Hur kreativa är Suzuki?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som det gamla racingordspråket säger - there are no horses like förgasar-horses...
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Randy de puniet

The Circuit de Catalunya outing for Suzuki’s in-line four, 1,000cc prototype marked the first time the bike had gone up against other, current racing machinery.

"I am satisfied because the first test at Motegi was quite good and now we are at a GP track, with most of the other riders and running in the same conditions," explained the Frenchman, who is contesting the current campaign with Power Electronics Aspar.

"I think we did a great job because I’m only seven tenths slower than the best lap time today and after only 50 or 60 laps; all of the other riders have already been here for three days. I am satisfied, but think we could be even faster if we had one more day.

"Anyway, it’s a good start because we now go to Aragon for a two-day test, so I really hope to do the same job and have the same feeling with the bike."
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Randy de puniet

The Circuit de Catalunya outing for Suzuki’s in-line four, 1,000cc prototype marked the first time the bike had gone up against other, current racing machinery.

"I am satisfied because the first test at Motegi was quite good and now we are at a GP track, with most of the other riders and running in the same conditions," explained the Frenchman, who is contesting the current campaign with Power Electronics Aspar.

"I think we did a great job because I’m only seven tenths slower than the best lap time today and after only 50 or 60 laps; all of the other riders have already been here for three days. I am satisfied, but think we could be even faster if we had one more day.

"Anyway, it’s a good start because we now go to Aragon for a two-day test, so I really hope to do the same job and have the same feeling with the bike."
Totalt innehållslöst snömos. Antingen får han inte uttala sig alls om själva hojen, eller så är hans verbala färdigheter något bättre än en Psittacus erithacus.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På vilket sätt ligger de tydligt utanför reglementet?

Då trimningsgraden är så hög att det inte finns en chans att klara en hel säsong med tillåtet antal motorer.

Dock en intressant test som kan besvara ett antal frågor kring chassiet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Alatalo, hur troligt är det att Suzuki körde med en soppaförbrukning som motsvarar det dom skulle behöva under ett race?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
CRT menar han, går en sån betydligt fortare än dom redan gör så är det såklart mer trimmat än det kommer hålla för.



Inte för att vara sån.... :)
Men hur VET du det?
Är du med och bygger hojen?
Gjorde den 15 kmh mer än Hondorna?
Suzuki gör alltså en hoj som är tänkt att tävla med 2014 med en motor som inte är enligt reglementet :va
Alltså helt meningslöst....
Inte mening att vara dryg :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis. Detta är bara gissningar och antaganden från min sida, men om en viss CRT-hoj helt plötsligt går som kulor och krut på en måndagstest så behöver man inte vara Einstein för att lista ut att de precis bultade in en motor som används i ett mästerskap med friare motorregler. Jag kan ha fel, men jag skulle bli överraskad om så är fallet och jag skulle bli lika överraskad om de tänker tävla med denna motor.

Jag har naturligtvis ingen aning om Suzukis eller någon annan prototyps bränsleförbrukning och skulle jag veta det så skulle jag inte skriva det på ett internetforum. Jag kan däremot dra till med en inte helt okvalificerad gissning - de är alla mappade för att använda NÄSTAN hela den tillåtna bränslemängden. Jag skulle bli överraskad om Suzuki har gjort något annorlunda. De kom ju rimligtvis till Catalunya / Aragon för att få en jämföresle mot de andra med så lika villkor som möjligt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har naturligtvis ingen aning om Suzukis eller någon annan prototyps bränsleförbrukning och skulle jag veta det så skulle jag inte skriva det på ett internetforum. Jag kan däremot dra till med en inte helt okvalificerad gissning - de är alla mappade för att använda NÄSTAN hela den tillåtna bränslemängden. Jag skulle bli överraskad om Suzuki har gjort något annorlunda. De kom ju rimligtvis till Catalunya / Aragon för att få en jämföresle mot de andra med så lika villkor som möjligt.

:) bara en ond tanke jag hade, men så klart vill dom mäta sig och få med sig data som säger nått.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men jag tror man satsar på att i första hand få en cykel som kan gå fort nog för att hänga med. God PR och möjlighet att utveckla chassie för att hänga med på race. Sedan får man optimera eco-egenskaperna hemma i bänken...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och?? Läser man tiderna skiljer ju ca 2.8s gentemot Lorenzo, och med tjuv- och rackarspel beaktat kanske vi kan tänka oss 1.5 - 2 s i racepace. Suzuki och de Puniet var ju väldigt positiva efter Valencia, tror Du intrycket består efter Aragon? De måste ju i vart fall ha fått en hel del ny data att analysera, och möjlighet att jämföra med de etablerade stallen...
...De kom ju rimligtvis till Catalunya / Aragon för att få en jämföresle mot de andra med så lika villkor som möjligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och?? Läser man tiderna skiljer ju ca 2.8s gentemot Lorenzo, och med tjuv- och rackarspel beaktat kanske vi kan tänka oss 1.5 - 2 s i racepace. Suzuki och de Puniet var ju väldigt positiva efter Valencia, tror Du intrycket består efter Aragon? De måste ju i vart fall ha fått en hel del ny data att analysera, och möjlighet att jämföra med de etablerade stallen...

Jag känner Randy ganska bra sedan hans dagar hos LCR så vi snackade en hel del skit under dagen som regnade bort. Det finns ingen tvekan om att han har ett positivt intryck, av hela projektet såväl som hojens nuvarande prestanda. Dessutom mycket roligare att åter köra en "riktig" MotoGP-hoj. Lätthanterlig och mycket mer feedback där en CRT-hoj är lite mer som att köra en tung och trött buss utan känsla.

Man hetsade inte heller upp sig över att varvtiderna inte (ännu) är konkurrenskraftiga då det finns enkla förklaringar till det mesta av detta. Man koncentrerade sig istället på sin egen uppgift - att konfirmera testresultaten från Motegi för ett antal chassikomponenter och att få en mycket tidig indikation på hur man ligger till mot de andra.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad ska vi nu göra om vi inte kan gissa, hitta på och dra fel slutsatser? :va ;)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och?? Läser man tiderna skiljer ju ca 2.8s gentemot Lorenzo...
Som nämnts tidigare hade Suzuki och RdP problem med bromsarna i går (onsdag) och det var löst till i dag (torsdag) då han "bara" var 1 sekund efter Marquez bästa tid på RC213V -2013.

Sen ska man inte glömma att RdP inte är en Lorenzo, Pedrosa eller Marquez. De hade nog kunna kapa ett par tiondelar till utan problem.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top