Hur kan man ens tillverka produkter med Laktos?

Är du laktosintolerant?

• Antal röstningar
    0

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
"Laktosintolerans eller överkänslighet mot laktos (mjölksocker) orsakas av relativ brist på enzymet laktas och är ett normaltillstånd för en majoritet av världens vuxna befolkning. Detta enzym bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos. Vid enzymbrist bryts laktosen istället ner av tarmbakterier, vilket leder till buksmärtor, gasbildning och diarré."

Det är en liten del av den vuxna nordiska befolkningen som klarar av laktos så hur kommer det sig att det ens finns laktos i de produkter som vi köper?

95% av dessa produkter innehåller laktos, hur kommer det sig?
- Såser
- Choklad
- Vissa maträtter
- Glass
- Bakelser och tårtor
- Många proteinpulver tillskott
- Bröd
- m.m.

Dessa ätbara produkter förekommer över hela världen, varför det är så hajar jag inte.

Är själv laktosintolerant och funderat många ggr varför det inte dessa produkter tillverkas utan laktos, visst det kanske blir lite lite dyrare men allt fler kan köpa och äta det så de får igen det genom merförsäljning.

Det tråkiga är att så fort man ska köpa nåt som är laktosfritt så ska det kosta 25% mer

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
De blir väll glada över att få tjäna extra pengar på oss laktosintollanta? Sen vet jag folk som inte vill äta laktosfria produkter med motiveringen att de smakar illa. Är inte så jättekänslig själv dock.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
För att laktosintoleranta är som elallergiker.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att den delen av nordiska folket som tål laktos har skapat matkulturen i landet du befinner dig i.
Lika mycket som att man hittar socker i allt som kommer från usa, då de bevisligen lever på skiten.

För övrigt är man en jävla klentarm om man inte tål redig mjöl.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
För att den delen av nordiska folket som tål laktos har skapat matkulturen i landet du befinner dig i.
Lika mycket som att man hittar socker i allt som kommer från usa, då de bevisligen lever på skiten.

För övrigt är man en jävla klentarm om man inte tål redig mjöl.

Så glass, mjölk, bröd, såser, choklad osv. finns inte i andra länder?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
95% av vissa maträtter innehåller laktos, likaså 95% av många proteinpulver. Dom där påståendena haltar jättemycket.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
95% av vissa maträtter innehåller laktos, likaså 95% av många proteinpulver. Dom där påståendena haltar jättemycket.

Stirra dig inte blind på %, vi håller inte på med forskning där det ska vara 100% korrekt. Utan det är så jag upplever det när jag ska köpa nåt att äta/fika/dricka.

Du får gärna ange rätt % ifall du har en aning för jag googlade men hittade ej så mycket info på den fronten så gjorde en egen uppskattning.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Du kan ju inte ta den där artikeln seriöst? Få lite hypnos, utöva yoga och lär dig hantera din stress:S

Jag märker tydligt när jag käkar mjölkprodukter så det är ej det som artikeln handlar om.

Det må så vara men om det vore liten del som klarade av laktos så skulle mejeriprodukter (med laktos) av alla dess slag inte sälja som smör i solsken bokstavligt talat =0)

Fördelen är väl att laktosfritt har lång hållbarhetstid.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Stirra dig inte blind på %, vi håller inte på med forskning där det ska vara 100% korrekt. Utan det är så jag upplever det när jag ska köpa nåt att äta/fika/dricka.

Du får gärna ange rätt % ifall du har en aning för jag googlade men hittade ej så mycket info på den fronten så gjorde en egen uppskattning.

jag förstår men påståenden säger lika mycket som att 95% av vissa Tyskar är dödsnazistpedofiler. Dvs ingenting.
Men men, personligen så känner jag bara till en i min bekantskapskrets som är laktosintolerant, och ja, när han har druckit mjölk så önskar jag att all världens mat var laktosfri!

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
jag förstår men påståenden säger lika mycket som att 95% av vissa Tyskar är dödsnazistpedofiler. Dvs ingenting.
Men men, personligen så känner jag bara till en i min bekantskapskrets som är laktosintolerant, och ja, när han har druckit mjölk så önskar jag att all världens mat var laktosfri!

Många är laktosintoleranta utan att veta det, jag märkte det efter 5år.....började sakta och vart mer o mer.

Det jobbiga är att jag ej fiser och har mig bland andra för jag ogillar skarp att nån annan ska göra det i min närhet så det blir satans jobbigt för det mesta.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
13-5 i pollen, vart är den där majoriteten du snacka om?

Det citerade nämner världens befolkning och du nämner nordiska befolkningen.
Vikingar tål laktos, indier gör det inte.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...