Hur länge stannar Hayden hos Ducati?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nicky Hayden har inte haft det lätt under inledningen av den här säsongen. Parallellerna till Marco Melandris fjolår hos Ducati blir bara tydligare och tydligare och frågan är hur många race till Ducati och Hayden ger samarbetet?

Nicky gräver sakta sin egen grav om de usla resultaten fortsätter och Ducati har en fabrikshoj som hamnar i botten race efter race. Vad finns det för alternativ?

Ett skulle vara att sparka Hayden och flytta upp Kallio för att se om han kan lyckas bättre.

Vad tror/tycker ni?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag tror han blir kvar året ut, men sen kommer han springa skrikande hem till Mamma Honda som åter tar honom till sig.

Enda anledningen till att signa Hayden var att namnet säljer Duccar i USA..
Personligen skulle jag vilja att Ducati hellre signade Edwards om de nu måste ha en amerikansk förare.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle tro att de åtminstone ger honom några race som frisk innan de gör så mycket, ska man tro Ryder och Moody från helgens race så är han fortfarande ganska dålig i kroppen och har missat träningspass och test, har inte fått tid på hojen helt enkelt.
Jag tror att han kan prestera bara han får bli ordentligt frisk.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Dorna kommer få ändra mkt för att det öht ska bli roligt att titta på mgp igen! Finns det fler än 2 förare som kan vinna ett race förutsatt att alla håller sig på hjulen? Dovi, peddo, klubban ev capirex kan slåss om 3:de....suuuuuuuuuuck så jävla tråkigt!

Läste att rossis hoj är så hemlig att man numer skrotar varje hoj då man gjort en ny....

Hoppas nicky ger upp och provar wsbk eller AMA!

Får hoppas på nya 600 klassen helt enkelt!

Tur att wsbk och ssp finns så man får se riktig racing men där sänder ju istället europsort som några arslen!
 
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Dorna kommer få ändra mkt för att det öht ska bli roligt att titta på mgp igen!

Läste att rossis hoj är så hemlig att man numer skrotar varje hoj då man gjort en ny....


Det hjälper väl inte att ändra i reglementet när det är några förare som är snäppet bättre än de övriga? Självklart är det roligare och mer spännande med ett jämnare startfält, men racingen bygger ju på att få till en bra kombination av hoj och förare. Vissa lyckas, andra inte.

Själv tycker/tror jag att det fortfarande är föraren som är den mest avgörande faktorn. Ska man börja ändra i regler/kompensera för att andra förare ska ha större chans att vinna så förtar man lite av racingens ursprung tycker jag. Den bästa föraren på den bästa hojen ska vinna, sen får de andra märkena bygga bättre hojar eller vaska fram bättre förare!

När det gäller skrotningen av hojarna är det väl ingen direkt nyhet, så har det väl gått till i MotoGP och GP500 sen långt tillbaka. De hojar som inte hamnar på fabrikens eget museum skrotas...

Angående Hayden så hoppas jag att han får till det bättre när han är fullt återställd. Ducatin borde ju passa hans körstil, men hittils verkar det ju inte så. Tveksamt om han kan vara med och fajtas i täten, men topp tio borde han ju fixa.
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Problemet med Ducati är hojen och inte förarna. Dom har idag bara en förare som kan köra den och har varit så sedan 990cc hojarna, som verkade lite mer lättkörd. Att kicka Hayden löser nog inte huvudproblemet.

Att kicka alla som inte kan köra deras hoj är nog fel väg att gå för då målar man in sig i ett hörn (har dom gjort redan). Om Stoner skadar sig nu så kommer Ducce ha ett jätteproblem just pga att bara Stoner kan vara snabbast med det materialet.

Man undrar nästan lite om någon av de stora namnen skulle våga kliva över till Ducati nu när de ser problemen som alla har med hojen. För vem vill bli nästa "Marco"

En uträknad Marco Melandri sätter sig iår på ett redan uträknat material och presterar direkt. Kan ju inte bli tydligare än så, det är inte förarens fel utan dom har ett problem med körbarheten. Påminner lite om F1 och Ferrari. Deras bil var gjord till Shummi och när han slutade hade dom inte längre en vinnarbil (OK Räikonen vann men mest pga Hamilton klantade sig hela tiden, inte för att bileneller Räikonen var snabbast eller bäst, lite som Hayden 2006..)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Man undrar nästan lite om någon av de stora namnen skulle våga kliva över till Ducati nu när de ser problemen som alla har med hojen. För vem vill bli nästa "Marco"
En bra poäng!

Skulle kunna tänka mig att Rossi är en av få som skulle våga sig på att köra Ducati, bara för att visa att det går. Han har å andra sidan skrivit i sina memoarer att han valde bort Ducati eftersom de var för lika Honda, dvs hojen är bra, det är förarna som är felet om det inte går bra.

Problemet med 800:eek:rna är att det bara finns ett snabbt spår genom varje kurva, tar du inte det kommer du efter och det är därför nästan alla omkörningar sker i inbromsningarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ducati måste nog göra någonting för att fåd e andra förarna att prestera lite bättre för att kunna signa nya förare tror jag. det är ju inget snack om att Duccen går att köra fort med men oddsen verkar lägre än på tex en Yamaha så det är väl ganska naturligt att förare tvekar. Det kombinerat med att Stoner är så uttalad försteförare och är ung gör ju att platsen bredvid honom inte bli rlika het.

Hayden blir såsedes kvar minst den här säsongen för varken han eller Ducati har råd med att han harvar i botten längre.

Rossi kommer nog stanna hos Yamaha resten av sin karriär.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
En uträknad Marco Melandri sätter sig iår på ett redan uträknat material och presterar direkt.

Där har Du nyckeln till att d INTE skapas panik hos Ducati. Antar att man redan räknat med att "Marco" situationen kan återuppstå men man vet att Nicky oxå e snabb. Att Nicky skulle få panik utesluter jag kvickt då han bör ha nerver av stål efter några år under "samma tak" som Mr: Puig
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Lustigt att det inte går att hitta en enda post-race-intervju med Nicky från Jerez.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Lustigt att det inte går att hitta en enda post-race-intervju med Nicky från Jerez.

Såhär säger Hayden enligt crash.net:
“I was nervous that physically it would be a tough race but it turned out to be a lot worse than we expected,” said Nicky, whose team-mate Casey Stoner finished third. “In the beginning I struggled a lot again with a full fuel load and I made a mistake on the first lap - I was trying to make some positions up and I actually lost some.

“I tried to recover but something was wrong with the set-up of the bike. I can't make the harder compound work well with my bike and I have to go with the softer one but today even those didn't start to work well until I got a lot of heat into them.

“I did my best time on the 17th lap so there is something we have definitely to work on with the team. We need to look at the data and think up something different for the next one,” he declared.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag tror han blir kvar året ut, men sen kommer han springa skrikande hem till Mamma Honda som åter tar honom till sig.

...

Fd vice presidenten på HRC, Nakamoto, sa så här om Hayden, efter han slutade hos Honda:

“Hayden won the championship but then not the year after. I don’t know his situation after that, whether he was getting too old or what, I didn’t work with him."
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fd vice presidenten på HRC, Nakamoto, sa så här om Hayden, efter han slutade hos Honda:

“Hayden won the championship but then not the year after. I don’t know his situation after that, whether he was getting too old or what, I didn’t work with him."
Härligt korkat av Nakamoto.

"Stoner won the championship but then not the year after. I don’t know his situation after that, whether he was getting too old or what..."

:rolleyes:
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Lustigt att det inte går att hitta en enda post-race-intervju med Nicky från Jerez.

Jag kan sätta ihop en om du vill.... :D

Well... You know... I mean... *suck*
The whole weekend has been a struggle.. you know... We've been working really hard, and all the guys in the team has been great...
I mean... You know... *suck*
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
definitivt besked om facit (som i sig måste bli mycket bättre) inför resterande race kommer att visa om Nicky sitter på crap bike of the year

Jag köper inte i så fall resonemanget att ställa cykeln utanför när två annars snabba förare katastrof presterar!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ducce

Jag för min del tycker att Ducces problem börjar när dom kickade Capirex...
Jag får känslan av att ledningen tyckte att han var för gammal och att gräset var grönare på andra sidan..
Cappis duccepoäng kommer aldrig att få stryk även om man lägger ihop Marcos och Nickys poäng......:tummenupp
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
definitivt besked om facit (som i sig måste bli mycket bättre) inför resterande race kommer att visa om Nicky sitter på crap bike of the year

Jag köper inte i så fall resonemanget att ställa cykeln utanför när två annars snabba förare katastrof presterar!

...och jag köper inte att en hoj som nu ligger 2:a i mästerskapet, och som slutat 3:a 2006, 1:a 2007, och 2:a 2008 är en crap bike....

Näe Duccen är ingen skitcykel, så är det bara...

Sen att den kanske är speciell eller svårbemästrad, och svår att komma överrens med för många förare är en sak.
Men såna resultat presterar man inte på en skitcykel.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
...och jag köper inte att en hoj som nu ligger 2:a i mästerskapet, och som slutat 3:a 2006, 1:a 2007, och 2:a 2008 är en crap bike..



Jag kan inte veta helt säkert men kan ju gissa att Marco o eventuellt oxå senare i höst att Nicky inte har ett så förlåtande sätt att se på saken :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top