Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Tycker hojen/motorn låter färdig att dra i väg först runt 40 i temp
vilket bruka vara start och resten av grejerna på...


Men då en liten fråga ..
Tycker dom flesta motorer låter lite skramligt och knackande i början.
är det kamsträckare och innan oljan kommit runt över allt man hör
och det spelar ingen roll om man dra i väg lugnt innan dess eller ?
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
En poll skulle ju vara på sin plats!

Startar, klär på mig huva, halsskydd, hjälm och handskar. Det räcker kanske 45 sekunder och då är motorn uppe i ca 45c. Kör lugnt första minuten tills den är uppe i ca 65c.
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
tills LOW försvinner på displayen.
eller ca 42grader (står i instruktionsboken att man ska köra då så jag litar på yamahas tekniker)
brukar ta 1min

Så gör jag med om jag inte har bråttom...
Tar det alltid lugnt i början.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Haynes för Triumphen:
Before you start
>Support the motorcycle in an upright position- don't check the oillevel with the bike on its sidestand. Make sure it is on level ground.
>Start the engine and let it idle for several minutes to allow it to reach normal operating temperature.
Caution: Do not run engine in an enclosed space as a garage or workshop.
>Stop the engine and leave the motorcycle undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilise.

Fast det där är ju för när man ska kolla oljan. Den ska ju kollas med varm avstängd motor.
Då måste man antingen ut och köra tills den är varm eller låta den gå på tomgång tills den blivit varm.

När man ska iväg och köra normalt sett så är det bara negativt att låta den stå och puttra på tomgång. Motorcykelmotorer är inte konstruerade för att stå och gå på tomgång långa stunder.
Dom är gjorda för att köras.
 

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Vad är norm arbetstemp då? När jag kör till jobbet på morgonen ca 1,5 mil så brukar tempen va uppe på 74 grader lagom när jag är framme..
Och då startar jag med choke och cykeln i upprätt läge och tar sedan på mig hörselproppar hjälm o handskar innan jag slår av choken och kör lite försiktigt iväg den första km grusväg innan jag varvar lite mer...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bara så länge det tar att sätta på sig hjälm och handskar. Att låta hojen gå på tomgång på stödet är överskattat, det är på rull motor och andra vitala delar når arbetstemperatur snabbast.
 
Last edited:

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Jag kör iväg nästan direkt, sedan kör lite halvlugnt ett tag. Om jag ska vänta på min att bli varm får jag vänta en jävla tid..
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Den står på tomgång så lång tid det tar att släppa ut kopplingen mjukt efter den startat. Sen kör jag lugnt en stund för att låta allt värmas upp.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Allt från 10 sekunder till 5 minuter :)
Men landar nog oftast på 2-3 minuter.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Startar-> kör. Innan jag kommit ut och börjat gasa är motorn uppe i arbetstemperatur. Sunt förnuft och inga jäkla 40gr som folk snackar om här.


Oljan tar längre tid att värma än kylvattnet och det är den viktiga i sammanhanget.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag har varken tempmätare eller varvräknare, så jag ger allt direkt!

Nä, men kör iväg direkt sen börjar jag gasa mer och mer efter 10-15 sekunder.

Men gamla bilen gasade jag alltid på fullt direkt, särskilt när det va riktigt kallt på vintern, så det snabbt blev varmt och gosigt :)
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
startar hojen meddetsamma, Sedan låser jag upp skivbromslås, sätter på mig handskar hjälm och ändrar låt på mp3n. Sen får det fan räcka för då är jag duktigt uppe i arbetstemp:tummenupp
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Startar, tar på hjälm och handskar. Kör 800m grusväg i 30-40 sedan får det räcka.
Men låter den inte tokvarva direkt därefter.
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Låter den stå på ett tag tills det inte står 'COLD' i mätaren längre och temperaturen visas istället :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så kort tid som möjligt då grannarna inte blir så glada. Kör lugnt 1-2 km.

Samma här start och iväg, fattar inte vitsen med att vänta på att motorn skall nå arbetstemp:vaGör ni så med bilarna med:va:va Däremot tar man det lugnt tills motorn kommer upp i temp, som med bilen med.

Bara miljösvineri stå på tomgång.
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Ok men varför är det viktigare att vänta på att arbetstemp. är normal/hög innan man höjer varvtalen, än att vänta på att arbetstempen blir normal innan man kör iväg? Motorn är ju inte redo i något av fallen.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top