Hur kopiera nyckel utan röd masterkey? Kawasaki imobilizer

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Hej
Köpte en kawasaki zx 10r 05. Fick tyvärr bara med en grå nyckel . Och en liten metalltag med siffror på.

Visste inte att man måste ha en röd masterkey för att programera in nya nycklar. Har inte ägt en kawasaki som haft K.I.S.S innan.

Så ringde Johans mc och de skulle ta runt 20 000 kr för att byta allt som ecu, nycklar m,m. :va:dummer:gråta.

Finns tydligen en kille i Polen som man kan skicka ecu till han programmerar in 3 nycklar.
Kostar runt 350 dollar. Är inte så sugen på det heller.

Måste finnas fler som har samma problem.
Behöver tips.

Hur fungerar kodningen av nyckeln?

Måste ha den röda nyckeln för att programmera in fler nycklar. Vad jag förstod.

Lutar åt att jag tar med ecu till någon som fixar nycklar med startspärr för bilar. Hoppas de kan fixa till min kawa.

Hej köp en beggad nyckelsats med ecu från mc demontering från Uk,Tyskland pris runt 4-5k sek. Den du köpte är det en grön lågmilare ? Fult av säljaren att mörka. Jag tittade på en sådan förra året som bara hade en svart nyckel. Snokade lite över alternativ att lösa detta. Kollade ochså med han i Polen. Vart ingen affär med den. Hoppas du hittar en bra lösning

Last edited:
Hej köp en beggad nyckelsats med ecu från mc demontering från Uk,Tyskland pris runt 4-5k sek. Den du köpte är det en grön lågmilare ?

Nej
Champange matt metallic färg 1900 mil.

Är himla nöjd med hojen annars.

(utom att man måste skruva ner halva hojen för att byta stift och kolla ventiler.) Bra att det är vinter. Allt är så smått när man jämför med suzuki gsxr 1000

Måste ha den röda nyckeln för att programmera in fler nycklar. Vad jag förstod.

Lutar åt att jag tar med ecu till någon som fixar nycklar med startspärr för bilar. Hoppas de kan fixa till min kawa.

Men ECUn måste ju vara programmerad för fler nycklar när hojen såldes ny. Det jag syftar på är om hur själva nyckeln är programmerad. Det går att slipa lås efter nyklar också men om det fungerar på de modernare systemen vet jag inte. Men jag antar att det sitter någon form av chip i nyckeln som kommunicerar med ECUn.

Hej köp en beggad nyckelsats med ecu från mc demontering från Uk,Tyskland pris runt 4-5k sek. Den du köpte är det en grön lågmilare ? Fult av säljaren att mörka. Jag tittade på en sådan förra året som bara hade en svart nyckel. Snokade lite över alternativ att lösa detta. Kollade ochså med han i Polen. Vart ingen affär med den. Hoppas du hittar en bra lösning

Tack återkommer igen om några dagar till tråden.

Blir ingen kawa igen om det ska vara så här krångligt att fixa nya nycklar.

Men ECUn måste ju vara programmerad för fler nycklar när hojen såldes ny. Det jag syftar på är om hur själva nyckeln är programmerad. Det går att slipa lås efter nyklar också men om det fungerar på de modernare systemen vet jag inte. Men jag antar att det sitter någon form av chip i nyckeln som kommunicerar med ECUn.

Japp ska tydligen sitta ett chip in nyckeln som har en kod i sig. Varje nyckel har var sin kod.

Har du metalltag med siffror på så kan väl kawasaki fixa en nyckel till dig? ring en kawasaki återförsäljare. Ivärsta fall så kan dem flesta nyckel kopierings snubbarna fixa det för ca 500kr då får du en nyckel som går på samma kodning som din nuvarande, och ser inte ut som en orginal nyckel. Så kör med den och låt orginalet vara hemma.

Har du metalltag med siffror på så kan väl kawasaki fixa en nyckel till dig? ring en kawasaki återförsäljare. Ivärsta fall så kan dem flesta nyckel kopierings snubbarna fixa det för ca 500kr då får du en nyckel som går på samma kodning som din nuvarande, och ser inte ut som en orginal nyckel. Så kör med den och låt orginalet vara hemma.

Trodde jag också att metalltagen är koden för den röda nyckeln. Så jag tror att det går att fixa nya nycklar och programmera in i ecu. Måste bara hitta någon som vet hur man gör.

Tyvärr kunde johans mc inte hjälpa mig så mycket på den fronten. Utom förslaget att byta ut allt då. Villket verkligen inte är ett alternativ

Trodde jag också att metalltagen är koden för den röda nyckeln. Så jag tror att det går att fixa nya nycklar och programmera in i ecu. Måste bara hitta någon som vet hur man gör.

Tyvärr kunde johans mc inte hjälpa mig så mycket på den fronten. Utom förslaget att byta ut allt då. Villket verkligen inte är ett alternativ

Alla som säljer Kawasaki ska kunna fixa det, räcker nog bara med ett telefonsamtal regnr & det som står på taggen så beställer dem hem en nyckel.

Alla som säljer Kawasaki ska kunna fixa det, räcker nog bara med ett telefonsamtal regnr & det som står på taggen så beställer dem hem en nyckel.

edit: hade samma bekymmer min min hoj, men claessons MC i bromölla ordnade det åt mig hade inte ens taggen. Köpte hem en orginal nyckel från England och slipade den så den passade i tändningslåset så löste dem programmeringen

Prata med en duktig låssmed så borde de kunna kopiera både nyckel o chip. Vi (är låssmed) klarar 90 %
av chippade nycklar.

Prata med en duktig låssmed så borde de kunna kopiera både nyckel o chip. Vi (är låssmed) klarar 90 %
av chippade nycklar.

Jag prövade det, gick dock inte med min gixxer k6. Prövade med 3 st som är duktiga. Men problemet var att jag hade en orginal nyckel med mig som skulle slipas och programmeras. Deras "datorer" kunde läsa av koden men inte skriva på den nya orginal nyckeln, men är man inte petig och inte bryr sig om hur nyckeln ser ut så kan dem fixa det. (båda sa det) han sa 800 men gick ner till 500( sket ändå i det ) hade redan en ny orginal nyckel som kostade 500..

Trodde jag också att metalltagen är koden för den röda nyckeln.

nej, denna kod är enbart inslipningen(mönstret) på nyckeln och ej själva immobilizerkoden. varje nyckel har en unik kod som ej går att ändra. med den röda nyckeln talar du om för ECU att den skall acceptera en ny kod.

Jo... men ändå! Om det hade varit lätt att neutralisera en immobilizer så... hade den ju liksom inte gjort någon nytta!
Fattar liksom inte... varför fick du inte med den röda? Hade säljaren rört bort den?

Killen jag köpte hojen av fick bara en nyckel när han köpte hojen.

Tack killar för tipsen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...