Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Visst fan är det dyrt.
Så nu har jag en Nissan Micra som drar 0,63 i snitt på vintern.
Det blir väl nästan 10 kr milen vilket känns ganska okej.

När bensinen kostade 10 kr/l så körde jag 240 som snittade 1.1 så för mig är det ganska samma nu.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
? som sagt elbilen täcker inte alls behov, inget som tvingar dem ute i ingenstans att köpa en.
Tydligen känns det lockande då det faktiskt börjar komma bilar som drivs av el och de är billigare idag än 10-20 år sen
Och de är bättre än för 10-20 år sen:)

Och med en hybrid får du bägge delar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur laddar du din mobiltelefon?
även om nätet inte är byggt att klara hur mycket som helst i stan så finns det uttag överallt.

Har du funderat över hur en mack för elbilar skulle se ut? En normal bensinmack avverkar väl en sådär en bil i minuten. Om det tar 5h att ladda en elbil så behövs det alltså 300 parkeringsplatser med laddningsuttag. Eftersom räckvidden är begränsad på elbilar så måste dessa tanka oftare så eg skulle det nog snarare handla om 2-3 gånger fler platser för att klara dagens transporter. Och om sedan varje plats har 380V och 16A så är förbrukningen uppe i 4800A vid 300 bilar. = 1.8MW.

Och ur ett globalt perspektiv så kommer 50% av den energin från fosilt bränsle och elmarknaden är en global marknad.

Det är inte helt trivialt med elbilar...
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Visst fan är det dyrt.
Så nu har jag en Nissan Micra som drar 0,63 i snitt på vintern.
Det blir väl nästan 10 kr milen vilket känns ganska okej.

När bensinen kostade 10 kr/l så körde jag 240 som snittade 1.1 så för mig är det ganska samma nu.

Förutom att du har en muppbil nu och en raggarbil förut :D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Förutom att du har en muppbil nu och en raggarbil förut :D

Precis.
Men muppbil är nice.
Känns modern för en 93:a, får plats med massor när man fäller sätena.

Sen har jag en Nissan Skyline och en Nissan 180zx med så det jämnar ut sig.
dsc00554wn.jpg

0007jy5.jpg
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Är i dessa dagar extra nöjd med mitt val av bil. Har en Octavia TDI och ligger runt 0,55 i snitt på en tank och då kör jag ändå c:a 30% stadstrafik samt en del med kåpsläp. Så det är inte utan att det ibland tar emot lite att ta hojen den drar ju uppåt 0,7!!!
 
Last edited:

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Det är inte helt trivialt med elbilar...

Det är ingalunda helt trivialt med en bilflotta bestående av en större andel eldrivna fordon - många problem skall lösas.

Kanske är det faktiskt så illa att vi måste vänja oss vid tanken på att man inte kommer at kunna transportera omkring vare sig varor eller folk på det sätt vi gör idag.......

Men själva laddningen av elbilarna lär man lösa om det behövs - har du sett trådens inägg nr 97?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske är det faktiskt så illa att vi måste vänja oss vid tanken på att man inte kommer at kunna transportera omkring vare sig varor eller folk på det sätt vi gör idag.......

Men själva laddningen av elbilarna lär man lösa om det behövs - har du sett trådens inägg nr 97?

Dina påståenden motsäger iofs varandra men jag tror som dig angående det första.

Det andra kan nog lösas beträffande batteriernas förmåga men de energimängder som måste levereras till mackarna samt därifrån till bilarna kommer bli oerhört kostsamt att lösa vilket med automatik leder till ditt första påstående.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Har för mig att 1 liter diesel innehåller 10 kWh, vilket är ungefär vad jag använder mig av dagligen för transport till jobbet. Att hämta dessa 10kWh från annat energislag framöver borde inte vara helt omöjligt tycker jag.

Finns ju mycket att göra. Det är ju egentligen bara att se vad som hänt de senaste åren. Numera kan man ju faktiskt köpa en Volvo V70 med en förbrukning på 0,45 l/mil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har för mig att 1 liter diesel innehåller 10 kWh, vilket är ungefär vad jag använder mig av dagligen för transport till jobbet. Att hämta dessa 10kWh från annat energislag framöver borde inte vara helt omöjligt tycker jag.

Finns ju mycket att göra. Det är ju egentligen bara att se vad som hänt de senaste åren. Numera kan man ju faktiskt köpa en Volvo V70 med en förbrukning på 0,45 l/mil.

