Hur kreativa är Suzuki?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
... som att köra en tung och trött buss utan känsla ..
Jag kan inte tänka mig hur dessa prototyper måste kännas, men fick den där "trött buss" känslan efter att ha provat den nya R1:an och satt mig på min egen FZ1 direkt efter. Jäklar vad den kändes svaijg, trött och tung. Och att en maskin med en astrimmad 1000cc motor och över 200 hästkrafter kan kännas trött och tung, känns lite bizarrt ..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan inte tänka mig hur dessa prototyper måste kännas, men fick den där "trött buss" känslan efter att ha provat den nya R1:an och satt mig på min egen FZ1 direkt efter. Jäklar vad den kändes svaijg, trött och tung. Och att en maskin med en astrimmad 1000cc motor och över 200 hästkrafter kan kännas trött och tung, känns lite bizarrt ..

Allt är naturligtvis relativt. En CRT-hoj lär inte avvika väldans mycket från en Superbike (ungefär samma vikt och samma roterande massa) och Superbiken avviker inte särskilt mycket från en modern sporthoj, förutom betydligt lättare hjul. En riktig MotoGP prototyp har däremot (sannolikt) mycket mindre roterande massa då vevaxel, vevstakar och ventilmekanism lär vara mer viktoptimerade. Förutom att detta ger en mindre framtung hoj så påverkar det hela hojens tröghet och ger (sannolikt) känslan att MotoGP-hojen är mer lätthanterlig. Sedan ligger det nog betydligt fler timmar bakom konstruerande och testande av MotoGP-hojens chassie, vad gäller geometri såväl som styvhet. Detta bidrar (sannolikt) till en enorm skillnad i känsla och feedback till föraren.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
undrar var gränsen går vad för den här tekniken .. Nu är jag ännu mer sugen på att veta mer, och tänker beställa Neil Spaldings bok, "MotoGP technology" :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla böcker och alla tidningsartiklar skrivna av Neil Spalding är värda att läsas. Han är mycket duktig och påläst och han tar alltid reda på korrekta fakta innan han skriver något (till skillnad från många av hans kollegor). Han besöker snudd på varje MotoGP-tävling och test, alltid med kameran i högsta hugg. Neil är för övrigt grundare och ägare till kopplingstillverkaren Sigma.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Alla böcker och alla tidningsartiklar skrivna av Neil Spalding är värda att läsas. Han är mycket duktig och påläst och han tar alltid reda på korrekta fakta innan han skriver något (till skillnad från många av hans kollegor). Han besöker snudd på varje MotoGP-tävling och test, alltid med kameran i högsta hugg. Neil är för övrigt grundare och ägare till kopplingstillverkaren Sigma.

Mm han verkar ha djup kunskap i ämnet .. Jobbar du för något av MotoGP teamen Alatalo?
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Att gå in 2014 med en prototyp utanför MSMA-reglerna skulle väl ändå ge massvis med bra data för utveckling, fast ECUn då inte tydligen klarar att nyttja protomotorer fullt ut. Mer motorer, PR, satellitstallet får däck + pengar av Dorna. Finns det några nackdelar, pengar?
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top