Hur kan det vara 30-40% dyrare i Sverige (nypris)?

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Det ockras något vansinnigt, och det är inte bara momsen, det är för många led på vägen ut till slutkunderna.

Problemen börjar hos grossister som jofrab, duells mfl.

Ta en ny 450 cross (yama, honda, suka, kawa), går att shoppa 10or för lite över 60 här hemma i Sverige, naturligtvis gråimport, men sålt av ett svenskt företag, momsat och klart (fordonshandel.se) - motsvarande hojar ligger fortfarande 20 upp hos våra vanliga handlare.

Hur kan det komma sig?

De lokala handlarna "rear" ut hjälmar ibland, dammiga hyllvärmare som legat i flera år, för samma pengar som man handlar nya grejer inkl. frakt från fc....osv.


Det har sagts förut, hela åf-ledet lär vakna, det är generationsskifte på G, folk är inte rädda för att handla på nätet längre, man börjar kolla upp garantivillkor, och inser att svensksålt oftast betyder diddly-fucking-squat.

/J

Satt och funderade på exakt samma sätt för någon vecka sen.

Måste man använda sig av generalagenter med mera?
Som butik skulle man tjäna mer om man importerade prylarna själv, och man skulle dessutom få mer kunder pga. det lägre priset.

Ett av argumenten för duells etc är väl lagerhållning, men jag tycker det har blivit sämre och sämre med åren, lite Rizoma prylar kan t.ex. ta uppemot 10 dagar (eller mer) att få tag i.

Jag ser inte att det ska vara värt med 30-40% mer i pris för att få vänta ett par veckor på prylar till den lokala butiken istället för att vänta en vecka på nätbeställningen, visst kan det ta längre tid från nätet med men det är ju värt väntetiden pga. det bättre priset :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det ockras något vansinnigt, och det är inte bara momsen, det är för många led på vägen ut till slutkunderna.

Problemen börjar hos grossister som jofrab, duells mfl.

Ta en ny 450 cross (yama, honda, suka, kawa), går att shoppa 10or för lite över 60 här hemma i Sverige, naturligtvis gråimport, men sålt av ett svenskt företag, momsat och klart (fordonshandel.se) - motsvarande hojar ligger fortfarande 20 upp hos våra vanliga handlare.

Hur kan det komma sig?

De lokala handlarna "rear" ut hjälmar ibland, dammiga hyllvärmare som legat i flera år, för samma pengar som man handlar nya grejer inkl. frakt från fc....osv.


Det har sagts förut, hela åf-ledet lär vakna, det är generationsskifte på G, folk är inte rädda för att handla på nätet längre, man börjar kolla upp garantivillkor, och inser att svensksålt oftast betyder diddly-fucking-squat.

/J

Klockrent! Precis min mening, kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Visst kan man handla utomlands och tjäna en liten slant.
Men att tro att ÅF i Sverige täljer guld med sina priser är bara naivt.

Det brukar gå bra att gnälla tills den bransch man själv är anställd i konkurrensutsätts av lågkostnadsländer.

Om det sedan är bra/dåligt, rättvist eller orättvist kan man alltid diskutera.

Ser ingen i tråden som tror att ÅF täljer guld... snarare grossisterna.
Nu vet jag inte hur Duells och dylikas årsredovisning ser ut men jag är bra sugen på att sniffa upp den och läsa igenom.

Nu har jag en ÅF som jag är väldigt nöjd med men visst, priserna skulle gärna få vara lite lägre.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Klockrent! Precis min mening, kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp

Att det råder kartell i Sverige på mc tillbehör e ju inget nyhet direkt.

Hjälmmarknaden är ju ett typiskt exempel på detta.

Duells är så vitt jag vet generalagent för shoei och på deras sida kan man se att priset ut till kund ligger på ca 5695:- för en lackad Shoei xr-1100.

Okej tycker man och börjar ringa runt för o se vad återförsäljarna har för priser.

Samtliga återförsäljare som jag kollat med (samtliga stora i Sverige samt lokala firmor) ligger på 5695:-

Om man inte kan kalla detta för kartell så vet jag inte vad.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att det råder kartell i Sverige på mc tillbehör e ju inget nyhet direkt.

Hjälmmarknaden är ju ett typiskt exempel på detta.

Duells är så vitt jag vet generalagent för shoei och på deras sida kan man se att priset ut till kund ligger på ca 5695:- för en lackad Shoei xr-1100.

Okej tycker man och börjar ringa runt för o se vad återförsäljarna har för priser.

Samtliga återförsäljare som jag kollat med (samtliga stora i Sverige samt lokala firmor) ligger på 5695:-

Om man inte kan kalla detta för kartell så vet jag inte vad.

Har läst något rykte nån gång att om en ÅF gick emot Duells rekommenderade priser så blir det ett jävla liv och sagd ÅF blir typ utfryst från Duells... då är det inte lätt att vara handlare med sådana villkor i branschen.

Mellanhänder kallas det.

Fast tyvärr är det inte hela sanningen heller... kollar man nypris på hojarna så bestäms det på central nivå och det är här jag tycker det blir riktigt fishy... hur kan t.ex. Honda i Japan bestämma att en hoj skall kosta 160.000:- i Sverige och $9000 i USA?????
Det är i alla fall vad jag förstått det som när diverse tester säger att "Japan" inte bestämt priserna än när de testar sproilans nya hojar.

Förmodligen är det så att man kommit fram till ett pris som köparna i landet precis kan acceptera och då kör man på det... skulle man försöka med t.ex. $20.000 för en sporthoj i USA så skulle ingen köpa de...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mellanhänder plus volymen såklart. Större volym, bättre förhandlingsmöjligheter. Sverige är en för liten marknad.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Ptjaa, inget uppseendeväckande högt resultat men hyggliga tillgångar och en bra soliditet enligt en snabb titt: http://www.allabolag.se/5560450115

Nä det klart men är det så konstigt? Kollar men djupare i deras bokslut så ser man att dom har personalomkostnader á 459000 spänn per år och anställd.

Varje anställd kammar alltså hem runt 30 lappar i månaden, rätt dyrt för ett gäng lagerarbetare. Eller kan de va så att chefen kammar hem storkovan?
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Nä det klart men är det så konstigt? Kollar men djupare i deras bokslut så ser man att dom har personalomkostnader á 459000 spänn per år och anställd.

Varje anställd kammar alltså hem runt 30 lappar i månaden, rätt dyrt för ett gäng lagerarbetare. Eller kan de va så att chefen kammar hem storkovan?

Och dom siffrorna är bara på dotterbolaget väl?
Finns ju ett moderbolag knutet till med :D
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
ÄNTLIGEN! Skulle precis starta en tråd i ämnet....

Tycker det hela är smått fascinerande att det skiljer så mycket, och framför allt att så få bryr sig, det kanske bara hänger på att vi är korkade?

Ännu ett bevis att den som lever efter utrycket "man får vad man betalar för" garanterat blir blåst vid varje inköp!
Visst för 50 år sen kanske det stämde men det har ju hänt en del sen dess, typ globalisering!

Förklara gärna en generalagents roll nuför tiden och varför handlare är tvungna att handla av dem....vilket jag antar eftersom handlare knappast hade väntat att bli först med att sälja postorder här i Svedala med UK priser +10%.....

Att personal kostar förstår jag och hade utan problem betalat extra för butikspris (likt Inet data), men 30-40% är helt sinnes!!!!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ge marknaden något år till så kommer nog grossisterna få ge upp sitt grepp då detta fenomen blir mer och mer tydligt på andra marknader!

Enda anledningen till att grossister skall funka är om marknaden är väldigt liten vilket inte är fallet här!

Det enda jag handlar via svenska handlare är saker som jag inte sparar in tillräckligt på för att orka vänta lite extra!

För den som pratade om att import inte lönar sig pga av omkostnader bör kolla på UK där du utan tvekan på nyare hojar kan göra närmare 30-60kkr vilket gör 10kkr i omkostnader väldigt acceptabelt! Vill man göra ett riktigt "klipp" kan man köpa en Desmosedici för endast 300kkr...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Förklara gärna en generalagents roll nuför tiden och varför handlare är tvungna att handla av dem....vilket jag antar eftersom handlare knappast hade väntat att bli först med att sälja postorder här i Svedala med UK priser +10%.....

Garantiåtaganden, det är generalagentens roll.

Ja, så vad gör vi?
Fortsätter att knyta näven i fickan eller hämtar våra gödselspridare och åker till Duells :tungan

När det kommer till just Duells så är jag ingen storkund hos dem direkt, det mesta de säljer köper jag via ebay istället.
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Handla mera över nätet.

Anordna inköpsresor där man åker ner ett gäng å tjöper de man behöver i reservdelar och utrustning.
De går nog att fixa med hojar oxå om man anordnar bra transport.

Då kan den svenska "ankdammsmarknaden" stå med lösnäsa och fundera varför de losar kunder :tummenupp


Ja, så vad gör vi?
Fortsätter att knyta näven i fickan eller hämtar våra gödselspridare och åker till Duells :tungan
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Priserna sätts efter marknadens köpkraft snarare än faktiska extrakostnader. Eftersom Sverige är ett relativt sett ganska rikt land sätts mycket högre priser åt oss. Att vi har kort säsong vilket späder på mc körning som ren nöjeskörning påverkar väl kanske inte priset direkt, men betalar ockerpriserna gör man ju. Regions-/marknadsindelningen är på god väg att rasa sönder eftersom man lika lätt beställer från valfritt EU land som någon svensk websida.

Lite nyfiken på hur folk brukar försäkra sin hojar runtom Europa och även utanför. Kör verkligen majoriteten hel/hel? Visst kostar personskador mycket pengar, men hur ser fördelningen av försäkringsbolagen kostnader ut? Känns som att man betalar tusenlappar om året bara för att hålla någorlunda nya hojor med fantasktiskt överprisade kåpor.
Tycker dessutom det verkar som många försäkringsbolag/verkstäder har lekstuga med och vid inlösning av hojar. Fast det kanske inte är så konstigt med med såpass dyra reservdelar.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Sug på den här karamellen då.

En rekluse automatkoppling kostar, i butik i Amerikat 600 USD vilket är ungefär 3800 SEK. Momsa på det med frakt så ligger det på lite mer än 5000 kr.
Samma koppling kostar i Sverige 7800 SEK, och det är hos dom som importerar den direkt från Rekluse själva. Inga mellanhänder där. Men dom får väl ta vilka priser dom vill, helt ok.

Men återförsäljarna i andra länder får inte sälja till utlandet, för att "hedra" importavtalet med Rekluse. Fri marknad?!
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
eller denna....

NGK stift i Svadala 100kr st.
Samma NGK stift i UK 24kr !!!

Skillnad....en fet generalagent?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top