Fy fan för såna bilar som låser sig själv efter en viss tid. Hur fan tänker dom egentligen? Det är ju som designat för att låsa in nycklarna.
Om det är en keyless med transponder i nyckeln så man inte ens behöver röra fjärren för att låsa upp så kan det inte hända.
Min bil som exempel har det. Så fort jag för in handen bakom handtaget med nyckeln i fickan så låser den upp.
Om jag trycker på utsidan av handtaget med nyckeln i fickan så låser den.
Om jag låser upp och inte öppnar någon dörr så låser den efter någon minut igen.
Men om jag har en nyckel liggande i bilen så vägrar den låsa. Jag måste antingen avaktivera nyckeln i bilen om jag vill ha den liggande där eller ta ut den ur bilen.
Det är lite värre med de som bara är en fjärr som man måste trycka på för att låsa eller låsa upp. Där brukar det inte eftersom dom vanligen inte känner av om nyckeln finns i bilen. Men bilar med den typen av fjärr brukar inte låsa automatiskt.
Så jag tror (med betoning på tror) inte att det är något problem egentligen. Men det kan ju såklart finnas fabrikanter som har autolås på bilen även om det bara är en fjärr med tryckknappar. Och det är ju en dålig idé eftersom man då får risken att bilen själv låser in nycklarna om man går ur bilen kort och nycklarna ligger kvar i bilen. Men jag tror inte att någon fabrikant har det så.