hur klyva motorn?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag försöker få isär en ktm 125 motor men jag lyckas inte riktigt.
jag har ritat lite på bilden nedan som är på motorn.

jag vill klyva motorn vid 1.
jag har skruvat ur alla skruvar på vänster sida på motorn men jag får inte isär den. allt sitter ihop som fan. känns som att jag måste ha missat några skruvar.
jag skruvade av locket vid 4 för att kolla ifall det fanns några skruvar där, men jag såg inga direkt. jag vet inte ens vad det är som sitter under locket vid 4, men måste jag ta bort den grejen för att kunna klyva motorn?

jag försökte även klyva vid 2 bara för att kolla hur det ser ut därunder. jag tror att man ser växellådan ifall man klyver vid 2. jag lossade alla skruvar och lyckades få upp den halvan en cm kanske men sen tog det stopp. gick inte att få isär dom. någon som håller emot där under. vad kan det va som håller emot?

anledningen till att jag vill klyva motorn är för att det ska sitta en liten "tapp" vid 3 i ett litet hål i kolven som håller kolvringen på plats. denna lilla tapp sitter inte där och har antagligen ramlat ner någonstans vid vevaxeln. jag vill hitta denna del, även om den är jätteliten, för annars kanske den kan ha sönder saker. hela motorn var även fylld med bensin när jag fick den. alltså det var bensin i hela cylindern och bensin i hela vevhuset och även bensin i kröken.

hoppas att ni kan hjälpa mig att berätta vad det är jag måste ta bort för att kunna få isär motorn så att jag kommer åt vevhuset.
 

Bifogat

  • ktmmotor2.jpg
    ktmmotor2.jpg
    85.4 KB · Visningar: 640

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tja du har nog inte tänkt på att vevaxeln troligen har svänhjul eoch sådant fastskruvade på tapparna, dessa delar måste givetvis bort, sedfan sitter det troligen skruvar somm håler ihop motorkåporna under dem med.
Detta är baar med ledning av vad bilden visar, men om den stämmer så av med småkåporna på sidorna.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Bakom kåpa 4 sitter ett svänghjul du måste ta bort!
Bakom kåpa 2 sitter säkert en trave skruv dess utom..
Har du tappat ner något i vevhuset så ska det komma ut om du vänder upp och ner på motorn och snurrar lite på veven!
 

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Kållered GBG
Hoj
Suzuki RMZ450
Tja !

Har du låssat svänghjulet ? Brukar behövas en avdragare för att ta bort den. Troligtvis så är det vevaxeln som håller ihop allt i framkant ?

Kan hända att du också måste montera ut kopplingen med korg och rubbet.

Om du väljer att lossa från andra sidan, så måpste du lossa primärdrevet (drevet som driver kopplings korgen) som sitter på vevaxeln. Obs ! kan hända att den muttern är vänster gängad ! kolla i instruktionsboken.

Ibland är det svårt att dela på halvorna utan att ha en anpassad avdragare, minsta lilla du drar snett så fastnar det, men det kan gå iallafall.

Lycka till ! Och ta det försiktigt, så inte plånboken behöver lida. :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kamikaze kid skrev:
Har du tappat ner något i vevhuset så ska det komma ut om du vänder upp och ner på motorn och snurrar lite på veven!

Detta var logiskt, faktiskt är det ju så att en 2t har ett slutet vevhus utan kontakt med växellådsdelen.
Så har nåt ramlat ner bör det gå att skaka ur lätt ifall det nu inte fastnat på nåt sätt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Silwer skrev:
tja du har nog inte tänkt på att vevaxeln troligen har svänhjul eoch sådant fastskruvade på tapparna, dessa delar måste givetvis bort, sedfan sitter det troligen skruvar somm håler ihop motorkåporna under dem med.
Detta är baar med ledning av vad bilden visar, men om den stämmer så av med småkåporna på sidorna.

jag kan ärligt säga att jag har inte tänkt någonting nästan för jag har ingen koll på vad jag håller på med :D
jag har inte någon instruktionsbok heller
jag ska testa att vända motorn upp och ner och försöka skaka ut grejer.
jag undrar sedan även hur svårt det ska vara att dra runt motorn när den är urplockad på detta sätt? jag kan inte rubba den med kicken om jag trycker med handen. ska det vara så trögt?

varför jag frågar här är mycket för att jag inte vill ta isär allt för mycket. jag är rädd för att ifall jag lossar varenda skruv jag ser så kommer det bara att rassla till och så ligger den hundra delar i en hög på golvet och sen är det bara att kasta motorn.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Kamikaze kid skrev:
Bakom kåpa 4 sitter ett svänghjul du måste ta bort!
Bakom kåpa 2 sitter säkert en trave skruv dess utom..
Har du tappat ner något i vevhuset så ska det komma ut om du vänder upp och ner på motorn och snurrar lite på veven!

