Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vänd lite på resonemanget - tänk vilka fantastiska möjligheter för industri/marknad att hitta nya företagsmöjligheter! Se möjligheterna! var inte rädd för all förändring! Att värna företagande-ekonomi-osv måste inte per automatik betyda att man skall försvara status quo in absurdum....


Hur tänkte du nu?

Jag försvarar inte oljebolagen för fem öre. Och "möjligheter till företagande" är faktiskt BS. Då kan vi ju krångla till deklarationsprocessen in absurdum så har vi skapat massa jobb iom att Svensson kommer behöva en revisor/skatteexpert varje år..

Det håller liksom inte. Kostnaden för oljan må vara hög (samhällsekonomiskt räknat), men det finns inga bättre alternativ.

Jag tror på hybrider och en fortsättning på den utvecklingen vi sett. Batterier i stan som laddas under motor-färd, energireserverande under bromsning osv... Men att va beroende av en laddstolpe är inte realistiskt med den batteriteknik vi har tillgång till idag. Det är för få förunnat att kunna ladda själva, och de som är "problemet" och borde vara målgruppen för elbilar är de i stan. Moment22
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Eftersom en ansenlig del av landets bilar inte "bor" på den egna villans uppfart, utan i städer utanför flerfamiljshus. Hur tänkte du att dem ska laddas? Och vem ska ta kostnaden för att i så fall ställa ut elstolpar längs varenda gata så man kan ladda vart man än är (för det behovet finns)? Och hur ska dessa stolpar utformas för att inte totalt sabba estetiken precis överallt?

I storstäder är el ett enkelt och lösbart problem.
Finns överallt, gäller bara att dra det till ställen där det behövs.
Tror du verkligen att nätägare inte skulle nyttja den chansen om den fanns?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Eftersom en ansenlig del av landets bilar inte "bor" på den egna villans uppfart, utan i städer utanför flerfamiljshus. Hur tänkte du att dem ska laddas? Och vem ska ta kostnaden för att i så fall ställa ut elstolpar längs varenda gata så man kan ladda vart man än är (för det behovet finns)? Och hur ska dessa stolpar utformas för att inte totalt sabba estetiken precis överallt?


Hur laddar du din mobiltelefon?
även om nätet inte är byggt att klara hur mycket som helst i stan så finns det uttag överallt.
och angående estetik...

Laddstolpe Parkeringsautomat :lol
laddstolpar.jpg BussHforsMhamnDSCF8969.JPG
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hur tänkte du nu?

Jag försvarar inte oljebolagen för fem öre. Och "möjligheter till företagande" är faktiskt BS. Då kan vi ju krångla till deklarationsprocessen in absurdum så har vi skapat massa jobb iom att Svensson kommer behöva en revisor/skatteexpert varje år..

Det håller liksom inte. Kostnaden för oljan må vara hög (samhällsekonomiskt räknat), men det finns inga bättre alternativ.

Jag tror på hybrider och en fortsättning på den utvecklingen vi sett. Batterier i stan som laddas under motor-färd, energireserverande under bromsning osv... Men att va beroende av en laddstolpe är inte realistiskt med den batteriteknik vi har tillgång till idag. Det är för få förunnat att kunna ladda själva, och de som är "problemet" och borde vara målgruppen för elbilar är de i stan. Moment22

Var ligger BS i företagande menar du?
Jag är iallfall så korkad att jag gått på detta enkla knep, coop i lund har satt upp laddstolpar.
Gissa var jag handlar av två anledningar?

Och tanken är inte att du ska vara beroende av en laddstolpe.
I mitt synsätt så ska man köpa en elbil om man till 90% klarar sin dagliga körning med en laddning.
Och det har gjorts studier på detta och det har visat sig att det då endast skulle fungera för 90-95% av befolkningen.... övriga 10-5% GE FAN I ELBILEN:4skrika
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur laddar du din mobiltelefon?
även om nätet inte är byggt att klara hur mycket som helst i stan så finns det uttag överallt.
och angående estetik...

Laddstolpe Parkeringsautomat :lol
View attachment 355486 View attachment 355488

Att bygga ut själva laddnätet är inga problem.
Jag tror dock att lite snabb matematik avseende hur många KWH bensinförsäljningen, gångat med sisådär 1,5 för att få med privattrafik med dieselbilar, säger en del om hur mycket elproduktionen behöver ökas för att klara övergången.
När elen väl är produceras, så skall den distrubieras.
Förmodligen så kommer det att bli ordentliga förbrukningstoppar när folk vill snabbladda efter att ha kommit till jobbet och hem.
Det nätet finns inte nu.
När det finns, så kommer inte elenergi att vara så billig som den är nu.
Elbilar är inte framtiden.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
varför gånger 1,5? de är väl snarare delat på 2.... förbränningsmotorn har en verkningsgrad på 20-40%... elmotorn på runt 90%.
You do the math
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
I Schweiz ligger oljan kvar på runt 12 kronor litern
Många som tar Schweiz som exempel men har ni kollat närmare nyligen? En googling ger 1.39 €/liter just nu och under min Alpen-tour resa i somras (DE-AU-SLO-Schweiz) så var Schweiz det klart dyraste landet på bensin, tätt följt av Danmark.
Visst, enligt en jämförelse i februari så ligger Schweiz ändå bland de lägsta just nu men inte riktigt på 12 kr...

När jag började köra hoj så kostade 95 oktan 4,50 kr litern så nog 17 känns det dyrt nu. Sååå gammal är jag inte tycker jag :D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
varför gånger 1,5? de är väl snarare delat på 2.... förbränningsmotorn har en verkningsgrad på 20-40%... elmotorn på runt 90%.
You do the math

Gånger 1,5 för att få med dieselbilar i privattrafik, men inte lasbilar, traktorer, osv.
Elmotorer har en verkningsgrad av runt 90% av den energi som de facto tillförs motorn från batteriet.
Omvandlings och distrubitionsförluster har jag inga siffror på.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Tycker inte att bensinen är dyr. Åker turbohoj och det nöjet man får per hundrning känns billigt faktiskt. Klart att bilen slickar i sig en del men jag skulle inte ha tid att gå de sträckor jag använder bilen till i alla fall. Det får allt bli mycket dyrare innan det biter på mig.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Ang skatter och annat skit som vår sköna regering vill sko sig på har de iallafall fått mig att ge upp snusandet. 50 spånn för en dosa om dagen känns fett ovärt att betala. Sen när jag vet att en stor del av den femtiolappen går till kungen och övriga parasiter så är måttet rågat. Så tack för hjälpen.

Tycker däremot lite synd om de som faktiskt är beroende av bilen och försöker hålla sverige levande i glesbygden.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det saknas ju inte visioner i alla fall. Text från Expressen här om dagen.

Trådlös laddning av elbilar och laddhybrider
Trådlös laddning, eller induktionsladdning, är en redan existerande teknik som många redan använder dagligen - i alla fall de som har en eltandborste och induktionshällar i spisen. Framtidens elbilar och laddhybrider laddas trådlöst genom att man parkerar ovanför en primärspole monterad under parkeringsplatsen. Genom att primärspolen samverkar med bilens sekundärspole laddas batteriet. På Audi tror man att tekniken kommer att serieproduceras om några år. En framtidsvision är att elbilar kan laddas var som helst - på parkeringen vid snabbköpet, eller till och med vid rödljuset.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Hur tänkte du nu?


Det håller liksom inte. Kostnaden för oljan må vara hög (samhällsekonomiskt räknat), men det finns inga bättre alternativ.

Tjadu - vad som liksom inte håller kan man fundera över faktiskt!

