WEST
Gudomlig sporthojare
Så länge mackarna tar 145 spänn för 4liter koncentrerad spolarvätska så blir det svår att hävda någon form av ocker eller för dyrt pris för en liter soppa.
Motorolja 180:-............
Så länge mackarna tar 145 spänn för 4liter koncentrerad spolarvätska så blir det svår att hävda någon form av ocker eller för dyrt pris för en liter soppa.
Vänd lite på resonemanget - tänk vilka fantastiska möjligheter för industri/marknad att hitta nya företagsmöjligheter! Se möjligheterna! var inte rädd för all förändring! Att värna företagande-ekonomi-osv måste inte per automatik betyda att man skall försvara status quo in absurdum....
Eftersom en ansenlig del av landets bilar inte "bor" på den egna villans uppfart, utan i städer utanför flerfamiljshus. Hur tänkte du att dem ska laddas? Och vem ska ta kostnaden för att i så fall ställa ut elstolpar längs varenda gata så man kan ladda vart man än är (för det behovet finns)? Och hur ska dessa stolpar utformas för att inte totalt sabba estetiken precis överallt?
Eftersom en ansenlig del av landets bilar inte "bor" på den egna villans uppfart, utan i städer utanför flerfamiljshus. Hur tänkte du att dem ska laddas? Och vem ska ta kostnaden för att i så fall ställa ut elstolpar längs varenda gata så man kan ladda vart man än är (för det behovet finns)? Och hur ska dessa stolpar utformas för att inte totalt sabba estetiken precis överallt?
Hur tänkte du nu?
Jag försvarar inte oljebolagen för fem öre. Och "möjligheter till företagande" är faktiskt BS. Då kan vi ju krångla till deklarationsprocessen in absurdum så har vi skapat massa jobb iom att Svensson kommer behöva en revisor/skatteexpert varje år..
Det håller liksom inte. Kostnaden för oljan må vara hög (samhällsekonomiskt räknat), men det finns inga bättre alternativ.
Jag tror på hybrider och en fortsättning på den utvecklingen vi sett. Batterier i stan som laddas under motor-färd, energireserverande under bromsning osv... Men att va beroende av en laddstolpe är inte realistiskt med den batteriteknik vi har tillgång till idag. Det är för få förunnat att kunna ladda själva, och de som är "problemet" och borde vara målgruppen för elbilar är de i stan. Moment22
Hur laddar du din mobiltelefon?
även om nätet inte är byggt att klara hur mycket som helst i stan så finns det uttag överallt.
och angående estetik...
Laddstolpe Parkeringsautomat
View attachment 355486 View attachment 355488
Många som tar Schweiz som exempel men har ni kollat närmare nyligen? En googling ger 1.39 €/liter just nu och under min Alpen-tour resa i somras (DE-AU-SLO-Schweiz) så var Schweiz det klart dyraste landet på bensin, tätt följt av Danmark.I Schweiz ligger oljan kvar på runt 12 kronor litern
varför gånger 1,5? de är väl snarare delat på 2.... förbränningsmotorn har en verkningsgrad på 20-40%... elmotorn på runt 90%.
You do the math
Hur tänkte du nu?
Det håller liksom inte. Kostnaden för oljan må vara hög (samhällsekonomiskt räknat), men det finns inga bättre alternativ.
Gånger 1,5 för att få med dieselbilar i privattrafik, men inte lasbilar, traktorer, osv.
Elmotorer har en verkningsgrad av runt 90% av den energi som de facto tillförs motorn från batteriet.
Omvandlings och distrubitionsförluster har jag inga siffror på.
Det saknas ju inte visioner i alla fall. Text från Expressen här om dagen.
Trådlös laddning av elbilar och laddhybrider
Trådlös laddning, eller induktionsladdning, är en redan existerande teknik som många redan använder dagligen - i alla fall de som har en eltandborste och induktionshällar i spisen. Framtidens elbilar och laddhybrider laddas trådlöst genom att man parkerar ovanför en primärspole monterad under parkeringsplatsen. Genom att primärspolen samverkar med bilens sekundärspole laddas batteriet. På Audi tror man att tekniken kommer att serieproduceras om några år. En framtidsvision är att elbilar kan laddas var som helst - på parkeringen vid snabbköpet, eller till och med vid rödljuset.
Det beror på hur man räknar.trodde du menade på den faktiska energianvändningen.
Och ska du ha med den totala verkningsgraden för elmotorn så glöm inte bort att räkna med hur bensin / diesel transporteras och hur det framställs.
Känns lite taskigt att bara göra det för den ena källan...
Det beror på hur man räknar.
Både bensin/diesel/gas/allaandrabränslen och elen i en elbil är förpackad energi.
Flytande bränslen är lättdistrubierade och ganska billiga att framställa.
El är ännu enklare och billigare under vissa förutsättningar.
Att satsa på ett framdrivningssystem som funkar i ett par små skitländer (Sverige och Norge) men inte i övriga världen känns inte lockande.
Särskilt inte när det är glesbefolkade länder med långa körsträckor.
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |
![]() |
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!
Hela 55.000 besökte finska ... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Jacob Sjöman Under... |
![]() |
Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |