Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej, blev själv lite fundersam när jag först hörde det.
Men - bensin har inte blivit speciellt mycket dyrare utan det är mest skatt vi betalar.

När du betalade 12 kronor för bensinen så var 3,5:- för bensinen och 8,5:- i skatt.
http://ianwachtmeister.wordpress.com/2008/11/19/vad-kostar-bensinen-egentligen/

I många skatteparadisländer och dylikt är det betydligt billigare än här.
Schweiz har legat precis under 12 kronor för 95 oktanit bränsle de senaste åren medan vi i Sverige har gått från 13 till nu 15,48 (nytt rekord).

Många vet inte att bensinen faktiskt inte har blivit så mycket dyrare i världen. Istället köper vi nonsens som att "Det är dystra tider, krig mm." och tror att vi inte kan påverka det när det i självaste verket är staten som slänger på höjning på höjning.

Reinfeldt påverkar troligen vårt bensinprismer än vad bråket mellan USA och Israel gör.

Folk på Sporthoj.com kanske har en större idé och hum av hur det faktiskt går till än vad den gemene Svensken har men jag tror att om folk bara hade vetat att det är staten som skattar er nått så in i helvete så kanske folk hade krävt sänkta bensinpriser. Min mamma bor själv på landet har bl.a. oljepanna och behöver bil för att klara sig. Det är inte hållbart med benisnpriser i denna klass.

Visst skatten behövs, den ska användas till att bygga vägar och dylikt. Men ärligt talat så ser jag fan så mycket finare vägar i andra EU länder som har lägre bensinskatt.

Troligen blir det denna MC säsong man kanske får betala hela 16 kronor litern.
Min inkomst ökar inte parallellt med bensinpriset :( :huvet

Bensinpris per liter (1 januari, 2012)
5,97 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,98 energiskatt (fast skatt)
+2,39 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
11,34 kr/liter

+2,84 (25% moms)

14,18 kr/liter, vid pumpen (1 januari, 2012).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,98 + 2,39 + 2,84 =) 8,21 kr/ liter.

Källa: http://preem.se/templates/page____791.aspx
(Hur PREEM prissätter sin bensin)

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
16 kronor är inte speciellt dyrt.

Med tanke på vad oljan kostar miljömässigt och i mänskligt lidande så är det riktigt billigt.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fast i ärlighetens namn så ska man komma ihåg att bensinpriserna inte har ökat någonting överhuvudtaget jämfört med den disponibla inkomsten - sett över 50-60 år.

http://motormagasinet.nu/articles/view/bensinpriset-i-dag-bara-halften-mot-forr

Pratade med en kund (äldre herre) om just det för ett par dagar sedan. Han påstod att bensinen aldrig varit billigare sett till ens inkomst...

Sen att skatten skulle gå till vägbyggen tror jag inte ett uns på. Mer till att försörja alla drönare som lever på skattepengar.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
hehe, man kanske ska investera i ett lager råolja.. lär ju inte gå ner i värde iaf.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja.. Känns lite som sosse-matte det där.

Skatterna agerar multiplikatorer på råvarupriset och dessa har de facto varit ganska turbulenta under de senaste årens oro i mellanöstern.

Att sen oljemarknaden är spekulationsutsatt och bolagen köper på sig depåer gör ju att svängarna ibland blir ännu större.

Att Opec nyttjar systemet gör det inte bättre..

Men frågan är om inte de ´höga skatterna är positiva. Hade vi inte haft höga oljeskatter hade vi fortfarande värmt våra hus med olja och haft 2-glasfönster istället för bergvärme, värmeväxlare och fina 3-glasfönster med välisolerade karmar osv..

All utveckling kräver investeringar, det här är en av dem.

Vidare är sverige ett av få länder i europa idag med stabila statsfinanser. Det är bara att välja, ska vi följa Norges väg mot ekonomiskt oberoende, eller Greklands mot skuldsanktioner och statskonkurs?

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Fast om ni tittar på Preem så är oljepriset fortfarande under 6 kronor litern (inklusive all hantering) resten är skatt.
Detta var den 1:e Januari 2012.

Likaså är en mindre ökning helt ok. Den följer bara den årliga inflationen på en 3-5%.

@ Sen tror jag också precis som ovanstående att skattepengarna går till att försörja bidragstagare men att vi iallafall blir tillsagda att vägbyggen är dyrt :)

Last edited:

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
hehe, man kanske ska investera i ett lager råolja.. lär ju inte gå ner i värde iaf.

Ett problem, tror det är hyffsat med färskvara ;)

Mattematiken

5 kronor i timmen bensinpris a 97 öre 1967 = 5 liter i timmen (cirka)

Knegarlön (jag jobbar för 89,90) :( som Student
89/15,4 = 5,7 före skatt.
Idag 15,40

Haha vem säger att välfärden har blivit mycket bättre ;)
150 Kronor timmen måste man nog vara fast anställd för och av alla knegarjobb så tror jag inte det är många som får det. Vanligt för oss ungdommar är mellan 90-120.

MVH

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Pratade med en kund (äldre herre) om just det för ett par dagar sedan. Han påstod att bensinen aldrig varit billigare sett till ens inkomst...

Sen att skatten skulle gå till vägbyggen tror jag inte ett uns på. Mer till att försörja alla drönare som lever på skattepengar.

Du menar Kungen eller? Han begär 12 miljoner extra (för 3 år), eller du kanske menar politiker som slösar miljoner på resor?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Fast om ni tittar på Preem så är oljepriset fortfarande under 6 kronor litern (inklusive all hantering) resten är skatt.
Detta var den 1:e Januari 2012.

Likaså är en mindre ökning helt ok. Den följer bara den årliga inflationen på en 3-5%.

@ Sen tror jag också precis som ovanstående att skattepengarna går till att försörja bidragstagare men att vi iallafall blir tillsagda att vägbyggen är dyrt :)

Nä väggbyggen vet vi att pengarna inte går till... dem återanvänder gammal asfalt och blandar det med tvål verkar det som...

cibbe

Guest
Faktum är att råoljepriset är ganska oförändrat.. Men det varierar ju som bekant från dag till dag..
Dock har inte råoljepriset en jätteinverkan på slutproduktens (bensin är en slutprodukt blandad av olika fraktioner, naftor, och additiv) pris.
Precis som beskrivs är skatten på drivmedel den största kostnaden. Man kan enkelt förstå detta eftersom raffineringskostnaden är i princip samma över hela jorden och drivmedelskostnaden varierar också över hela jorden.
I Sverige har vi 3 raffinaderi som tillverkar allt drivmedel för den Svenska maknaden. Shell i Göteborg, Preem i Göteborg och Lysekil. Kostnaden för naftorna som ingår i bensin är ungefär den samma på alla raff, additiven som ingår i de olika märkenas slutprodukt kan variera något, men summan är väldigt snarlik för samtliga märken.

Dessutom.. För att komplicera det ytterligare, har relativt nya teknologier gjort tillverkningen ännu billigare. Förett antal år sedan kunde man bara "Kracka" råoljan. För några år sedan blev storskalig "alkylering" möjlig och billig. Detta innebär att man istället för att "slå sönder" råoljan molekyler, istället slår samman molekylstrukturer för att skapa den struktur man vill ha. Det finns två sätt att göra detta som är ekonomiska.
Så i princip all bensin som idag används innehåller alkylerade naftor.

Kort sagt...
Skyll bensinpriserna på politiker och miljömuppar.. Drivmedel som används idag är galet mycket mer miljövänligt än för 5-10 år sedan.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
@ Cibbe

Typ vad jag försökte säga :) Bortsett från att du hade lite fakta med i smeten.

cibbe

Guest
Jo :)

Jobbar ju med skiten. haha
Men alla verkar alltid skylla på Oljebolagen.. eller raffen.. Sparka på idiotiska politiker istället!

Kneedrag

Guest
Iran sitter på ganska mycket råolja och relationen mellan USA och Iran är ju frostig minst sagt pga
deras iver att skaffa egna kärnvapen.
Därför tror jag att Iran driver upp priset för att USA inte ska lägga sig i att de också skaffar kärnvapen.
Sen har vi Kina medelinkomsten ökar mycket de blir fler o fler och de vill också köra bil. Så var ska oljan som inte det blir mer av komma från? Just det den som betalar mer får köpa ojan det är så marknaden fungerar.

Jävligt surt för plånkan .

Själv börjar jag snegla på biogas/bensinare bil eller hybrid.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
@ Cibbe

Typ vad jag försökte säga :) Bortsett från att du hade lite fakta med i smeten.

Allt du skrivit hittills i tråden lyser okunskap lång väg. Tror du att skatten på bensin går till vägar osv. Knappast, det bakas in i allt annat som skukvård, äldreomsorg, bidrag mm. Om man däremot slängde ut alla bidragsfuskande parasiter skulle din lön räcka till fler liter bensin med. Garanterat

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du menar Kungen eller? Han begär 12 miljoner extra (för 3 år), eller du kanske menar politiker som slösar miljoner på resor?

Politiker och kungen har ju iaf en uppgift att fylla, må så vara att de är överbetalda.

De jag syftade på är drönare som går år ut och år in utan att göra ett handtag. Tycker det finns för många av dom helt enkelt. Kungens skattepengar är en piss i nilen jämförelsevis. Bättre att attackera de höga kostnaderna innan man gnäller på ett appanage...

Men det är jävlig offtopic.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...