Då har du ganska nära till jobbet. Normal körsträcka för ett fordon är nog 1500 mil eller säg 1000 liter diesel så är du uppe i 9MWh. Att jämföra med den svenska energikonsumtionen som 2008 uppgick till 16 MWh per person och år.

Och folk klagar redan idag över att elen är dyr...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Och med en hybrid får du bägge delar.

jag har inget emot hydrider om de har batteri för ca 10mil på endast batteri.
Däremot tycker jag att priusen är ett skämt i mina ögon, tror den kan köra 2km i max 50km/h på batteri...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Har du funderat över hur en mack för elbilar skulle se ut? En normal bensinmack avverkar väl en sådär en bil i minuten. Om det tar 5h att ladda en elbil så behövs det alltså 300 parkeringsplatser med laddningsuttag. Eftersom räckvidden är begränsad på elbilar så måste dessa tanka oftare så eg skulle det nog snarare handla om 2-3 gånger fler platser för att klara dagens transporter. Och om sedan varje plats har 380V och 16A så är förbrukningen uppe i 4800A vid 300 bilar. = 1.8MW.

Och ur ett globalt perspektiv så kommer 50% av den energin från fosilt bränsle och elmarknaden är en global marknad.

Det är inte helt trivialt med elbilar...

?
Du missade några saker på vägen.
Elbil ska dem köpa som klarar 90% av sin dagliga körning på 1 laddning, dvs den är fulladdad på morgonen och ställs på laddning när man är fördig för dagen.

Nästa sak du missade är att alla måste åka till bensin macken för att tanka bensin, medans elbilar kan laddas hemma.
Om nu 90% av alla transporter med elbilar inte behöver ladda under dagen för att klara sig hem.
då återstår 10% som måste ladda "under dagen"
Rimligt antagande så är det några som även äter( då ställer man sig o laddar utanför matstället)
Några måste handla( då ställer man sig på en laddplats utanför butiken)
Några åker till företag och ställer sig på deras laddplatser.

Kan man inte klara sig med detta SÅ GER MAN FAN I ELBILEN DEN DAGEN:rofl

Och klarar man sig aldrig med detta ... Jepp du gissa rätt köp en bensinbil...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Då har du ganska nära till jobbet. Normal körsträcka för ett fordon är nog 1500 mil eller säg 1000 liter diesel så är du uppe i 9MWh. Att jämföra med den svenska energikonsumtionen som 2008 uppgick till 16 MWh per person och år.

Och folk klagar redan idag över att elen är dyr...

... Och hur mycket av denna energi används till att få bilen i rullning .... :D
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ska vi låta miljölobbyn diktera skatterna på drivmedel

Brandskatten på bensin - fossila bränslen - är en politisk eftergift till de sk. nischade miljöpartierna MP & C som innehaft nyckelpositioner i sittande regeringar & därför påtvingat skatter ingen velat ha, förutom ett antal miljö muppar.
Ta dieseln t.ex. här utvecklar man motorn till att dra < 0.5 L/milen monterar partikelfilter & får per definition en miljöbil- vad händer man höjer diesel priset i nivå med bensin priset, för att tidigare alltid legat långt under. Du halverar fortfarande bränsele förbrukningen men dieselskatterna äter upp ev ekonomisk vinst - miljöbil - det alla propagerar för. Samtidigt ska sk. subventioner få oss att köpa miljöbilar t.ex. en miljö bonus check & skattefrihet i 5 år & vissa lättnader i biltullar & parkeringsavgifter - bra. Men du kommer inte undan skatten på drivmedel. Etanol - en besvikelse drar med per mil & slut summan kr/mil blir plus minus noll. Samtidigt som tillverkningen av etanolen lämnar en del att önska ur miljö hänseende.
Sedan har vi min favorit dubbdäcksförbudet på Hornsgatan- teorin är att dubben river upp skadliga partiklar ur asfalten som gör boende & de som vistas mycket på gatan sjuka då partiklarna är så små att de tränger in förbi alveolerna & in i kapillär systemet & direkt in i blodomloppet. För det första har forskningen kring detta stora & motsägelsefulla resultat. Viss forskning säger att partiklarna är större än man tidigare trott & därför inte så farliga.
Hur som helst väljer Stockholms politiker efter påtryckningar av miljö lobbyn att ensidigt tolka forskningen & inför dubb förbudet.
Nu har trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall backat från uttalandet att det räcker med dubbfria däck på nya bilar med ABS & anti sladd system. På blixthalka (som är vanligt i Stockholm) funkar bara dubb- basta!
Sänk drivmedels skatten bensin/diesel med 50 % direkt, vi har varit en statens kassa ko tillräkligt länge
 
Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Ahh.

1, Olja kommer aldrig ta slut, dock kommer den tillslut bli för dyr att ta upp/utvinna att det inte är lönt (ekonomiskt sett)

2, Elfordon som drivs med batteri är inte speciellt miljövänligt, om man ser till hur pass kostsamt det är att tillverka dess batterier samt energin och resurserna det går åt, utviningen av sälsyntajordartsmetaller sker främst i länder där man inte bryr sig så mycket om miljön runt om kring eller arbetarna (ie. Kina).

3, Vätgas som "driver" bränsleceller vilket genererar elektricitet som driver en el-motor känns mer vettigt, man kan ju själv utvinna vätgas hemma genom elektrolys om man t.ex. har solceller på taket som tar energi från solen och genom denna energin separerar väte och syre från vatten. Vätgasen kan man ju sen lagra i en tank på tomten, för att sedan tanka i bilen vid behov. Fördelen med vätgas precis som olja är ju att energin kan lagras och transporteras och sen användas vid behov.

Så för att driva en BIL eller större fordon skulle jag kunna tänka mig bränsleceller, dock skulle jag nog kört på Ethanol i en varmluftsmotor vad gällande motorcyklar, för min egen del, sen får var man göra som han vill.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Många som tar Schweiz som exempel men har ni kollat närmare nyligen? En googling ger 1.39 €/liter just nu och under min Alpen-tour resa i somras (DE-AU-SLO-Schweiz) så var Schweiz det klart dyraste landet på bensin, tätt följt av Danmark.
Visst, enligt en jämförelse i februari så ligger Schweiz ändå bland de lägsta just nu men inte riktigt på 12 kr...

När jag började köra hoj så kostade 95 oktan 4,50 kr litern så nog 17 känns det dyrt nu. Sååå gammal är jag inte tycker jag :D

Aktuell dagskurs ger 12,28 kr per liter så "runt 12 kr" skulle jag säga är helt korrekt.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fixa fram "fungerande" elbilar som inte kostar skjortan.
I nuläget så blir det kortsiktigt lönsamt för mig att köra min ner-ärvda bensinare som drar 0,85-0.98.
Skatt+trafikförsäkring på mig 23 år gammal blir i runda svängar 7000:-/år.
Jag tankar för 2500:-/månaden i normala fall.

Totalkostnad i drift UTAN service inräknat blir årskostnaden 37000:-/år.

Lägg till 10000:- i övrig förbrukning/service så kostar det mig alltså 47000:-/året att äga, serva och köra min bil.

Det är en JÄVLA MASSA PENGAR:brinnerup:huvet
Dock jobbar jag nästan 2 mil hemifrån vilket gör att det knappast kan anses tidsoptimalt att transportera sig med cykel. Kollektivtrafiken innebär att jag får en resetidsökning på cirka 1,5 timmar/dagen under förutsättningen att bussarna går i tid! Lägg där till kostnaden för resan som är 64:- T/R.

Ganska så snabbt blev det +-0 att köra bil till och från jobbet.:död
Det kan inte vara meningen att det ska se ut på det sättet. Byt jobb/flytt kanske är vad många kommer att säga men då skulle man kunna applicera det synsättet på allt. Gamla kan inte inte bo kvar i sina hem för att de inte har råd att ta sig till matbutiken och är inte fysiskt kapabla att ta sig dit på annat vis än med bil. Är det verkligen den utvecklingen vi vill ha i Sverige?

Jag anser personligen att skatt är bra då den går till att subventionera många saker i samhället som nästan alla skulle varar tvungna att klara sig utan så som skola, vård och välfärd. Jag vill inte leva i ett land där sjukvården betalas av privata försäkringar som någon annan skor sig på!

Hade vi inte sålt ut så mycket av de statliga företagen så hade vi i det långa loppet tjänat enorma summor som vi alla hade kunnat ta del av. Här sitter vi alltså och bölar röven av oss om bensinpris/skatt när Carema tog ut en vinst på över 200 miljoner förra året. Därtill skattade de inte efter svenska skattesats. Hade de gjort det hade det minst varit 100 miljoner kvar i ren vinst, vinst som alla vi skattebetalande medborgare i Sverige "surt" lämnat ifrån oss. Det är inte mycket pengar sett till varje person som betalat om man räknar med att vi har 5 miljoner skattebetalare i sverige, 20 kronor för att vara exakt. Men inte fan är jag nöjd med att "ge" någon 20 kronor rakt upp och ner som tack för att ni tjänar pengar på något som kunde varit vårt gemensamma leverne.
För ni tror väll inte att den vinsten gick till att förbättra vården för vårdtagarna eller arbetet som de anställda utför?:confused:

Fuck högerpolitik, det är bara egocentriskt och kortsiktiga lösningar hela vägen. Pengarna som vi betalar genom skatt går till vinst för företag som betalar skatt utomlands! Sen gnäller folk på Grekland och att de behöver nödlån? Hade de varit i den situationen om de inte hade haft en extrem ekonomisk högerpolitik? Knappast då de faktiskt har goda förutsättningar för att dra in en himla massa pengar. Hade de bara haft lite insikt så hade de snabbt insett att deras system har levt på lånad tid i flera decennier.

Någon påpekade tidigare i tråden att vi faktiskt, tack vare vår "höga" skatt inte sitter i skiten lika hårt som många andra länder. Vi har alla möjligheter att skapa ett samhälle med låg arbetslöshet, bra levnadsstandard och goda statsfinanser. Se alla arbetslösa "drönare" som en potentiell arbetskraft som hade kunnat utföra arbete bara någon faktiskt vågade satsa på dem och vipps så hade vi kunnat vara ett av de ekonomiskt välmående länderna i världen.
Vi kommer aldrig kunna konkurrerar om arbetskraftskostnader/produktionskostnader men vi kan konkurrerar om kvalitet!

Så sluta gnäll om att vi har hög skatt och att det är sossarnas fel för senast jag kollade var det vår nuvarande regering, som gick till val på sänkt bensinskatt och mer pengar till folket, som höjt vår bensinskatt, två gånger dessutom!

Öronmärkta pengar i all ära men det är precis vad som är bakgrunden till att planekonomi inte fungerar så bra i praktiken. Sånt slutar gärna med ett överskott på små-skruv men brist på större spik=totalt byggstopp i 3 år.
Hej Rumänien, får vi adaptera er modell anno nittonhundra frösihjäl:hej
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
jag har inget emot hydrider om de har batteri för ca 10mil på endast batteri.
Däremot tycker jag att priusen är ett skämt i mina ögon, tror den kan köra 2km i max 50km/h på batteri...

Det är därför jag aldrig har och aldrig kommer att föreslå en Prius.
En skitbil för att döva samvetet.
Opeln däremot är en fungerande bil.
Dock kommer du bara 6-7 mil på batteriet.

Jag anser att vi skall driva bilarna med solenergi.

Fast det gör vi ju redan..
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Fixa fram "fungerande" elbilar som inte kostar skjortan.
I nuläget så blir det kortsiktigt lönsamt för mig att köra min ner-ärvda bensinare som drar 0,85-0.98.
Skatt+trafikförsäkring på mig 23 år gammal blir i runda svängar 7000:-/år.
Jag tankar för 2500:-/månaden i normala fall.

Totalkostnad i drift UTAN service inräknat blir årskostnaden 37000:-/år.

Lägg till 10000:- i övrig förbrukning/service så kostar det mig alltså 47000:-/året att äga, serva och köra min bil.

Det är en JÄVLA MASSA PENGAR:brinnerup:huvet
Dock jobbar jag nästan 2 mil hemifrån vilket gör att det knappast kan anses tidsoptimalt att transportera sig med cykel. Kollektivtrafiken innebär att jag får en resetidsökning på cirka 1,5 timmar/dagen under förutsättningen att bussarna går i tid! Lägg där till kostnaden för resan som är 64:- T/R.

Ganska så snabbt blev det +-0 att köra bil till och från jobbet.:död
Det kan inte vara meningen att det ska se ut på det sättet. Byt jobb/flytt kanske är vad många kommer att säga men då skulle man kunna applicera det synsättet på allt. Gamla kan inte inte bo kvar i sina hem för att de inte har råd att ta sig till matbutiken och är inte fysiskt kapabla att ta sig dit på annat vis än med bil. Är det verkligen den utvecklingen vi vill ha i Sverige?

