Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Kneedrag

Guest
Vätgas från vatten verkar ju för övrigt lovande (allt som krävs är elektrolys även kallat elektricitet.)
Ineffektiv process men vi har plenty of vatten :)

Tror inte på elen, i alla fall inte för motorcyklar. Gillar att tanka den full på 50 sekunder istället för 8 timmar.

Måste hålla med delvis.

Jag vill ha en bensinmotor i min hoj. PUNKT

men tanken på en hybridhoj som går på bensin och el väcker mitt intresse.
jag drömmer att i framtiden kommer finnas en hoj som kan köra 50 km/tim i en 30 min med el för stadskörning och sedan när man kommer ur staden slår över automatiskt till bensindrift. När hojen körs så laddas det extra batteriet. Tänk navdynamoladdning eller varför inte en elmotor i hjulet.

tycker mc-tillverkare måste hänga på miljötänket mer. Varit väldigt svagt.
Många hojar har idag massor av olika effektlägen,slicksmode m.m varför inget eco-mode.

vem blir först?

jag sätter mina slantar på BMW just för att de vågar vara först med mycket.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
TS: Tycker din mor ska skaffa en värmepump och börja gå plus efter bara några år med kanske halva energikostnaden :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Knegarlön (jag jobbar för 89,90) :( som Student
89/15,4 = 5,7 före skatt.
Idag 15,40

Haha vem säger att välfärden har blivit mycket bättre ;)
150 Kronor timmen måste man nog vara fast anställd för och av alla knegarjobb så tror jag inte det är många som får det. Vanligt för oss ungdommar är mellan 90-120.

MVH

Skämtar du??

Jag är också student, jobbar med tjänstemanna-avtal för drygt 120:-, knegarjobb mer.

Och den lönen är knappast att anse som "normal". Det är bottenlön för de som varken utbildat sig, lärt sig nåt under åren eller orkat ´behålla ett jobb mer än några år.

Skulle jag söka "riktiga" jobb (utan att ta hämnsyn till att jag pluggat nu) skulle jag fortfarande räkna med 135 - 150+ pix / timme.

Och ja, du behöver snacka med din chef!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Måste hålla med delvis.

Jag vill ha en bensinmotor i min hoj. PUNKT

men tanken på en hybridhoj som går på bensin och el väcker mitt intresse.
jag drömmer att i framtiden kommer finnas en hoj som kan köra 50 km/tim i en 30 min med el för stadskörning och sedan när man kommer ur staden slår över automatiskt till bensindrift. När hojen körs så laddas det extra batteriet. Tänk navdynamoladdning eller varför inte en elmotor i hjulet.

tycker mc-tillverkare måste hänga på miljötänket mer. Varit väldigt svagt.
Många hojar har idag massor av olika effektlägen,slicksmode m.m varför inget eco-mode.

vem blir först?

jag sätter mina slantar på BMW just för att de vågar vara först med mycket.

Därför att ingen vill betala 250´ för en hoj som väger 80kg mer än konkurrenterna och saknar både effekt och prestanda.

Som pendlarhoj däremot.. :tummenupp En växande marknad!

Söderut i europa är ju användningsområdet annorlunda, och jag tror säkert att intresse finns.

Kneedrag

Guest
Därför att ingen vill betala 250´ för en hoj som väger 80kg mer än konkurrenterna och saknar både effekt och prestanda.

Som pendlarhoj däremot.. :tummenupp En växande marknad!

Söderut i europa är ju användningsområdet annorlunda, och jag tror säkert att intresse finns.

vad har du för spåkula och kan se in i framtiden att så kommer el hubridhojen vara? ge hit pillerburken du är för mycket neggo:lol:hihi:D

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det finns många fördelar med att tanka i vägguttaget:tungan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
vad har du för spåkula och kan se in i framtiden att så kommer el hubridhojen vara? ge hit pillerburken du är för mycket neggo:lol:hihi:D

Kolla åt vilket håll utvecklingen går.. Effekt är knappt ett argument längre på literhojarna. Vi vill ha låg vikt, bättre dämpare, skarpa bromsar och vända på en femöring. Den riktningen synkar rätt dåligt med hybrider som hur man är gör är betydligt tyngre än utan el.

Men som jag sa, på pendlarhojar absolut. Sen tror jag den gruppen växer ju längre utvecklingen går. För 10 år sen var det Hornet 900, ett tungt åbäke med halvdant "allt" men lite tryck i motorn. Idag är det Kawa Versys som trots sitt obehagliga utseende är askul att köra. Med ökade driftskostnader, dyra försäkringar osv tror jag fler kommer vakna för att köra roliga brukshojar och släppa sargen lite från supersport..

Gissar jag fel tror du?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det finns många fördelar med att tanka i vägguttaget:tungan

Ja, det är ju helt rent och nästan gratis,,,, Förstår inte hur och varför det är så bra med el. Skall vi bygga kärnkraftverk bakom varje tall i skogen framöver då?
Idag tillverkas ju den mesta elen av kol och annan liknande bedrövelse. Känns ju inte speciellt bra. Något stämmer inte omkring den frågan. Oljan tar tar slut och alla skall börja använda el. Då kommer det åtgå mångdubbelt mer El än idag måste man förmoda. Och vi har redan idag brist på just El, eller ren el ivf.

En svår ekvation.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
jag tror inte förbränningsmotorerna kommer försvinna, däremot så tror jag att det kommer bli andra bränslen i dem, vätgas är väl det som känns mest attraktivt på tid och längd OM de kan göra skiten mer stabil än det är idag, sitta på tankar med en ruskigt explosiv och lättantänd gas... nja? vätgasen är ju i högsta grad förnyelsebar, dela vattenmolekyler där det å ena sidan blir syre och på andra sidan vätgas, förbränn vätgasen och *poff* vattenånga! Något som jag däremot inte tror på är etanol, höga produktionskostnader i kombination med ökad efterfrågan och sedan skatter på det för det är väl ingen som inbillar sig att etanolfordon ska vara subventionerade för all framtid?

Kneedrag

Guest
Kolla åt vilket håll utvecklingen går.. Effekt är knappt ett argument längre på literhojarna. Vi vill ha låg vikt, bättre dämpare, skarpa bromsar och vända på en femöring. Den riktningen synkar rätt dåligt med hybrider som hur man är gör är betydligt tyngre än utan el.

Men som jag sa, på pendlarhojar absolut. Sen tror jag den gruppen växer ju längre utvecklingen går. För 10 år sen var det Hornet 900, ett tungt åbäke med halvdant "allt" men lite tryck i motorn. Idag är det Kawa Versys som trots sitt obehagliga utseende är askul att köra. Med ökade driftskostnader, dyra försäkringar osv tror jag fler kommer vakna för att köra roliga brukshojar och släppa sargen lite från supersport..

Gissar jag fel tror du?

inte? BMW s 1000 rr säger jag.

och sen tolka inte mitt inlägg som att det bara gäller sporthojar. Om utvecklingen tillåter så kommer sporthojar också bli mer miljövänliga. Men det börjar nog med långtouringloken.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
inte? BMW s 1000 rr säger jag.

Är S1000RR en hybrid? :va

och sen tolka inte mitt inlägg som att det bara gäller sporthojar. Om utvecklingen tillåter så kommer sporthojar också bli mer miljövänliga. Men det börjar nog med långtouringloken.

Långtiuring kommer ju ha behov av just lång räckvidd, något som ligger längst bort i hybrdutvecklingen. Effekt går att få, funktion går att få, lång driftstid.. not so much.

Jag ser nog ändå de små, lätta (och roliga?) pendlarhojarna som den första och största målgruppen.. Fakaktiskt ;)

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Men ingen klagar på att motoroljan kostar tio gånger så mycket trots att den har mer eller mindre samma bas. Och ingen klagar på att 1 liter Ramlösa kostar mer än 1 liter bensin på macken.

Jag ser hellre att våra politiker sänker skatten på arbete än på bensin.

