Hur kan motverka att cykeln går på bakhulet?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt..

Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

Detta påminner mig om dragracing förr, något som intresserade mig för mycket. På 70-talet hade man ruttna däck och man hade inte riktigt fattat det där med burnouter = ruttet fäste! Då hände det att man plockade bort stötdämparna fram och mjukade upp fjädringen JÄTTEMYCKET runt om. Resultat; Vid start satte sig bakänden samtidigt som fronten klättra en halvmeter mot skyn. Detta medförde en fet tp-förflyttning och bättre tryck på bakhjulen = bättre fäste.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Jag släppte på compen bak då försvann problemet med att den gick på bakhjulet.Men jag har problem med få nå grepp ut ur apex.Det bara sladdar och man får smyggasa..även tomasS påpekade att det inte såg så bra ut.
ska jag prova höja/sänka fram/bak?!?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

blablabla...

Precis så är det men offknuff vill inte inse att han har ganska fel ;)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Större bakdrev ger mindre kraft i kedjan, borde väl också påverka (större drev fram måste man ju självklart ha för att kompensera utväxlingen)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Större bakdrev ger mindre kraft i kedjan, borde väl också påverka (större drev fram måste man ju självklart ha för att kompensera utväxlingen)

Det spelar ingen roll. För en given acceleration är det ändå samma moment som bakdrevet måste angripa bakhjulet med.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

Detta påminner mig om dragracing förr, något som intresserade mig för mycket. På 70-talet hade man ruttna däck och man hade inte riktigt fattat det där med burnouter = ruttet fäste! Då hände det att man plockade bort stötdämparna fram och mjukade upp fjädringen JÄTTEMYCKET runt om. Resultat; Vid start satte sig bakänden samtidigt som fronten klättra en halvmeter mot skyn. Detta medförde en fet tp-förflyttning och bättre tryck på bakhjulen = bättre fäste.

Det intressanta nu är att du beskriver samma sak som jag vill få fram, sänk hojen bak, den går på bakhjulet och du får massa mer fäste.. Men knappast mindre wheelie-tendens..

Precis så är det men offknuff vill inte inse att han har ganska fel ;)

Är det många hojar som har tyngdpunkten under hjulaxlarna?
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Är det många hojar som har tyngdpunkten under hjulaxlarna?

Väldigt få, men även om hojen har tyngdpunkten en liten bit ovanför hjulaxlarna så medför en sänkning bak att tyngdpunken flyttas mycket nedåt och marginellt bakåt. Rita lite så får du se själv.

Och faktum kvarstår att hojen blir mindre benägen att wheela ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Väldigt få, men även om hojen har tyngdpunkten en liten bit ovanför hjulaxlarna så medför en sänkning bak att tyngdpunken flyttas mycket nedåt och marginellt bakåt. Rita lite så får du se själv.

Och faktum kvarstår att hojen blir mindre benägen att wheela ;)

TP över eller under en linje mellan hjulaxlarna spelar hur som helst ingen roll. Motorcykeln pivoterar ju kring bakdäckets gränsyta mot asfalten
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag har förmodligen otur när jag tänker.
Men jag föreställer mig att mc stegrar lättare om tyngdpunkten är högre än lägre.
Tänk om tyngdpunkten varit skyhög (typ flera meter över mc)
Då hade den väl slagit runt väldigt lätt?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har förmodligen otur när jag tänker.
Men jag föreställer mig att mc stegrar lättare om tyngdpunkten är högre än lägre.
Tänk om tyngdpunkten varit skyhög (typ flera meter över mc)
Då hade den väl slagit runt väldigt lätt?

Ecksackt! Och samma fast åt andra hållet, om en hoj hade tp 1 cm över marken så skulle man få ha MYCKET fäste (typ kugghjul) för att kunna wheela...

Hur kan "främre hjulaxeln" vara vridningspunkt?

Om du sitter på hojen och släpper en himla massa på förspänningen bak så kommer hojen att sjunka BAK (och bara bak) och göra detta kring framaxeln...

Fast nu när jag sitter här och skriver så inser jag ju att du har rätt, systemet roterar ju kring framdäckets kontaktyta!!! Inte krin framaxeln! Såklart!:)

Donq:ens resonemang stämmer dock, tp flyttas mer nedåt än bakåt och därför BORDE hojen bli mindre benägen att wheela

Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

Detta resonemang är alltså FEL och går delvis bort! Vridningspunkten är framdäckets kontaktyta!:)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Systemet roterar kring bakdäckets kontaktyta när man wheelar menar du väl! ;)

Ecksackt! Och samma fast åt andra hållet, om en hoj hade tp 1 cm över marken så skulle man få ha MYCKET fäste (typ kugghjul) för att kunna wheela...



Om du sitter på hojen och släpper en himla massa på förspänningen bak så kommer hojen att sjunka BAK (och bara bak) och göra detta kring framaxeln...

Fast nu när jag sitter här och skriver så inser jag ju att du har rätt, systemet roterar ju kring framdäckets kontaktyta!!! Inte krin framaxeln! Såklart!:)

Donq:ens resonemang stämmer dock, tp flyttas mer nedåt än bakåt och därför BORDE hojen bli mindre benägen att wheela



Detta resonemang är alltså FEL och går delvis bort! Vridningspunkten är framdäckets kontaktyta!:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Systemet roterar kring bakdäckets kontaktyta när man wheelar menar du väl! ;)

Visst! Absolut. Men (som jag beskriver) om du sitter på hojen och släpper på förspänningen bak, så kommer systemet att rotera kring FRAMdäckets kontaktyta och alltså sänka tp (och flytta den något bakåt).
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Visst har väl vevaxelns placering viss påverkan på wheelie-tendenserna också? Inte för att man kan göra så värst mycket åt den, men ändå. :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kör CBR1000 04-07. De har 92% av vikten på framhjulet och snäll effektkurva. Har aldrig kört så fort som på min 1000rr trots "klen" motor. Kör INTE GSXR1000 01-04 den har 4 cm lång sving och brytstark motor.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Visst! Absolut. Men (som jag beskriver) om du sitter på hojen och släpper på förspänningen bak, så kommer systemet att rotera kring FRAMdäckets kontaktyta och alltså sänka tp (och flytta den något bakåt).

Nej men det är nog faktiskt inte så trots allt. Jag har tänkt fram och tillbaka några gånger, och slutat vid att hojen roterar kring framhjulsaxeln. Det är ju en fix punkt som det roterar kring. Att det sedan sitter ett hjul där framme som har kontakt med marken har ingen betydelse. Så gå du tillbaka till ursprungsidéen :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top