Mr. Burton
Trasig
Det ockras något vansinnigt, och det är inte bara momsen, det är för många led på vägen ut till slutkunderna.
Problemen börjar hos grossister som jofrab, duells mfl.
Ta en ny 450 cross (yama, honda, suka, kawa), går att shoppa 10or för lite över 60 här hemma i Sverige, naturligtvis gråimport, men sålt av ett svenskt företag, momsat och klart (fordonshandel.se) - motsvarande hojar ligger fortfarande 20 upp hos våra vanliga handlare.
Hur kan det komma sig?
De lokala handlarna "rear" ut hjälmar ibland, dammiga hyllvärmare som legat i flera år, för samma pengar som man handlar nya grejer inkl. frakt från fc....osv.
Det har sagts förut, hela åf-ledet lär vakna, det är generationsskifte på G, folk är inte rädda för att handla på nätet längre, man börjar kolla upp garantivillkor, och inser att svensksålt oftast betyder diddly-fucking-squat.
/J
Satt och funderade på exakt samma sätt för någon vecka sen.
Måste man använda sig av generalagenter med mera?
Som butik skulle man tjäna mer om man importerade prylarna själv, och man skulle dessutom få mer kunder pga. det lägre priset.
Ett av argumenten för duells etc är väl lagerhållning, men jag tycker det har blivit sämre och sämre med åren, lite Rizoma prylar kan t.ex. ta uppemot 10 dagar (eller mer) att få tag i.
Jag ser inte att det ska vara värt med 30-40% mer i pris för att få vänta ett par veckor på prylar till den lokala butiken istället för att vänta en vecka på nätbeställningen, visst kan det ta längre tid från nätet med men det är ju värt väntetiden pga. det bättre priset