Rätt många olika spår i samma tråd.
Crap bike of the year...
Ducatin har av en läktarexpert utsets till "crap bike of the year". Jag håller inte riktigt med och ska försöka förklara varför.
1. Nämnda motorcykel har i år hittills kommit 1, 4, 3, 5 med Stoner i sadeln. Det betyder att nämnda cykel faktiskt är möjlig att vinna eller komma på pallen med. Jämför man med tex. Suzuki så har den kommit 7,7,6,6 så redan där har vi nog en tydligare kandidat till titeln.
2. Vilka kör? Förutom Stoner är det en avdankad sönderkraschad ex VM utmanare som haft sabbatsår, en rookie som aldrig kört GP tidigare och vars främsta merit är ett Europeiskt Superstockmästerskap, ytterligare en rookie som dock visat sig snabb i 125 och 250 samt en ex-mästare med tvivelaktig form. Ett inte särskilt starkt startfält i mina ögon där Canepa inte har i GP att göra, Sete kör enbart på gamal meriter och att han är spanjor. Kvar är Kallio som genast visat sig vara näst snabbaste Ducati trots ett mindre bra team och rookie på MotoGPhojar. Att Hayden inte spöar dessa förare är alarmerande, för Hayden fansen.
Jag anser att det är för svårt att avgöra om Duactin är för dålig med tanke på vilka de andra förarna är som kör den. Stoner är kanske världens snabbaste roadracingförare, och Rossi den bästa, men jag tror inte han har jämbördiga teamkamrater. Rossi, Lorenzo, Pedrosa och Dovizioso är alla betydligt starkare än de som kör Ducati. Vermeulen, Capirossi, Edwards och Melandri är också vassare än de flesta på Ducce.
Uppenbarligen är hojen väldigt svårkörd av någon anledning vilket också Ducati addresserar med nya delar, fler som testar etc. Men är det fältets sämsta hoj? Mest svårkörda men inte sämst är mitt svar.
Melandri vs Hayden.
Med tanke på att Melandri körde Ducati tidigare är det intresant att jämföra dessa två. Dock är de välidgt olika som förare och som personligheter.
När det gäller Melandri så har han genom hela sin karriär varit en ojämn inspirationsförare som haft höga toppar men även djupa dalar, som tex. andra året i Tech 3 där hans började gnälla på allt möjligt iställer för att koncentrera sig på att racea. Jag tycker att man med fog kan säga att Melandri är en av de "mentalt svagare" (inte korkad utan hur det mentala påverkar körningen)förarna i GP.
Om man jämför Melandris förutsättningar när han kom till Ducati och nu inför 2009 är det gigantisk skillnad i press och förutsättningar.
DÅ. Italienare med potenial att bli MotoGP-mästare på en italiensk mästarhoj i roadracingtokiga Italien.
NU. Med i sista minuten trots att han trodde han inte skulle få köra i ett underdogteam där ingen förväntar sig någonting.
Melandri har själv sagt att hela historien med Kawasaki och osäkerheten inför 2009 gjort att han ändrat inställning till sin racing och det märks både på banan och i intervjuer.
Varför sket det sig hos Ducati? Vem vet mer än de inblandade men stor press på Melandri, en hoj som kräver en viss körstil och som dessutom inte verkade gå att få att passa Melandris körstil i kombination med ett team som, av rimliga orsaker, satsade mest på den föraren som kunde vinna samt en erkänt hårdför teamchef, Suppo, och lite "HRC-attityd" ( hojen kommer i första hand och föraren i andra) som inte gjorde Melandris fladdriga psyke några tjänster gjorde antagligen att hela projektet kapsejsade. En olycklig förare är en långsam förare. Dessutom har Melandri sagt att Hayaten är en hoj som passar honm, den är "japansk" och det är ju det Ducatin satsar på att inte vara.
Varför kör inte Hayden snabbare då?
Först och främst har Hayden och Stoner extremt olika körstil och hojen är baserad på vad Stoner vill ha. Haydens omtalade brister i förmåga att ställa in hojen i kombination med kraftiga neddragningar i tid på banan, Hayden har ju alltid velat nöta och nöta för att bli snabbare, har nog gjort att Hayden likt Melandri inte vet vad han ska göra. Bytet av teamchef pekar också på att kommunikationen inte fungerar som den bör för att få maximalt ur kombinationen. Hayden är även ny på Bridgestone.
Om jag ska försöka svara på frågan i första inlägget så tror jag inte han stannar mer än ett år.