Jag tycker inte man skall överdriva risken med en nedåtgående värdepappersmarknad. De fonder med lägst risk och bäst avkastning, enligt min riskmappning, går upp 3-8% per bra börsår och ner med lika mycket i värsta fall. Inga pengar som det gör särskilt ont att förlora. Det är klart att om man ligger i aktiefonder så kan det ju bli en halvering av kapitalet på ett år, och det är inte så jete kul.
Klart det ska va aktiefonder, annat är ju i princip räntekonton.
Även om man tog raset på 40% 2008 så är man ju med marginal plus idag med rejäl vinst därtill. Och det var den kanske värtsta krasch vi haft ever systemmässigt.
Jag tog en förlust nu under hösten mkt pga för hög rysslandsexponering i aktieportföljen vilket blev dyrt. Men sålde av en hel del i god tid innan valet, vilket gav att jag kunnat köpa in mig igen 10% billigare (på den andel jag sålde iaf). Indien går som tåget nu då det är den kanske enda hyfsat stabila marknaden vi har (resten av marknaderna slåss mot krig, parlamentariska kriser eller skuldkriser osv). Jag tippar att det är läge att flytta Indien till Ryssland och/eller USA inom 2-3 månader, än så länge har jag 8% upp på en månad i Indien. Läkemedel i USA visade sig va ett bra val också tack vare Ebola-hysterin, något som säkert vänder nu. Om det inte blir krig, då ligger både läkemedel och industrin bra till igen (saknar förklaring till det egentligen, men det brukar liksom bli så).
Svenska småbolagsfonder som varit mina nära vänner de senaste åren börjar jag tappa förtroende för dock om det politiska läget inte ändras markant. Näringslivet kan få rejäla uppförsbackar och även om det är de riktigt stora bolagen som får yxan rejält så är det dit småbolagen levererar i många fall. Volatiliteten är också generellt högre på småbolagen som i regel är mindre kapitalintensiva..
Spännande tider är det iaf. Försöker hänga med så mkt som möjligt nu, det är säsong för bra klipp nu
(Och ras, så man måste va lite aktiv iofs)