Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

oivo

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2002 Honda 900 hornet
spbi.se har statistik på priser, skatter, import och export-volymer samt mycket mer.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Uppskatta värdet av bensin... Det handlar varken om snålhet eller annat. Varför ska SVERIGE ta ut såna hejdlösa priser på bensinen? Sverige är ett sjukt dyrt land i övrigt, lönerna höjs inte men allt annat höjs.

Du rabblar om att man köpt en bil/mc för 150.000 och klagar på bensinpriset. Så för att jag köper något som kostar, så ska jag också vara beredd på lägga ut en djävla massa pengar? Jag köpte nyss en hoj för 100k. Hade försäkringen legat på över 10 hade jag inte köpt den. Ofta tar man lån till större utgifter som köp av bil/mc.. Det är alltså pengar man inte har.. Så förstår inte hur man då ska acceptera ett högt bensinpris när du har försäkring, lån, etc som ska betalas. Det ska inte vara ett lyxnöje (som det verkar vara just nu) att köra hoj.

MC-körning är det absolut mest ekonomiska för mig just nu. Kör en hoj jag köpte för 5000:-, som drar mellan 0.4-0.45 L/milen och kostar 680:- i helförsäkring, och med två fula packväskor kan jag faktiskt stanna till på ICA innan jag kör ut på landet till bostaden.

Ja jo enligt mig ska man vara beredd på att ens fordon drar bränsle, och det vanligaste bränslet är just nu bensin, som så vitt jag vet varit hårt beskattat de senaste 20-30 åren mer eller mindre. Har man en hoj enbart för brukssyfte bör ju inte detta vara ett problem då man kan välja den absolut snålaste/billigaste hojen man kan hitta, men ofta vill man ju ha något lite roligare än så, som ofta då drar mer bränsle.

När besninen gick från ca 2 dollar / gallon till strax över 4 dollar / gallon när jag bodde i USA så i princip upphörde försäljningen av SUV's och trucks (pick ups) och alla blev kåta på bränslesnåla bilar som Toyota Prius osv (de hade leverans kö på flera månader när det ar som värst) så ur ett statligtperspektiv vill man så klart att ens medborgare väljer ett alternativt bränsle till sina fordon. Enda problemet är väl att dit inte riktigt finns något alternativ annat än E85 eller biogas just nu, och det enda av den som kan funka för hojar är E85.

Nu pendlar jag iof bara 10-12 mil/vecka, men det är som natt och dag sedan jag började pendla med 125 scootern. Kör nästan gratis (75-85 spänn/vecka) och när man efter en veckas pendlande ska tanka, ja då visar det sig att man har ca 1,5 liter kvar i tanken. Då har man dessutom varit och handlat efter jobbet och kört lite andra ärenden. Jävla bra fordon för att flytta arslet från A-B billigt.

Ja jo jag ska nog slå slag i saken i år, ska sätta span på 125:eek:rna och se vad man kan slå till på....frågan är om man ska premiera en 125:a med 4-taktsmotor ist för 2-takts....bör ju vara ytterliggare snålare, men inte lika vanligt (?). Tycker det är humant nog att tanka med min bruskhoj som snittar runt 0.45 l/mil, burkar bli 15-20 liter i veckan...men skulle man kunna mer än halvera det så kan man ju skratta åt bilisterna som står och bränner lönen vid pumpen :D
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ahaaa..och du menar att om man har ett bensinpris på 20 kr liter i Sverige kommer situationen att bli bättre i världen ur miljö och mänskliga rättigheters synvinkel ? Något säger mig att vi kan ha ett pris på 100 kr litern men inte ett skit blir bättre för att Kineser, Amerikaner, Indier, Ryssar etc inte kommer att låta sig rövknullas med någon diffus "moral " dynga som glidmedel...Så nej, vi är inte tillräckligt stora för att vårt lidande ska få några att "tänka om"...Det är som med de där jävla utsläppsrätterna ...vi kan bosätta oss alla i grottor, köra en äcklig jävla Atos var..frysa ihjälp på vintern och slå oss för bröstet hur mycket vi gör för miljön...och det kommer inte att betyda ett skit - för att de riktigt stora konsumentländerna skiter i det. Vi är de där små jävla självplågare som piskar oss själva till ingen nytta..Inte en käft med fler än 2 hjärnceller går väl på snacket om att vi måste ha sjuka bränsleskatter i Sverige för att det hindrar världen från att gå under...

Det är helt enkelt så att efterfrågan på bensin har en enorm priselasticitet och politruckkräk vet om det så de mjölkar oss fett...
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja jo jag ska nog slå slag i saken i år, ska sätta span på 125:eek:rna och se vad man kan slå till på....frågan är om man ska premiera en 125:a med 4-taktsmotor ist för 2-takts....bör ju vara ytterliggare snålare, men inte lika vanligt (?). Tycker det är humant nog att tanka med min bruskhoj som snittar runt 0.45 l/mil, burkar bli 15-20 liter i veckan...men skulle man kunna mer än halvera det så kan man ju skratta åt bilisterna som står och bränner lönen vid pumpen :D

Vill du komma billigast undan bränsleekonomiskt sett så är det ju 4-takt som gäller. Dom är jävligt driftsäkra också. Min har gått 1500mil nu och går som en klocka. Gör 85-90 blås och startar alltid. Skillnaden mot vanlig hoj är att här har du en massa plats att ha prylar, en sköld som gör dig okänslig (nåja) för vind och vatten om benen samt det faktum att du slipper växla, perfekt bruksfordon för transport av röven och en del bagage. Testa att köpa en gammal PGO, Kymco eller japan billigt och testa.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ahaaa..och du menar att om man har ett bensinpris på 20 kr liter i Sverige kommer situationen att bli bättre i världen ur miljö och mänskliga rättigheters synvinkel ? Något säger mig att vi kan ha ett pris på 100 kr litern men inte ett skit blir bättre för att Kineser, Amerikaner, Indier, Ryssar etc inte kommer att låta sig rövknullas med någon diffus "moral " dynga som glidmedel...Så nej, vi är inte tillräckligt stora för att vårt lidande ska få några att "tänka om"...Det är som med de där jävla utsläppsrätterna ...vi kan bosätta oss alla i grottor, köra en äcklig jävla Atos var..frysa ihjälp på vintern och slå oss för bröstet hur mycket vi gör för miljön...och det kommer inte att betyda ett skit - för att de riktigt stora konsumentländerna skiter i det. Vi är de där små jävla självplågare som piskar oss själva till ingen nytta..Inte en käft med fler än 2 hjärnceller går väl på snacket om att vi måste ha sjuka bränsleskatter i Sverige för att det hindrar världen från att gå under...

Det är helt enkelt så att efterfrågan på bensin har en enorm priselasticitet och politruckkräk vet om det så de mjölkar oss fett...

Det är ju inte fullt så enkelt att bensinskatter bara syftar till att styra beteenden, de generar ju dessutom massa pengar till statskassan som används till gemensamma nyttigheter (åtminstone delvis ;) )

Men vill du leva i ett lågskatteland går det ju utmärkt att flytta till ett sådant. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och det verifierade ni i bromsbänk eller bara på känslan i accelerationen?




:rofl Luften har en densitet på 1.2 kg/m^3 och bensin 750 kg/m^3 så jorå, en sådär 2 tusendelar mindre luft får plats. Vid samma temperatur. Men eftersom förångningsenergin hos etanol är 840KJ/kg mot bensinens 305KJ/kg så kommer temperaturen vara längre när insugsventilen stänger i etanolmotorn.



Ja, du brukar ju gilla att slänga ur dig vad du tror. Men jag vet att etanol har en laminär flamhastighet på 41cm/s och bensin varierar lite eftersom innehållet varierar. Men kan aproximeras som iso-oktan med flamhastigheten 33cm/s.

Men du tror mig väl inte i vanlig ordning så jag föreslår att du googlar före du tror fram nästa komentar om att jag har fel.

Och det där med flamhastigheten var anledningen till min tidigare fråga om hur du menade att tändningen skulle justeras.

Bromsbänk.
AFR räknas i vikt.
På bensin ligger man gärna på 12-14 delar luft per del bränsle.
På etanol runt 10.
En motors effekt kan uppskattas efter hur mycket luft den omsätter (eller syre egentligen, men etanol och bensin ligger på ungefär samma syreinnehåll).
Du brukar gilla att uttala dig tvärsäkert baserat på lösryckta fakta du läst.
Ett beteende vanligt hos alkolister och skollärare.
Jag skulle föreslår att du provar innan du uttrycker dig tvärsäkert.
Eftersom etanol tål högre tryck utan att spontantända så kan man köra med mer förtändning.
Detta ger att vissa bilar kan ge mer effekt på etanol, OM de har knacksensor.
Det går även att höja laddtrycket vid överladdning av samma skäl.
Men skall man bygga en ekonomiräser som skall köras enbart på etanol så skall man undvika kompromisserna och öka kompressionsförhållandet från början.
Det ger en motor som går både billigt och bra.
Så länge det är varmt ute.
Tror jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du brukar gilla att uttala dig tvärsäkert baserat på lösryckta fakta du läst.
Ett beteende vanligt hos alkolister och skollärare. Jag skulle föreslår att du provar innan du uttrycker dig tvärsäkert.

Som sagt var, du gillar att tro trots att du inte har en aning om vad jag gjort.
Du har rätt i att jag läst en hel del, men ingen får betalt för att bara läsa.

AFR för etanol är för övrigt inte 10 utan 9.0 och man föredrar fet blandning även med sprit om man vill maximera effekten. Konstigt att du inte märkt det i er bromsbänk när ni kört alla era experiment. Men ni kan ju testa kring 8 nästa gång så kanske ni får roligare resultat.

Att etanol har högre oktan med allt vad det innebär säger jag inte emot. Och skulle ha kunnat vidareutveckla men jag orkar inte diskutera ytterligare ett område med dig.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ahaaa..och du menar att om man har ett bensinpris på 20 kr liter i Sverige kommer situationen att bli bättre i världen ur miljö och mänskliga rättigheters synvinkel ? Något säger mig att vi kan ha ett pris på 100 kr litern men inte ett skit blir bättre för att Kineser, Amerikaner, Indier, Ryssar etc inte kommer att låta sig rövknullas med någon diffus "moral " dynga som glidmedel...Så nej, vi är inte tillräckligt stora för att vårt lidande ska få några att "tänka om"...Det är som med de där jävla utsläppsrätterna ...vi kan bosätta oss alla i grottor, köra en äcklig jävla Atos var..frysa ihjälp på vintern och slå oss för bröstet hur mycket vi gör för miljön...och det kommer inte att betyda ett skit - för att de riktigt stora konsumentländerna skiter i det. Vi är de där små jävla självplågare som piskar oss själva till ingen nytta..Inte en käft med fler än 2 hjärnceller går väl på snacket om att vi måste ha sjuka bränsleskatter i Sverige för att det hindrar världen från att gå under...

Det är helt enkelt så att efterfrågan på bensin har en enorm priselasticitet och politruckkräk vet om det så de mjölkar oss fett...

WORD!

Och de som tror de ej blir påverkade av bränsle priset för de ej äger ett fordon och åker kommunalt har fan inte nå hjärnceller. Då både kollektivtrafiken och transporten av våra matvaror/kläder/prylar påverkas av bränslepriset så blir allt dyrare. Varje dag blir jag förbannad på både tunnelbanan och bussen för de aldrig håller tiderna och ibland dyker ej bussen/tuben upp utan man får vänta skitsur på nästa och inte blir den bättre i den tackten som priset för åkkortet ökar. Då jag hade bil var jag på jobbet på 15-20min, nu tar det 45-60min. Inte nog med saftiga bränslepriser måste betala tull varje dag varierar 25-40kr om dagen.

Detta påverkar ej våra kära politiker utan de jobbar som maffian, lagar och regler gäller ej dessa och när de vill vinna röster kontaktar de media för att smutsa ner varandra för att själva vinna röster och de påkomna gråter ut i TV och ber om ursäkt och har bara o vinna på det, antingen får de fortsätta med huzzleriet eller få en fallskärm och leva gott på det. Fattar ej varför vi ej gör nåt åt saken? är vi fega, lata, idioter, naiva?

Själv tror jag att jag kommer stå ensam och jag ger mig in i nåt för att visa mitt/vår missnöje då de flesta gillar att knyta näven i fickan.


Det kommer sluta med att bil kommer bli en lyx vara som bara de allra rikaste har råd med, de skatteplanerar väl och har bolagen skriva utomlands och bidrar inte mycket till vallfärden.
Men alla dessa jävla skatter hur mycket får man egentligen behålla av sin lön?


Staten tar våra skattepengar och delar ut till resten av världen som biStånd för att suga deras K*k, och de kommer för att köpa våra företag som ex. Kina.

Ser inte logiken.....men vad bryr de sig om de har ju det bra.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som sagt var, du gillar att tro trots att du inte har en aning om vad jag gjort.
Du har rätt i att jag läst en hel del, men ingen får betalt för att bara läsa.

AFR för etanol är för övrigt inte 10 utan 9.0 och man föredrar fet blandning även med sprit om man vill maximera effekten. Konstigt att du inte märkt det i er bromsbänk när ni kört alla era experiment. Men ni kan ju testa kring 8 nästa gång så kanske ni får roligare resultat.

Att etanol har högre oktan med allt vad det innebär säger jag inte emot. Och skulle ha kunnat vidareutveckla men jag orkar inte diskutera ytterligare ett område med dig.

Eftersom du provat och inte bara baserar dina tvärsäkra konstateranden angående irelevanta uppgifter på googlade uppgifter, så borde du veta att man oftast justerar efter lambda, inte afr.
Jag angav siffror som är snälla mot dina teorier.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
WORD!

Och de som tror de ej blir påverkade av bränsle priset för de ej äger ett fordon och åker kommunalt har fan inte nå hjärnceller. Då både kollektivtrafiken och transporten av våra matvaror/kläder/prylar påverkas av bränslepriset så blir allt dyrare. Varje dag blir jag förbannad på både tunnelbanan och bussen för de aldrig håller tiderna och ibland dyker ej bussen/tuben upp utan man får vänta skitsur på nästa och inte blir den bättre i den tackten som priset för åkkortet ökar. Då jag hade bil var jag på jobbet på 15-20min, nu tar det 45-60min. Inte nog med saftiga bränslepriser måste betala tull varje dag varierar 25-40kr om dagen.

Detta påverkar ej våra kära politiker utan de jobbar som maffian, lagar och regler gäller ej dessa och när de vill vinna röster kontaktar de media för att smutsa ner varandra för att själva vinna röster och de påkomna gråter ut i TV och ber om ursäkt och har bara o vinna på det, antingen får de fortsätta med huzzleriet eller få en fallskärm och leva gott på det. Fattar ej varför vi ej gör nåt åt saken? är vi fega, lata, idioter, naiva?

Själv tror jag att jag kommer stå ensam och jag ger mig in i nåt för att visa mitt/vår missnöje då de flesta gillar att knyta näven i fickan.


Det kommer sluta med att bil kommer bli en lyx vara som bara de allra rikaste har råd med, de skatteplanerar väl och har bolagen skriva utomlands och bidrar inte mycket till vallfärden.
Men alla dessa jävla skatter hur mycket får man egentligen behålla av sin lön?


