Hur kan man ens tillverka produkter med Laktos?

Är du laktosintolerant?

• Antal röstningar
    0

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
BorisJR som förvisso bara är doktor, la nyss fram siffror på hur många människor som ÄR laktosintoleranta, vs hur många som felaktit tror att dom är det, jag hoppas att han lägger upp dom siffrorna igen.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag är med största sannolikhet känslig mot laktos, men det känns helt klart som ett ickeproblem.

Finns folk som har riktiga födoämnesallergier, dom hade nog gärna varit laktosintolleranta.

Finns det inte tabletter förresten?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
13-5 i pollen, vart är den där majoriteten du snacka om?

Det citerade nämner världens befolkning och du nämner nordiska befolkningen.
Vikingar tål laktos, indier gör det inte.

Snälla istället för att komma med skit istället för att tillföra nåt till diskussionen eller bara hugger för att jävlas så använd ditt sunda bondförnuft lite.

Läs lite där så inser du att ni "Vikingar" är inget att jämföra med befolkningen i Asien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag är med största sannolikhet känslig mot laktos, men det känns helt klart som ett ickeproblem.

Finns folk som har riktiga födoämnesallergier, dom hade nog gärna varit laktosintolleranta.

Finns det inte tabletter förresten?

Visst kan man se det på det sättet!

Men dessa tabletter är ej gratis och orka glida runt som en tablett torsk och pilla i sig tabletter inför umgänget som oftast misstänker att det är nåt annat missbruk man har. Och de måste man ta 30 min innan man käkar nåt med laktos så det blir ännu mer grejer att hålla reda på.

Var i Thailand för 3veckor sen och fan vad bra jag mådde av att endast käka deras mat, trodde jag gått ner i vikt då min mage inte var lika svullen som den är här 24/7. Men även där fanns det livsmedelsprodukter med laktos därför denna undran växte i huvudet på mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Han menar att för att han lider av extrem laktosintolerans borde all världens mat tillverkas för honom.

Enligt den Wiki-sida han själv länkade till:
"Primärt laktosintoleranta européer/nordeuropéer tål några glas mjölk om dagen, i synnerhet om mjölken dricks i samband med måltider. Av de ca 7% etniska svenskar som bär på genotypen för laktosintolerans så konsumerar 76% mjölk ändå. Däremot så konsumerar endast 33% av dessa stora mängder mjölk.[1] Det är uppskattat att en tredjedel av alla som bär på genotypen för laktosintolerans ändå kan konsumera stora mängder mjölk utan att få några symptom överhuvudtaget.[2]"

Några glas mjölk om dagen går alltså bra, men inte lite grädde i såsen som man kanske tar två matskedar av?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Han menar att för att han lider av extrem laktosintolerans borde all världens mat tillverkas för honom.

Enligt den Wiki-sida han själv länkade till:
"Primärt laktosintoleranta européer/nordeuropéer tål några glas mjölk om dagen, i synnerhet om mjölken dricks i samband med måltider. Av de ca 7% etniska svenskar som bär på genotypen för laktosintolerans så konsumerar 76% mjölk ändå. Däremot så konsumerar endast 33% av dessa stora mängder mjölk.[1] Det är uppskattat att en tredjedel av alla som bär på genotypen för laktosintolerans ändå kan konsumera stora mängder mjölk utan att få några symptom överhuvudtaget.[2]"

Några glas mjölk om dagen går alltså bra, men inte lite grädde i såsen som man kanske tar två matskedar av?

Absolut inte, men verkar vara större problem i hela världen än den lilla bubblan som de som tycker att detta är en idiotisk fundering och bara se det de upplever. Trotts att jag tar upp ett problem just inom kosten som verkar finnas i livsmedel över världen så ska visa vinkla det ändå som om det handlar bara om mig.

Många bäckar små.
Äta måltider, mellanmål samt fika under dagen där allt innehåller mer eller mindre laktos gör det lite annorlunda.

Bara stänga tråden innan ni vinklar den till nån "kallar du mig/oss rasister" tråd och tråden fuckar ut totalt.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Snälla istället för att komma med skit istället för att tillföra nåt till diskussionen eller bara hugger för att jävlas så använd ditt sunda bondförnuft lite.

Läs lite där så inser du att ni "Vikingar" är inget att jämföra med befolkningen i Asien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Va snackar du om?
Vi i norden tål laktos bättre än asiater.
"En majoritet av världens människor är laktosintoleranta (i många asiatiska länder nära 100 %), medan den inhemska befolkningen i Norden (finnar och samer undantagna) producerar ovanligt mycket av enzymet laktas."

Jag snackar inte skit eller hugger för huggandets skull.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Absolut inte, men verkar vara större problem i hela världen än den lilla bubblan som de som tycker att detta är en idiotisk fundering och bara se det de upplever. Trotts att jag tar upp ett problem just inom kosten som verkar finnas i livsmedel över världen så ska visa vinkla det ändå som om det handlar bara om mig.

Trots att du ställt frågan som en ledande fråga lyckas du bara få 25% att klicka ja på en poll här, men låt säga att 25% av landets befolkning skulle ha problem med laktos, det är fortfarande en minoritet och det finns särskilda produkter i vanliga affärer att köpa för den minoriteten.

Dessutom finns det ju något som laktosintoleranta kan ta i pillerform så att dom kan käka laktos.

Jag ser det fortfarande inte som ett problem, jag känner massor av folk som har valt att inte äta det ena eller det andra, dom får välja när dom handlar så att dom hittar produkter som passar deras val.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Absolut inte, men verkar vara större problem i hela världen än den lilla bubblan som de som tycker att detta är en idiotisk fundering och bara se det de upplever.

Nu vet jag inte vad dom har för typ av mjölk i övriga världen men om dom flesta svenskar kan dricka vanlig mjölk så finns det väl ingen anledning att vi ska sluta producera den här bara för att dom inte kan dricka den i Kina.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Men nu har vi ju fått fram svaret på din fråga. Tydligen så är inte en majoritet av Sveriges befolkning laktosintoleranta. Laktosfri mat är inte lika vanligt förekommande eftersom efterfrågan inte är så stor.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Många bäckar små.
Äta måltider, mellanmål samt fika under dagen där allt innehåller mer eller mindre laktos gör det lite annorlunda.

Bara stänga tråden innan ni vinklar den till nån "kallar du mig/oss rasister" tråd och tråden fuckar ut totalt.

Men är det så mycket laktos kvar i beredda produkter? Om man nu tål ett glas om dagen och skiter i att dricka det så räcker ju den laktos till en satans massa fikabröd och annat gott.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Va snackar du om?
Vi i norden tål laktos bättre än asiater.
"En majoritet av världens människor är laktosintoleranta (i många asiatiska länder nära 100 %), medan den inhemska befolkningen i Norden (finnar och samer undantagna) producerar ovanligt mycket av enzymet laktas."

Jag snackar inte skit eller hugger för huggandets skull.

Jag tänker generellt över hela världen, men skapade en poll för kul skull. Så bara för majoriteten av de som svarat ej har problem med laktos betyder det inte att problemet är liten.
Om du visste att nåt ät/drickbart hade laxeringsmedel i eller laxerande effekt hade du valt att förtära det samt ej blivit fundersam varför de ändå väljer att ha nåt som ger folk magproblem trotts att det finns andra alternativ som skulle locka en större målgrupp.
Sedan är det så med allt att folk som älskar cocacola tycker pepsi smakar skit, eller de som snusar general tycker det är godare än götebrogs rapé.

Och ber om ursäkt om jag uppfattade ditt inlägg som negativt....men får det intrycket när du skriver till mig då vi diskuterat vilt och slängt massa käft.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Trots att du ställt frågan som en ledande fråga lyckas du bara få 25% att klicka ja på en poll här, men låt säga att 25% av landets befolkning skulle ha problem med laktos, det är fortfarande en minoritet och det finns särskilda produkter i vanliga affärer att köpa för den minoriteten.

Dessutom finns det ju något som laktosintoleranta kan ta i pillerform så att dom kan käka laktos.

Jag ser det fortfarande inte som ett problem, jag känner massor av folk som har valt att inte äta det ena eller det andra, dom får välja när dom handlar så att dom hittar produkter som passar deras val.

Du har ej läst det jag skrivit ang piller och att detta ej enbart handlar om Sverige och dess lilla befolkning men men.
Bra då tackar jag för din åsikt!

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men är det så mycket laktos kvar i beredda produkter? Om man nu tål ett glas om dagen och skiter i att dricka det så räcker ju den laktos till en satans massa fikabröd och annat gott.

Läser man i innehållsförteckningen så finns det oftast nåt med laktos i produkterna då mjölk förekommer i mycket samt att laktos används som bindningsmedel i vissa livsmedel och förekommer i mediciner även där som bindningsmedel som Boris JR hade skrivit i nåt inlägg i en annan tråd.

Men man är trött på att alltid ha koll på om nåt innehåller laktos och hur pass mycket. Så råkar man käka nåt på jobbet eller restaurangen så skiter man nästan ner sig eller röven håller på att explodera av gaser.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om du visste att nåt ät/drickbart hade laxeringsmedel i eller laxerande effekt hade du valt att förtära det samt ej blivit fundersam varför de ändå väljer att ha nåt som ger folk magproblem trotts att det finns andra alternativ som skulle locka en större målgrupp.

.

Det där är lite intressant, Läkerol, lakrits, tuggummi och annat innehållande xylitol får känsliga individer rännskitar av. Ändå finns det mängder med produkter.
Orsaken är alltså efterfrågan och utbud. Om nu cigaretter ger folk lungcancer kan man väl för fan sluta tillverka dem, eller?

Det finns ingen lösning så att alla blir nöjda. Däremot finns det produkter som gör att även en mindre skara olycksamma satar kan konsumera något som liknar mjölkprodukter.

Har du förresten fått din diagnos av någon legitimerad gastroenterolog? Trist om har nåt annat utan att veta om det :(

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jag tror du bara behöver acceptera att du är laktosintolerant och kommer att behöva leva med det resten av ditt liv. Som vilken annan åkomma eller handikapp som helst, diabetes för att ta ett exempel. Istället för att ta ut energi och bli förbannad så är det bara att gilla läget :)

Det är onödigt att gråta när man redan skitit ner sig, den tycker jag är bra och ganska passande.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...