Nja du får ju skilja på ekonomi och pengar. Du har väl inte din ekonomi i plånboken? God ekonomi baseras inte på hur många tusenlappar du har i plånboken...
God ekonomi finns det säkert lika många definitioner av som det finns folk med åsikter. Men jag tror att många av oss har ungefär samma grundbild. Inga betalningsanmärkningar, inte mängder med blancolån, tillgång till minst ett par månadslöner på banken, fast anställning och boende, intäkter större än utgifter varje månad, ett månatligt sparande. Alltså - god ekonomi. Inte rik, detta går att klara på en vanlig medellön.
Flera i min bekantskapskrets har alltför mycket krediter, både med och utan säkerhet, men det som oroar mig mest är alla utan säkerhet. Plus billån, plus huslån, plus lån på stuga/mc/båt. De flesta har bra jobb och bra inkomster, men allt köps på kredit. Så trots en deklarerad inkomst på 600000 om året och fin bostad och bil skulle jag vilja hävda att deras ekonomi är rätt kass. Det finns noll i backup - ja förutom ett Amex då.
Till sist kan man ju fundera över hur UC ger sina kreditbedömningar. Varför får en familj med lån på hus och bil, fasta goda inkomster ett bättre kreditscore än vad en ensam ung person i hyresrätt med fast jobb men utan några andra lån får?