Hur kallt är för kallt för att köra?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ne har kört med 20W50 och varit ute och tältat och sedan dratt igång hojen i 18 minus med ett vanligt 18Ah Yasa Ytx på förmiddagen.

Har även varit ute och tältat med Biltemas batteri och då blev det slowburn i läge i gasköket under blocket i en timma innan det orka dra runt - då var det bara -7
och nån 10W 40 olja

http://mymiata.paladinmicro.com/1990OilSpec.gif - inte rätt men det gick i första fallet ändå
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vinterkörning

När Jag var ung & körkåt körde Jag till snön lagt sig. Men efter två incidenter slutade jag. Den först var på Liljeholmsbron det var barmark & ca. 1-2 + grader, kom från Hornsgatan & i svängen upp på bron släpper bakhjulet rejält, Kan fattar är idag inte hur jag undvek att åka omkull då bakpartiet stod i högerfilen 90 grader mot trafiken. Att Jag satte ned en fot & hade ganska låg fart kan ha bidragit, samt att hojen var ganska lätt.
Andra gången var i april för nått år sedan så det var strålande sol & barmark på morgonen men snöstorm på vägen hem. Jag hade race däck utan nämnvärt mönster så inga av däcken fick fäste, men värst var sikten, snö på visiret & imma inifrån, Jag såg inte ett skit. Jag höll 30-50 km/h på en 90 sträcka & var hela tiden livrädd för att bli påkörd bakifrån.

Efter det går gränsen vid +5 som lägsta dygnstemperatur & + 10 när Jag kör.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag tycker inte att det är temperaturen som avgör när det är dax för att ställa in hojen utan underlaget. Höstregn och stormar är mycket tråkigare att köra i än en klar januarimorgon med 17 minusgrader och torr vägbana. Det jag upplever så här års är att det är viktigt att ha buff och se till att det inte drar upp kall luft i ansiktet. Värmehandtag är skönt, kör fortfarande med sommarhandskar.
 

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Jag tycker det börjar bli för kallt. Körde igår och gick väl bra i stan men landsväg... Burr! Går säkert att köra länge/hela vintern men jag ställer nog av snart och börjar sukta till nästa säsong.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Med tanke på saltningen av vägarna börjat nu när frosten visar sig så känns de inte direkt som de bästa för hojen :död

Körde hem min första sportis 20mil / 2grader, kände inte ens pungen efter de första milen :gnissla så ja håller mig gärna till åtminstonde 10 grader & uppåt :) Första rundan i år var i slutet av mars & de va inte direkt så man kunde njuta ( i alla fall inte jag )
Finns nog inget som heter perfekt mc väder.....men när vindarna känns som knivar så låter ja hellre hojen stå!
 
Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Skönt med lite inspiration, det känns alltid lite segt inför vintersäsongen.

Ska sätta dit styrmuffarna (biltema) idag, snart blir det av med motardhjulen och på med vinterdäcken.

När snömodden i slushformat ligger i ett 3-4 cm jämnt täcke på vägen är det som roligast!
 

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Hus
Hoj
KTM
Skönt med lite inspiration, det känns alltid lite segt inför vintersäsongen.

Ska sätta dit styrmuffarna (biltema) idag, snart blir det av med motardhjulen och på med vinterdäcken.

När snömodden i slushformat ligger i ett 3-4 cm jämnt täcke på vägen är det som roligast!

Vad för typ av däck kör du med, dubbat/odubbat?
På Motard eller offroad fälg?

Ser själv efter en 450 som jag ska köra med i vinter..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top