Hur kopiera nyckel utan röd masterkey? Kawasaki imobilizer

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Hur surt det än kan kännas så är iaf jag glad att inte varenda liten nyckelnasare kan fixa sånt.

Det gör min ickeatraktiv förutom som slaktobjekt.

Använd fordonsregistret, kolla upp fler ägare bakåt i tiden, ring och fråga. En del billarmsfolk kan även lösa sånt. Jag lyckades hitta någon som, när jag brutit av min enda sticka till immobilizern på bilen, lyckades fixa en ny och få bilen att acceptera den på en dryg timma, där bilen stod.

Tjoohoo GixxerTina. Är den Röda MasterKey Orginal Kawasaki borta har vi ett problem? Ska se om jag kan hjälpa dig på måndag, skickar dig ett PM.

Tjoohoo GixxerTina. Är den Röda MasterKey Orginal Kawasaki borta har vi ett problem? Ska se om jag kan hjälpa dig på måndag, skickar dig ett PM.

Hej vore kanon om du vill hjälpa mig.

Har googlat lite nu på morgonen . Att det inte går att fixa är bull. Tjuvar kan också googla för annars skulle inga nya hojar försvinna....!

Tycker det är kawasaki som själva sätter krokben på sina kunder då som letar upp andra alternativ.

Hitta flera hemsidor som man kan skicka in ecu till. Där de fixar red masterkey och vanlig nyckel.

http://www.carmo.nl/

http://ecumeistro.com/

Sen hitta jag programmering verktyg för att ändra koder i ecu. Men det lägger jag inte in här.

Denna killen hjälpte mig i höstas med min gixxer. Om jag minns rätt måste man koda ecu'n efter nycklarna, men kanske har det om bakfoten.

http://www.motomatrix.co.uk/prices.htm

Jag fick iaf köpa en begagnad ecu (ist för att skicka in min egen), sen var det "bara" plug and play. Och eftersom du har en nyckel med rätt skärning(?) behöver du inte skicka in ditt tändningslås (vilket jag fick göra!)

Han svarade mig snabbt på mail, även så sent som 2200, så ge det ett försök. Kostade mig 3500kr om jag inte minns fel..

Denna killen hjälpte mig i höstas med min gixxer. Om jag minns rätt måste man koda ecu'n efter nycklarna, men kanske har det om bakfoten.

http://www.motomatrix.co.uk/prices.htm

Jag fick iaf köpa en begagnad ecu (ist för att skicka in min egen), sen var det "bara" plug and play. Och eftersom du har en nyckel med rätt skärning(?) behöver du inte skicka in ditt tändningslås (vilket jag fick göra!)

Han svarade mig snabbt på mail, även så sent som 2200, så ge det ett försök. Kostade mig 3500kr om jag inte minns fel..

Tack för tipset :)

Borde en märkesverkstad kunna kod in en nyckel,,, på bilar är det så i allafall.

Nope det går inte. Den officiella utrustningen för verkstäder saknar möjlighet att koda nycklar utifrån en låst ECU. Men sen finns där händiga pojkar som har knäckt alla ECU utom Hondas och kan fritt skriva och läsa från boxen. Råkar man köra Honda så får man istället köpa en amerikansk ECU utan HISS och klippa av en kabel i sin EU kabelstam.

Hade en Honda med " H I S S" en gång, behövdes en nyckel till, jag kopierade nyckeln det fungerade, var nog urkoplat system då?

Jag är ju snål, så jag hade tagit och najat fast den fungerande nyckeln i antennen och gjort ett par passiva och kört med dom.

Råkat ut för samma sak med en Yamaha men fick faktiskt tag på den röda masternyckeln+en
reservnyckel via en tidigare ägare.

Tur måste man ha ibland...............!

Koppla ut imobilizern och slipa till två nyckelämnen istället.

Eller så drar bort tändningslåset och kör med två strömbrytare :racestyle

Nope det går inte. Den officiella utrustningen för verkstäder saknar möjlighet att koda nycklar utifrån en låst ECU. Men sen finns där händiga pojkar som har knäckt alla ECU utom Hondas och kan fritt skriva och läsa från boxen. Råkar man köra Honda så får man istället köpa en amerikansk ECU utan HISS och klippa av en kabel i sin EU kabelstam.
Fan du kan ju allt alltså.:tummenupp

Fan du kan ju allt alltså.:tummenupp

Javisst måste vara något speciellt med honda . LOL :P :D
Bull Boris JR det är kunskap och viss utrustning som saknas på verkstäderna.

Funderar på att skaffa egen utrustning som man sen kan ta betalat för att hjälpa andra.
Har hitta det som behövs för att göra egen masterkey

Det får du gärna visa var man handlar. Utrustning för att klona vanliga nycklar kostar några hundra från kina men jag känner inte till något som säljs och går att använda för att locka fram en röd nyckel om den saknas.

En update till tråden.

Så här gjorde jag.

Var och prata med en nyckelservice firma i Göteborg (finns en som ligger inne i Nils-Ericsson terminalen) som kan göra bil-nycklar med spärr.
Han läste av nyckeln och kolla om det gick att göra göra en kopia med samma kod i transpondern som sitter i nyckeln. Och det var inga problem.

Han kunde dock inte fixa en nyckel med kawaloggan så det gör jag själv. Ska man hitta något så finns det ofta på ebay.
100 kr för nyckeln med frakt http://www.ebay.com/itm/390410518346?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

och en transponder http://www.ebay.com/itm/ID-4D-chip-..._Automotive_Tools&hash=item337dead36d&vxp=mtr

Last edited:
Är det standard att alla Kawa-hojar har en Röd nyckel till de som är utrustade med imobilizer? Jag har nämligen bara 2 svarta där den ena har den lilla brickan med en kod på. Det står dock inget om att en av dom ska vara röda när jag läser instruktionsboken. Bara att det medföljer 2st vid köp, och att man verkligen inte ska slarva bort båda två, för då är det byte av ECU som gäller.

Kawasaki Z750R jag pratar om.

Är det standard att alla Kawa-hojar har en Röd nyckel till de som är utrustade med imobilizer? Jag har nämligen bara 2 svarta där den ena har den lilla brickan med en kod på. Det står dock inget om att en av dom ska vara röda när jag läser instruktionsboken. Bara att det medföljer 2st vid köp, och att man verkligen inte ska slarva bort båda två, för då är det byte av ECU som gäller.

Kawasaki Z750R jag pratar om.

Min zx10 är en importerad hoj så jag är osäker för om den den svenska modellen säljs med röd nyckel.
I den manual jag har tillgång till så står det att det följer med tre nycklar , två svarta och en röd nyckel.

Den röda nyckeln innehåller koden
som öppnar ecu:n så man kan programmera in fler nycklar. Utan den röda så går det inte programmera in fler nycklar som har olika koder till hojens ecu. Det är den service som verkstäder erbjuder oftast (eller att byta alltihopa.)

Om man nu råkat tappa bort alla nycklar så finns det alternativ.

1.Finns företag i utlandet men inget i sverige vad jag vet.

Man kan skicka in hojens ecu (krävs ett litet ingrepp på ecu på vissa hojmodeller) och programera in 3 nycklar (skickar du med styrlåset slipar de även till nycklarna efter den) De programerar in en masterkey och två vanliga. Sen får du tebax alltihopa med nya koder i ecun. Så även om tjuven skulle ha dina gamla nycklar kommer det inte gå att starta hojen. Om nyckel firman gjort sitt jobb , villket jag skulle tro för det är rätt tekniska snubbar som sitter med den här kunskapen.

alternativ 2.
Är ju att köpa färdig ecu med blanka nycklar som är programerade till den ecu:n.
Bara att byta ecu och slipa nycklarna efter din nyckel.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...