hur klyva motorn?

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag orkar inte läsa hela tråden, men har du provat att borra ??





















:D :D

//P
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Silverryggen skrev:
2572139 Jasså..? Enligt vem?

Inkörning ängnar man sig åt när man har bytt cylinder(rar) samt kolv(ar)/ringar och vill få så bra tätning/kompression som möjligt dvs att få ringaran att täta så bra som möjligt.
Skulle inte tro att ramlagerna i en 1-cyl 2-takt (6304?) skulle behöva inkörning...

Sök på SH det finns massor av trådar om inkörning.

nja..förvisso kolv-inkörning...
dock så ska man väl inte chansa med inkörning... ingen anledning att stressa..
man klarar nog sig utan 10 min tokkörning... skulle jag riva ner en hel motor så skulle jag nog kosta på nya ringar iallafall.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
sx-pojken skrev:
2576494 dock så ska man väl inte chansa med inkörning... ingen anledning att stressa...

Chansa och chansa...

Det finns olika teorier om varför man "kör in" en motor, olika vid ny resp renoverad.
Jag vet att dagens tillverkningsprocesser har så hög precision i sina produkter/motorer att glidlager mm redan har rätt toleranser från fabrik.
Endel kör in försiktigt för att dom tror det finns spänningar mm i stakar mm den det tror jag inte ett dugg på...

Vad jag däremot tror på är ringtätning och en försiktig inkörning ger sämre tätning/kompression och därmed sämre verkningsgrad i motorn.

När jag sätter ihop mina motorer som jag har honat/borrat/bytt ringar på tomgångskör jag inte ens 5 sek vid första start, iväg direkt för att få upp temp, så fort man fått upp lite temp kör jag motorn HÅRT, inte seeegdra eller varvstopp men hårt 2,3,4 upp till 9K och motorbromsa mycket.
Kör minst 5 mil så varje gång, har funkat klockrent för mig iaf.

Den största förespråkaren för denna tekniken är ju motoman, mycket interessant läsning på hans sida...

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/ Jonas

sx-pojken skrev:
2576494 ... skulle jag riva ner en hel motor så skulle jag nog kosta på nya ringar iallafall.

Tja, kosta på sig.. Till min motor kostade 4 st org. ringsatser 4K...:tungan
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Silverryggen skrev:
2576564 Chansa och chansa...

Det finns olika teorier om varför man "kör in" en motor, olika vid ny resp renoverad.
Jag vet att dagens tillverkningsprocesser har så hög precision i sina produkter/motorer att glidlager mm redan har rätt toleranser från fabrik.
Endel kör in försiktigt för att dom tror det finns spänningar mm i stakar mm den det tror jag inte ett dugg på...

Vad jag däremot tror på är ringtätning och en försiktig inkörning ger sämre tätning/kompression och därmed sämre verkningsgrad i motorn.

När jag sätter ihop mina motorer som jag har honat/borrat/bytt ringar på tomgångskör jag inte ens 5 sek vid första start, iväg direkt för att få upp temp, så fort man fått upp lite temp kör jag motorn HÅRT, inte seeegdra eller varvstopp men hårt 2,3,4 upp till 9K och motorbromsa mycket.
Kör minst 5 mil så varje gång, har funkat klockrent för mig iaf.

Den största förespråkaren för denna tekniken är ju motoman, mycket interessant läsning på hans sida...

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/ Jonas



Tja, kosta på sig.. Till min motor kostade 4 st org. ringsatser 4K...:tungan

ha ha..4k...inte ringar till en ktm 2-t.. finns ju lite olka teorier so msagt..
vissa kör på en speciell inkörnings-olja...så fort motorn fått lite temp så börjar man belasta den massor.. (bilar förvisso)
vissa säger att ringarna går in sig bättre när man belastar motorn normalt efter kolvringsbyte....tätar bättre..
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
sx-pojken skrev:
2577563 ha ha..4k...inte ringar till en ktm 2-t.. finns ju lite olka teorier so msagt..
vissa kör på en speciell inkörnings-olja...så fort motorn fått lite temp så börjar man belasta den massor.. (bilar förvisso)
vissa säger att ringarna går in sig bättre när man belastar motorn normalt efter kolvringsbyte....tätar bättre..

Ja och vissa tror ju på Gud också eller vad han hette.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Att dömma av de motorer jag plockat isär, där jag vet hur ägaren kört in hojen så är hård körning absolut bäst!! Kolvringarna tätar bättre vid hård inkörning, det är fakta! En hårt inkört hoj KOMMER prestera bättre än en feskörd motor


När jag kör in är jag mkt noga med varmkörning och gasar utav helvete utan att ge mig in på riktigt höga varvtal :tummenupp
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top