Min zx10 är importerad hoj så jag är osäker för hur den svenska modellen säljs.
I den manual jag har tillgång till så står det att det följer med hojen 3 nycklar , två svarta och en röd nyckel.
Den röda nyckeln innehåller koden
som öppnar ecu:n så man kan programmera in fler nycklar. Utan den röda så går det inte programmera in fler nycklar som har olika koder till hojen ecu. Det är den service som verkstäder erbjuder oftast (eller byta alltihopa.)
Om man nu råkat tappa bort alla nycklar så finns det alternativ.
1.Finns företag i utlandet men inget i sverige vad jag vet som kan skicka in hojens ecu till (krävs ett litet ingrepp på ecu på vissa hojmodeller) och programera in 3 nycklar (skickar du med styrlåset slipar de även till nycklarna efter den) De programerar in en masterkey och två vanliga. Sen får du tebax alltihopa med nya koder i ecun. Så även om tjuven skulle ha dina gamla nycklar kommer det inte gå att starta hojen. Om nyckel firman gjort sitt jobb , villket jag skulle tro för det är rätt tekniska snubbar som sitter med den här kunskapen.
alternativ 2.
Är ju att köpa färdig ecu med blanka nycklar som är programerade till den ecu:n.
Bara att byta ecu och slipa nycklarna efter din nyckel.
Okej! Men då är nog allt som det ska. Känns ju som en ganska viktig detalj att nämna i manualen. Om en av nycklarna skulle varit röd menar jag. Schysst säkerhetsåtgärd, men jävligt surt när det skiter sig för en.