen för du har liten snopp och frågar mig om den duger varenda gång vi träffas. :D
Eller så är du avundsjuk för att du är för slö för mig.
Du får själv välja vilket av det de är ;) :7peta

Nej fy jag vill inte ens gå ut i kylan nu.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fast om man dömmer av hur dom är klädda och hur dom länge dom jobbar med bara händer så tror jag det är betydligt varmare när dom filmar.
-28 var väl den lägsta temperaturen som sparades under natten.

Näe:va - varför tror du det:D

Har kört massa båge i -20 - och det startar fint men man lider med motorn:D

Kallstart grand deluxe - sliter som 300 mil sommarkörning.

Men du ser att dom har ett extrabatteri med sig med en truckkontakt och lägger i för att vara säkra på att komma iväg.
Det medhavda batteriet har dom haft med sig i värmen - extra batteri alltså.

Men med ett Yaeasy YTX är iaf inte -20 ett problem - däremot bortanför -30 kan det bli lite trögt med oljor och så.

Men dom verka ju förebredda med den här setupen att ha med sig
en "backup acc" och koppla in
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Näe:va - varför tror du det:D

Jag förklarar ju varför jag tror det är varmare i luften. Att sen hojen är kallare som stått ute en hel natt är en annan sak.

-28 är i övrigt inget direkt märkvärdigt i min värld.

Visst dom har extra batteri men vi vet inget om skicket på batterierna och framför allt så vet vi inte vad dom har för viskositet på oljan.
Med 15W40 i den temperaturen kan man glömma att motorn startar oavsett hur många batterier man har.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top