För mig är det helt uppenbart att vårt moderna liv med en ekonomi som bygger på en ständig tillväxt baserad på ( ständigt ökande ) resursutnyttjande - kanske snarare resursförstörande- och en ilusion om/av pengars värde drivet av alltför lättillgänglig och alltför billig energi gör att vi utsätter vår värld för skador som riskerar att bli alltför svåra och irreparabla fortare än vad man egentligen vågar drömma om.
Det är inte hållbart på något vis.

Om man inte vill se verkligheten, om mantycker att det liv som levs är det enda riktiga - trots attförutsättningarna för det livet inte vara särskilt länge....ja då är oljan såklart det bästa alternativet som vi känner till.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
En hel fordonsflotta av 100% elbilar är inte framtiden - på kort sikt. På lång sikt är det det enda möjliga alternativet - oavsett vilka omräkningsfaktorer man vill använda när man räknar på det idag - och i vilken riktining faktorn skall verka.
Och framtidens el kommer att produceras i vind-våg-vattenkraft samt av solceller. Något annat kommer vi inte ha råd med.

Och elen kommer säkert inte vara så billig som den är nu.......

Men det kommer inte finnas någon annan väg att gå.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Gånger 1,5 för att få med dieselbilar i privattrafik, men inte lasbilar, traktorer, osv.
Elmotorer har en verkningsgrad av runt 90% av den energi som de facto tillförs motorn från batteriet.
Omvandlings och distrubitionsförluster har jag inga siffror på.

trodde du menade på den faktiska energianvändningen.

Och ska du ha med den totala verkningsgraden för elmotorn så glöm inte bort att räkna med hur bensin / diesel transporteras och hur det framställs.

Känns lite taskigt att bara göra det för den ena källan...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det saknas ju inte visioner i alla fall. Text från Expressen här om dagen.

Trådlös laddning av elbilar och laddhybrider
Trådlös laddning, eller induktionsladdning, är en redan existerande teknik som många redan använder dagligen - i alla fall de som har en eltandborste och induktionshällar i spisen. Framtidens elbilar och laddhybrider laddas trådlöst genom att man parkerar ovanför en primärspole monterad under parkeringsplatsen. Genom att primärspolen samverkar med bilens sekundärspole laddas batteriet. På Audi tror man att tekniken kommer att serieproduceras om några år. En framtidsvision är att elbilar kan laddas var som helst - på parkeringen vid snabbköpet, eller till och med vid rödljuset.

Så framtidssiencefictionfantastiskt är det inte.
Nicola Tesla föreslog det förra sekelskiftet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
trodde du menade på den faktiska energianvändningen.

Och ska du ha med den totala verkningsgraden för elmotorn så glöm inte bort att räkna med hur bensin / diesel transporteras och hur det framställs.

Känns lite taskigt att bara göra det för den ena källan...
Det beror på hur man räknar.
Både bensin/diesel/gas/allaandrabränslen och elen i en elbil är förpackad energi.
Flytande bränslen är lättdistrubierade och ganska billiga att framställa.
El är ännu enklare och billigare under vissa förutsättningar.
Att satsa på ett framdrivningssystem som funkar i ett par små skitländer (Sverige och Norge) men inte i övriga världen känns inte lockande.
Särskilt inte när det är glesbefolkade länder med långa körsträckor.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det beror på hur man räknar.
Både bensin/diesel/gas/allaandrabränslen och elen i en elbil är förpackad energi.
Flytande bränslen är lättdistrubierade och ganska billiga att framställa.
El är ännu enklare och billigare under vissa förutsättningar.
Att satsa på ett framdrivningssystem som funkar i ett par små skitländer (Sverige och Norge) men inte i övriga världen känns inte lockande.
Särskilt inte när det är glesbefolkade länder med långa körsträckor.

? som sagt elbilen täcker inte alls behov, inget som tvingar dem ute i ingenstans att köpa en.
Tydligen känns det lockande då det faktiskt börjar komma bilar som drivs av el och de är billigare idag än 10-20 år sen
Och de är bättre än för 10-20 år sen:)
 
Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Top