Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

rootkit

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Triumph Tiger 800 2012
Staten ska ge fan i vad folket gör med sina pengar och sluta straffbeskatta saker. Låt marknaden styra så blir det bättre i slutändan. My 2 cents..

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Bästa reklamen för eldrivna hojar jag sett!!
Sen att nästan alla kör med hörlurar nuförtiden gör elhojar bara trevligare i mina ögon (och öron :tummenupp)!
Dock har jag fortfarande mycket svårt mentalt att välja en eldriven sporthoj framför tex en mullrande v-4, oavsett prestanda... :fakta

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Vad gäller hojen iallafall kommer priset nog behöva vara cirka 25-30 kronor litern innan jag känner att jag vill lägga av med den sysslan. Kommer vara betydligt lägre innan bilen ska bort :p

Smagatusk

Guest
Eftersom en ansenlig del av landets bilar inte "bor" på den egna villans uppfart, utan i städer utanför flerfamiljshus. Hur tänkte du att dem ska laddas?

Peter Pedersen har svaret. :)

Ja, jag vet att jag är 3 veckor sen men jag har inte läst tråden innan. Första kommentaren till klippet är för övrigt hutlöst rolig.

"om man skulle sätta en liten dynamo på alla fysiker som efter detta uttalande snurrar i sina gravar hade man nog fan kunna driva både ett och annat!"
*mental image inserted*

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Beroende på hoj (jag nöjer mig med insprut) så behövs det på vissa endast en Powercommander(motsv) för att justera upp bränslebehovet. På andra behöver man se över slangar, pump för att passa mot e85 (rätt materialval) och montera större spridare.. En del hojar ska man ge fasen i det helt och hållet (de med plasttank av viss typ). I korta slängar, cirka 30-35% mer bränsle vilket ger en mindre aktionsradie. Kallstarter är sällan ett problem så länge man inte ska ha den för vinterbruk.

Det ger en motor med lägre effekt och betydligt högre förbrukning.
Bättre att göra det ordentligt, genom att använda etanolens högre oktantal.
Rejäl kompression och aggresiv tändkurva, så får du högre effekt än på bensin samt lägre förbrukning (lite).

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rejäl kompression och aggresiv tändkurva, så får du högre effekt än på bensin samt lägre förbrukning (lite).

De modifieringarna talar inte för den ekonomiskt önskade vinst frågeställaren hade i åtanke...

Än bättre hade varit att förse motorenheten med någon form av kopplad tvångsmatning...

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
Har inte kikat igenom hela tråden så vet inte om nån nämt det tidigare men nåt som slog mig idag är ju det här med miljöbils premien.
För ett par år sen skatta man på vikt men nuförtiden vad bilen släpper ut om ja förståt det hela rätt.
Svärföräldrarna köpte en ny kia, skattebefriad i 4-5 år sen ca 1200 i skatt.
Eftersom det försvinner en hel del skatt där så har dom antagligen (min egen teori) lagt det på bränslet istället.
Det dom sänker på ett ställe måste in på nåt annat, hur man vrider o vänder sig så blir man ändå rövkn¤¤lad av staten.
Har sett på en del bilrelaterade forum att det går samma kjedjebrev som för ett par år sen om att inte tanka på statoil och preem vilket är ganska verkningslöst, ne franska metoder ska nog till att ockupera storstan så det blir kaos alt att alla ställer bilen en vecka och tar bussen så kollektiv trafiken överbelastas eller nåt.....
Men handen på hjärtat så kommer aldrig bensin och snus upp i sitt rätta värde :crash

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Vill man vara ekonomisk kan man ju alltid köra en 125:a eller liknande, en sådan kan man väl få ner till 0.1-0.2 liter milen om man inte ska ligga snabbare än 80 km/h....5-10 mil för 15:- är ju inte så farligt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vill man vara ekonomisk kan man ju alltid köra en 125:a eller liknande, en sådan kan man väl få ner till 0.1-0.2 liter milen om man inte ska ligga snabbare än 80 km/h....5-10 mil för 15:- är ju inte så farligt.

Vore det inte komiskt om vi i Sverige om 30 år åker runt i mopeder fullt påklädda vintertid där trafiken i storstäderna, främst då Stockholm, Malmö och Göteborg påminner om den i Vietnam? Nästa gång vi åker till den här typen av länder kanske vi ska hålla inne med flinet åt deras trafikmiljö och trafikbeteende.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Vore det inte komiskt om vi i Sverige om 30 år åker runt i mopeder fullt påklädda vintertid där trafiken i storstäderna, främst då Stockholm, Malmö och Göteborg påminner om den i Vietnam? Nästa gång vi åker till den här typen av länder kanske vi ska hålla inne med flinet åt deras trafikmiljö och trafikbeteende.

Hehe jo det skulle varit en trevlig syn! Jag har faktiskt serriöst börjat överväga att hitta riktig snåle-pendlarhoj som max drar 0.2 liter milen (helst mindre), max 3000-4000 i inköp, och max 500-600 i försäkring....pengarna jag skulle spara genom att köra den till jobbet skulle jag kunna köpa en hoj om året för (gammel-hoj) :O Pendelsträckor är förbannat tråkigt oavsett vad för hoj man kör då man kört den sträckan så pass många gånger förut...kan om möjligt bli mer spännande att sitta på en gammal 125:a med kassa bromsar och svajig ram :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo visst !! googla nu energi-innehållet på E85 kontra Bensin 95/98

Tyvärr googlar du på fel saker och finner därför fel svar. Visst, innehåller sprit mindre energi än bensin men det betyder bara att du måste pytsa in mer bränsle i motorn till en given mängd luft. Och det är den totala mängden luft i cylindern som begränsar effekten.

Vinsten med e85 ligger i att den dels brinner snabbare samt att den kyler mer under förångningen.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tyvärr googlar du på fel saker och finner därför fel svar. Visst, innehåller sprit mindre energi än bensin men det betyder bara att du måste pytsa in mer bränsle i motorn till en given mängd luft. Och det är den totala mängden luft i cylindern som begränsar effekten.

Vinsten med e85 ligger i att den dels brinner snabbare samt att den kyler mer under förångningen.

ok .. ok vi som inte har gamla fuggar på våra bilar gör hur? häller bränslet rakt in i insuget??? eller ska vi köpa motec sprut och stora spridare ??? lär ju inte bli så ekonomiskt..

då jag har kört på 50/50 blandning i flera år på min gamla bil, samt 100% på Rally bilen ( dock med motec sprut mm) och på utan att modifiera sprutet och mappen samt tändkurvan så tjänar du inte en enda HK.

samt att det blir Jävligt dyrt ! ( på den vanliga bilen kan du räkna med 2 oljebyten om året) och tävlings bilen ska vi inte tala om då den dricker över 3 liter etanol/ mil

Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Staten ska ge fan i vad folket gör med sina pengar och sluta straffbeskatta saker. Låt marknaden styra så blir det bättre i slutändan. My 2 cents..

Det där var möjligtvis en möjlighet innan EU staterna började med sina dolda agendor gällande miljömål, ekonomi, elmarknad etc etc inom unionen.

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

Så där kan det mycket väl bli, med den skillnaden att här måste man dega för ett A-kort för 125:a
För jävligt att det håller på att bli en klassfråga att kunna köra bil å enda sidan, en nyttig läxa för den bortskämde svensken å andra sidan.

Edit: 30år lär det heller inte ta om soppan går upp i den takt som på sistone, i kombination med hög arbetslöshet.

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Hehe jo det skulle varit en trevlig syn! Jag har faktiskt serriöst börjat överväga att hitta riktig snåle-pendlarhoj som max drar 0.2 liter milen (helst mindre), max 3000-4000 i inköp, och max 500-600 i försäkring....pengarna jag skulle spara genom att köra den till jobbet skulle jag kunna köpa en hoj om året för (gammel-hoj) :O Pendelsträckor är förbannat tråkigt oavsett vad för hoj man kör då man kört den sträckan så pass många gånger förut...kan om möjligt bli mer spännande att sitta på en gammal 125:a med kassa bromsar och svajig ram :D

Hur långt pendlar du?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
ok .. ok vi som inte har gamla fuggar på våra bilar gör hur? häller bränslet rakt in i insuget??? eller ska vi köpa motek sprut och stora spridare ??? lär ju inte bli så ekonomiskt..

Den där nivån av vetenskap är eg för löjlig för att komentera. Och kör du rally så hoppas jag att du har tillräckligt med kunskaper för att lösa problemet både smidigt och billigt. Så varför gör du dig dummare än du är?

Och det är dessutom helt nya förutsättningar du blandar in i disskusionen som inte är relevanta för mitt första påstående(Det som du dumförklarade).

då jag har kört på 50/50 blandning i flera år på min gamla bil, samt 100% på Rally bilen ( dock med moteksprut mm) och på utan att modifiera sprutet och mappen samt tändkurvan så kännar du inte en enda HK.

Nej, jag tror inte heller det ger så stor effektförändringar att det känns. Kom tillbaka med dina experiment när du kört samma test i bromsbänk.

samt att det blir Jävligt dyrt ! ( på den vanliga bilen kan du räkna med 2 oljebyten om året) och tävlings bilen ska vi inte tala om då den dricker över 3 liter etanol/ mil

Ok, det där med oljan var intressant. Kan du utveckla det där lite? Hur avgör du när du måste byta olja för etanol resp bensin?

Sen plockar du en siffra på 3 liter/milen helt ur luften.

Bensin innehåller 33MJ/liter(44MJ/kg) mot E85 som innehåller 23MJ/liter(29.7MJ/kg) så jag antar att din rallybil drar 2.1 liter milen när du kör på bensin. Så rally är inte direkt billigt i vilket fall som helst.

Fast nu handlar din och min diskussion om effekt och inte ekonomi. Så att blanda in pengar för att bevisa att jag har fel i en fråga som handlar om fysik är ju lite förvirrat.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ok .. ok vi som inte har gamla fuggar på våra bilar gör hur? häller bränslet rakt in i insuget??? eller ska vi köpa motek sprut och stora spridare ??? lär ju inte bli så ekonomiskt..

då jag har kört på 50/50 blandning i flera år på min gamla bil, samt 100% på Rally bilen ( dock med moteksprut mm) och på utan att modifiera sprutet och mappen samt tändkurvan så kännar du inte en enda HK.

Vilken klass kör du som tillåter etanol?
Det var visserligen några år sedan jag rallade, men då var det tvärstopp om jag minns rätt.
Visst förekom rätt ordentlig iblandning ändå, för att bota knackningar när man ökat kompet för mycket.
Det fick en del att blanda i motorer som inte behövde det.
De gick inte ett skvatt bättre.
Eftersom man pytsar i mer soppa med lägre energiinnehåll så får det plats mindre luft.
Att flamfronten skulle propagera snabbare i etanol tror jag inte ett skvatt på.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år