Omräknat så ligger deras literpris på strax under halva vårat ja, Det är väl det enda som jag kan se som bättre där borta i det fördömda landet.
Vilken klass kör du som tillåter etanol?
Det var visserligen några år sedan jag rallade, men då var det tvärstopp om jag minns rätt.
Visst förekom rätt ordentlig iblandning ändå, för att bota knackningar när man ökat kompet för mycket.
Det fick en del att blanda i motorer som inte behövde det.
De gick inte ett skvatt bättre.
Eftersom man pytsar i mer soppa med lägre energiinnehåll så får det plats mindre luft.
Att flamfronten skulle propagera snabbare i etanol tror jag inte ett skvatt på.
Fast nu handlar din och min diskussion om effekt och inte ekonomi. Så att blanda in pengar för att bevisa att jag har fel i en fråga som handlar om fysik är ju lite förvirrat.
Hur långt pendlar du?
Kör runt 30-40 mil i veckan, så runt 1500-2000 mil om året beroende på när snön kommer och hur länge den ligger. Skulle man kunna komma ner till 0.1-0.15 i förbrukning så skulle man sparat strax under 10 000:- om året om man räknar på att hojarna man pendlar med drar 0.5-0.6 L/mil.
Det går ju absolut att transportera sig billigt även om bensinen är "dyr", om man väljer att inte köra större hojar (vilket jag mestadels gör), även om det kansk inte är lika spännande. Man kanske skulle köpt en billig 125:a, snickrat ihop en strömlinjeformad kåpa och exprimenterat fram den bränslesnålaste inställningen.....så ser ni nån töffe nära väggrenen, hukad bakom vad som ser ut som en moppe med "rejskåpa" från 60-talet körandes i 50-60 km/h så är det jag!
men det är lagom skoj när en tank i våran S80 (som ändå är relativt snål och snittar under 0,8 med lite effektiv ecodriving, trots stor, säker och bekväm bil) landar över 1000:-...då håller jag mig för skratt i alla fall.
Kör runt 30-40 mil i veckan, så runt 1500-2000 mil om året beroende på när snön kommer och hur länge den ligger. Skulle man kunna komma ner till 0.1-0.15 i förbrukning så skulle man sparat strax under 10 000:- om året om man räknar på att hojarna man pendlar med drar 0.5-0.6 L/mil.
Det går ju absolut att transportera sig billigt även om bensinen är "dyr", om man väljer att inte köra större hojar (vilket jag mestadels gör), även om det kansk inte är lika spännande. Man kanske skulle köpt en billig 125:a, snickrat ihop en strömlinjeformad kåpa och exprimenterat fram den bränslesnålaste inställningen.....så ser ni nån töffe nära väggrenen, hukad bakom vad som ser ut som en moppe med "rejskåpa" från 60-talet körandes i 50-60 km/h så är det jag!
De gick inte ett skvatt bättre.
Eftersom man pytsar i mer soppa med lägre energiinnehåll så får det plats mindre luft.
Att flamfronten skulle propagera snabbare i etanol tror jag inte ett skvatt på.
Däremot för hojkörning för nöjes skull, där tycker inte jag bränslet är dyrt...men det är lagom skoj när en tank i våran S80 (som ändå är relativt snål och snittar under 0,8 med lite effektiv ecodriving, trots stor, säker och bekväm bil) landar över 1000:-...då håller jag mig för skratt i alla fall.
Skaffa en mindre tank då...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |