Hur länge ska man vänta på lagningen?

Berra1

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
triumph street triple -10
mitt 2 delade arlen ness ställ (använt 1 säsong) sprack i sömmen mellan jackan och dragkedjan till byxan i slutet av förra säsongen. jag lämnade in det till handlaren i november och jag har ringt och frågat hur det går titt som tätt. och ingenting hände förens för ca 4-5 veckor sedan då dom sade att dom hade fått tillbaka stället och det hade blivit så dåligt lagat av arlen ness så dom ville inte lämna ut det till mig!:confused: (dom hade sytt in dragkedjan i jackan så den inte gick att stänga ordentligt):mad: och då skulle dom skicka tillbaka det till dom IGEN! vilket jag tycket var bra gjort av handlaren. men det var ju som sagt ett tag sedan och jag ringde förra veckan för att höra hur det går. (igen) och då sade killen att han skulle ringa tillverkaren och höra vart det är och ringa mig senare! det har inte ringt någon än:rolleyes: och eftersom det bara är någon vecka kvar tills det är dags att släpa fram röda faran ur idet börjar jag bli riktigt orolig :(:huvet jag tog kortet förra året så man är ju inget ess på att köra direkt :tungan man vill ju inte ta första turen utan skinn!:gnissla är det någon av er som vart med om något liknande? det har ju gått över 5 månader snart:död kan man göra något? (förutom att ringa) det var i alla fall skönt att få gnälla av sig lite!:D

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ring agenten Duells och fråga vad som händer, skall inte behöva ta många dagar att reklamera ett så enkelt fel.

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Om jag vore du skulle jag mail ARN (Allmänna reklamationsnämnden ) då de säkert kan påvisa en tidsgräns vad gäller produkter som ska lagas, för enligt lagen så får det inte kosta mer att laga produkten än dess ursprungliga värde och snart har nog det där stället kommit upp i den summan...:va

http://www.arn.se/ maila dem och återkoppla gärna vad de svarar:tummenupp

Berra1

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Ring agenten Duells och fråga vad som händer, skall inte behöva ta många dagar att reklamera ett så enkelt fel.

ok det är värt att göra! om det är så fantastikt svårt att laga så det nästan tar ett halvår så kan jag tycka att dom borde lämna ut ett nytt!?:va

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nog inget unikt för Arlen Ness. Mitt Dainese behövde en ny uppsättning dragkedjor och det tog 6-7v nånting. Det verkar som att dom fraktar skinnställ med halta åsnor (2 eller 4-benta är valfritt) :huvet

Berra1

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Om jag vore du skulle jag mail ARN (Allmänna reklamationsnämnden ) då de säkert kan påvisa en tidsgräns vad gäller produkter som ska lagas, för enligt lagen så får det inte kosta mer att laga produkten än dess ursprungliga värde och snart har nog det där stället kommit upp i den summan...:va

http://www.arn.se/ maila dem och återkoppla gärna vad de svarar:tummenupp

jag har kikat lite på sidan och kom vidare till konsumentverket. där hittade jag lite info!

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

så vad räknas som *skälig tid* för ett par stygn?? :va tack för länken!:tummenupp känns lite dumt att jag inte tänkt på det tidigare:tungan:dummer

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Låter som dom "glömt" att skicka in den och gjorde det nu som först.
Ring till dom och säg som det är, "nu har ni haft det i snart 6 månader och jag ska ta ut hojen om någon vecka så vill antagligen ha ett nytt ställ av er nu eller pengarna tillbaka"

EDIT: Har precis samma problem som dig, ett helt nytt ställ som sömmen släppte vid delningen(2 delat).
Ringde till försäljaren och sa som det va att det ska användas snart så har inte lust att skicka iväg de å vänta flera veckor(månader?) så jag föreslog att lämna det till en skräddare här i stan och att dom står för kostnaden, bara det inte blev för dyrt så va det inga problem.
Lämnade det igår, inga problem sa skräddaren, kostar 40kr så är det färdigt imon :tummenupp

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Låter som dom "glömt" att skicka in den och gjorde det nu som först.
Ring till dom och säg som det är, "nu har ni haft det i snart 6 månader och jag ska ta ut hojen om någon vecka så vill antagligen ha ett nytt ställ av er nu eller pengarna tillbaka"

EDIT: Har precis samma problem som dig, ett helt nytt ställ som sömmen släppte vid delningen(2 delat).
Ringde till försäljaren och sa som det va att det ska användas snart så har inte lust att skicka iväg de å vänta flera veckor(månader?) så jag föreslog att lämna det till en skräddare här i stan och att dom står för kostnaden, bara det inte blev för dyrt så va det inga problem.
Lämnade det igår, inga problem sa skräddaren, kostar 40kr så är det färdigt imon :tummenupp

Syna sömmen noga bara =)
Mina handskar köpte jag begagnade av en bekant, med sömmar som släppt på två fingrar, detta hade skräddaren lagat och sömmen sprack efter första turen.

Jag köpte nål och tråd, sydde och det har hållt ett par Fiddy-race med tillhörande vurpor samt ett par mil på gata.

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Syna sömmen noga bara =)
Mina handskar köpte jag begagnade av en bekant, med sömmar som släppt på två fingrar, detta hade skräddaren lagat och sömmen sprack efter första turen.

Jag köpte nål och tråd, sydde och det har hållt ett par Fiddy-race med tillhörande vurpor samt ett par mil på gata.

Är en gubbe på ca 70år som har skrädderiet och har jobbat med detta i nästan lika många år så han borde klara av de men ska granska noga. Bad han att ta den starkaste tråd han hade på hyllan så får hoppas på de bästa :)

Raderad medlem 51742

Guest
Fick precis tillbaka mitt Daineseställ från Yamahacenter Gbg efter att det varit nere i Italien för byte av dragkedja. Hade ställt in mig på att riskera inte få tillbaka det i tid till säsongen, men det gick fortare än jag trodde. Tog väl 3-4 veckor.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA