Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Gsx 750 E 1982
Men enligt dina siffror har ju skatten halverats sedan 2008, 3,50:- för bensinen och 8,50:- i skatt mot "dagens" 5,97 och 8,21. Iom att bensinpriset nästan har dubblats och skatten är lite lägre så är det ju nästan en halvering av skatten i förhållande till bensinpriset. 2008 är skatten 240% och 2012 136% på grundpriset. Tacka Reinis för att den inte har hängt med rakt av, för då hade soppan kostat 20 spänn litern. Dessutom är bensinen jäkligt billig med tanke på den transportförmåga man får för den och kör man sporthoj så får man lägga ganska många mil innan bensinen blir den största utgiften... En kollega och utpräglad bilist brukar med något drömmande i blicken säga: "30 kronor litern, tänk vad mycket skit man hade sluppit på vägarna då."

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Allt du skrivit hittills i tråden lyser okunskap lång väg. Tror du att skatten på bensin går till vägar osv. Knappast, det bakas in i allt annat som skukvård, äldreomsorg, bidrag mm. Om man däremot slängde ut alla bidragsfuskande parasiter skulle din lön räcka till fler liter bensin med. Garanterat

Det borde man väl anta att bensinskatten ska gå till vägar? Finns ingen logik i att man (om man nu inte äger bil) behöver betala för vägarna i övrigt. Eller kanske lite, men ingen nämnvärd.

Det enda jag säger är att vi hela tiden ska hitta ursäkter så som krig osv. för att oljan är dyr när det är politikerna. I Schweiz ligger oljan kvar på runt 12 kronor litern och i USA är det ännu billigare där betalar man väl en cirka 7 dollar för en gallon? (35 kronor för 4 liter)

Sen gissar jag på att du inte är sosse :)

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Men enligt dina siffror har ju skatten halverats sedan 2008, 3,50:- för bensinen och 8,50:- i skatt mot "dagens" 5,97 och 8,21. Iom att bensinpriset nästan har dubblats och skatten är lite lägre så är det ju nästan en halvering av skatten i förhållande till bensinpriset. 2008 är skatten 240% och 2012 136% på grundpriset. Tacka Reinis för att den inte har hängt med rakt av, för då hade soppan kostat 20 spänn litern. Dessutom är bensinen jäkligt billig med tanke på den transportförmåga man får för den och kör man sporthoj så får man lägga ganska många mil innan bensinen blir den största utgiften... En kollega och utpräglad bilist brukar med något drömmande i blicken säga: "30 kronor litern, tänk vad mycket skit man hade sluppit på vägarna då."

Yes. Du har rätt. Den var så in i helvetes dyr då och är endast jävligt dyr nu. Jag har dock 2 år eller mer kvar av studier innan jag kan få en vettig lön och tycker personligen att man ska sänka skatten på olja. För allt miljötjaffs och miljöpålägg går ändå inte till något vettigt.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Ett problem, tror det är hyffsat med färskvara ;)

Vet inte om det är kontakten med syre som gör att oljan bryts ner eller tappar volatilitet (den har ju legat ett par miljoner år i marken innan dess) så man bör kanske kunna förvara det om man pumpar ur luften ur cisternen.

Vad gällande bensinpriset var det i princip lika högt i alla länder jag körde i i sommras (Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien), billigast var nog Italien om jag minns rätt.

Att Sverige skulle ha hög och många skatter på bensin är väl ingen nyhet, men du har kanske bott under sen? :eek:

Jag betalar gärna hög skatt om det dels gynnar utveckalndet/forskandet på alternativa energikällor samt att det går till underhållet av våra vägar.

Som referens kan jag säga att jag bode i USA (Boston, Massachusetts) i drygt två år, där kostade bensinen drygt 4 kr, men den peakade på 6 kr litern när jag var där (uträknat mot dåvarande växelkurs, bensin säljs i gallon = 3.79 liter) och det tyckte alla var sketa dyrt, de klagades hödljut och folk sa saker som "Jag måste välja mellan bensin och mat". Till viss del väldigt överdrivet, men oandra sidan körs det väldigt mycket mer bil där, inte ovanligt att man har 10 mil enkel till jobbet, och enda sättet att ta sig dit är bil.

Deras bensin skatt är väldigt låg, typ 10-20 cent per gallon, och den skatten är det som används för att under hålla vägar och broar. Dock är det så att i.o.m. den låga skatten så saknas ca. 50% av nödvändiga medel för att hålla hela vägsystemet i bra skick, och jag har aldrig upplevt så dåliga vägar som man bitvis kunde stöta på i USA, "pot holes" stora som grävlingsgryt, låter överdrivet men den störtsa ekonomiska biten för amerikanska bilförsäkringsbolag är att laga skador på bilar som uppkommit från dåliga vägar (skadade däck/hjul/hjulupphängningar etc)....så egentligen skulle de säkrt kunna spara in ett par miljarder genom att lägga ett par miljarder på vägarna :p hehe

Vad gällande priset på bensin så är nog min gräns 20:- per liter, efter det konverterar jag hojen till E85 å tillverkar egen elkohol där hemma för att driva mina fordon. 15:- per liter ger ju ca 7.5:- per mil om man kör hoj (exklusive däck och olja). Vill man inte betala 15:- finns det väl buss. Folk bör kanske inse att bensinpriset aldrig kommer gå ner till 10:- litern igen, och vill man inte betala de priserna som komma skall i framtiden så bör man kanske hitta annan energi än olja att driva sina hojar med.

Om inte annat så planerar jag att köpa 50 kubikmeter råolja från Iran och rafinera det själv för att kunna driva mina fordon tills jag dör.

cibbe

Guest
Sant till viss del.. Oljepriset är reglerat på global basis..Man kan ju faktiskt säga att OPEC är en kartell.. dock med ruggigt mycket makt.
Den råolja vi konsumerar i Sverige kommer ganska uteslutande från Nordsjön och Ryssland, med undantag för den råolja som processas på Nynäs. Den råoljan kommer till största delen från Venezuela.

Iran sitter på ganska mycket råolja och relationen mellan USA och Iran är ju frostig minst sagt pga
deras iver att skaffa egna kärnvapen.
Därför tror jag att Iran driver upp priset för att USA inte ska lägga sig i att de också skaffar kärnvapen.
Sen har vi Kina medelinkomsten ökar mycket de blir fler o fler och de vill också köra bil. Så var ska oljan som inte det blir mer av komma från? Just det den som betalar mer får köpa ojan det är så marknaden fungerar.

Jävligt surt för plånkan .

Själv börjar jag snegla på biogas/bensinare bil eller hybrid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Soppan är billig, kopplat till hur kul det är att elda den i en arg twin.:rock
Hörde jag någon beklaga sig över att det är dyrt att bo? Inte? Märkligt, tycker det är stört vad folk plöjer ner i sina villor och lägenheter på kök, styling, kakel mm. Men 30papp om året till soppa är "ahmen guuu så jobbit ju!". :va

Typiskt välfärdsgnäll tycker jag. Nä! :4skrika
Skaffa er en hygglig vardagsbil med V8 så känns det mycket roligare att tanka.:yoparty Kan förstå att det är trist att tanka en sossecontiner och en skinntorr japansk skrikig jävla radfyra :tungan :7peta

cibbe

Guest
Vet inte om det är kontakten med syre som gör att oljan bryts ner eller tappar volatilitet (den har ju legat ett par miljoner år i marken innan dess) så man bör kanske kunna förvara det om man pumpar ur luften ur cisternen.

Vad gällande bensinpriset var det i princip lika högt i alla länder jag körde i i sommras (Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien), billigast var nog Italien om jag minns rätt.

Att Sverige skulle ha hög och många skatter på bensin är väl ingen nyhet, men du har kanske bott under sen? :eek:

Jag betalar gärna hög skatt om det dels gynnar utveckalndet/forskandet på alternativa energikällor samt att det går till underhållet av våra vägar.

Som referens kan jag säga att jag bode i USA (Boston, Massachusetts) i drygt två år, där kostade bensinen drygt 4 kr, men den peakade på 6 kr litern när jag var där (uträknat mot dåvarande växelkurs, bensin säljs i gallon = 3.79 liter) och det tyckte alla var sketa dyrt, de klagades hödljut och folk sa saker som "Jag måste välja mellan bensin och mat". Till viss del väldigt överdrivet, men oandra sidan körs det väldigt mycket mer bil där, inte ovanligt att man har 10 mil enkel till jobbet, och enda sättet att ta sig dit är bil.

Deras bensin skatt är väldigt låg, typ 10-20 cent per gallon, och den skatten är det som används för att under hålla vägar och broar. Dock är det så att i.o.m. den låga skatten så saknas ca. 50% av nödvändiga medel för att hålla hela vägsystemet i bra skick, och jag har aldrig upplevt så dåliga vägar som man bitvis kunde stöta på i USA, "pot holes" stora som grävlingsgryt, låter överdrivet men den störtsa ekonomiska biten för amerikanska bilförsäkringsbolag är att laga skador på bilar som uppkommit från dåliga vägar (skadade däck/hjul/hjulupphängningar etc)....så egentligen skulle de säkrt kunna spara in ett par miljarder genom att lägga ett par miljarder på vägarna :p hehe

Vad gällande priset på bensin så är nog min gräns 20:- per liter, efter det konverterar jag hojen till E85 å tillverkar egen elkohol där hemma för att driva mina fordon. 15:- per liter ger ju ca 7.5:- per mil om man kör hoj (exklusive däck och olja). Vill man inte betala 15:- finns det väl buss. Folk bör kanske inse att bensinpriset aldrig kommer gå ner till 10:- litern igen, och vill man inte betala de priserna som komma skall i framtiden så bör man kanske hitta annan energi än olja att driva sina hojar med.

Om inte annat så planerar jag att köpa 50 kubikmeter råolja från Iran och rafinera det själv för att kunna driva mina fordon tills jag dör.

Även i detta fallet vet jag en del från högt uppsatta håll...
Sveriges politiker stödjer INTE forskning på alternativa bränslen speciellt bra.
Chalmers har i flera år forskat inom SOFC (Solid Oxide Fule Cells). En grymt bra teknik som skulle kunna innebära ett helt nytt sätt att tillverka energi. Både för hushåll och fordon.
Staten stöttade denna forskning aktivt. När Volvo fick reda på detta satte man press på staten att avbryta denna stöttning, annars skulle Volvo överväga att flytta sin verksamhet utomlands.

FINA gossar..

Jag reser över stora delar av världen.. Och kan instämma i ovanstående.
I Nästan hela Europa kostar soppan samma.
Men det är också kopplat till att löneläget är väldigt snarlikt i hela Europa.
I stora delar av övriga världen kostar soppan annat. Men det är åter igen kopplat till löneläge och miljöpolitik.
I stora delar av Sydost Asien till exempel kostar soppan lite mer än en tredjedel av i Europa, lönen är INTE en tredjedel men man skiter i miljön.

Last edited:

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Vätgas från vatten verkar ju för övrigt lovande (allt som krävs är elektrolys även kallat elektricitet.)
Ineffektiv process men vi har plenty of vatten :)

Tror inte på elen, i alla fall inte för motorcyklar. Gillar att tanka den full på 50 sekunder istället för 8 timmar.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det borde man väl anta att bensinskatten ska gå till vägar? Finns ingen logik i att man (om man nu inte äger bil) behöver betala för vägarna i övrigt. Eller kanske lite, men ingen nämnvärd.

Det kan man ju anta då det låter logiskt, men så är det inte i verkligheten. Bensinskatten och fordonsskatten används inte enbart till att bekosta vägar, drivmedelsforskning och liknande. Precis som fastighetsskatten inte används för att förbättra livet för fastighetsägare, inkomstskatt inte bara används för att bekosta inkomsttagarnas välmående, och förmögenhetsskatten aldrig kom någon förmögen person till nytta. Skattepengarna öronmärks inte för specifika ändamål, och bensinskatt och fordonsskatt är två av de skatter som används för att dra in extra pengar som behövs på annat håll.

Att man kan ha lägre bensinskatt i länder som Schweiz m.m. är dels för att man har högre befolkningstäthet, dvs. fler som hjälps åt att betala, men även för att man inte vräker iväg pengar på alla de saker som svenska staten gör. På gott och ont.

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Bensinpriset är ganska billigt, om man skulle tanka med tjursperma så kostar det ca 27000/litern.

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Bensinpriset är ganska billigt, om man skulle tanka med tjursperma så kostar det ca 27000/litern.

Senast jag var i Venezuela kostade
Bensinen 17öre litern Då är det roligt
att äga V8 som drar 2l milen full tank
ca 8,50 :yoparty

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Japp, men det får vi leva med! Nu senast för nån månad sen så sänkte dom ju restaurang skatten så pizzabagarna ska kunna sälja lika dyr pizza, men betala mindre skatt. Kan vara lite olämpligt, men vad vet jag? Det kanske finns dom som köper mer pizza än bensin.
Och i samma veva så höjde dom bensinskatten.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag funderar mest på hur trådskaparen mår. Att referera till ett över tre år gammalt blogginlägg av den galne greven och sen tillägga "Reinfeldt påverkar troligen vårt bensinprismer än vad bråket mellan USA och Israel gör."
Vilket "bråk"?

Och att vi svenskar ska "kräva billigare priser". Vad är det för kommunistfasoner? Det här är inte en välfärdsfråga på något sätt.
Varför inte bara utsätta marknaden för lite konsumentkraft och bara tanka där det är billigast.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Skatten höjdes något efter nyårs skiftet , exakta sifror har jag ingen aning på. Men priserna kommer att gå upp emot 16kr litern i sommar.

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Jag tycker bensinpriset är förjävligt, brukar knyta näven i fickan o gå hem o dricka sprit o spöa på kärringen:yoparty

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
" Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?"

Tyvärr kan vi i Sverige bara diskutera det i all oändlighet och kanske en salongsprotest som är utan verkan. Jag håller fortfarande på med min, att jag inte köper Franska viner på Systemet sedan atombombsproverna i Stilla havet. Men de Franska vinodlarna har inte hört av sig och vädjat till mig om att börja köpa igen(?).

Vi kanske skulle ta efter de Franska bönderna eller lastbilschaufförerna som parkerar på motorvägarna och lamslår mycket av transporterna i landet. Är det någon som är pigg på att på att parkera på E4'an på måndag för att visa att vi önskar protestera?

Min hoj drar över en liter vid inspirerad körning men det hindrar mig inte från att tanka. Eller seriöst har någon en verklig idé om hur man skulle gå till väga för att påverka?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dessutom är bensinen jäkligt billig med tanke på den transportförmåga man får för den och kör man sporthoj så får man lägga ganska många mil innan bensinen blir den största utgiften...

Check,.

Nuvarande hoj har jag inte ens räknat milkostnad på (vågar inte).

Bilen däremot, hyfsat ny dieselkombi, räknar jag 45-60:- / mil för totalt (beroende på årlig körsträcka, drag, stads-/landsvägsmil osv).. Varav soppan står för typ 6,50 - 8 :-.

Såsen är mao ca 15% av driftskostnaden. Om soppapriset går upp 20% ger det en totaleffekt på knappt 3% = vem bryr sig!?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men ingen klagar på att motoroljan kostar tio gånger så mycket trots att den har mer eller mindre samma bas. Och ingen klagar på att 1 liter Ramlösa kostar mer än 1 liter bensin på macken.

Jag ser hellre att våra politiker sänker skatten på arbete än på bensin.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Haha vem säger att välfärden har blivit mycket bättre ;)
150 Kronor timmen måste man nog vara fast anställd för och av alla knegarjobb så tror jag inte det är många som får det. Vanligt för oss ungdommar är mellan 90-120.

MVH

Du behöver snacka med din chef , verkar som om han är med på ett hörn på din lön!!
Jag har ett "vanligt" knegar jobb och spräcker din magiska gräns med god marginal.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år