Hur kan man köra utan Slipon?

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag fick inte montera originalsystemet på suzukin för Niklasinorr, och M4 sliponet som satt på var för högljutt, så jag var helt enkelt tvungen att skaffa ett slipon med mellanrör och db-killer :tungan

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ett härligt ljud är en stor del av hojupplevelsen.
Därav min anledning varför jag alltid byter avgassystem/slipon. Det betyder dock inte att högt ljud är bäst...men alla är vi olika.
Jag vill få ut ett ljud som får mig att rysa av välbehag. På gixxern är det ett racfit growler som gäller. På bobbern är det V&H long shots

Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag köpte mitt slipon nästan enbart för utseendet, och det var trevligt att jag själv upplever ljudet som mindre störande när jag kör med dessa på (och stor DB-killer monterad)!

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag har ett Wings avgassystem till min ktm 690 men kör ändå på orginaldämparen just nu .
Anledningen är att jag kör mycket bana och jag är trött på att bråka med arrangörer när de gäller ljudet , sen tycker jag också att Stånka låter förjävligt med öppen dämpare...
Jag gillar faktiskt orginaldämparen =)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Som några redan varit inne på, för min del så är det inte volymen som är viktig, utan ljudets karaktär. Men det hamnar ändå efter den utseendemässiga förbättringen. :)

Edit: Och öronproppar används ibland, men endast pga vindbruset.

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Så det är omoget att köra med slipon?

Kanske, kanske inte. Men det kräver en viss mognad och självinsikt att köra med det utan att framstå som en 15-åring på en trimmad stulen EU-moppe.

Du postade frågan kl 6 på morgonen en lördag. Fyllefråga som du postade när du kom hem från krogen?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Det är många som nämner den låga vikten på ett slip-on vilket är lite lustigt då det finns många hojåkare som väger både ett, två och tio kg för mycket själva.

För övrigt tycker jag att det är lika tufft/larvigt att köra med originaldämpare. Dom riktigt coola piloterna kör i t-shirt och shorts och skiter i vad för slags rör som avgaserna passerar ut genom.

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
KOSTNADEN är väl huvudsakliga svaret på varför jag inte har slip-on :)
Jag har öppna originaldämpare och tycker att min låter ganska hyfsat jämfört med slip-on, sen ser det inte allt för dumt ut heller med original på min, i mitt tycke.

Sen finns det väl vissa håjjar som verkligen har groteskt klumpiga originaldämpare, KTM 690 t.ex, men det är väl en smaksak :D

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag gillar inte Ferrari, Lamborghini och Nissan GTR för att dom låter högt :rolleyes:
Det är fjantigt med motorljud!
Jag är en mogen motorcyclist! Det ska inte låta alls, och så hatar jag Motogp för att det låter så högt när dom kommer på höga varv.
Jag hatar även Yamaha och Kawasaki för att dom har infört ett samarbete med Akrapovic vilket gör att man nu kan välja ett slipon som originaltillbehör i katalogen!
Det är bättre med 10 kilos originaldämpare som gör att hojen knappt kan andas!
PUNKT!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag kör tyvärr med slipon, men är på jakt efter en orginaldämpare att montera istället.
Mest för att det är så jäkla skönt med en tyst hoj. (Som tur var så är den rätt tyst även med sliponet).

Det "roliga" när folk köper slipon för "ljudets skull" är att de inte sällan samtidigt börjar köra med öronproppar.
Så syftet med slipon för dem kan bara vara att störa andra?

Vad gäller vikt.. för många skulle det nog vara både hälsosammare och billigare att banta istället för att lägga pengar på ett avgasrör.

Dock kan jag hålla med om att på en del hojar "måste" man byta av rent estetiska skäl. R1 09 och framåt ser för jävlig ut med orginaltunnorna.

Trodde dom flesta körde med öronproppar för vindbrusets skull? Det är bra mycket jävligare än avgasljudet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fick välja mellan sidoväskor eller slipon när jag köpte min hoj.
Valde väskor. :rodnar

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är inte slipon och ljuddämpare samma sak? Att köra utan slipon skulle alltså innebära raka rör utan dämpare. Att man inte får ha ljuddämpare på bana låter mycket märkligt... Vad menar TS med "slipon", eftermarknadsljuddämpare med otillåten decibel-nivå??

Mycket snurrigt formulerat tycker jag :va

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Är inte slipon och ljuddämpare samma sak? Att köra utan slipon skulle alltså innebära raka rör utan dämpare. Att man inte får ha ljuddämpare på bana låter mycket märkligt... Vad menar TS med "slipon", eftermarknads ljuddämpare med otillåten decibel-nivå??

Mycket snurrigt formulerat tycker jag :va
Vad står det under ditt användarnamn? :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år