Hur kan man vara höger?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är väl klart att då får minus när du skriver då dåliga inlägg, du propagerar en politik som gör att alla som har en hög utbildning och bra lön ska fråntas detta då de måste dela mig sig mot sin vilja. Hur tror du att denna dåliga politik påverkar alla människor med målmedvetenhet och drift ?

Det okej, på Söndag avgörs det om andra tycker lika som mig eller om vänsterpacket vinner och vi alla ska gå hemma och leva på bidrag.

Det ligger inte i min natur att vara arbeslös, det finns så många andra lösning som är smartare som tex. skola, börja arbeta i utomlands, starta företag. Att låta andra skattebetalare betala min mat och hyra är inte okej för mig.

Nej, välfärd är att människor ska ges chansen att klara sig på sin egen lön, utan att vara beroende av andra skattebetalare.

Det är för mig helt naturlig att en person som har slitit hårt i skolan och är framgångsrik på arbetet också ska belönas för detta, detta är en negativ klyfta enligt vänsterblocket. Jag hoppas dom fortsätter att gnälla om klyftor för då kommer dom aldrig att vinna något val. Att någon städare eller kassör på ICA skulle ha samma lön som något som verkligen har satsat på lång och svårt utbildning är helt absurd och det tycket tydligen majoriteten av medborgarna också.

Hur som helst så vore ett förlust för Alliansen en KATASTROF för landet.

Jag tycker du tänker ganska smalt, egoistiskt och kortsiktigt, men jag skulle inte klicka på minus för det, men du kanske även är sådan att du säger upp bekantskapen med folk som inte tycker som du själv? :confused:

Om de rödgröna vinner så vet du likväl som jag att inte alla kommer gå hem och leva på bidrag.

Självklart finns det många alternativ till att vara arbetslös, men de passar kanske inte alla. Om din partner har arbete, ni har hus och barn och du blir arbetslös, då är kanske inte utlandsarbete det första du skulle välja. Studier ligger närmare till hands, men då gäller det ju att ekonomin klarar det. A-kassa är högre än studiebidrag, så ska du plugga och därmed avsäger dig a-kassan så får ni kanske flytta från det dyra huset till en liten trea? Sedan kanske du inte ens har betyg att komma in på något, så då måste du läsa upp dem först? Du kanske inte ens vill läsa för att du inte har något läshuvud? Att plugga passar inte alla. Vad gäller starta företag så är det mer eller mindre ett idiotförslag från någon som inte vet bättre. Som sagt, säg upp dig alternativt bli uppsagd och prova starta ett.

Du har en annan människosyn än jag har. Din är sköt dig själv och skit i andra, medan min är att man hjälps åt eftersom man trots allt är mer eller mindre beroende av varandra. Så... Vårt tyckande vad välfärd är skiljer sig och vi lär inte kunna övertyga varandra om att just du/jag har rätt.

Jag tror du redan idag har en högre lön än en som arbetar i kassan på ICA, så hur stor måste skillnaden vara innan du blir nöjd? Och mig veterligen tycker inte de rödgröna att alla ska ha exakt samma lön oavsett arbetsuppgifter eller utbildning, så den tanken och oron kan du släppa och därmed sänka ditt blodtryck ett par snäpp. ;)

Tillägg 1: Det är inte en rättighet att bo i dyrt hus, men det kanske inte är så kul ifall du tvingas sälja det redan första veckan du är arbetslös. Varar däremot arbetslösheten längre, då kan det självklart vara idé att sälja och har man gjort en vinst, använda pengarna till något som gynnar din position på arbetsmarknaden, eller kanske till och med starta eget.

Tillägg 2: Läste en artikel om en kille, 29 år och VD för sitt egna, som det verkade, framgångsrika företag, i Dagens Industri idag. Han tackade Socialdemokraterna för att han nått dit han gjort och är tydligen engagerad politiskt. Enligt dig borde han aldrig ha kunnat starta eget eller bli framgångsrik under rött styre, men han har lyckats. Tydligen var det grundtryggheten som funnits som gjort att han fått chansen och vågat ta steget.

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
....

Tillägg 2: Läste en artikel om en kille, 29 år och VD för sitt egna, som det verkade, framgångsrika företag, i Dagens Industri idag. Han tackade Socialdemokraterna för att han nått dit han gjort och är tydligen engagerad politiskt. Enligt dig borde han aldrig ha kunnat starta eget eller bli framgångsrik under rött styre, men han har lyckats. Tydligen var det grundtryggheten som funnits som gjort att han fått chansen och vågat ta steget
Undantaget som bekräftar regeln.
Nyföretagarandan lyser fortfarande med sin frånvaro i detta land.
Den blåser man inte igång i ett nafs efter årtionden av företagsamhets-
fientlig mjukiskommunism.
För tillfället har vi iaf kravlat oss förbi Rumänien och Puerto Rico
men har en bit kvar innan vi matchar Kazakstans nyförtagaranda.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept