@Avarage: Fan va nice! Jag ska prova med hypoidoljan! Vart får man tag på de? Macken eller biltema? "Kedjan ska aldrig vara torr" noted.
@Kazagger: Det har jag inte tänkt på, jag ska fråga MC-handlaren om det finns kvitto på att den är nyservad.
...Hypoidolja...
Den har ju alla egenskaper man önskar hos en kedjeolja utom den viktigaste, klister så att den sitter kvar på kedjan. Jag kör med sågkedjeolja som i sin tur är all möjlig slaskolja dom får över på raffinaderiet som sedan tillsats med klister.
Använder den även som luftfilterolja som i sin tur är ännu sämre skitolja med tillsats av klister och färg för att man ska se att den kommit överallt
Två minst sagt viktiga egenskaper för att en kedja skall få lång livslängd är:
1.) Alltid fuktig (med smörjmedel)
2.) Ren (smutsig kedja slits fortare)
Så hypoidoljan möter dessa två krav ganska väl. Men det innebär, precis som du skriver, att man får acceptera lite skit på bakfälgen.
Damm fastnar på oljan vare sig man har klister eller ej så man är inte hjälpt av att vara utan klister.
Är inte riktigt säker på hur du menar men klister som får oljan att sitta kvar på kedjan får ju också damm, sandkorn, små gruskorn, asfaltspartiklar mm. mm. att fastna på kedjan.
Spelar det någon roll om det kommer lite kedjeolja/vax på fälgen?
Jag köpte min för 14900:-. Det handlar inte om att hojen var billig, utan mer om att man ska ta hand om sakerna man har och uppskatta dom
Jag menar att de partiklar som fastnar på kedjan är så små partiklar att dom fastnar på oljan vare sig du har klister eller ej i oljan. De partiklarna fastnar bara för att ytan är fuktig.
Men dammet följer ju även med när oljan släpper från kedjan och kastas ut på fälgen eller gatan och om du även smörjer oftare så kommer ju din kedja faktiskt ha mindre ha mindre damm än min kedja.
Och vad jag menade var att om du har en olja som klistras fast och där´med INTE släpper kommer dammet (som du väljer att kalla det men det är mycket mer än bara damm) att sitta kvar medan på en kedja som ex. smörjs med hypoidolja följer det med oljan FRÅN kedjan. Var det hamnar sedan är ju av mindre betydelse kan jag tycka. Och det är just detta som är större delen av hemligheten bakom lång livslängd...ren kedja längre/oftare.
Jag tror vi är ganska överens.
Partiklar är väl en mer korrekt benämning men damm på vägar är ju i det här fallet oftast sandpartiklar och därmed det som skadar kedjan mest. Lite frömjöl och annat är ju mindre skadligt. Även metallpartiklar är mjukare och mindre skadliga än sandpartiklarna.
Fälgen och även dess färg tål ju oljan. Så nej, det spelar ingen roll. Så länge du inte börjar få olja på däcket som dels inte tål oljan lika bra men framför allt riskerar att bli halkigt.
Tja, vet inte om det var mig du åsyftade med ordet pedantisk!?
Allt handlar ju om vilka referenser man har.
Men om det är pedantiskt att tvätta hojen 3-4 gånger på 2500mil. Byta olja o filter mellan 1100-1500 mil när serviceintervallet är 1200mil. Att göra motorservice en gång/år dvs var 2500:e mil. Och att använda hojen dagligen mellan april - mitten oktober oavsett väderlek. Och kör på vägen som är framför mig oavsett asfalt eller grus.
Tja, då kanske jag kan kallas pedant! ;-)
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |