Hur komma in i min bil?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
är nog kanske att försöka komma åt inre dörrhandtaget ifall det är en sån konstruktion där man kan öppna dörren innifrån även om dörren är låst.
Det kanske var så Mäkinen menade och inte i mekanismen innanför dörrpanelen?
Precis så menar jag. Jag lärde mig det när brorsan hade en bil som gick att låsa med knappen innan man slog igen dörren. Ibland hade han nyckeln kvar i tändningslåset. Han hade senare ett plastband intryckt i ett luftintag så han kunde lösa det själv.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det jag skulle behöva är ju att få upp motorhuven på något sätt, så jag kan koppla på o ladda batteriet.
Som det är nu, står den där som ett livlöst skal.
Att få upp dörren med någon slags ståltråd el. liknande känns inte som ett görbart alternativ. Dels sitter handtagen på insidan en aning försänkta, och dels kräver de lite kraft för att öppna dörren.

Funderar på vad det kan kosta att ringa en bärgare/låssmed eller liknande, som har trix o verktyg..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man brukar kunna komma åt huvöppningen genom grillen, stål/svetstråd och spegel brukar funka.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
- Nej, min är en coupé. Den där varianten gäller nyare sedaner tror jag.
Asså, jag har sökt med en mängd olika kombinationer med din årsmodell och coupé. Bilder, nycklar, reservdelar door handle etc. Alla är med nyckel. Hur kan det vara?
Bara hoppas att du inte missar något men du har ju bilen och känner den.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Man brukar kunna komma åt huvöppningen genom grillen, stål/svetstråd och spegel brukar funka.
-
Du menar att dom kom på att det var dumt att skrota bilen om batteriet tog slut, så i generationen efter din satte man in ett lås i dörren, något just cupéerna saknar?
- Ett lås finns där..eller hur menar du?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag har nu pratat med verkstaden som bytte dörren, och det är samma lås som satt i förra dörren. Enda möjliga förklaringen är, enligt honom, att låset förmodligen kärvar pga att det aldrig är använt. Fjärrlåsningen drar aldrig i låskolven, det är bara nyckeln som gör det.

Så..får prova med en rejäl dos låsspray och ev. fett på nödnycklarna o se om det går att få loss mekaniken där inne.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har nu pratat med verkstaden som bytte dörren, och det är samma lås som satt i förra dörren. Enda möjliga förklaringen är, enligt honom, att låset förmodligen kärvar pga att det aldrig är använt. Fjärrlåsningen drar aldrig i låskolven, det är bara nyckeln som gör det.

Så..får prova med en rejäl dos låsspray och ev. fett på nödnycklarna o se om det går att få loss mekaniken där inne.
Det kan nog vara en bra idé. De där låsen brukar kärva rätt bra om man inte motionerar dem lite då och då.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det kan nog vara en bra idé. De där låsen brukar kärva rätt bra om man inte motionerar dem lite då och då.
- Frågan är bara om man öht kommer åt mekaniken/låskolven genom enbart låsspray och/eller fett. Jag har ju bara nyckeln som verktyg där.
Nåväl, i nödfall får bärgaren öppna dörren för sådär 1500 SEK. Får väl leva på Oxfilé och rödvin någon månad i värsta fall.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Låsningen till huven är ju en vajer. Det brukar gå att komma åt den under huvlåset.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Frågan är bara om man öht kommer åt mekaniken/låskolven genom enbart låsspray och/eller fett. Jag har ju bara nyckeln som verktyg där.
Nåväl, i nödfall får bärgaren öppna dörren för sådär 1500 SEK. Får väl leva på Oxfilé och rödvin någon månad i värsta fall.

Hjälper det inte med det så testa rostlösare också, men glöm inte att ösa på med olja efteråt så inte rostlösaren ligger kvar i åratal efteråt och äter upp låset.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Nej, nycklarna funkar bara som fjärr. Bilen är för låg för att kunna krypas under o jag är kass på el, så är osäker på om jag skulle kunna koppla vettigt ändå.

Nu är jag förvirrad, du säger i flera inlägg att det inte finns en nödnyckel och nu finns det plötsligt en?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Nu är jag förvirrad, du säger i flera inlägg att det inte finns en nödnyckel och nu finns det plötsligt en?
- Nödnycklar finns i båda fjärrkontrollerna, men de gick inte att använda.
Förmodligen pga att låsanordningen på dörren kärvar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Nödnycklar finns i båda fjärrkontrollerna, men de gick inte att använda.
Förmodligen pga att låsanordningen på dörren kärvar.
Så du har nycklar fast du sagt att du inte hade nycklar?
DÅ är det ju bara en fråga om WD-40 och tålamod :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Så du har nycklar fast du sagt att du inte hade nycklar?
DÅ är det ju bara en fråga om WD-40 och tålamod :)
- Jag vet inte om jag sagt att jag inte har nycklar, men jag har inga fungerande nycklar som kan låsa upp bilen iallafall : )

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade jag en bil som inte gick att komma in i om batteriet laddat ur så skulle jag nog dra ut en kabel från batteriet till ett lämpligt ställe i grillen eller en innerskärm där jag kunde koppla på en laddare.

Tesla hade väl en lucka i grillen på någon av sina modeller så man kunde ladda 12V batteriet utifrån så att man kunde öppna dörrarna och lossa bromsar för bärgning?
Det kanske vore en smart idé även för andra bilmärken, då det bara på det här forumet inom en månad har varit problem två gånger med bilar som inte går att låsa upp.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
- Jag vet inte om jag sagt att jag inte har nycklar, men jag har inga fungerande nycklar som kan låsa upp bilen iallafall : )

Bara tre gånger, så det räknas inte. När jag pratar med min fru måste jag säga emot minst ett dussin gånger innan hon registrerar att jag inte håller med

- Nej, nycklarna funkar bara som fjärr. Bilen är för låg för att kunna krypas under o jag är kass på el, så är osäker på om jag skulle kunna koppla vettigt ändå.

- Tack, men det där gäller från 2018 o fram, min är 2011.

- Nej, min är en coupé. Den där varianten gäller nyare sedaner tror jag.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping