Så det är omoget att köra med slipon?
Inte med slip-on som sådant, men att väsnas i onödan är omoget.
Jag håller med dig i det mesta av din utsaga:
För det första så är det fult med originalljuddämpare!
Väger bly, låter skit, körupplevelsen är inte lika hög utan slipon.
Det ser ofta klunsigt ut med originalsystem, och i vilket fall som helst så ser det ut som alla andra hojar av samma modell. Det
är tungt, det låter oftast mesigt och när det gäller "körupplevelsen" så, ja, det är kul att mellangasa, kugga ner i onödan och bära sig åt i tunnlar med en bullrig hoj.
Men, när man mognat förmår man inse konsekvenserna av sitt buller.
Man inser att det är hänsynslöst mot andra att fara omkring och störa eller rent av förstöra deras vardag. Man inser att att det egna bullret får konsekvenser för andra motorcyklister.
Ja, hela mitt hojhjärta älskar vackert motorljud, och det gör jag fortfarande.
Men priset är för högt. Jag skämmer ut mig, jag skämmer ut alla motorcyklister.
Hur mycket jag än älskar snarket på avslag eller ylandet på fullvarv, det onödiga extrabrappet vid växling och vad du vill så har jag insett att det inte är värt det.
Eftersom min njutning får negativa konsekvenser för andra.
Jag skiter väl i mina grannar, det jävliga är att jag förstör för andra hojåkare.
Det får mig att köra original, eller att efterfråga originalsystem när jag köper begagnat.
Altruistisk do-gooder...? Mogen eller övermogen?
Tyck vad ni vill. Jag har bullrat värre än de flesta av er, men kommit till sans.
Jag förmår se konsekvenserna av skadliga ljudemissioner, det gjorde jag inte tidigare.
Sådant kommer med mognad.
Men framförallt kan jag köra fortare när cykeln är tyst än om den bullrar.
Att behöva hålla igen på nätterna för att inte väcka en hel dalgång och locka ut Carbinieri suger hästballe. I stealthmode kan jag gasa satan, det är faktiskt viktigare än att höras...
Å hur moget är det...?