Hur kan det vara 30-40% dyrare i Sverige (nypris)?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
1 EUR = 9.02 SEK
1 USD = 6.29 SEK
1 GBP = 10.2586673 SEK

Ger ju en indikation på varför det är betydligt billigare utomlands nu än för några år sedan.
 

jetson

Guest
EXAKT GUBBAR nu e ni inne på rätt spår.

Det är därför det är så fantastiskt att en brittisk hoj inte blir billigare [GUD FÖRBJUDE ATT PRISET SÄNKS :D:D:D] eller åtminstone ligger kvar på samma nypris i Sverige. Nypriset på en vanlig street triple höjdes ju nyligen från 79k till 89k i Sverige. Men från 2007 när den kom (tror jag) till idag så har pundet droppat från 13-14kr till 10 kr. Sen har ju euron legat rätt stadigt runt 9-10 kr ändå.

Det går inte ihop och jag verkar inte vara den enda svenske kunden som slutat köpa alla standard bortförklaringar. Iofs har jag aldrig köpt en ny hoj i Sverige, känns liksom inte värt.. men låg nypriset runt 60-70 som i Tyskland hade jag (och många många med mig) sprungit och handlat nytt istället för att köra runt på hojar som är 5-10 år gamla. Lite bitter är man väl. Får nog plocka ur hojen i helgen så man slutar vara så jävla bitter :D
 
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Jag har läst tråden med intresse men som jag förstår det är slutsatsen att vi i Sverige betalar ockerpriser eftersom vi är så naiva jämfört med andra länder? Visst, för oss är det billigare att köpa från Tyskland/England, men i relation till deras köpkraft så kanske varan är lika dyr för dem, som när VI köper den i Sverige?
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Nån som vet om man kan spara på att handla i Danmark? (hoj alltså)
Kommer ihåg att man kunde spara mycket pengar på att köpa bil där förut p.g.a att deras moms var så hög så hade handlarna lägre priser.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är underligt att ingen hoppat in med kommentarer om att alla svenska företag går i konkurs om alla beställer utomlands och använder de svenska ÅF som provhyttar.

Om alla handlar på nätet så kommer ju många handlare i Sverige antingen få lägga ner eller börja handla på samma ställen som deras utländska konkurrenter gör. Att göda min lokala handlare lite genom att handla där för en skälig peng har jag inget problem med. Jag betalar hörna lite extra för den servicen (10-15 möjligen 20%) mer än på nätet. Men att betala 100+ % mer och stoppa pengarna i generalagentens ficka låter jag helst bli.

Med den globala marknaden som råder så känner jag lite som Steffo att 10-20% kan jag gott betala mer för att handla av en lokal BRA handlare, men när det blir mer så känns det som att handlaren kanske borde fundera på om han är i rätt bransch.

Att inte fler handlare gör gemensam sak i att ifrågasätta generalagenterna förstår jag inte om det handlar om de förhållanden som vissa skrivit om här.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Att inte fler handlare gör gemensam sak i att ifrågasätta generalagenterna förstår jag inte om det handlar om de förhållanden som vissa skrivit om här.

Japp tycker det verkar skumt, som jag ser det verkar det som ingen vill stöta sig med dom.
Dom borde gå ihop och göra nåt som Vivo butikerna exempelvis som blev Vi-Butikerna.
Fast nu blev det ju ingen direkt skillnad i pris även om dom skippade Grossisten Axfood eller vilka det nu var :tungan
Klart är iaf att generalagenterna lever på lånad tid, jag tror inte dom kommer finnas kvar så många år till, iaf inte i dagens form.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Känns som att samma sak gäller för Elgiganten,Mediamarkt m.m som för dagens Mc-handlare.

När man börjar skita i kunden och servicen, så gäller det att pressa priset så mkt som möjligt och räkna ut om det är billigare att pissa på sina kunder än att faktiskt vara hjälpsam och ha grym service, ja då får man oxå stå för konsekvensen att folk börjar handla utomlands...

Ett exempel är att jag försökt beställa en ny storlek på dom utbytbara kindkuddarna till min xlite 602. Beställa går bra, men jag får inte fram vilken modell som sitter i hjälmen från början OCH jag får inte reda på priset förrän jag beställer dom.
Jag vet alltså inte vilken storlek jag ska beställa eller vad dom kostar...hmm...
Vem beställer nåt utan att veta priset först? Sinnesjukt.
(butiken och Generalageten tillfrågad)

Om allt handlar om att spara så mkt pengar som möjligt, varför handlar ni inte där det är billigast för?

Den första handlare som inriktar sig på pris OCH kvalitet kommer slå jävligt stort tror jag...

Eller är svenska folket för dumma för det?
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Känns som att samma sak gäller för Elgiganten,Mediamarkt m.m som för dagens Mc-handlare.

När man börjar skita i kunden och servicen, så gäller det att pressa priset så mkt som möjligt och räkna ut om det är billigare att pissa på sina kunder än att faktiskt vara hjälpsam och ha grym service, ja då får man oxå stå för konsekvensen att folk börjar handla utomlands...

Om allt handlar om att spara så mkt pengar som möjligt, varför handlar ni inte där det är billigast för?

Den första handlare som inriktar sig på pris OCH kvalitet kommer slå jävligt stort tror jag...

Eller är svenska folket för dumma för det?

Nej kanske inte för dumma men aphögt beskattade/avgiftsbelagda och skyldiga att betala massa annan skit än sin egen verksamhet.

Om du frågar mig vill säga. Men jag håller med, situtionen har blivit ohållbar här i sverige. Största problemet anser jag vara Duells, undrar hur länge de kan hålla på som de gör...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top