Min motorolja kostar 4-5ggr mer än bensin, jag byter 1ggr per år så slår man ut det per mil så spelar det inte så stor roll, därav upplevs inte oljan som lika dyr.

Ps. Jag tycker det är hutlösa priser på macken och klagar JÄMT!

EDIT: Jag gick in o ändra lite efter nedanstående skrivit.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
när jag va 18 kostade de kanske 8-9 kr? nu är jag 33 och den närmare sig 16 kr.
jag hade inte en bil som drog under litern då men nu har jag ingen bil som drar över 0,7
(nöjesfordon får kosta 10 liter milen för de väljer man själv om man vill kosta på)
så så farligt är de inte mot förr.
klart de kostar, jag har 3 mil enkelt till jobbet men smärtgränsen är liiite högre upp.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
När Volvo fick reda på detta satte man press på staten att avbryta denna stöttning, annars skulle Volvo överväga att flytta sin verksamhet utomlands.

FINA gossar..
Någon vettig källa på det uttalandet?
Det finns, för fordonstillverkare, inget självändamål att bränna olja, så det ser riktigt långsökt ut om jag får säga min mening.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ja säga vad man vill om inkomstskatt, men att vissa tycker "äh 16:- litern är billigt" har jag ingen förståelse för när man ser vilka marginaler som är skatt per liter. O den där uträkningen hur många liter man får per arbetad timme jämfört med 1950 är väl rätt ointressant? Vi lever i nuet.

masund

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Yamaha 900 S Diversion -98
Glöm miljö, sinande oljekällor mm.
Allt det handlar om är pengar å inget annat, pengar in.
Köper du en bensinsnål bil så måste de höja priset på bränslet för att få in pengar.
Hörde innan nu sist de höjde priset på bensinen, att det hade gått dåligt med försäljningen det sista kvartalet. (vi åker mindre)
Vad gör man då? Jo höjer priset. (skatten)
Samma med el, sparar du el ja då får du ett högre pris att betala så klart.
Pengarna skall ju in.
Jag tycker det är ok att betala skatt om pengarna går till det som det är avsätt för, ta vägtullarna i Stockholm.
Tycker det är ok, men det jag rasar över är det att det bara var 20% av avgiften som gick till det som det var ämnat för.
OK lite OT.
Hur det än är så skall pengarna in.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vätgas från vatten verkar ju för övrigt lovande (allt som krävs är elektrolys även kallat elektricitet.)
Ineffektiv process men vi har plenty of vatten :)

Tror inte på elen, i alla fall inte för motorcyklar. Gillar att tanka den full på 50 sekunder istället för 8 timmar.

Men snälla nån! Vätgas som bränsle i massproducerade fordon kommer ALDRIG hända. Att producera vätgas genom är elektrolys är ett som du själv skriver extremt ineffektivt. Bränslecellerna bygger på oerhört dyra jordartsmetaller och har sämre verkningsgrader än en vanlig ottomotor i verkligheten.

Sorry, det kommer inte att hända. Om du tycker det är dyrt att betala soppa, pröva att ge någon en 20-lapp och be honom putta din bil (och dig förstås) en mil eller två så kan du se hur bra det går. Sett till vad du får för bensinpriset är det otroligt billigt.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Låg vikt löser man billigast och bäst genom att äta lite mindre. I alla falll för dom flesta. :rodnar

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Risk för att jag hamnar helt å fanders OT, men:
Bilister/motorcyklister är ett tåligt släkte. Om man nu tar en person bosatt i Stockholm som exempel. Åker bil eller MC till och från jobbet varje dag. Betalar 15:50/l för soppan, betalar vägskatt för att få köra på vägarna, betalar dessutom trängselskatt 20:-/ pasage om jag är så dum att jag vill åka in i Stockholms kärna. Väl framme i smeten ska man ställa ifrån sig bilen/hojen. P-garage, allmänt, kostar ca 280:- / dag. Alla P-platser på gatorna är upptagna, vill jag hyra en P-plats i ett garage får jag punga ut med 3.800:-/månad. :brinnerup

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin