Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Startar och kör direkt, men lugnt tills den har blivit varm. Du har inte bäst oljetryck på tomgång.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Låter den tuffa upp till 30gr, sen lugn körning till 50-60gr

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varför stå på tomgång och sidostöd?

Lägre oljetryck = mindre smörjning

Risk för vissa motorer att inte oljepickupen får med tillräckligt olja och smörjer dåligt om hojen lutar tillräckligt.

Finns fler aspekter. Alltså vad tror ni som prompt skall stå och tomköra på sidopetet tjänar på det hela jämfört med att brumma iväg lite lugnt?

Mer än förstör miljön i onödan. Jag hoppas ni inte överskrider er kommuns maxgräns för tomgångskörning :D

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
starta sätt på hjälm handskar kör lungt ur garaget 200-300 m sen går de inte att hålla igen :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vad står det i instruktionsböckerna för era hojar? OT kanske men nyfiken.

Haynes för Triumphen:
Before you start
>Support the motorcycle in an upright position- don't check the oillevel with the bike on its sidestand. Make sure it is on level ground.
>Start the engine and let it idle for several minutes to allow it to reach normal operating temperature.
Caution: Do not run engine in an enclosed space as a garage or workshop.
>Stop the engine and leave the motorcycle undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilise.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Starta den i mitten på mars, dra iväg i början på april och om - men endast om - grannarna bråkar som satan, stänga av den strax efter lucia.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Kör ju boxer, luft/olje kyld så det är bara till att sätta sig till rätta, starta och sen köra iväg.

Tysk ingenjörskonst när den är som bäst.

Som min kollega brukar säga " Det var inte den tyska ingenjörskonsten som gjorde att de förlorade kriget".

Dajje

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Enligt mig är det bara trams att stå och värma på tomgång. Speciellt med en hoj som har insprutning. Jag åker ut direkt, men kör lugnt på låga varvtal tills man fått upp en bra temperatur på olja, vilket är kanske 5-7 minuter minst efter att man nått arbetstemperatur på kylvattnet.

Jag ser ingen anledning till att stå och störa grannarna som i mitt fall troligtvis inte uppskattar att höra en gixxer som står och mullrar i onödan. Samma sak när jag kommer hem kör jag superlugnt, stänger jag av cykeln och rullar med motorn avslagen in på mitt kvarter fram till garageporten.

Visar man respekt på det sättet kan dom verkligen inte klaga på att cykeln låter ;)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Haynes för Triumphen:
Before you start
>Support the motorcycle in an upright position- don't check the oillevel with the bike on its sidestand. Make sure it is on level ground.
>Start the engine and let it idle for several minutes to allow it to reach normal operating temperature.
Caution: Do not run engine in an enclosed space as a garage or workshop.
>Stop the engine and leave the motorcycle undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilise.
Ja, det där är bra instruktion för hur man ska göra när man ska kolla oljenivån. Men den säger ju inget om det dagliga användandet.

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Dank och Ettan sa till mig att gasa fort så slocknar alla lampor fort, det är bra. fast om det rasslar så var det inte bra. sa dank. inte ettan, för det är kul. sa ettan och skrattade.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Finns ongen anledning att ha den på tomgång. Inte om det handlar om motorslitage iaf.
Snarare att det ökar slitaget att låta hojen stå på tomgång med kall olja. Då är oljan mer trögflytande och oljepumpen jobbar inge vidare på tomgång, alltså låter man motorn gå med betydligt sämre smörjning under längre tid än om man försiktigt kör iväg och varvar försiktigt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör direkt.
Först drar jag på mig grejorna och sätter mig på hojen. Sen startar jag den och rullar ut den ur garaget och drar iväg lite lugnt.
Men självklart ska man hålla igen lite innan motorn kommit upp ordentligt i arbetstemp.

Att låta motorn stå och puttra på tomgång är bara skadligt för motorn.
Dels finns risken att oljan inte fördelas på rätt sätt i motorn när den står och lutar, dels så går motorn lite fetare på tomgång vilket tvättar bort motoroljan från cylinderväggarna och ger större slitage. Dessutom tar det betydligt längre tid för motorn att komma upp i arbetstemp.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Väntar gärna tills dessa att tempen är på 40 grader, men har jag brådis kör jag på en gång, men varvar inte motorn över 2500rpm innan den når 40 grader (fungerar enl. instr bok)

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Lägger den på varvstoppet i ca 2 min så att den snabbt kommer upp i arbetstemp, sen är det bara att gazza :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024