Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Men frågan är om oljebyte alls behöver göras med en så gammal hoj. Den kan inte vara värd många tusenlappar :p det var inte min GPZ500S iallafall :D finns säkert en ekvation för hur mycket pengar man ska lägga på service i relation till värdet på fordonet. Men nu är jag inte matematiker så jag skiter i att räkna ut det. :glömdet

Jag köpte min för 14900:-. Det handlar inte om att hojen var billig, utan mer om att man ska ta hand om sakerna man har och uppskatta dom :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag köpte min för 14900:-. Det handlar inte om att hojen var billig, utan mer om att man ska ta hand om sakerna man har och uppskatta dom :)

En klok inställning tycker jag. På en mc är det dessutom farligare att köra slut på den tekniska livslängden på många delar som tex kedja, hjullager, bromsar osv.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag köpte min för 14900:-. Det handlar inte om att hojen var billig, utan mer om att man ska ta hand om sakerna man har och uppskatta dom :)
Absolut!
Det man ska komma ihåg är väl att många köper billigt (för de vill inte lägga ner några pengar) och "kör ner den" och säljer vidare senare utan att bry sig. Om en beg. säljare säger "nyservad" till mig litar jag inte en sekund på det om inte kvitto finns! Alltid serva/gå igenom nyköpt, om inte annat får man en bättre känsla för, i det här fallet, hojen...
 

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Kazagger: Det har jag inte tänkt på, jag ska fråga MC-handlaren om det finns kvitto på att den är nyservad.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Danijal,

Var försiktig med vem du lyssnar på på det här forumet. Här finns en massa kompetens men betydligt fler som bara inte fattar hur fel ute de är. Tips som detta t ex:

"Men frågan är om oljebyte alls behöver göras med en så gammal hoj. Den kan inte vara värd många tusenlappar :p det var inte min GPZ500S iallafall finns säkert en ekvation för hur mycket pengar man ska lägga på service i relation till värdet på fordonet."

Varför skulle man skippa oljebyte för några hundra? Då har man inte förstått vad oljan gör för motorn. Kör du bara ett fåtal mil så byt en gång om året, förslagsvis inför vinterförvaringen. Du kan köra på biltema eller annan olja med rätt klassning och viskositet. Jag föredrar SBK-oljan man köper på Swedol, lantmännen(?) eller beställer från mack/butik. Priset blir ungefär samma och båda de nämnda är fullgoda produkter vågar jag påstå.

Samme person (en rookie) har dessutom gett rådet till en rookie (nämligen dig) att smörja med växel i. Båda dessa råd är fullständigt befängda att ge till en nybliven motorcyklist och är dessutom ett hot mot din och hojens hälsa. Hojen kan man byta ut...

Söker du på forumet så finns det goda handhavandetips men som sagt, var noga med vem du lyssnar på. Vad skulle vara fel med att följa manualen?

Tycker det var kul att Jörgen Karlsson hade fel angående nobelpristagare, det får man ju komma ihåg.:D (En person du kan lyssna på och lära av).

Kanske borde moderator rensa i tråden? Farliga och korkade råd borde tas bort. Tipset att tvätta däck med diesel är ju humor för någon som vet vad som händer och en livsfara för den som inte fattar utan tror på folks välvilja.

Det skall vara spillolja (tror jag)... V8 utan koppling:

https://www.youtube.com/watch?v=GUu9P3CKSMI

Måtte nu inte folk ta mig på allvar. Potter är en skön galning.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Handlare bör man kunna lita på tycker jag (men inte alltid, tyvärr...). Det var mer ett generellt råd ;-)
Det finns ju tyvärr en hel del exempel på motsatsen, så har man bara kunskaperna och verktygen så är det inte fel att serva hojen själv, framförallt när garantin gått ut och en stämplad servicebok inte är lika viktigt längre.
Har man inte kunskaperna finns handböcker och filmer på nätet.

Jag gör allt själv utom att synkronisera insprutningen för det har jag inte utrustning till. Då VET jag vad som är gjort. Serviceschema finns ju i handboken.

Jag tycker att TS (trådstartaren) är på rätt väg här. Köpt en nyservad hoj men vill ändå dubbelkolla så att allt är i ordning. TS kan ju kanske stifta bekanskap med andra hojåkare i Malmö under vintern och ev få sällskap med att gå ett varv runt hojen och kolla till allt, tillsammans med en mer erfaren?
Det borde väl finnas nån Malmö-del på SH.com?
 
Last edited:

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Blueridge: Bra skrivet! Håller med dig till 100% och det här med att moderaterna kanske borde ta bort efterblivna inlägg som är en hälsofara låter hur klockrent som helst. Jag tackar så mycket för varningen Blueridge, som tur är så finns det alltid någon som dyker upp här (som dig) och ifrågasätter idioten som tycker det är kul att bidra med farliga råd, men det kommer säkert gå bra. Jag har definitivt fått jättebra info från SH och folket här verkar vara skitsköna, men det dyker alltid upp ett mongo eller två! Tack igen.

@K-man: Ja precis, jag tänkte köra på youtube tutorials och en manual som nån snäll snubbe länkade lite längre bak i tråden :). Personligen vill jag gå igenom hojen, precis som du sa, för att kolla så att allt stämmer plus att jag vill lära mig hur jag ska hantera o serva hojen o upptäcka felen. Måste börja någonstans :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
@Blueridge: Bra skrivet! Håller med dig till 100% och det här med att moderaterna kanske borde ta bort efterblivna inlägg som är en hälsofara låter hur klockrent som helst. Jag tackar så mycket för varningen Blueridge, som tur är så finns det alltid någon som dyker upp här (som dig) och ifrågasätter idioten som tycker det är kul att bidra med farliga råd, men det kommer säkert gå bra. Jag har definitivt fått jättebra info från SH och folket här verkar vara skitsköna, men det dyker alltid upp ett mongo eller två! Tack igen.


Jag tycker varken att Stecktech är någon" idiot" eller nåt "mongo".:fakta Jag tycker däremot att råden han presenterat är genomgående dåliga. Hans och några andras.

Jag har inga förstklassiga mekanikerskills. Har kört mc 30 år i år, skött mina hojar, delrenoverat någon och hjälpt mina kompisar med sånt jag känner mig säker på. Lämnat bort det jag inte begriper mig på eller har verktyg till. Har ändå gjort ett par tabbar som utan vidare kunde kostat mig, men värre ändå, min bror liv eller hälsa. Jag bara säger det.

Nu skruvar jag inte om jag inte är nödd och tvungen, ingenstans att vara heller och man tappar handlag rätt fort.

Man är värre utsatt om något havererar på hojen än i bilen. Toleranserna är mindre och det är mer garagemek på hojar. Visst har mc-förare historiskt haft bättre koll på sina fordon men jag tror det håller på att ändras med det dramatiskt ökande antalet motorcyklister. Man tror det är som att äga och hålla en bil eller enklare. Grejen är att det är det kanske, men också känsligare.

Hoppas du får kul. Det är en charmig apparat du skaffat dig, fin på kurviga småvägar och bra ekonomi!
 
Last edited:

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Blueridge: Absolut inte, inte sagt att Stektech är en idiot eller mongo, jag menade att det finns såna personer som tycker det är kul att trolla, såna personer som inte förstår att vissa faktiskt går på de dom säger och provar det och sedan skadar sig! Tack så mycket, du anar inte hur mycket jag längtar till och få sätta mig på den och köra iväg i flera timmar! :D
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
I inlägg #30 i denna tråd skämtar tex Barrow. Men jag är rätt säker på att många inte fattar det. Av denna intelligentia kan i sin tur ngn tom riskera livet genom att -inför en förstummad cafepublik på Rosen- faktiskt följa rådet innan de ska sätta rekordrepan på Blutten.

Självklart var det på skämt.
Valde medvetet att göra inlägget utan smileys så att folk kan reflektera och tänka lite själva ist för att få en uttrycksikon som berättar hur det är lämpligt att reagera/känna.

Jag har så lite att roa mig med om dagarna på kontoret att jag griper efter de halmstrån som presenteras :gråta
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
1.Det jag undrar är om det finns någonting för motorcyklar som bör bytas ut efter ett X antal mil, som t,ex bilarnas kamrem som bör bytas efter 10,000 mil och vad brukar det kosta?

- Olja och oljefilter skall bytas i motorn med jämna intervall (allt mellan vare 500 mil till varje 1200 mil. Lagom brukar vara en gång / säsong.

- Luftfilter skall bytas efter xxxx antal mil. Kolla i manualen hur ofta på din.

- Tändstifft brukar också bytas efter xxxx antal mil.

- Bromsvätska fram/bak bör bytas vart annat år vid normal körning eller oftare vid extrem körning (ex. på bana/tävling).

- Gaffelolja bör bytas i regel vart annat år till vart 3:e år vid normal körning och oftare om man kör mycket bana/oljämna vägar (grusväg).

- Kolla i manaualen om din hoj har kammkjedja (en kjedja som driver kammaxlarna i motorn). Om så är fallet brukar man efter XXXX antal mil behöva byta kammkjedesträckaren. Den manick som håller kjedjan spännd. Man brukar dock inte byta den regelbundet utan lyssna efter rasslande ljud från motorn när den är igång så hör man när det är dax. Tag hjälp av en mc-firma om du har svårt att höra själv.

2.Hur ofta bör jag serva hojen?

- Se ovan och om jag har missat nått kolla i manualen! ;-)

3.Vad kan jag göra själv för att hålla den i toppskick?

- Tvätta den (undvik högtryckstvätt) dvs. håll den ren så du bla. ser läckage eller andra problem.

- Smörja kjedan, skall göras ofta. Olika ofta beroende på vilket smörjmedel du använder. Men det finns en tummregel. Kjedjan skall ALDRIG vara torr.

- Smörj vajrar, nyckelhål, rörliga fotpinnar etc. med lite 5:56 eller liknande lättflytande smörjolja. Räcker i regel att göra det 2-3 gånger/säsong för att allt skall hållas i toptrim.

4.Vad bör jag undvika med hojen om jag vill kunna ha den i bra skick länge?

- Undvik högtryckstvätt, speciellt på ställen där det finns lager (hjullager, styrlager, svinglager etc.)
- Undvik wheelies/stoppies
- Tvätta av hojen efter du kört mycket grusväg eller när hojen blivit dammig/smutsig.
- Följ serviceintervallerna (speciellt byte av oljefilter & olja) någotlunda. Måste inte alls vara exakt på det miltalet men säg plus/minus 100-200mil.
- Använd bra motorolja. Inte de dyraste, det är slöseri med pengar, men en ok olja från något kännt märke.
- Undvik att köra på dåliga däck (gamla, för litet mönsterdjup ELLER platt/konstigt sliten profil. Och håll dig till kända märken/modeller av däck. Däcken är din livlina.

Och slutligen, för att hålla hojen i bra skick länge:

- Kör enbart så du känner dig HELT avslappnad/trygg. Var alltså "lyhörd" för hur du KÄNNER. Känns det inte bra ÄR det inte bra. Det är FEL och kan sluta illa.

- Var utvilad/pigg/aktiv i hjärnan under HELA TIDEN när du kör hoj. Dvs. tappa ALDRIG koncentrationen. Gör du det stanna, kliv av, gå ett par varv runt hojen innan du kör igen. Eller vila.

Som en liten hjälp på traven till helt avslappnad osv. kan jag rekommendera att gå någon av SMC:s kurser https://www2.svmc.se/school


Förstår att det kan vara rätt så dumma frågor men jag har 0 kunskap angående MC tillskillnad från bil!

Absolut inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar vet du väll!

Grattis och Lycka till!
// Niklas
 

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Avarage: Har skrivit ut ditt inlägg så jag har det nära till hands, både det och manualen. Tack så jättemycket för tiden du la in på inlägget, uppskattas som fan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter som att du är på rätt spår Danijal! Servicemanualen är en god start.
Bra att "nolla"/gå igenom en nyförvärvad begagnad hoj, så att man vet status på tex bromsvätska osv.

Detta må vara förbaskat långt OT men den där kommentaren måste faktiskt bemötas. Fjolårets fysikpristagare är faktiskt motorcyklist! :fakta

Äntligen! Honom hade jag missat!
På personbeskrivningen i Washington post, samt den omdömesgilla och kloka fältherreblicken på fotot, så förstår man ju direkt att det måste röra sig om en twin-kille.
“He is humble, unassuming and extraordinarily deep and brilliant."
 
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag tänkte komplettera direkt (förutom den gedigna länken om kedjesmörjning som inte längre var åtkomlig) om kedjevård och tvättning.

Efter tvätt av hojen med vatten - kör hojen några km och gärna i lite fart typ över 70. Detta för att få bort vatten i kylaren, instrument, elsystemet (så gott det går), bromsar, lager, kedjan, bultar. Annars kan man få rostig/kärvande kedja och fastkärvade bromsbelägg och "rostangrepp" på bromsskivorna som ger ojämn yta med sämre bromsverkan.
Innan man åker iväg torkar man rent bromsskivorna med trasa och gärna en gång till med t-röd i trasa.
Efter åkturen när kedjan är torr och varmare smörjer man den.

Kedjan skall smörjas när den är varm (har jag lärt mig) då binder/drar till sig smörjet bättre. Att smörja innan man åker ut gör att det mesta av smörjet kastas av direkt.
När man kommer hem eller stannar för dagen, torka av med en trasa och smörj. (Jag kan inte tekniken som Dr Bike presenterade HUR man skall smörja (applicera), men jag smörjer på o-ringarna på in- o utsida samt lite grann överallt.
Åker jag mer än ca 50 mil från kedjesmörjet tar jag den med.

En sak som kanske är ännu viktigare om kedjesmörjning.
När du åkt i blött väder, torka av kedjan så torrt det går och smörj direkt.
Jag upplever att kedjor börjar kärva och rosta (i vissa fall) väldigt fort om man inte gör så.
Vissa åker kanske bara 50 mil totalt o till korvmojen per år så de behöver inte ta åt sig detta.
Det är lite drygt ibland att göra detta. Men har jag inte gjort så på Europaresa när det regnade 11 dagar i sträck kanske jag inte hade kommit hem.

Det bästa är att ha kardan - helt underbart! inga bekymmer alls. Att klaga på vikten kan i så fall de som åker roadrace göra. 170 hk 1200 cc och kardan är fint!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
@Blackis: Tack så mycket, smörja efter man har kört!

Rätt, smörj när kjedjan är varm helt enkelt.

Vilken olja/fett/spray man använder är ju upp till var och en som blir salig på sin sak! Jag är dock salig på följande ;-)

Jag & en kompis har testat en mängd kjedjesmörjor genom åren och kommit fram till en metod och framför allt en olja som slår alla andra vad gäller livslängd på drivpaketet (kjedja + fram- & bakdrev som alltid byts samtidigt) med hästlängder.

1.) Hypoidolja (80-90W), används bla. till kardanväxlar
2.) Appliceras (kletas på) med en bred pensel. Jag brukar använda en avdankad bakpensel. Och jag penslar på över hela kjedjan (alla sidor).
3.) Applicera när kjedjan är varm och med ett intervall om ca. 30 mil (eller varje dag till vardags).
4.) Vid längre turer funkar inte denna metod så då har jag med mig en av de där förhatliga sprayerna (vilken som). KAN du välja är min/vår uppfattning dock att Bell Ray´s kjedjespray (bir som gult skumm när man sprayar på det) är mycket bättre än andra sprayer men inte lika bra som hypoidolja.

När vi började följa detta arbetssätt och val av olja till våra kjedjor höll helt plötsligt drivpaketen MINST 6000 mil. Så fort vi frångår detta kommer vi aldrig längre än MAX 3500 mil/drivpaket och då har vi använt Bell Ray´s kjedjespray 100%. Många kommer MYCKET kortare än 3500 mil på sina drivpaket. Misskjöter man sitt drivpaket kommer man mellan 800-1200mil.

Förutsättningarna för 6000mil/drivpaket är förutom ovanstående också ORIGINAL drivpaket. Dvs. HELA drivpaketet skall vara original. När vi köpte original drev och bra piratkjedja RK eller DID 530 blev livslängden mellan 4000-4200mil ÄVEN om vi smörjde enl. punkt 1-4 ovan.

Kom ihåg: En kjedja skall ALDRIG vara torr.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Denna hysteri om att inte ha igång hojen när man smörjer kedjan..
Hur fan gör ni? Doppar ni fingrarna i lite kedjeolja och kletar på eller? :va

Aldrig haft problem när jag gjort det, men kanske beror på att jag har ett långt munstycke på min flaska och inte ser någon anledning att peta på kedjan med fingrarna när det rör på sig.

Det handlar nog om att ingen är felfri och att de flesta olyckorna sker när vi tappar fokus/blir störda TROTS att vi vet hur vi borde gjort.
 

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
@Avarage: Fan va nice! Jag ska prova med hypoidoljan! Vart får man tag på de? Macken eller biltema? "Kedjan ska aldrig vara torr" noted.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top