Eftersom en ansenlig del av landets bilar inte "bor" på den egna villans uppfart, utan i städer utanför flerfamiljshus. Hur tänkte du att dem ska laddas?
Beroende på hoj (jag nöjer mig med insprut) så behövs det på vissa endast en Powercommander(motsv) för att justera upp bränslebehovet. På andra behöver man se över slangar, pump för att passa mot e85 (rätt materialval) och montera större spridare.. En del hojar ska man ge fasen i det helt och hållet (de med plasttank av viss typ). I korta slängar, cirka 30-35% mer bränsle vilket ger en mindre aktionsradie. Kallstarter är sällan ett problem så länge man inte ska ha den för vinterbruk.
Det ger en motor med lägre effekt...
Rejäl kompression och aggresiv tändkurva, så får du högre effekt än på bensin samt lägre förbrukning (lite).
E85 ger högre effekt än bensin även utan ändring av komp och tändning.
Sen undrar jag vad du menar med aggresivare tändning? Sprit brinner snabbare än bensin...
Vill man vara ekonomisk kan man ju alltid köra en 125:a eller liknande, en sådan kan man väl få ner till 0.1-0.2 liter milen om man inte ska ligga snabbare än 80 km/h....5-10 mil för 15:- är ju inte så farligt.
Vore det inte komiskt om vi i Sverige om 30 år åker runt i mopeder fullt påklädda vintertid där trafiken i storstäderna, främst då Stockholm, Malmö och Göteborg påminner om den i Vietnam? Nästa gång vi åker till den här typen av länder kanske vi ska hålla inne med flinet åt deras trafikmiljö och trafikbeteende.
Jo visst !! googla nu energi-innehållet på E85 kontra Bensin 95/98
Tyvärr googlar du på fel saker och finner därför fel svar. Visst, innehåller sprit mindre energi än bensin men det betyder bara att du måste pytsa in mer bränsle i motorn till en given mängd luft. Och det är den totala mängden luft i cylindern som begränsar effekten.
Vinsten med e85 ligger i att den dels brinner snabbare samt att den kyler mer under förångningen.
Staten ska ge fan i vad folket gör med sina pengar och sluta straffbeskatta saker. Låt marknaden styra så blir det bättre i slutändan. My 2 cents..
Vore det inte komiskt om vi i Sverige om 30 år åker runt i mopeder fullt påklädda vintertid där trafiken i storstäderna, främst då Stockholm, Malmö och Göteborg påminner om den i Vietnam? Nästa gång vi åker till den här typen av länder kanske vi ska hålla inne med flinet åt deras trafikmiljö och trafikbeteende.
Hehe jo det skulle varit en trevlig syn! Jag har faktiskt serriöst börjat överväga att hitta riktig snåle-pendlarhoj som max drar 0.2 liter milen (helst mindre), max 3000-4000 i inköp, och max 500-600 i försäkring....pengarna jag skulle spara genom att köra den till jobbet skulle jag kunna köpa en hoj om året för (gammel-hoj) :O Pendelsträckor är förbannat tråkigt oavsett vad för hoj man kör då man kört den sträckan så pass många gånger förut...kan om möjligt bli mer spännande att sitta på en gammal 125:a med kassa bromsar och svajig ram
ok .. ok vi som inte har gamla fuggar på våra bilar gör hur? häller bränslet rakt in i insuget??? eller ska vi köpa motek sprut och stora spridare ??? lär ju inte bli så ekonomiskt..
då jag har kört på 50/50 blandning i flera år på min gamla bil, samt 100% på Rally bilen ( dock med moteksprut mm) och på utan att modifiera sprutet och mappen samt tändkurvan så kännar du inte en enda HK.
samt att det blir Jävligt dyrt ! ( på den vanliga bilen kan du räkna med 2 oljebyten om året) och tävlings bilen ska vi inte tala om då den dricker över 3 liter etanol/ mil
ok .. ok vi som inte har gamla fuggar på våra bilar gör hur? häller bränslet rakt in i insuget??? eller ska vi köpa motek sprut och stora spridare ??? lär ju inte bli så ekonomiskt..
då jag har kört på 50/50 blandning i flera år på min gamla bil, samt 100% på Rally bilen ( dock med moteksprut mm) och på utan att modifiera sprutet och mappen samt tändkurvan så kännar du inte en enda HK.
samt att det blir Jävligt dyrt ! ( på den vanliga bilen kan du räkna med 2 oljebyten om året) och tävlings bilen ska vi inte tala om då den dricker över 3 liter etanol/ mil
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |