Hur klär ni er i denna värme?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
RirkarD skrev:
2286214 Då skulle man ju ha full skyddsutrustning när man cyklar med, för över 20 med cykel är ju inga problem.

Kör själv med t-shirt + shorts inom stan när man inte kör fortare än 50, som nu vilken moped som helst gör, o det verkar ju ok att dom gör det.

Jodu ... när var du ute och "inte körde fortare än 50"? Jag menar, om du nu tänker efter ...
Oavsett hur försiktigt DU kör så kan det komma en bonne från Klavre eller Ekenäs och ramma dig ... som någon sa .. att kana bara några meter med benet i kläm mellan hoj och asfalt är inget att se fram emot.
Minnet av glädjen över den fläktande vinden har för länge sedan försvunnit den dag du sitter skinnlös på armar och ben.

Det kallas cykelexsem bland tävlingscyklister ... jag har tränat cyklister i 8 år och hade mångfalt fler skador i form av brutna ben, utgjutningar, skrapsår, osv än vad jag hade på 10 års roadracing.
Visst är det lite olämpligt att cykla i 90 km/h (jo, det går så fort ibland) i cykeltröja, cykelbyxor, handskar och hjälm men att cykla med skinnställ är liksom inget alternativ och tävlingscyklister är som regel tuffa grabbar.

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Äschhhh...folk får åka naken om det är så för min del bara dom kan leva upp till ett ordspråk om ngt händer...har man gett sig in i leken så får man leken tåla och ta konsekvenserna...det är så jag resonerar..komma lipandes sedan är i mina ögon en nolla!!

Och nej..inte alltid lekt leken på bästa vis själv men tagit konsekvensena utan klagandes..sjävklar sak..eller hur!!

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
gt550
Gäller att vara vaken och inse att det inte finns något mer än det egna skinnet. Över sjuttio liten friktion, under sjuttio stor friktion. Är turen med kan det hända att man blir medvetslös innan man når siffror under sjuttio, då vet bara omgivningen vad som hände. Är man vaken så slutar det med att man inte vill veta vad som hände. Avståndet mellan höftbenet och "verkligheten" är bara ett par centimeter. Kör man med det som gud gav en att fatta beslut med, och att man ansvarar för konsekvenserna, funkar nog allt bra. Växer tuppkammen och man vill köra på "fegranden", iförd SPEEDO, kan det "skita sig" rejält.

jasmine

R.I.P-FALLEN RIDERS
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
R1-01
fargo skrev:
2287566 Gäller att vara vaken och inse att det inte finns något mer än det egna skinnet. Över sjuttio liten friktion, under sjuttio stor friktion. Är turen med kan det hända att man blir medvetslös innan man når siffror under sjuttio, då vet bara omgivningen vad som hände. Är man vaken så slutar det med att man inte vill veta vad som hände. Avståndet mellan höftbenet och "verkligheten" är bara ett par centimeter. Kör man med det som gud gav en att fatta beslut med, och att man ansvarar för konsekvenserna, funkar nog allt bra. Växer tuppkammen och man vill köra på "fegranden", iförd SPEEDO, kan det "skita sig" rejält.
Shorts o t-tröja,HANSKAR ett måste.Jag har glidit på asfalt i ca:90km i tim i 30-40 meter i bomullsbyxor,nga timmar på sjukan).Men det är så gött o köra i LÄTT klädsel.

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
gt550
Quote: Shorts o t-tröja,HANSKAR ett måste.Jag har glidit på asfalt i ca:90km i tim i 30-40 meter i bomullsbyxor,nga timmar på sjukan).Men det är så gött o köra i LÄTT klädsel.

Kan tänka mig att du "nissade av" asfalten rätt så fort och uppsökte "ört & grödesbeståndet", som vi säger i Skåne. jag kan bara gratulera till det lyckliga utfallet, och hoppas på lika bra tur, för dig, nästa gång :lol

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
FUBAR skrev:
2285877 Är det detta? Ser ut som man kan klippa upp det ganska lätt, undrar om inte ett vanligt spirallås till cyklar är bättre?

75-0924.jpg

Tittade på ett sådant också... ser inte helt starkt ut men det är ju beroende på vajertypen - vissa kan ju klara en hel del. Men för det priset är det kanske inte att lita på. Är det verkligen värt att riskera hela utrustningen?

Spirallås till cyklar brukar vara ganska enkla att få upp via låset. Jag låser i och för sig fast hjälmen med ett kort sådant då min hjälmögla är för liten för mitt hjälmlås :mad: . Skulle nog inte riska hela utrustningen på ett sådant heller.

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
ZX7R -96
Jag får nog erkänna att jag drog iväg en kort tur i shorts o t-shirt ikväll, men jag vände hem och drog på mig hela skiten.
Kändes inget vidare utan skydd. Visst är det en falsk trygghet, men bättre än inget iaf.
Jag kommer aldrig köra i shorts igen.

Till mitt (dåliga) försvar:
Stukade foten i söndags och kunde inte få ner den i stöveln i onsdags, så jag provade inte ens idag.
Men den gick ner till slut. Värre var när den skulle ur. Satan vad det var besvärligt. :4skrika
Svårt som fan att växla också eftersom jag inte kan röra foten så mkt, men jag var bara tvungen att åka lite hoj... :)

//Anders

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Ja, fan man dör av värmen men vad gör man? Lika bra att ha allt på sig. Körde idag utan skyddsbrallorna i shorts, men det ska jag nog inte göra igen... Det va så svalt!!!!! :) Men man är en idiot om man kör så, jag vet... :(

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
kollade när jag var ute, många hojar, 3 med fullutrustning, 2 sport + 1 custom, resten shorts/jeans osv. luftigast var en kille med endast gula shorts på en R1a, fort gick det

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
mkillen skrev:
2282521 Åker ni bara på kvällen....eller sitter ni o svettas?

Har alltid åkt med full utstyrsel av skyddskläder...men prövade åka med bara shorts & linne idag....vilken härlig känsla! :)

...-men..visst tänkte man på hur oskyddad man var....så de får inte bli en vana! :mad:

-Hur åker ni andra i denna extrema värme?...(som ska bli värre)
Jag åker med full rustning men jag har bytt ut skinnbyxorna mot jeans, Kevlarjeans med skydd i.CE godkända. Funkar bra tycker jag , ganska svalt.

Galle

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
FJ 1200
mkillen skrev:
2282521 Åker ni bara på kvällen....eller sitter ni o svettas?

Har alltid åkt med full utstyrsel av skyddskläder...men prövade åka med bara shorts & linne idag....vilken härlig känsla! :)

...-men..visst tänkte man på hur oskyddad man var....så de får inte bli en vana! :mad:

-Hur åker ni andra i denna extrema värme?...(som ska bli värre)
Fullt påklädd!!!!!! Jag bytte ut skinnställ mot allvädersjacka och byxa(återupptog åkandet iår efter 14års paus).Jackan är ventilerad(trodde inte ett skit på detta) men det funkar kanon...OK visst är det varmt om nötterna men som biker är man härdad :) tar hellre det än en marksyning naken!!!

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Nu har jag inte lusläst hela tråden men slänger mig in här ändå!
Jag är ett riktigt "svetto". Det är så att det lackar i pannan när jag sprungit ifrån ett par terrorister i Counter-strike. Jag har haft min vattentäta jacka alá Goretex. Riktigt varma dagar så flyter jag bort och får vrida ur allt jag under stället när jag kommer hem. Det gick till och med så långt att min jacka började lukta riktigt illa just under skydden.
Då gick jag och köpte mig en sådan här

102_Alien-00_003.jpg

Den kan jag stakt rekommendera! Det blåser underbart genom den och jag är inte hälften så blöt efter en tur mot vad jag va förut! Helt underbar!
1995:- och finns i stort sett överallt. Halvarssons Alien heter den.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024