Jag anser personligen att skatt är bra då den går till att subventionera många saker i samhället som nästan alla skulle varar tvungna att klara sig utan så som skola, vård och välfärd. Jag vill inte leva i ett land där sjukvården betalas av privata försäkringar som någon annan skor sig på!

Hade vi inte sålt ut så mycket av de statliga företagen så hade vi i det långa loppet tjänat enorma summor som vi alla hade kunnat ta del av. Här sitter vi alltså och bölar röven av oss om bensinpris/skatt när Carema tog ut en vinst på över 200 miljoner förra året. Därtill skattade de inte efter svenska skattesats. Hade de gjort det hade det minst varit 100 miljoner kvar i ren vinst, vinst som alla vi skattebetalande medborgare i Sverige "surt" lämnat ifrån oss. Det är inte mycket pengar sett till varje person som betalat om man räknar med att vi har 5 miljoner skattebetalare i sverige, 20 kronor för att vara exakt. Men inte fan är jag nöjd med att "ge" någon 20 kronor rakt upp och ner som tack för att ni tjänar pengar på något som kunde varit vårt gemensamma leverne.
För ni tror väll inte att den vinsten gick till att förbättra vården för vårdtagarna eller arbetet som de anställda utför?:confused:

Fuck högerpolitik, det är bara egocentriskt och kortsiktiga lösningar hela vägen. Pengarna som vi betalar genom skatt går till vinst för företag som betalar skatt utomlands! Sen gnäller folk på Grekland och att de behöver nödlån? Hade de varit i den situationen om de inte hade haft en extrem ekonomisk högerpolitik? Knappast då de faktiskt har goda förutsättningar för att dra in en himla massa pengar. Hade de bara haft lite insikt så hade de snabbt insett att deras system har levt på lånad tid i flera decennier.

Någon påpekade tidigare i tråden att vi faktiskt, tack vare vår "höga" skatt inte sitter i skiten lika hårt som många andra länder. Vi har alla möjligheter att skapa ett samhälle med låg arbetslöshet, bra levnadsstandard och goda statsfinanser. Se alla arbetslösa "drönare" som en potentiell arbetskraft som hade kunnat utföra arbete bara någon faktiskt vågade satsa på dem och vipps så hade vi kunnat vara ett av de ekonomiskt välmående länderna i världen.
Vi kommer aldrig kunna konkurrerar om arbetskraftskostnader/produktionskostnader men vi kan konkurrerar om kvalitet!

Så sluta gnäll om att vi har hög skatt och att det är sossarnas fel för senast jag kollade var det vår nuvarande regering, som gick till val på sänkt bensinskatt och mer pengar till folket, som höjt vår bensinskatt, två gånger dessutom!

Öronmärkta pengar i all ära men det är precis vad som är bakgrunden till att planekonomi inte fungerar så bra i praktiken. Sånt slutar gärna med ett överskott på små-skruv men brist på större spik=totalt byggstopp i 3 år.
Hej Rumänien, får vi adaptera er modell anno nittonhundra frösihjäl:hej

Du har ett par poänger i det du skriver, men att problemen beror på "högerpolitik" har du fått om bakfoten. Du presenterar en rad villfarelser och direkta felaktigheter. Här är några av de värsta och tydligaste punkterna.

1. Grekland, extrem ekonomisk högerpolitik? Det de har gjort är ju att de lånat en massa pengar för att finansiera dåligt skötta statsfinanser. I sann socialistisk anda. Jämför med Sverige, där sossarna lånat pengar som alliansen sedan betalat tillbaka.
2. Sist du kollade var det vår nuvarande regering som höjde beninskatten? För det första så finns det inget som heter bensinskatt. För det andra så följer skattehöjningarna på drivmedel ett index som beslutades under Persson-regeringen.
3. Planekonomi är samma sak som socialism, inte kapitalism.
4. Hej Rumänien? Menar du att Ceaucescu var kapitalist? Hur skulle mer socialism lösa några ekonomiska problem?
5. Du påstår att vi hade tjänat en massa pengar om staten inte hade sålt ut statliga företag. Tycker du verkligen att det är bättre att staten lånar upp en massa pengar mot årlig ränta för att driva företag? Du tror väl inte det är gratis att låna en massa pengar.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top