Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Tankade idag och betalade runt 6:50 litern, ska sägas att jag är i USA där man gnäller som fan över bensinpriset.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Tyvärr så har dom förstört V-power nu innehåller det 5 % etanol och dom har sänkt oktantalet. Statoil och Preem har forfarande etanolfri 98. Statoil innehåller 98,5 ron så bättre du tankar på Statoil :)

Ni är bara snåla. V-Power säger jag bara. Betala och var glad! :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tyvärr så har dom förstört V-power nu innehåller det 5 % etanol och dom har sänkt oktantalet. Statoil och Preem har forfarande etanolfri 98. Statoil innehåller 98,5 ron så bättre du tankar på Statoil :)

Om de både sänkt oktantalet och blandat i etanol, så är basbensinen sämre.
Etanol höjer ju oktanen.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Nej jag kan hänvisa till St1 produktdata på v-power om vi ska vara exakta så är ron 98,2 och etanol inblandning 4,8 %
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/V_Power_E5_20110601/$file/V_Power%20E5%202011-06-01.pdf

Jag märkte det i sommras att dom hade gjort om etiketterna på pumparna och började snoka om det hela. Så jag har svårt att motivera mig att betala ca 40-50 öre mer per l än på Statoil. Det är nog inte så måmga kunder som har uppmärksammat detta.

Allvarligt!? Du gissar inte - kall fakta?

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Jo jag glömde OKQ8 skriver att deras 98 kan innehålla etanol. Så vad jag vet så är det endast Statoil och Preem som har (ren) bensin kvar

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja.. Känns lite som sosse-matte det där.

Skatterna agerar multiplikatorer på råvarupriset och dessa har de facto varit ganska turbulenta under de senaste årens oro i mellanöstern.

Att sen oljemarknaden är spekulationsutsatt och bolagen köper på sig depåer gör ju att svängarna ibland blir ännu större.

Att Opec nyttjar systemet gör det inte bättre..

Men frågan är om inte de ´höga skatterna är positiva. Hade vi inte haft höga oljeskatter hade vi fortfarande värmt våra hus med olja och haft 2-glasfönster istället för bergvärme, värmeväxlare och fina 3-glasfönster med välisolerade karmar osv..

All utveckling kräver investeringar, det här är en av dem.

Vidare är sverige ett av få länder i europa idag med stabila statsfinanser. Det är bara att välja, ska vi följa Norges väg mot ekonomiskt oberoende, eller Greklands mot skuldsanktioner och statskonkurs?

har sverige verkligen så "stabila" finanser? källa på det tack! ska höga drivmedelsskatter rädda sverige från konkurs eller vad vill du ha sagt?

är det plötsligt ok med höga skatter??? tyckte jag hörde moderater skrika sig hesa om just det höga skattetrycket i det här landet men nu verkar det helt tydligen vara okej!!! en bibehållen ALLMÄN välfärd för ALLA kräver också att ALLA bidrar till den via skattesedeln men det verkar ha gått dig förbi!

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
har sverige verkligen så "stabila" finanser? källa på det tack! ska höga drivmedelsskatter rädda sverige från konkurs eller vad vill du ha sagt?

är det plötsligt ok med höga skatter??? tyckte jag hörde moderater skrika sig hesa om just det höga skattetrycket i det här landet men nu verkar det helt tydligen vara okej!!! en bibehållen ALLMÄN välfärd för ALLA kräver också att ALLA bidrar till den via skattesedeln men det verkar ha gått dig förbi!

69 miljarder plus förra året och prognos på 25 i år enligt riksgäldskontoret, du kan läsa om det här. Låter hyfsat stabilt.

Att sedan M har gått och blivit S är sorgligt.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Att sedan M har gått och blivit S är sorgligt.

Är väl tyvärr ett krav för att få regeringsmakten i Sverige. Iaf längre än 4 år.
Ungefär som att det i USA finns "mycket höger" och "lite mindre höger" att välja mellan... :)

Edit:

Oavsett så tror jag inte någon av våra regeringsalternativ hade kunnat sänka bränsleskatten. Vi har helt enkelt för höga utgifter på för få betalare. Borgarnas skattesänkningar på inkomsten har ju bara plockats ut någon annanstans.

Snusskatten har ju t ex höjts 240% sedan 2005 vilket gör det dyrare att snusa en dosa om dagen än att röka ett paket cigg om dagen. Man kan ju fråga sig varför och jag tror många rökare gått över till snus istället. Jag saknar fortfarande uttalandet om att snusning orsakar sådana enorma sjukvårdskostnader som var "orsaken" till att skatta cigg som hejsan...

Pengarna måste in helt enkelt.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
"Vi" svenskar är antagligen inte det smartaste folket då vi i decennier har blivit ilurade både det ena och det andra av de lite smartare människorna som faktiskt styr landet.
Hade vi inte haft en så förbannat röd tankegång i det här landet i generationer tillbaka så är jag ganska övertygad om att vi ej hade haft så högt skattetryck som vi faktiskt har utan att för den delen haft ett sämre land.
Arbetsmoralen hade varit betydligt högre, sjukskrivningar hade varit betydligt lägre, bistånd till höger och vänster hade ej förekommit i lika hög utsträckning, bensinpriset hade varit betydligt lägre än vad det är nu.

Det är ju bara vad jag tror, jag är ju en av de korkade invånarna som inte är akademiskt utbildad i ämnet utan sitter och gissar som övriga 99% i den här tråden, antagligen.

Men i slutänden så spelar det mindre roll, när priserna ökar på sånt vi konsumerar allra mest (dvs bensin, mat, tobak, sprit) så får man dra in på annat eller jobba mer.
Politikerna skjuter sig själva i foten många gånger för hur många av oss köper inte varor från utlandet och ser till att pengarna inte kommer tillbaka till det svenska samhället?
Så sent som för två veckor sedan beställde jag sprit för 8000:- från Tyskland endast av den enkla anledningen för att det är för dyrt i Sverige.
Samma sak med kläder, skor och dylika artiklar, bara betala över internet till en butik i England så slipper man tull och man får prylarna till halva priset.

Det är ju först nu på senare år med en riktig regering som arbetsgivare samt arbetstagare har fått skattelättnader vilket kommer leda till sänkta priser på lång sikt.
Jag får ca 1900:- mer i månaden kvar i plånboken sedan 2006 och att räkna ut att rödtottarna hade tagit ut betydligt mer i skatt för att finansiera sjukpensionärernas paradis är inte speciellt svårt.

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
Honda Cbr 900rr
Orkade inte läsa egenom hela tråden men såg ordet Etanol, ingen som konverterat sin Cykel?
Skulle de fungera, även längre tid?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Orkade inte läsa egenom hela tråden men såg ordet Etanol, ingen som konverterat sin Cykel?
Skulle de fungera, även längre tid?

Någon hade gärna fått dela nån länk men en etanol hoj låter ju roligt och intressant och även om etanol inte kan produceras för att tillfredsställa vårt oljebehov så lär det ju funka att driva nöjesresor på hojar med :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon hade gärna fått dela nån länk men en etanol hoj låter ju roligt och intressant och även om etanol inte kan produceras för att tillfredsställa vårt oljebehov så lär det ju funka att driva nöjesresor på hojar med :)

Beroende på hoj (jag nöjer mig med insprut) så behövs det på vissa endast en Powercommander(motsv) för att justera upp bränslebehovet. På andra behöver man se över slangar, pump för att passa mot e85 (rätt materialval) och montera större spridare.. En del hojar ska man ge fasen i det helt och hållet (de med plasttank av viss typ). I korta slängar, cirka 30-35% mer bränsle vilket ger en mindre aktionsradie. Kallstarter är sällan ett problem så länge man inte ska ha den för vinterbruk.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Är väl tyvärr ett krav för att få regeringsmakten i Sverige. Iaf längre än 4 år.
Ungefär som att det i USA finns "mycket höger" och "lite mindre höger" att välja mellan... :)

Sett från svenskt perspektiv ja, i Sverige kan man ju i princip välja mellan vänster och lite mindre vänster...

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Längre bak i tråden snackades det mycket om eldrivna cyklar. För de som inte har gjort det kika in KTMs Freeride, ser ju inte sådär tråkigt ut eller? Dock lite som en BMX med elmotor :D

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
Din fru
Ni har/köper dyra motorcyklar, åker bana och steker med senaste utrustningen och har mage att klaga på bensinen.

Säger bara två saker:

:glömdet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom