Hur kul är offroad?

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
Funderar på att byta hoj till våren från nuvarande GSX 750 ES till en offroad. Har inte haft tillfälle att provköra någon offroadare än och det kan ju bli svårt att hinna med så mycket som möjligt på en kort tur.
Hur kul är ett as från sent 80-tal eller tidigt 90-tal typ Yamaha XT eller Suzuki DR? Funkar en sån att köra tio mil asfalt med? Hur kul är grusbus första gången? Hur slöa är offroadarna? Finns det några körbara för 15 000? Vad är annars bra att veta?
Hjälp mig fylla mina luckor! Ska jag byta?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mycket roligare än den hoj du har nu, men beror väl på hur du kör också.
XT och DR är tråkiga, särskilt XT. XR är mkt bättre val.
Min 525.a är roligare än min Hayabusa och även andra nya liter sporthojar tycker jag.

Strul2då

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
KTM Superduke
hade en -87ans 600 dr förra året och ja den var riktigt slö o tråkig även nerdrevad, men sämst var nog bromsarna. Satsa på mer effekt:tummenupp

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
-PLM- skrev:
2566449 Mycket roligare än den hoj du har nu, men beror väl på hur du kör också.
XT och DR är tråkiga, särskilt XT. XR är mkt bättre val.
Min 525.a är roligare än min Hayabusa och även andra nya liter sporthojar tycker jag.

Hur funkar en XR på längre turer? Glömde säga att jag är lat och snål, jag vill serva så lite som möjligt. Då går väl den bort?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
XR kan inte mäta sig med nyare KTM 625 osv med chassie och motor, men den går riktigt bra med lite mods. Långa serviceintervaller!
Jag har kört ToR Örebro med min fd XR några gånger, dvs 20mil enkel resa.
Skittrist och jobbigt men det går.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag körde en strypt XT första säsongen. Till och med den gick det att ha roligt med på gruset.
Ju sämre väder det är, desto roligare blir det. (Typ)

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Gustav1 skrev:
2566669 Jag körde en strypt XT första säsongen. Till och med den gick det att ha roligt med på gruset.
Ju sämre väder det är, desto roligare blir det. (Typ)
ja det ska vara lerigt o jävligt.. gärna med stora pölar vatten oxå...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Malmeqvisto skrev:
2566592 Hur funkar en XR på längre turer? Glömde säga att jag är lat och snål, jag vill serva så lite som möjligt. Då går väl den bort?

skulle vilja påstå att xr funkar lika bra som dom andre på längre tripper, kan ju alltid landsvägsdreva den.
men man kör nog fortare på grusväg än asfalt med den för när man ser grusväg hoppar hornen ut :cdevil

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Såld...
Jag kan ju passa på att slå ett slag för begreppet "mest kul per krona" En offroad från tidigt -90 tal kostar en spottstyver och ger en jäkla massa kul för pengarna. Min Kle kostar dessutom bara 1000 kr per år att (halv) försäkra, till skillnad från många andra offroadare är ju kle:n också 2 cylindrig vilket också gör en avsevärd skillnad på längre sträckor. Mycket skönare än exempelvis en xr, även om den sistnämnda har ett avsevärt mycket vassare bottendrag samt lägre vikt. Kle 500 väger fläsk och är därför inte lika lätt att leka med som ex xr:en men kostar betydligt mindre och ger därför mycket skoj per krona. TTr: en är ju också ganska trevlig men har mindre effekt och vibrerar som en enstånka ska göra. Frågan är om du tänker köra grus/skog eller mest landsväg? För mest landsväg rekomenderar jag KLE om vi snackar en prisklass mellan 15000-20000kr:yoparty

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
prankster_76 skrev:
2566796 Jag kan ju passa på att slå ett slag för begreppet "mest kul per krona" En offroad från tidigt -90 tal kostar en spottstyver och ger en jäkla massa kul för pengarna. Min Kle kostar dessutom bara 1000 kr per år att (halv) försäkra, till skillnad från många andra offroadare är ju kle:n också 2 cylindrig vilket också gör en avsevärd skillnad på längre sträckor. Mycket skönare än exempelvis en xr, även om den sistnämnda har ett avsevärt mycket vassare bottendrag samt lägre vikt. Kle 500 väger fläsk och är därför inte lika lätt att leka med som ex xr:en men kostar betydligt mindre och ger därför mycket skoj per krona. TTr: en är ju också ganska trevlig men har mindre effekt och vibrerar som en enstånka ska göra. Frågan är om du tänker köra grus/skog eller mest landsväg? För mest landsväg rekomenderar jag KLE om vi snackar en prisklass mellan 15000-20000kr:yoparty

Det kommer bli mest kortare landsvägsturer och förmodligen lite grusväg. Just "väger fläsk" är lite det jag vill komma bort från om jag byter till offroad. Att sadla 250 kg har jag testat tillräckligt och tröttnat lite på.
Hojen jag har nu har 85 häst vilket är fullt tillräckligt för mig. Hur slö kommer jag tycka en offroad är?

Tack för alla svar hittills :tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
prankster_76 skrev:
2566796 Jag kan ju passa på att slå ett slag för begreppet "mest kul per krona" En offroad från tidigt -90 tal kostar en spottstyver och ger en jäkla massa kul för pengarna. Min Kle kostar dessutom bara 1000 kr per år att (halv) försäkra, till skillnad från många andra offroadare är ju kle:n också 2 cylindrig vilket också gör en avsevärd skillnad på längre sträckor. Mycket skönare än exempelvis en xr, även om den sistnämnda har ett avsevärt mycket vassare bottendrag samt lägre vikt. Kle 500 väger fläsk och är därför inte lika lätt att leka med som ex xr:en men kostar betydligt mindre och ger därför mycket skoj per krona. TTr: en är ju också ganska trevlig men har mindre effekt och vibrerar som en enstånka ska göra. Frågan är om du tänker köra grus/skog eller mest landsväg? För mest landsväg rekomenderar jag KLE om vi snackar en prisklass mellan 15000-20000kr:yoparty

satte o tänkte på de..kle,n borde ju gå o få en dräpare av..
ska väl väga 180 torr typ men tro den skulle gå o få ner till 150. nästan..
+ allt trimm som vi snacka om förr. :yoparty

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Såld...
min väger drygt 200 kg fulltankad, har 50 hkr men är nerdrevad en kugge så den på sig rätt bra i allafall. Tråkig är den inte men det beror på vad du är ute efter. En XR är ju tillexempel bra mycket lättare och är dessutom mycket lättare att leka med både vad det gäller bakhjul eller terräng. Kle:n funkar inget vidare i terrängen men vibrerar klart mycket mindre på landsvägen. En bra allroundhoj är det i allafall men det är ttr eller xt:n med. Bara smaken som avgör och utseendet. Dominatorn är inte heller helt fel, tänkte köpa en sån först men cylinderantalet avgjorde för min del.:yoparty

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Man har inte roligare än man gör sig.

Kan bara bidra med min egen erfarenhet av en gammal XT550. Körde med den ett par år och hade faktiskt riktigt roligt. Bara byta olja o tuta o köra.

Körde en hel vintersäsong i Sälen och det var nog det roligaste jag gjort tills jag förra året provade bankörning med min TL 1000 R.

XT:n var en billig hoj, kul att köra med, praktisk och kostar nästan gratis att ha.

För övrigt den enda hoj jag lyckats köra på bakslangen med några längre sträckor... om man nu tycker sånt är roligt. :D

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Såld...
ozeo skrev:
2566930 satte o tänkte på de..kle,n borde ju gå o få en dräpare av..
ska väl väga 180 torr typ men tro den skulle gå o få ner till 150. nästan..
+ allt trimm som vi snacka om förr. :yoparty

Japp ozeo har just kollat upp en gpz motor, finns den kvar till våren så slår jag till. Sen ett slip-on och ja lite lättning borde gå att få till riktigt bra tycker man.:yoparty

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
prankster_76 skrev:
2566947 Japp ozeo har just kollat upp en gpz motor, finns den kvar till våren så slår jag till. Sen ett slip-on och ja lite lättning borde gå att få till riktigt bra tycker man.:yoparty
nice :tummenupp
lite big borde på den så :näsblod

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
På med ett par vettiga mackor, typ TKC80, på vilken 'offroad' som helst och bege dig ut på en grusväg. Jag kan garantera att du kommer flina som en 6-åring på julafton. :)

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
Alla skrev:
En massa argument
Plåtniklas skrev:
2567008Jag kan garantera att du kommer flina som en 6-åring på julafton. :)

Jag känner mig ganska övertygad till att börja med en provkörning. Varför kör inte alla offroad om det är så kul? Kanske för att ingen riktigt sagt HUR slö en offroad är :D
Får sätta mig ner och kolla försäkringskostnader nu.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag hade en DR 650RS innan min nuvarande CBF och jag vet inte om jag tyckte den var direkt slö. Pigga 40 kusar och mycket trevligt bottendrag. +ljudet då, storstånka är trevligt (fast de vibrerar en del).
DRen är väldigt mycket hoj däremot, riktigt hög och inte direkt lätt. Iofs var den lätthanterlig och inga problem i sta'n heller. Jag körde en del längre turer och det funkade faktiskt rätt bra, även om den vibrerade en del. Halvkåpan gjorde väl sitt till.
Ett litet minus var att det enbart var kickstart, men den var snäll med dekompventil. RSE fanns med elstart, men misstände den vid start så rensade den bra i motorn vad jag förstår, vilket de fixade med en uppdaterad modell senare.
Edit: 0-100 var den faktiskt rätt pigg, men marschfart mer än 120 är inte att rekommendera.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Har haft en dr600 och effekten räcker till vid krokig 70-väg och grusväg. 120 på motorväg är ok, sedan blir det lite blåsigt (bra för körkortet). Visst, man vill väl alltid ha mer effekt men med begränsad budget så är det mycket kul/krona.

Edit: man sitter bekvämt med bra knävinkel och kan därför åka 20 mil utan problem. köra 70-100 på grusväg är roligare än 150 på motorväg med sporthoj.

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Malmeqvisto skrev:
2567058 Varför kör inte alla offroad om det är så kul?

Asfalt är också vansinnigt roligt. Mest på sommaren när det är varmt. Två hojar är dyrt!

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...