Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Bensinen är väl det billigaste posten för ett fordon lr? Betala 1000-1500/ i månaden för försäkring verkar dom flesta tycka är ok:confused:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
I ärlighetens namn är "problemet" med bensin/olja att det fortfarande är sjukt för billigt.

Hittar ingen länk och minns inte exakt, men läst en rapport om att den energi man får ut bensin för att driva en normal bil en mil skulle är jämförbart med fysiskt arbete i nästan två veckor... Vem vill jobba i två veckor och få 15 kr i lön för det?...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bensinen är väl det billigaste posten för ett fordon lr? Betala 1000-1500/ i månaden för försäkring verkar dom flesta tycka är ok:confused:

Allt är relativt.

Bra dagar kan jag köra upp 600kr bensin med hojen på gata om man åker ut på längre tur. Gör man det en par tre gånger varje månad så blir det fort pengar. Men samtidigt tycker jag att det inte finns något bättre än motorcykel så det får mer än gärna kosta pengar. :)

Betala bensin till bilen däremot? :pangihuve

Så mycket mer "bang for the buck" på hoj än med annat transportmedel.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Precis då är det ett medvetet val och ett nöje- dom flesta nöjen kostar tyvärr. Det är så klar att man skulle önska att det var samma bensinpris som när man var 18! då körde man en kväll för en tia (ca1:80litern)

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Tänker främst på bilar men bör man inte fokusera på verkningsgraden av bensinen och de bekvämligheter vi tycks "måste" ha i bilarna? Prioriterar man el-stolar, AC, radio, stolvärme, parkeringssensorer, el-drivna sidobackspeglar osv osv får man ta konsekvensen att det kostar. Dagens motorer förbrukar mycket mindre bensin än bilar på exempelvis 80- talet, men det är alla våra bekvämligheter som kostar.

"Desto mer funktioner man kräver desto större blir kostnaderna och chansen till att något går sönder ökar"

Men snart är väll alla fordon el-drivna och vi får höga el priser att klaga på men det är ett senare problem..... :tungan

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Glöm miljö, sinande oljekällor mm.
Allt det handlar om är pengar å inget annat, pengar in.
Köper du en bensinsnål bil så måste de höja priset på bränslet för att få in pengar.
Hörde innan nu sist de höjde priset på bensinen, att det hade gått dåligt med försäljningen det sista kvartalet. (vi åker mindre)
Vad gör man då? Jo höjer priset. (skatten)
Samma med el, sparar du el ja då får du ett högre pris att betala så klart.
Pengarna skall ju in.
Jag tycker det är ok att betala skatt om pengarna går till det som det är avsätt för, ta vägtullarna i Stockholm.
Tycker det är ok, men det jag rasar över är det att det bara var 20% av avgiften som gick till det som det var ämnat för.
OK lite OT.
Hur det än är så skall pengarna in.

Och det roliga med el-fordon är att idag är det billigt att köra dom. Om väldigt många börjar köra elbilar osv. och bensin/dieselförbrukningen/skatteintäkter minskar så måste ju staten höja skatten på el och då blir ju det svindyrt för alla! Hur ska dom kunna diffa elförbrukningen? om jag tankar bilen eller värmer upp mitt hus?? Det kanske kommer att kosta..säg 3 kronor att micra en påse popcorn

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är bara att vänja sig, det hela är ett nollsummespel. :huvet

Skatten lär in oavsett, fossila bränslen är lätt att peka på med hjälp av miljötomtarna, och skruva åt skruvarna friskt på. Dyker det upp miljövänliga alternativ kommer skatten läggas på något annat som vi inte kommer undan.
...allt medan kolllektivtrafiken försämras/blir dyrare i takt med att soppan blir dyrare, för där är det avreglerat och i vinstmaximeringens och aktieägarnas krav på avkastning har man mer eller mindre fritt utrymme där med..

Värt.

/B.itter

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Tycker inte bensin är speciellt dyrt. Jämför med vad en liter öl kostar på krogen (ca 100 kr/litern). Men där skiter vi i vilket och bara häller i oss! :fyllisar

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tycker inte bensin är speciellt dyrt. Jämför med vad en liter öl kostar på krogen (ca 100 kr/litern). Men där skiter vi i vilket och bara häller i oss! :fyllisar

Gör som jag, gå till bolaget och sup hemma! :fyllisar

Att en pilsner på krogen kostar en femtilapp är knappast alkoholskattens fel. ;)

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99

Ja precis! Tycker man kan höja kilopriset på Entrecote till 2000:-/kg, saffran kostar ju 25000:-/kg så då är ju entrecoten billig helt plötsligt.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bra!:tummenupp ( Fan det var ju DesmoHellmans inlägg som skulle stått som citat ovan.)

Jag och några till har i många år hyllat devisen: Hellre fyra öl i skogen än en på krogen!

Nu får det väl bli: Hellre fyra liter bensin än en flaska vin!

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Ian Wachtmeister, den gamle rättshaveristen, dyker upp som gubben i lådan.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Bensinen är för billig!
Höj priset rejält så fattigt folk inte har råd att vingla omkring i trafiken och vara i vägen.

När vi ändå är igång, inför obligatorisk skrotning av fordon som är äldre än fem år.

Nä, kanske inte, men det är ungefär dit miljöpartiets politik verkar syfta, en död landsbyggd, ökade klyftor i samhället och alla som inte har råd att ta sig till arbetet när kollektivtrafik saknas, får slå upp ett tält på sin gamla parkeringsplats.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Bensinen är för billig!
Höj priset rejält så fattigt folk inte har råd att vingla omkring i trafiken och vara i vägen.

När vi ändå är igång, inför obligatorisk skrotning av fordon som är äldre än fem år.

Nä, kanske inte, men det är ungefär dit miljöpartiets politik verkar syfta, en död landsbyggd, ökade klyftor i samhället och alla som inte har råd att ta sig till arbetet när kollektivtrafik saknas, får slå upp ett tält på sin gamla parkeringsplats.

Haha väl skrivet. Började faktiskt skratta med tältet på sin gamla parkeringsplats. Den kommer jag använda fler gånger ;)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Angående knegarjobb..
Har fått ett nytt jobb idag, skyffla paket som sören åt Schenker. 135:-/h
Bättre lön slitigare jobb :) Nu ska jag bara göra 203040000 paket till så har jag råd att köpa och köra motorcykel denna säsong.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Angående knegarjobb..
Har fått ett nytt jobb idag, skyffla paket som sören åt Schenker. 135:-/h
Bättre lön slitigare jobb :) Nu ska jag bara göra 203040000 paket till så har jag råd att köpa och köra motorcykel denna säsong.
Behöver de anställa fler ?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Jag skulle vilja vända på frågan och säga, hur kan resten av världen tillåta lägre priser än vad vi har. Med tanke på vad oljeberoendet för med sig. Billig energi gör också att forskningen på andra energikällor stannar av vilket är förödande nu när varenda jävla kines ska ha bil. Vänta bara tills de afrikanska stammarna anser sig ha rätt att köra Surburban med 6,2 liter v8. Då är det tillbaka till "Afrika mode" för resten av världen.

Det är inte bensinen som är för dyr utan lönen som är för snålt tilltagen. Är man inte beredd på att betala vad det kostar så finns det alternativ. Att bo i glesbygg är ingen rättighet längre om du har snålt med papper i lädret lika lite som att det är en rättighet att köra bil. Bil är ett previlegie, hoj är njutning.

Ta bussen på vintern och kör mer hoj på sommaren

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man skulle ju kunna tänka sej att en del av bensinskatten gick till att utveckla ny drivmedel och snålare motorer.Men det verkar iallafall inte så

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man skulle ju kunna tänka sej att en del av bensinskatten gick till att utveckla ny drivmedel och snålare motorer.Men det verkar iallafall inte så

Nu är det ju faktsikt så att det bedrivs en hel del forskning med statliga medel på just de områden du nämner. Så vad är skillnaden mot att öronmärka pengar från just drivmedelsskatter? För mig är det som om jag skulle plockar från höger istället för vänster ficka.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år