Hur kan man köra utan Slipon?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag njuter när andra har slipon eller tillochmed raka rör på sporthoj.
Det är dock tyvärr väldigt jobbigt att ha det själv i längden så jag har hellre så tyst som möjligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag njuter när andra har slipon eller tillochmed raka rör på sporthoj.
Det är dock tyvärr väldigt jobbigt att ha det själv i längden så jag har hellre så tyst som möjligt.

Men Slip-on betyder inte att det låter mer, bara att ljuddämparen är lättare att skruva av och på! :D

Tyska Motorrad provade förra året ett gäng olika "slipon" och några var tystare, några var lättare och några gav mer hästar men alla, även originaldämparen, var "slipon"! :D
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Jag va inne på att skaffa ett slip-on till Hondan, mest p.g.a. att den låter som en symaskin med originaldämparen.
Men jag kände att jag hade mer nytta av en ny Shoei eftersom jag är missnöjd med min KBC och ett intercom så man kan tragga med polaren när vi är ute och kör :)
 

Tjita1

Guest
Med tanke på hur org oftast ser ut så är det väl fan att inte bytaut den?! Ja köpte ett slipon på mässan för 6300-10% i rabbat. 50%ljud och 50%utseende. Gixxern har titan pipa org och låter helt ok, men en Japansk/USA tillverkare har en förmåga att göra mitt liv roligare.. Även om ja må vara "student":rolleyes:

View attachment 400512

Eeeh, va? Jag är själv student, och är glad att jag faktiskt har råd att bo och äta när jag har motorcykel. Köpa tillbehör till hojen för tusentals kronor är så fjärran verkligheten det bara går att komma...
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Det här med omoget... kanske man ska överväga och köra bil istället? Allt med hojar och dödsmaskiner är omoget. Gäller samma attityd om ljud även i bilar som jänkare, sportbilar, och klassiker som vevas igång?. Alla dessa låter väl minst lika mycket som ett slipon?
Tung lastbilstrafik har jag aldrig gillat och det är inte bara det onödiga bullret de skapar.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Eeeh, va? Jag är själv student, och är glad att jag faktiskt har råd att bo och äta när jag har motorcykel. Köpa tillbehör till hojen för tusentals kronor är så fjärran verkligheten det bara går att komma...

Det handlar om att prioritera :7peta Skall ev åka och köpa en e39 530D idag då A6 drar för mycket, en god besparing på sikt. :tummenupp
 

Hudik

Guest
Jag har inte hittat något som är snyggare än original....

burk.jpg
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag har inte hittat något som är snyggare än original....

View attachment 400543

De där avgasrören är de finaste någonsin, finare blir de med resten av hojens utseende. Den ligger topp två med Ducce 999 som bästa orginal rören någonsin! :tummenupp

Apropå ljudet från från orginal så låter min Hyosung(hojsugen) satans fin! ser klumpig ut dock som sagts tidigare i tråden att vissa rör ser fula ut.

Men min mullrar högt och fint, slipon på den skulle den bli onödigt högt. Men utseendet skulle man vilja ändra på utan tvekan.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som flera konstaterat

Slip-on, Bolt-on har väl inget med varken utsende, ljud, motorkaraktär, hur stor man har, grannar, bana, besiktning, ..... att göra. Det beskriver ju bara en teknik att montera avgasrör och ljuddämpare.

jag gissar att många orginalsystem är slip-on.

Min Speed triple hade slip-on både som orginat och som Arrow jag satte dit (fick 10 hk till samt helt plan momentkurva enligt bromsbänk så jag var nöjd)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För ett tag sedan läste jag i tyska Motorrad en artikel där de jämförde en massa olika slip-on, även original, och några var tystare än original men största skillnaden var vikten. De jämförde även ljudet och körde alla i bänk för att kolla skillnader i effekt och vrid.

Nu hittar jag inte den på nätet men här är en annan som jämför ljud och vikt, två saker som är viktiga för de flesta av oss...

http://www.motorradonline.de/auspuf...lagen-fuer-honda-cbr-1000-rr-fireblade/361249
https://www.youtube.com/watch?v=PR6Qx0_kXDI

Här är original,
http://www.motorradonline.de/auspuf...ireblade-serien-auspuffanlage/361249?seite=13
https://www.youtube.com/watch?v=EgkAGyUv8Ys

Min slutsats är att de flesta här inte låter så mycket mer än original utan olika.
I Motorrads artikel hade de mätt ljudet och det var inte stor skillnad på mätvärdena.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top