Hur kan man köra utan Slipon?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hahaha WHAT!?
För mig är ljudet halva upplevelsen. Yes, halva upplevelsen
Älskar motorljud av all sort, ända sen man åkte barnvagn. 2t,4t,stånka,twin,radmonterat v4,v8 bilar motorcyklar,flygplan,raketer. Men uppenbarligen så är det något fel jag gjort då jag bytar ut originalburk till eftermarknadsburk för att kunna höra att jag har en 690cc stånka och inte en symaskin. :va
Om du inte tycker att motor/avgasljud påverkar din körupplevelse på ett positivt sätt så tycker jag mer synd om dig som inte får uppleva en massa gåshud av välbehag när man runt motorsport & på gata kan höra alla möjliga karaktäristiska härliga motorer.:(

Att uppskatta ljudet från en motor som får andas in och ut ordentligt är knappast omoget. :dummer
Omoget är väl endast att inte visa hänsyn och döna runt på känsliga ställen och tider. :fakta
Det finns ett mellanting, det måste inte vara allt eller inget på ljudnivån:fyllisar

Ahh förlåt men jag menade att när du väl kommer upp i RIKTIG fart så har slip-on ingen betydelse men med en 690 så behöver du oroa dig för det...

Har aldrig sagt något om motorljudet och tycker väl mest att slipon är att måla grisen med guldfärg...
Ska du dunka på andra avgas så kör ett helsystem så du får lite effekt och ett riktigt ljud.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har haft en fundering ända sedan jag började intressera mig för motorcyklar...
Hur kan man köra en hoj utan slipon? För det första så är det fult med originalljuddämpare!
Väger bly, låter skit, körupplevelsen är inte lika hög utan slipon. Varför gör ni det grabbar och tjejer? Att man inte vill störa grannarna eller att man inte får ha slipon på bana är ingen ursäkt, man kan rulla bort hojen en bit bort innan man startar den och byta inför bandagar.
Gör ni det för att ni är snåla eller för att ni inte bryr er?
Denna tråd riktar sig naturligtvis till alla snåljåpar som kör med originalljuddämpare :brynad

Du är inte lite rolig.

Du dumförklarar i princip alla som ej har slipon. Tidigare tyckte du att man var en riktigt fattig nolla för att man inte halv eller helförsäkrade sin literhoj... även om det blev billigare att laga hojen själv vid olyckor och liknande.

2Wheeldrive har pengar som bränner hål i fickan tydligen :)

Hur gammal är du egentligen? Frågar för att du ser liksom all svart eller vitt typ.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Körde omkring med Vrål Hans på 750:n är jag var strax över de 20. (Satt på hojen när den inhandlades.) Visst, det lät ju halvballt men när folk längs vägarna sprang ut o ställde sig på vägen o stirra argt när man körde förbi så insåg jag att jag nog borde ändra på ett och annat... Blev t.ex. rätt så less på öronpropparna.

Nu resonerar jag som så att om jag ändå skulle köpa en hoj som inte dög i originalutförande så kunde jag ju lika gärna köpa en HD...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Du är inte lite rolig.

Du dumförklarar i princip alla som ej har slipon. Tidigare tyckte du att man var en riktigt fattig nolla för att man inte halv eller helförsäkrade sin literhoj... även om det blev billigare att laga hojen själv vid olyckor och liknande.

Hur gammal är du egentligen? Frågar för att du ser liksom all svart eller vitt typ.

Kan bero på att 2hjulsdrivaren är ett "finare" troll som gör allt för att reta upp (samt bli uppretad själv) ;)

Tjita1

Guest
Känns som att ja studera på 100% och jobbar.. Då ja kan plocka ut en 22-30 tusen i månaden och klarar mig gott själv. Sen kanske du vet vad min mor och far tjänar? Idiot..

Vet CSN det? Tjänar man så mycket får man ju inga pengar av dom iallafall, och har du tid att jobba så du tjänar så mycket kan du omöjligt studera heltid. Själv studerar jag heltid och har inte tid att jobba, alternativt om jag hade jobbat hade jag inte haft glädje av vare sig rolig bil eller motorcykel, för jag hade enbart pluggat, jobbat och sovit dygnet runt. Jag förstår inte hur din matte går ihop. Låter som att du antingen sljuger för oss eller ljuger för CSN i mina öron.

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Vet CSN det? Tjänar man så mycket får man ju inga pengar av dom iallafall, och har du tid att jobba så du tjänar så mycket kan du omöjligt studera heltid. Själv studerar jag heltid och har inte tid att jobba, alternativt om jag hade jobbat hade jag inte haft glädje av vare sig rolig bil eller motorcykel, för jag hade enbart pluggat, jobbat och sovit dygnet runt. Jag förstår inte hur din matte går ihop. Låter som att du antingen sljuger för oss eller ljuger för CSN i mina öron.

Vet inte vem Zinik är men låter som han har det väl ställt för sin situation.
Att man är student behöver inte nödvändigtvis betyda att man studerar 100% inte har tid eller ork att jobba vid sidan om.
Att få stöd från Csn är inte obligatorisk så du vet och hans %sats av studier förtäljer inte historien:tungan
Han kan ju slita häcken av sig under icke-säsong för att sen posera när tid och temperatur finnes =)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det finns många obehagliga ljud, såna där som skär i öronen som en oren ton liksom...
Och allra värst är en japan-fyra med risig ljuddämpning och på höga varv.
För övrigt är det obegripligt att man fortfarande, år 2014, inte fått fram en rättssäker ljudmätare som funkar för fältbruk. Vore bra för hela mc-kollektivet (eller rättare sagt de som anser det viktigt att mc tillåts även i framtiden) om gubbar med Harley-kloner och gossar med plastraketer fick körförbud vid för höga dB.
Tycker jag, alltså...

Hamschter

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
1998, Kawasaki ZX9R
Jag har slipon enbart för att jag tycker det blir ett goare lite mulligare ljud på zx9r, sen är inte alla originaldämpare fula, kolla s1000rr. GALET snygg o smutt från fabrik!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Slip-on är det ett kondommärke som lanseras på SH?

Efter att ha läst tråden så inser jag att:

Lägre vikt argumentet framförs av personer som kör blytunga touringvrak

Skönare ljud anförs av personer som kör Briggs & Stratton med A2 strypning

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Vem fan vill ha en högljudd hoj när man redan har turbulensen att störa sig på? Kör alltid med öronproppar i och vill ha de så tyst som möjligt, annars blir man tokig i längden, dvs. om man brukskör.:musik

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jisses vilket känsligt ämne det här var då, uttryck som "omogen", "dumförklara", "sätta etikett på", "lika gärna köra bil", har jag nog inte sett i nåt annan ämne, för att inte nämna att jag själv "inte vet ett skit om nånting", bara för att JAG inte vill bullra, det var ju helgens höjdpunkt.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Du är inte lite rolig.

Okej... Kul att du felciterar det jag har skrivit! Fattig nolla om man inte halvförsäkrar sin hoj :va
Är det inte så att alla som inte har slipon dumförklarar dom som har det ? Tänk ett steg längre innan du skriver nästa gång, yttrandefriheten är bra men att tiga ibland är det bästa.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002

Skulle du behöva lån om du tjänade de pengarna?
Jag pluggar sex sigma och produktutveckling (industriell ekonom) sen får du avgöra själv..

Första 1 1/2 åren hade ja en Cbr600 fs och en 855 T5"r" 320hk.
La för mycket pengar i bränsle så ja köpte en 954 RR och en golf 4 highline
Sålde golfen och köpte en A62.8 Q och en gsxr 1000 k6 (bytte in 954 och gav 23 emellan)
Skall sälja A6 då ja köpte 530d igår.. Sugen?

Jag klarar mig gott och tycker att mitt slipon är värt varenda krona. Jag lägger inte så mycket pengar på blommor osv.. :)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Skulle du behöva lån om du tjänade de pengarna?
Jag pluggar sex sigma och produktutveckling (industriell ekonom) sen får du avgöra själv..

Första 1 1/2 åren hade ja en Cbr600 fs och en 855 T5"r" 320hk.
La för mycket pengar i bränsle så ja köpte en 954 RR och en golf 4 highline
Sålde golfen och köpte en A62.8 Q och en gsxr 1000 k6 (bytte in 954 och gav 23 emellan)
Skall sälja A6 då ja köpte 530d igår.. Sugen?

Jag klarar mig gott och tycker att mitt slipon är värt varenda krona. Jag lägger inte så mycket pengar på blommor osv.. :)

Bör tillägga att jag levt på CSN 3 1/2 år och nu kan ja jobba och plugga utan att ta lån..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jisses vilket känsligt ämne det här var då, uttryck som "omogen", "dumförklara", "sätta etikett på", "lika gärna köra bil", har jag nog inte sett i nåt annan ämne, för att inte nämna att jag själv "inte vet ett skit om nånting", bara för att JAG inte vill bullra, det var ju helgens höjdpunkt.

Ja, mångas ödmjukhet inför andras åsikter kan väl sammanfattas med....

Om bara alla dj...la idioter tyckte som jag skulle världen vara bättre! :va

När jag började köra var det 4-1 som "de rättrådiga" ondgjorde sig över.:rolleyes:
Samma som för slip-on, många satte på ljudligare "ljuddämpare" och då var alla system med fyra avgasrör som gick ihop till en ljuddämpare förskräckligt ljudliga som måste bekämpas.
Det tillverkades motorcyklar med 4-1, precis som nu med slip-on, som inte lät för mycket men det kunde inte Svenne Banan skilja på då heller...:D

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Utan tekniskt vinst så...

Oaktat alla andras svar så....vilka sammanlagt bjudit på stor underhållning...

Ducatin låter precis på gränsen som det är...med original:tungan slip-on....så varför skaffa ett annat som bara skulle få det att låta för mycket?:rolleyes:

Finns mycket vettigare saker att lägga pengar på...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är vettigt? :va

De flesta bilister tycker det finns mycket vettigare saker att lägga pengar på än en hoj... :D

Kan det vara så att vi är olika? :va

Och då kanske vi väljer olika vad som är vettigt att lägga pengar på... :krama

Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!