Hur kommer det sig att medelåldern hos motorcyklister stiger?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
jag är 24 och i princip alltid yngst

vore de så farligt som folk tror borde ju ingen bli så gammal men ändå är medelåldern bra mycket över 40:3freak

eller är det bara jag som är på fel plats jämnt?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Verkar vara väldigt snålt med unga som tar A1 i varje fall. Har kört 125:a i 3 år och varit på en del samkörningar under den tiden. Kan bara minnas att jag sett en annan 125:a och det var en 2 år äldre polare.

Nä, CSN-rabatt på körkort! :yoparty
 

Patzie

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
karlstad
Hoj
2011 honda cbr 600 fa
Dyrt att äga och köra hoj.. många unga har ju fullt med att försöka få ett jobb ens i dagens sverige sen för att inte tala om någonstans att bo om man kommer från en större stad:död
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Man känner sig inte särskilt önskvärd som ung motorcyklist i dagens samhälle, bara kolla på reglerna för körkort t.ex...
Jävla tramsigt med åldersgränser när den mentala åldern nästan aldrig stämmer överens med den fysiska åldern :fakta

Och att det är dyrt att äga hoj som ung är inte nödvändigtvis sant, beror på var man bor och vad man kör för något.
Jag bor på landet och min hoj kostar mig 500 i månaden + bensin, jag är 20 och har 2 inlösta hojar i bagaget :D
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är så förbannat komplicerat att ta MC kort jämfört med bil, 3 olika typer av MC kort, som alla kräver olika ålder samt olika effekt, på uppkörningen gäller andra effektklasser än det man får köra efter uppkörningen, vilket betyder att man sällan kan köra upp på sin egen hoj. Dessutom finns det 3 olika manöverbanor plus 2 inbromsningsprov, 2 risk utbildningar man måste gå samt det vanliga teoriprovet. Allt detta gör att det blir svårare/dyrare att ta MC-kort.

Men om man bor i en större stad så är det faktiskt billigare att äga hoj, till och med sporthoj är billigare än bil eftersom alla parkeringar är gratis och inga tullavgifter (i alla fall för mig som bor i Sthlm). :tummenupp
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Då många söker sig till storstäder för jobb så är det snor dyrt att äga hoj :gråta är 28 och försäkringen avgör vilken hoj man ska ha inte vilken man vill ha.... Speciellt om man inte har garage vilket är sjukt svårt att hitta i sthlm iafl..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den största anledningen är att det är krångligt och dyrt att ta själva MC-kortet.
Den andra anledningen är att det är dyrt att äga och köra hoj.

Anledning 2 är ju inte riktigt sann om man kör för att det är kul och kan tänka sig att åka på vadsomhelst.

Men eftersom yngre personer är de i särklass bästa och mest talangfulla förarna vi har så måste de ha den absolut värsta hojen då t ex något lite äldre och lite svagare skulle begränsa dem. Därför har de inte råd, och låter bli istället.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Därför att det kommer såna som vi! Alltså jag och min äldsta bror.

På 50-talet fanns det ca 200' registrerade motorcyklar, sedan sjönk det för att vara som färst ung. vid 70-talet med bara 45' motorcyklar. Sedan har det stigit för varje år för att nu ligga på ung. 300' motorcyklar.

Brorsan tog körkort före 1975 så han fick sitt A-kort på köpet, han är 67 år. Han köpte en skoter för ett par år sedan. Jag är 49 och tog kortet förra året, och köpte en gammal sak att börja åka med nu i våras.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Äsch, det vet väl alla vid det är laget att dagens ungar bara hänger framför datorerna. Ger mig fan på dom sitter och surfar på Sporthoj och drömmer om en rejäl literklubba.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Detta tror jag i ej någon särskild ordning:

Motorintresset generellt var större förr, mycket större. Idag är det fult att elda fossila bränslen för nöjes skull, racing är ointressant för den stora majoriteten av svenskarna.

Man var inte tvungen att ha den allra nyaste hojen direkt, det var inte lika petnoga med dyr utrustning heller.

De flesta kunde få ett jobb som gav betalt lite även utan annat än grundskola. Farsan jobbade som moppe- och hoj-mek under realtiden, sparade ihop det mesta till första hojen, sen hjälpte handlaren honom med en liten avbetalning på resten.

Körkortet var lätt att ta och ficks på köpet innan -75 när man tog B som också var enklare då än nu.

Köra hoj är inte lika coolt längre.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Med tanke på att antalet registrerade motorcyklar i princip ökat varje år sedan 1970 med dipp varje gång det har varit ekonomisk kris så tror jag att det förr var en ungdomsgrej, men de ungdomarna är nu äldre och har fortfarande hoj.

På 40 år har antalet hojar ökat från 45' till 300'. 2012 var första året sedan 1989 som det fanns färre motorcyklar registrerade än året innan, de hade alltså ökat i antal i 23 år.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2012/siffror_mc_i_trafik_1950-2012.pdf
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det farliga med hojåkning är att det är så jävla kul så tiden bara springer iväg. Vips så är du 30+ och undrar vad fan det var som hände med tiden. Sedan går man in och kollar försäkringspremier och inser att va fan, nu är det ju inte så dyrt längre. Köper ett sportjärn och vaknar till vid 40+ igen och inser att du är lika gammal som alla andra, gnäller lite över priset på räkmackorna vid Rosenhill "det var bättre förr". Lite självbiografi men det bjuder jag på...:)
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Köra hoj är inte lika coolt längre.

apapap! klart det är coolt, men de övriga är ju rätt :)

Tror att ekonomin är den största anledningen. Arbetslöshet i kombination med jävligt höga priser på allt från körkort till hoj, utrustning och försäkring.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vi som är 40+ tycker att vi levt tillräckligt länge och vet att inget bli någonsin bättre än det var förr så det är ingen ideé typ.

Så då kör vi sporthoj och dyker i grottor, plus skaffar oss unga hjärndöda flickvänner medan exfruarna får ta hand om barnen.

Där har du en förklaring !
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Många faktorer som spelar in i detta idag.Hög arbetslöshet och dåligt med bostäder samt en hastigt krympande social hjälp för de svagaste i samhället i en värld med en pågående långvarig ekonomisk kris spelar naturligtvis in starkt.Mc har idag gått från att vara ett billigt dagligt nyttofordon till en många gånger dyr lyxpryl som oftast enbart står som ett skrytobjekt i något garage.Körkort är dyrt och det är färre som har råd med både A och B kort där B kortet i dessa fall prioriteras.Samt tre olika körkortsklasser på mc idag som gjort att allt fler eventuellt nya mc åkare helt enkelt skiter i alltihop och lägger sina få pengar på annat istället.Vilket jag kan förstå efter att en gång ha tagit A kort som sedan vid 18 års ålder automatiskt övergick till obegränsad tung mc.Mina föräldrar i sin tur fick A kortet på köpet när de tog B körkort.

Allt detta pga ett fåtal superrika kapitalister som styr banker mm i världen samt inkompetenta politiker.Som ett av många exempel kan nämnas Greklands vanskötta ekonomi där detta Grekland fick bla 1000 miljarder i lån som nästan omgående betalades in av Grekiska staten till banker som i sin tur ägdes av ett fåtal privata intressenter.Och så var Grekland lika bankrutt igen och ett helt folk fick sota för denna inkompetens.Med andra ord ett system som inte fungerar så vidare bra längre. :3freak

En bristande värdsomfattande ekonomi för allt för många invånare som bla startade det senaste värdskriget där miljoner och åter miljoner den gången utsågs som skyldiga till krisen och fick sota för detta i bla gaskammare.
 
Last edited:

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Håller med överlag, det jag dock har märkt nu under tiden jag håller på med mitt kort är att jag alltid är äldst.

Riskettan: 6st för A1, 3st för A2 och 2st för A (Inkl. mig 29 år.)
Risktvåan: 2st A1, 1st A2 och mig.

Så är det iaf här i Sundsvall.

Men som många skriver är det ekonomin som styr de flesta.
Önskar att jag tog kortet för 10 år sedan istället, rent ekonomiskt :huvet
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Hur jag tror det själv ligger till som en 18-åring som tog A1 när jag var 16, nära 17 år.

  1. 1 Föräldrar som är livrädda och tror att man kommer köra ihjäl sig direkt om man sätter sig på en hoj som 16-åring.
  2. 2 Man har inte råd och inga föräldrar som har råd/vill betala ens körkort åt en.
  3. 3 Inte intresset, det är mer intressant att knulla en grotta på en 17-årig fjortis, posta bilder på Instagram när man dricker sprit och leka 'fin i kanten' när man inte har råd med att ta en fika på stan.
  4. 4 Studier tar upp en stor del av tiden så man orkar inte plugga för hojkort som är ett nöje, jämfört med B-kort som är praktiskt, man tar sig ifrån punkt A till punkt B och ser bra ut på CVet den dagen man söker jobb, att man har körkort och körvana.
  5. 5 De ä mkt colare att ha 70cc rieju drac med gasres på ala växlar som toppar 150 km/h(upmet med gps!!!!!)

Anledningen att jag tog A1-kort var för att jag var trött på min kines till moped jag hade, jag ville sälja den och köpa en crossmoped och trimma, det var ju ändå roligt att köra snabbt, icke sa mamma.
Bättre om du tar A1 istället, ett riktigt körkort istället för att oroa dig för polisen och du får in körvana och körkunskaper.

Sagt och gjort, dom betalade körkortet och min utrustning, slutade väl runt 16-17.000 kronor och jag betalade min hoj själv för 20.000 kronor med pengar jag fått ifrån praktiken och jobb på loven.

Nu har jag dock inget körkort för A2, reglerna är CP-skruvade med effekten, måste minst ha 25 kw vid uppkörningen och får max ha 35 kw och bla bla bla, sen att det är svindyrt att ta körlektioner gör inte saken bättre, 3200 kronor för en jävla uppkörning med körskolehoj.
Sen betala 600 kronor för att få äran att krypa runt 50 minuter på en jävla parkering när körskoleläraren står och pratar i telefon, smsar eller kollar in trafiken? Trams, la ner ungefär 10.000 kronor EXKLUDERAD förlorad arbetsinkomst på körlektioner och uppkörning, kuggar på det löjliga krypet.

Sitter fast i en vändzon nu, har ingen lust med att sponsra pengakåta jävlar med mina pengar med oambitiös lärare som ibland kan ge tips på något, men så går det fem minuter för att hon börjar snacka massa skit om saker och ting, som inte ens rör fordon.

:gråta:gråta:gråta:gråta:huvet:huvet:huvet:huvet:mad::mad::mad::mad:

Antar han syftar på att det var sex personer på risk1an som skulle ta A1, tre st för A2 och två st för A..
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top