Hur kan man köra utan Slipon?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Vad är de för slipon ni har som låter så mycket att ni väcker de döda ? :p
Jag kör med slipon utan db med "noisemaker" och så länge man är snäll på gasen bland hyreshusen så låter den inte så mycket.
Nu i vinter har jag satt sågen i sliponet och gjort det till stubby. Får återkomma hur ljudnivån är nu hehe. Avkortat + ingen dbkiller+ noisemaker hehe

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Vissa hojar blir tystare med slipon :tummenupp

Det har du säkert rätt i, men tror inte att folk i allmänhet köper det för den delen, men jag kan ha fel :rolleyes: !
I min ungdom var det skitfränt att åka med V&H megafonsystem, alla skulle ha det å det lät som fan :D ! Men faktum var att det va skitfränt ett tag men sedan ledsnade man rätt fort på det jävla oljudet :huvet !
Inte bara grannarna blev tokiga när man starta upp, utan tillslut blev man själv galen av rundgången i hjälmen :D men fränt tyckte man det var då :)

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Föredrar själv original eller slipon med fungerande ljuddämpning av den anledningen att:
Orkar inte byta fram & tillbaka, då jag kör mest bana & jag föredrar att passera ljudmätningen med gaspåslag & inte rulla förbi på hög växel med avslag med ett slip on.

Bäst är ett slipon som håller DB nivån då de normalt sett plockar bort flera Kg jämfört med orginalet men det är inte alltid lätt att hitta ett sådant.

& sen är det som några/ngn tidigare sagt i tråden att det är en mognads/intresse grej, tidigare var det för mig viktigt hur backspeglar,blinkers,skylthållare & undertail mm såg ut men det är ganska ointressant idag, föredrar att lägga pengar & tid på däck & prestanda istället. iofs brukar inte speglar mm vara monterat på hojen särskilt mkt men det har iaf blivit ointressant hur de ser ut då de är monterade.
Mognad eller intresse??? det är iaf inte längre ngt som känns viktigt för mig.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ett lagom välljudande system förgyller...men balansgången är fin. :yoparty

Min gixxer fick ett Yoshi helsystem förra året, av flera anledningar, mest för att originalet är skitfult och låter som en dammsugare.
Och kolfiberpipan från Yoshi är så galet läcker till just min hoj.. :tuttar

Generellt blir det ju tokigt när tillverkarna bygger tystare och tystare hojar...logik säger att ägarna i samma takt kommer pilla på avgassystemen, kanske även sådana som skulle nöja sig om man kunde ana lite muller i originalpipan. :va

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om körupplevelsen blir bättre med slip-on så gör man fel...
Personligen så gillar jag det men det finns en massa andra uppgraderingar som är viktigare och faktiskt gör något för körupplevelsen!

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
...fast det där blir ju egentligen inte ett "slipon" om man betänker att merparten har kattar innan slutpipan nuförtiden.
Det där är mer öppet rör. :crash Ett kort sådant. Men mulligt!
Jag byggde det själv.
Kat:en borttagen såklart.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag byggde det själv.
Kat:en borttagen såklart.

ÄggsaCkt. På normala hojar så brukar inte slipon medföra mer än estetik, därav frågan du svarade på. ;)
Jag rekade lite innan jag fipplade med min, att shoppa yoshi slipon och pilla bort katten blir tydligen mer högljutt än att gå på ett helsystem på en gång....sägs det.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Om du haft den hojen och jag varit din granne, hade jag älskat dig, just sayin'. :)
Jag älskade verkligen den hojen, kostade på den nästan lika mycket godis som den kostade att köpa (nåja)
Tyvärr var det usel väghållning på den, fast egentligen så slängde jag den i skogen så den gick sönder, och jag också.
Det är den enda motorcykel jag har haft i två säsonger och då har jag haft över 40 stycken.

Well, ett ex är ett ex.

Hassle

Någon måste komma sist
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
YZF750R -93, GSX-R1000 -02
Förvånad över att ingen tagit upp det gamla uttrycket "loud pipes save lives". Jag tror det ligger lite i detta, inte minst när man filkör på någon led i stan. Allting bör dock ske med omdöme som redan påpekats. Hatar själv de (och här är HD-åkare överrepresenterade) som måste hävda sig genom att med öppna pipor meningslöst extragasa i stan och skrämma livet ur små barn. Så j-a omoget.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så det är omoget att köra med slipon?

Inte med slip-on som sådant, men att väsnas i onödan är omoget.

Jag håller med dig i det mesta av din utsaga:

För det första så är det fult med originalljuddämpare!
Väger bly, låter skit, körupplevelsen är inte lika hög utan slipon.

Det ser ofta klunsigt ut med originalsystem, och i vilket fall som helst så ser det ut som alla andra hojar av samma modell. Det är tungt, det låter oftast mesigt och när det gäller "körupplevelsen" så, ja, det är kul att mellangasa, kugga ner i onödan och bära sig åt i tunnlar med en bullrig hoj.

Men, när man mognat förmår man inse konsekvenserna av sitt buller.
Man inser att det är hänsynslöst mot andra att fara omkring och störa eller rent av förstöra deras vardag. Man inser att att det egna bullret får konsekvenser för andra motorcyklister.

Ja, hela mitt hojhjärta älskar vackert motorljud, och det gör jag fortfarande.
Men priset är för högt. Jag skämmer ut mig, jag skämmer ut alla motorcyklister.
Hur mycket jag än älskar snarket på avslag eller ylandet på fullvarv, det onödiga extrabrappet vid växling och vad du vill så har jag insett att det inte är värt det.
Eftersom min njutning får negativa konsekvenser för andra.

Jag skiter väl i mina grannar, det jävliga är att jag förstör för andra hojåkare.
Det får mig att köra original, eller att efterfråga originalsystem när jag köper begagnat.

Altruistisk do-gooder...? Mogen eller övermogen?
Tyck vad ni vill. Jag har bullrat värre än de flesta av er, men kommit till sans.
Jag förmår se konsekvenserna av skadliga ljudemissioner, det gjorde jag inte tidigare.
Sådant kommer med mognad.

Men framförallt kan jag köra fortare när cykeln är tyst än om den bullrar.
Att behöva hålla igen på nätterna för att inte väcka en hel dalgång och locka ut Carbinieri suger hästballe. I stealthmode kan jag gasa satan, det är faktiskt viktigare än att höras...
Å hur moget är det...? :rullandeu

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Visst har jag funderat på slipon, men ligger lägre på prioriteringslistan än funktion och säkerhet, dvs däck, skyddsutrustning som passar :rolleyes:.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
På mitt lik till hoj så blir det bara vindbrus i hjälmen efter att 180 km/h passerats annars så dönar det ordentligt i hjälmen, V&H 80'tals dämparen är liten, lätt och ser ut som om den skulle kunna dämpa ljud när motorn är avslagen :rolleyes:

4-1 och en bra effektiv kolfiberdämpare är nog modellen för att få ner vikten, ljudnivån kan ju förhoppningsvis stanna på 100dB så slipper man långa pratstunder med farbror Haffa (Jo, det är bara tillfälligt för vi har ett retromöte med historiska hojar idag :rodnar )

Själv skulle jag aldrig lägga tusentals kr på slipon när jag kan bygga ett snyggt själv med så musikaliska toner och civiliserad dämpning på lågvarv/stadskörning att fabbro blå drömmer sig bort till en manligare värld och struntar i att stoppa mig för db-kontroll. Vissa har det bra!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kör tyvärr med slipon, men är på jakt efter en orginaldämpare att montera istället.
Mest för att det är så jäkla skönt med en tyst hoj. (Som tur var så är den rätt tyst även med sliponet).

Det "roliga" när folk köper slipon för "ljudets skull" är att de inte sällan samtidigt börjar köra med öronproppar.
Så syftet med slipon för dem kan bara vara att störa andra?

Vad gäller vikt.. för många skulle det nog vara både hälsosammare och billigare att banta istället för att lägga pengar på ett avgasrör.

Dock kan jag hålla med om att på en del hojar "måste" man byta av rent estetiska skäl. R1 09 och framåt ser för jävlig ut med orginaltunnorna.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år