magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt..
Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.
Detta påminner mig om dragracing förr, något som intresserade mig för mycket. På 70-talet hade man ruttna däck och man hade inte riktigt fattat det där med burnouter = ruttet fäste! Då hände det att man plockade bort stötdämparna fram och mjukade upp fjädringen JÄTTEMYCKET runt om. Resultat; Vid start satte sig bakänden samtidigt som fronten klättra en halvmeter mot skyn. Detta medförde en fet tp-förflyttning och bättre tryck på bakhjulen = bättre fäste.