bakom kåpa två kunde jag se att det fanns en jäkla massa kugghjul så jag tänkte att kanske växellådan satt där. men jag kan inte få bort kåpa två. jag har lossat alla skruvar till den men det sitter fast. får upp den typ en cm från motorn men det går inte att få bort den helt.

jag ska försöka ta bort svänghjul imorgon så får vi se om det går bättre
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
bmwjohan skrev:
bakom kåpa två kunde jag se att det fanns en jäkla massa kugghjul så jag tänkte att kanske växellådan satt där. men jag kan inte få bort kåpa två. jag har lossat alla skruvar till den men det sitter fast. får upp den typ en cm från motorn men det går inte att få bort den helt.

jag ska försöka ta bort svänghjul imorgon så får vi se om det går bättre
Det brukar inte gå att klyva motorer utan att ta borta alla sidokåpor. Sitter alltid nåt som måste bort under dom. Ang kåpa 2 så tror jag att det är urkopplingsmekanismen som spökar.
Verkstadshandbok el motsv. brukar hjälpa i såna här lägen.
/u
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bmwjohan skrev:
jag kan ärligt säga att jag har inte tänkt någonting nästan för jag har ingen koll på vad jag håller på med :D
jag har inte någon instruktionsbok heller
jag ska testa att vända motorn upp och ner och försöka skaka ut grejer.
jag undrar sedan även hur svårt det ska vara att dra runt motorn när den är urplockad på detta sätt? jag kan inte rubba den med kicken om jag trycker med handen. ska det vara så trögt?

varför jag frågar här är mycket för att jag inte vill ta isär allt för mycket. jag är rädd för att ifall jag lossar varenda skruv jag ser så kommer det bara att rassla till och så ligger den hundra delar i en hög på golvet och sen är det bara att kasta motorn.

1. Skaffa en verkstadsmanual (finns gratis på nätet)
2. Be nån kunnig kompis att hjälpa dig att meka (om du känner någon)
3. Om du inte följer punkt 1-2 så är det bättre att du INTE delar motorn, ta den till en mc-verkstad INNAN den är allt för trasig.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
GSXR1100R skrev:
1. Skaffa en verkstadsmanual (finns gratis på nätet)
2. Be nån kunnig kompis att hjälpa dig att meka (om du känner någon)
3. Om du inte följer punkt 1-2 så är det bättre att du INTE delar motorn, ta den till en mc-verkstad INNAN den är allt för trasig.

1. var kan jag hitta det någonstans?

2. har ingen kunnig kompis

3. det är inte min hoj utan det är min kompis hoj. han fick hojen gratis av en kille som tröttnat på den. min kompis har inte råd att lämna in den till verkstad utan låter mig gå lös på den så det gör inte så mycket ifall jag råkar ha sönder något. jag vill ju dock mycket gärna lyckas laga hojen.

jag ska skruva isär allt jag kan nästa gång jag skruvar på den så får vi se vad som händer
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bmwjohan skrev:
1. var kan jag hitta det någonstans?

2. har ingen kunnig kompis

3. det är inte min hoj utan det är min kompis hoj. han fick hojen gratis av en kille som tröttnat på den. min kompis har inte råd att lämna in den till verkstad utan låter mig gå lös på den så det gör inte så mycket ifall jag råkar ha sönder något. jag vill ju dock mycket gärna lyckas laga hojen.

jag ska skruva isär allt jag kan nästa gång jag skruvar på den så får vi se vad som händer
Ligger som sticky på meksidan, har du fått den så kostar det iaf inget om du misslyckas, alltid lär du dig nåt :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
GSXR1100R skrev:
Ligger som sticky på meksidan, har du fått den så kostar det iaf inget om du misslyckas, alltid lär du dig nåt :tummenupp

ja tanken är ju att jag ska lära mig så att jag kan meka med alla våra andra crossar när dom pajar osv.

jag har varit inne och snoka efter manualer nu och det närmaste jag kommit är att jag har hittat nån sprängskiss på en tio år nyare ktm 125. känns inte som att en sån hjälper så mycket. men det är säkert jag som inte hittar nå bra på dom där sidorna.

det var ingen som svarade på en sak så jag frågar igen, hur lätt ska det gå att dra runt motorn med kicken när den är demonterad från hojen och kolven löper fritt på detta sätt? jag kan inte rubba denna motor med kicken med handkraft.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nej alltså jag kan inte rubba veven. jag försöker ju dra runt den med kicken men det går inte. vi kickade lite när motorn satt i hojen och jag tyckte att man var tvungen att ta i jävligt mycket för att få motorn att gå runt. lätt 10 ggr mer än på min 250.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Ta lös kåpa 4. Kan du inte vrida svänghjulet för hand då (det ska gå skitlätt) så är det nog nåt lager på vevaxeln som har skurit.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top