Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Hallå! Jag köpte min första hoj igår och har redan börjat tänka på hur och vad jag ska göra för att kunna underhålla den. Det är en Kawasaki 500S GP-Z -93 som har kört 6000 mil. Hojen är redan servad hos MC-huset och jag har fått ett års garanti på den.

1.Det jag undrar är om det finns någonting för motorcyklar som bör bytas ut efter ett X antal mil, som t,ex bilarnas kamrem som bör bytas efter 10,000 mil och vad brukar det kosta?

2.Hur ofta bör jag serva hojen?

3.Vad kan jag göra själv för att hålla den i toppskick?

4.Vad bör jag undvika med hojen om jag vill kunna ha den i bra skick länge?

Förstår att det kan vara rätt så dumma frågor men jag har 0 kunskap angående MC tillskillnad från bil!

Tack på förhand!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det du mest kommer ägna dig åt är att se till att kedjan är smörjd, ren och rätt spänd. Dumt att slarva med detta. Sedan är det att byta olja och filter, busenkelt.

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Diezel: Tack som fan! Nice Manual :D
@Probotector: Okej, låter enkelt :) Tack så mycket

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
NÄHMEN VILKEN FIN HOJ :D min första var GPZ500S från 88.

Kedja smörjer du lite då och då ungefär var 50:e mil. Jag brukar köpa fotogen på Biltema som jag tillsammans med en tandborste använder för att rengöra kedjan. Finns även en sån sprej du kan använda.

Olja / Filter köper du också på biltema och är busenkelt.

Stift kan du byta själv.
Luftfilter är enkelt att rengöra.

Byta bromsvätska/Smörja vajrar kan du också göra :)
Sen när det är dags att byta däck skruvar du av hjulen och lämnar in dem tillsammans med däcken så blir kostnaden inte mer än ett par hundralappar. :banana

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@stektech: haha tack så mycket! När du smörjer kedjan, det är väl bara och skruva bort kåpan som skyddar kedjan och sen börja borsta? Och vart är oljefiltret på Mc:en? Och hur bytar man stift? lätt och göra de som nybörjare eller? Jag ska nog klara av de me lite hjäl pav youtube tutorials :D ! Som tur sitter det redan splitternya däck både fram och bak! Tack så jättemycket för infon man

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kör på t ex Motul olja eller Castrol mfl men absolut inte på Biltema mc olja om du vill ha en bra motor alltför länge.Provade denna på Sevenfiftyn och det blev ganska snabbt problem med slirande lameller, varmgång och slabbig olja rent för tidigt.Gick tillbaka till Motul och problemet försvann omgående.Det finns en anledning till Biltemas billiga oljepriser och det är inte för att de köper in stora partier utan för att den är sämre än övriga.

Normala förbättringar som byte av motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bromsklossar, drev och kedja lär du dig med tiden.

Och grattis till din nya Hoj och kör med huvudet så vi slipper läsa om dig i tidningen.Jag ska mossa på dig om vi möts.Står Ankan1 på hjälmen. :crash

Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Kör på t ex Motul olja eller Castrol mfl men absolut inte på Biltema mc olja om du vill ha en bra motor alltför länge.Provade denna på Sevenfiftyn och det blev ganska snabbt problem med slirande lameller, varmgång och slabbig olja rent för tidigt.Gick tillbaka till Motul och problemet försvann omgående.Det finns en anledning till Biltemas billiga oljepriser och det är inte för att de köper in stora partier utan för att den är sämre än övriga.

Alla har vi olika erfarenheter. Jag körde min gamla Fazer 600 ett par tusen mil på feltemaolja utan några som helst problem. Nuvarande gråkråka går också på biltemaolja, dock helsyntet för bil eftersom Guzzi har såväl torrkoppling som separat smörjning av växellådan.

Och grattis till din nya Hoj och kör med huvudet så vi slipper läsa om dig i tidningen.Jag ska mossa på dig om vi möts.Står Ankan1 på hjälmen. :crash

Instämmer. Mig känner man igen på hojen, finns inte många grå V11 ute i trafiken :yoparty

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu börjar starten på en 100 sidors tråd om Biltemaoljan igen :)

Last edited:

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Ankan1: Låter hur logiskt som helst! Kör nog på kvalitetsoljan som du säger! Kommer nog köra rätt lugnt, har en jävla respekt för motorcyklar tillskillnad från bilar :) ! Vi ses säkert ute någongång. Måste bara säga, fyfaaaan vilken söt avatar du har, riktigt fin e han, både han och hjälmen han har på sig.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
@Ankan1: Låter hur logiskt som helst! Kör nog på kvalitetsoljan som du säger! Kommer nog köra rätt lugnt, har en jävla respekt för motorcyklar tillskillnad från bilar :) ! Vi ses säkert ute någongång. Måste bara säga, fyfaaaan vilken söt avatar du har, riktigt fin e han, både han och hjälmen han har på sig.
Och hur definierar du kvalitetsolja? Högt literpris? Isf kan jag köpa Biltemas olja och sälja vidare den till dig för 200kr/l, då gör vi båda en bra affär, du får stans bästa olja och jag tjänar en bra slant :tummenupp

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Hoztic: Njaeh, jag kör mer på rykte och reklam. Man har haft vänner som har använt biltemas olja som sedan har skadat mer än vad det har gjort nytta, och varje forum man är inne på snackas det alltid skit om vissa biltema varor som t,ex oljan, måste finnas en anledning till det. Jag har varken sett eller hört någon som har använt t,ex Castrols olja och sedan sagt att motorn har förstörts eller att det var en skitolja, visst måste det har hänt någon men just biltemas olja har inte så jättebra rykte. Deras spolarvätska däremot ska vara glans :D

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
@Hoztic: Njaeh, jag kör mer på rykte och reklam. Man har haft vänner som har använt biltemas olja som sedan har skadat mer än vad det har gjort nytta, och varje forum man är inne på snackas det alltid skit om vissa biltema varor som t,ex oljan, måste finnas en anledning till det. Jag har varken sett eller hört någon som har använt t,ex Castrols olja och sedan sagt att motorn har förstörts eller att det var en skitolja, visst måste det har hänt någon men just biltemas olja har inte så jättebra rykte. Deras spolarvätska däremot ska vara glans :D
Nja spolarvätskan fräter på rutorna .Har jag hört

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, reklam är ju en i högsta grad sanningsenlig och oberoende informationskanal :rolleyes:

Det finns gott om folk som har kört tusentals mil med gathojar, många säsonger med racehojar och många rundor på strippen med turbohojar med Biltemas olja, utan problem. Själv har jag upplevt betydligt mycket mer problem med Castrols olja i mina hojar, kopplingen tålde inte den oljan, och problemen försvann med Biltemas olja.

På vilket sätt har Biltemas olja skadat dina polares motorer? Vad var det för hojar?

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Hoztic: Nja men nu var det förstahandsinfo från nära vänner, ingenting kom från reklam :p. Fast detta är biltemas olja för bilar, inte motorcyklar, vet inte om det spelar någon roll. Enligt dom så känner de att motorn har gått trögt och att bilen blev väldigt varm av någon konstig anledning, och så snabbt de bytade olja så gick det bättre. Har även hört att biltema oljan har varit väldigt "vattenaktig" tillskillnad från den här tjocka oljan som dom andra har. Men som sagt, jag går efter vad folk har för erfarenheter, säger tusen människor att biltemas olja är skit så måste det vara något fel på det, hade tusen människor sagt att Castrol oljan är skit så hade jag inte köpt det, så gör jag iaf :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Vill man ha märkesolja billigt kan man köpa 20 l OKQ8 SBK på Swedol så blir det runt 75 kr/l. Hjälpte några kompisar med oljebyten så den dunken gick åt på ett år.

För att återgå till vad tråden handlar om: Kolla även bromsvätskan så att det ser ren och ljusgul ut. Den ska bytas varannat år och det kanske inte är gjort på en äldre hoj eller på servicen. Äver kylarvätskan bör kollas/bytas varannat år för att bibehålla rostskyddet. Kolla på serviceprotokollet vad som är gjort, så du inte gör dubbelt bara :tummenupp

Bra däck och bromsar är det viktigaste av allt på en hoj. Inga torrsprickor i däcken? Tillverkningsår? (fyra siffror i en oval på däckssidan som anger veckonummer och år)

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Fan inget fel på biltemas olja! :dummer:dummer

Min GPZ500s hade centralstöd.
Så jag satte bara upp den och smörjade när den gick på tomgång.
Rengöring samma sak fast du har den avstängd och rullar bara lite på bakhjulet då och då och rengör en bit i taget. :p

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@K-Man: Ok bra tips! Tack så mycket!
@Stektech: Jag har inget centralstöd, får väl köpa ett kanske :p ! Tack så mycket

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...