Vet inte om det är kontakten med syre som gör att oljan bryts ner eller tappar volatilitet (den har ju legat ett par miljoner år i marken innan dess) så man bör kanske kunna förvara det om man pumpar ur luften ur cisternen.
Vad gällande bensinpriset var det i princip lika högt i alla länder jag körde i i sommras (Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien), billigast var nog Italien om jag minns rätt.
Att Sverige skulle ha hög och många skatter på bensin är väl ingen nyhet, men du har kanske bott under sen?
Jag betalar gärna hög skatt om det dels gynnar utveckalndet/forskandet på alternativa energikällor samt att det går till underhållet av våra vägar.
Som referens kan jag säga att jag bode i USA (Boston, Massachusetts) i drygt två år, där kostade bensinen drygt 4 kr, men den peakade på 6 kr litern när jag var där (uträknat mot dåvarande växelkurs, bensin säljs i gallon = 3.79 liter) och det tyckte alla var sketa dyrt, de klagades hödljut och folk sa saker som "Jag måste välja mellan bensin och mat". Till viss del väldigt överdrivet, men oandra sidan körs det väldigt mycket mer bil där, inte ovanligt att man har 10 mil enkel till jobbet, och enda sättet att ta sig dit är bil.
Deras bensin skatt är väldigt låg, typ 10-20 cent per gallon, och den skatten är det som används för att under hålla vägar och broar. Dock är det så att i.o.m. den låga skatten så saknas ca. 50% av nödvändiga medel för att hålla hela vägsystemet i bra skick, och jag har aldrig upplevt så dåliga vägar som man bitvis kunde stöta på i USA, "pot holes" stora som grävlingsgryt, låter överdrivet men den störtsa ekonomiska biten för amerikanska bilförsäkringsbolag är att laga skador på bilar som uppkommit från dåliga vägar (skadade däck/hjul/hjulupphängningar etc)....så egentligen skulle de säkrt kunna spara in ett par miljarder genom att lägga ett par miljarder på vägarna
hehe
Vad gällande priset på bensin så är nog min gräns 20:- per liter, efter det konverterar jag hojen till E85 å tillverkar egen elkohol där hemma för att driva mina fordon. 15:- per liter ger ju ca 7.5:- per mil om man kör hoj (exklusive däck och olja). Vill man inte betala 15:- finns det väl buss. Folk bör kanske inse att bensinpriset aldrig kommer gå ner till 10:- litern igen, och vill man inte betala de priserna som komma skall i framtiden så bör man kanske hitta annan energi än olja att driva sina hojar med.
Om inte annat så planerar jag att köpa 50 kubikmeter råolja från Iran och rafinera det själv för att kunna driva mina fordon tills jag dör.