Staten tar våra skattepengar och delar ut till resten av världen som biStånd för att suga deras K*k, och de kommer för att köpa våra företag som ex. Kina.

Ser inte logiken.....men vad bryr de sig om de har ju det bra.

Här ute, på bonnalandet, skryts det gärna med "miljöangagemanget" när det satsas på kollektivtrafiken.
I praktiken har jag svårt för att se fördelen med att betala folk för att köra runt en tom buss hela dagarna..
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Har råd att köra mina bilar + mc's även om bensinpriset skulle hoppa upp till 30 kr/lit den närmsta tiden, så vad var frågan...:rolleyes: Orkar man bry sig, nä.
 

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Ort
Sideby Finland
Hoj
2000 Honda XR650R
Ahaaa..och du menar att om man har ett bensinpris på 20 kr liter i Sverige kommer situationen att bli bättre i världen ur miljö och mänskliga rättigheters synvinkel ? Något säger mig att vi kan ha ett pris på 100 kr litern men inte ett skit blir bättre för att Kineser, Amerikaner, Indier, Ryssar etc inte kommer att låta sig rövknullas med någon diffus "moral " dynga som glidmedel...Så nej, vi är inte tillräckligt stora för att vårt lidande ska få några att "tänka om"...Det är som med de där jävla utsläppsrätterna ...vi kan bosätta oss alla i grottor, köra en äcklig jävla Atos var..frysa ihjälp på vintern och slå oss för bröstet hur mycket vi gör för miljön...och det kommer inte att betyda ett skit - för att de riktigt stora konsumentländerna skiter i det. Vi är de där små jävla självplågare som piskar oss själva till ingen nytta..Inte en käft med fler än 2 hjärnceller går väl på snacket om att vi måste ha sjuka bränsleskatter i Sverige för att det hindrar världen från att gå under...

Det är helt enkelt så att efterfrågan på bensin har en enorm priselasticitet och politruckkräk vet om det så de mjölkar oss fett...

Så bra skrivet..
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Vad roligt för er som har råd med bensin som är hur dyr som helst.

Vi andra som har familj , och vanliga svenssonjobb ja de flesta av oss får titta om efter alternativ.
Då är det roligt att läsa om Volvo c30 http://www.dn.se/motor/tester/elektriska-c30-klarar-kylan-galant

Jag gillar ju inte elbilar ur miljösynpukt. Folk tenderar att tro att eftersom de köper en ny prius så löser sig alla världens problem, men faktum är att det går åt så in i helvetes mycket koldioxid för att producera den bilen och att tillverka alla batterier är inte lätt. Top gear visade någon gång hur en prius fraktades när den såldes till USA och den hade åkt 7 varv runt jorden innan den såldes.

Däremot elbilar ur ren ekonomisk synvinkel låter grymt. Elen är inte så farligt dyr (trots privatiseringen) men en del av den kommer ju från vattenkraft och liknande :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är ju inte fullt så enkelt att bensinskatter bara syftar till att styra beteenden, de generar ju dessutom massa pengar till statskassan som används till gemensamma nyttigheter (åtminstone delvis ;) )

Men vill du leva i ett lågskatteland går det ju utmärkt att flytta till ett sådant. :)

Ja tack ! Det är på gång...och gissa vad ? Även i länder med mänskliga skatter och bensinpriser har man sjukvård, barnomsorg och allt annat det som vi har här...ibland med bättre kvalitet dessutom ! Hur fan går det ihop ? Världens högsta skatter, men inte alls världens bäste skola, sjukvård och barnomsorg för ett tag sen ? Så att nej..så enkelt är det inte, perversa skatter och gemensamma nyttigheter på supernivå är inte synonymt.

I Sverige mjöklas vi totalt hänsynslöst av politrucker som behöver skattepengarna för att köpa sig röster med löften om trygghet som betalas av..."andra" så folk får för sig att det at the end of the day inte är de som står för notan. Det är ju så det fungerar. Rösta på oss så får ni "gratis" sjukvård..eller "gratis det ena och gratis det andra". Den fördummade populasen fattar inte att det inte finns något som är gratis utan att det alltid är de som betalar allt...för sig och ofta även grannen .

I fallet bensin är det politruckerna som steker oss något brutaltm inte så mycket oljebolagen. Tänk...moms på skatten - det är så man börjar skratta för så absurt det är. Girigheten hos politrucker vet inga gränser. Man skiter tom i att vara kreativ så det inte syns lika tydligt utan bara kör på för att Svensson MÅSTE leva med det. Alltså normalt hade man haft skamm i kroppen och åtm försökt dölja faktum att man beskattar även skatten som lagt på innan, men här är man så jävla arrogant att man spottar oss i ansiktet och garvar rakt ut när folk ser ut som fågelholk för de fattar att de måste betala skatt på en annan skatt...Omöjlig pedagogisk utmaning, men inte för Svenska politrucker...de behöver inte föklara sig ju för vad ska vi göra ?? För min del är det inte så förfärligt eftersom jag skickar denna kostnad bara vidare och min körjournal skulle säkert kunna kallas för ett skämt, men eftersom den allmäna prisnivån åker upp...får jag ändå ta en del av smällen.

Sen finns det de som ser fram emot elbilen...ha ha ha. Här får jag mig ett gott jävla skratt, de kommer att stå där med en slapptask och fet sönderskattad elnota i handen för att inte tala om den "miljöavgift för skrotning av batterier" de kommer att få i brevlådan 1 år efter att de köpt en svindyr el-Atos...Var ni lika upphetsade när etanolbilen kom ? Hur fan gick det till slut...som för gasbilen ?
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag gillar ju inte elbilar ur miljösynpukt. Folk tenderar att tro att eftersom de köper en ny prius så löser sig alla världens problem, men faktum är att det går åt så in i helvetes mycket koldioxid för att producera den bilen och att tillverka alla batterier är inte lätt. Top gear visade någon gång hur en prius fraktades när den såldes till USA och den hade åkt 7 varv runt jorden innan den såldes.

Däremot elbilar ur ren ekonomisk synvinkel låter grymt. Elen är inte så farligt dyr (trots privatiseringen) men en del av den kommer ju från vattenkraft och liknande :)

Sedan får man ju inte glömma att elpriserna knappast kommer att stå still om el blir den gängse energikällan för bil. Det kommer att tokbeskattas som allt annat naturligtvis.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag gillar ju inte elbilar ur miljösynpukt. Folk tenderar att tro att eftersom de köper en ny prius så löser sig alla världens problem, men faktum är att det går åt så in i helvetes mycket koldioxid för att producera den bilen och att tillverka alla batterier är inte lätt. Top gear visade någon gång hur en prius fraktades när den såldes till USA och den hade åkt 7 varv runt jorden innan den såldes.

Däremot elbilar ur ren ekonomisk synvinkel låter grymt. Elen är inte så farligt dyr (trots privatiseringen) men en del av den kommer ju från vattenkraft och liknande :)

Aha..vänta bara på att elbilarna slår igenom (?) ...då kommer elpriserna åka upp rätt omgånde och den skatt politrucker piskar loss från oss via punktskatt på bensin kommer de att ta in via el. Sveriges ekonomi är (spciellt med socialistiska styren) som ett såll...Spelar ingen roll hur mycket de häller i..rinner pengarna bara iväg. Det kommer aldrig att vara nog oavsett hur mycket du betalar. Etanolen har jag för mig har de redan slaktat...elbilen kommer att slaktas av politrucker på samma sätt. Folk ska inte få komma undan...kanske med undantag till de som skiter i regler och lagar, de klarar sig alltid.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så med det resonemanget skulle inte Sverige haft någon statsskuld med tanke på att vi haft väldens högsta skattetryck i många år? (ja, vi ligger bara tvåa nu, otroligt nog). Nej, problemet är att de levt över sina tillgångar. Och vilka är det som bara vill öppna plånboken så fort ett problem dyker upp? Ja just det.

Statsskulden dubblerades under borgarnas styre 1991-1994. Under perioden genomfördes en rad skattesänkningar på aktieutdelningar, bolagsskatt och så vidare. Wibble lade ett budgetförslag 92/93 med ett underskott på ca 71 miljarder. 93/94 budgeterades ett underskott på 162 miljarder.

En hög skatt innebär inte per automatik att statsskulden skulle vara noll, men risken att behöva låna ihop pengar, för att finansiera en offentlig sektor som finns till för oss som bor i landet, den minskar. Låg skatt minskar istället servicenivån från denna sektor.

Men faktum är att alliansregeringen sålt av statliga företag för att reglera statsskulden, till vänsterns stora förtret. Dock verkar den mesta irritationen bero på att man inte förstår att vi betalat enorma summor i ränta på lånen, förtjänsten av att sälja dem är alltså inte en engångssumma utan en långsiktig räntebesparing.

Jag hoppas och antar att någon räknat ut att det faktiskt gav en så pass hög räntebesparing att det lönade sig, jämfört med den långsiktiga vinst vi till exempel fått från Vin & Sprit.

Jag kan inte svara för regeringens löften, det jag däremot vet är att de hållit ca 95% av vad de lovat. Men 30 öre på ett år är ca 2%, det är ungefär samma som inflationen. Dvs. i praktiken ingen höjning alls.

Helt rätt att regeringen hållit sina löften, på gott och ont.

Menar du att det är socialistiskt att låta folket styra över sin egen ekonomi? Nej, socialism är att staten styr, precis som i en planekonomi.

Staten = folket. Åtminstone ska det vara så i teorin. I praktiken upplevs det däremot mer som ett vi och dem av olika anledningar. Socialism innebär att vi själva (staten) ser till att alla ska ha det bra, kunna få utbildning, sjukvård, vägar och så vidare.

För egen del anser jag att privatisering inte alltid leder till något gott. Vissa saker borde staten, det vill säga vi, sköta istället för privata aktörer, för att få bästa möjliga bang for the buck. (Nej, privata aktörer innebär inte alltid bäst, men fördelen finns att de som är dåliga försvinner, men nackdelen är att vi ändå till sist får ett monopol, dock inte ett monopol som vi har, utan någon annan.)

Vad gäller klyftor så för ökade sådana inget gott med sig. Ett samhälle där alla tjänar exakt lika tror jag heller ingen riktigt strävar efter, även om alla jobb - städare, lärare, busschaufför, systemutvecklare, byggnadsarbetare, läkare - tillför något som är viktigt för oss alla ur ett samhällsperspektiv. Lite skillnader bör nog finnas, för pengar är en morot, även om jag hoppas inte det är den enda drivkraft folk har när de väljer ett yrke. Vi har haft ett bra samhälle där klyftorna varit mindre. Har det blivit bättre totalt sett för att de ökat?

Vad gäller bensinskatten så är det väl klart nästan ingen haft något emot ifall den togs bort, men vi behöver få in pengar för de verksamheter vi bedriver och bensinskatten är ju ett tacksamt och enkelt sätt att få det. Dessutom innebär ett högt bensinpris att jag försöker ta bilen mer sällan, vilket ju är bra för miljön, och utnyttja kollektivtrafik när så går, men vet att alla inte har den möjligheten. Hoj kör jag däremot än så länge utan någon tanke på bensinpris. Min smärtgräns för att ställa hojen ligger nog kring 30 kr/l.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Var fungerar det bra? Finns det något exempel på en stat där socialism har skapat ett jämlikt och hållbart samhälle?

Sverige har väl inte fungerat dåligt? Har vi haft folk som svultit ihjäl i parti och minut, haft 70% analfabeter och en vård som lett till att fler dör där än ifall de inte fått vård?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top