1.Det jag undrar är om det finns någonting för motorcyklar som bör bytas ut efter ett X antal mil, som t,ex bilarnas kamrem som bör bytas efter 10,000 mil och vad brukar det kosta?
- Olja och oljefilter skall bytas i motorn med jämna intervall (allt mellan vare 500 mil till varje 1200 mil. Lagom brukar vara en gång / säsong.
- Luftfilter skall bytas efter xxxx antal mil. Kolla i manualen hur ofta på din.
- Tändstifft brukar också bytas efter xxxx antal mil.
- Bromsvätska fram/bak bör bytas vart annat år vid normal körning eller oftare vid extrem körning (ex. på bana/tävling).
- Gaffelolja bör bytas i regel vart annat år till vart 3:e år vid normal körning och oftare om man kör mycket bana/oljämna vägar (grusväg).
- Kolla i manaualen om din hoj har kammkjedja (en kjedja som driver kammaxlarna i motorn). Om så är fallet brukar man efter XXXX antal mil behöva byta kammkjedesträckaren. Den manick som håller kjedjan spännd. Man brukar dock inte byta den regelbundet utan lyssna efter rasslande ljud från motorn när den är igång så hör man när det är dax. Tag hjälp av en mc-firma om du har svårt att höra själv.
2.Hur ofta bör jag serva hojen?
- Se ovan och om jag har missat nått kolla i manualen! ;-)
3.Vad kan jag göra själv för att hålla den i toppskick?
- Tvätta den (undvik högtryckstvätt) dvs. håll den ren så du bla. ser läckage eller andra problem.
- Smörja kjedan, skall göras ofta. Olika ofta beroende på vilket smörjmedel du använder. Men det finns en tummregel. Kjedjan skall ALDRIG vara torr.
- Smörj vajrar, nyckelhål, rörliga fotpinnar etc. med lite 5:56 eller liknande lättflytande smörjolja. Räcker i regel att göra det 2-3 gånger/säsong för att allt skall hållas i toptrim.
4.Vad bör jag undvika med hojen om jag vill kunna ha den i bra skick länge?
- Undvik högtryckstvätt, speciellt på ställen där det finns lager (hjullager, styrlager, svinglager etc.)
- Undvik wheelies/stoppies
- Tvätta av hojen efter du kört mycket grusväg eller när hojen blivit dammig/smutsig.
- Följ serviceintervallerna (speciellt byte av oljefilter & olja) någotlunda. Måste inte alls vara exakt på det miltalet men säg plus/minus 100-200mil.
- Använd bra motorolja. Inte de dyraste, det är slöseri med pengar, men en ok olja från något kännt märke.
- Undvik att köra på dåliga däck (gamla, för litet mönsterdjup ELLER platt/konstigt sliten profil. Och håll dig till kända märken/modeller av däck. Däcken är din livlina.
Och slutligen, för att hålla hojen i bra skick länge:
- Kör enbart så du känner dig HELT avslappnad/trygg. Var alltså "lyhörd" för hur du KÄNNER. Känns det inte bra ÄR det inte bra. Det är FEL och kan sluta illa.
- Var utvilad/pigg/aktiv i hjärnan under HELA TIDEN när du kör hoj. Dvs. tappa ALDRIG koncentrationen. Gör du det stanna, kliv av, gå ett par varv runt hojen innan du kör igen. Eller vila.
Som en liten hjälp på traven till helt avslappnad osv. kan jag rekommendera att gå någon av SMC:s kurser
https://www2.svmc.se/school
Förstår att det kan vara rätt så dumma frågor men jag har 0 kunskap angående MC tillskillnad från bil!
Absolut inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar vet du väll!
Grattis och Lycka till!
// Niklas