Hur länge stannar Hayden hos Ducati?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter Floppen 2008 e Marco snabb igen (Kawasaki !!) . Det säger mer än tusen ord ..
Men vad säger det egentlilgen? Hur resonerar du kring att Ducati är crap bike of the year? Att bara titta på Melandri ger ju verkligen inte hela bilden, om man har lite historia kring hur Melandri fungerar tex.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Att bara titta på Melandri ger ju verkligen inte hela bilden, om man har lite historia kring hur Melandri fungerar tex.

Sometimes I think I’m making progress and then I’ll take a big step back. It’s a long season and I don’t want to get too down. It is frustrating right now but hopefully I can find a direction I like.

"I can’t really get a direction that makes the bike a little bit better. And if I do it makes something else worse. Like Casey is showing though, the bike has the potential, so I’ve got to figure it out.

"The bike can do it so I’ve got to be positive and it’s not impossible.”

Gustav, Du och Nicky tror verkligen på den cykeln, lycka till... :tummenupp

Du hänvisar hela tiden till hur Marco fungerar (fladdrande hjärnspöken etc etc) då måste vi lägga till analysen på Capirex Sete Barros Kallio Canepa Elias o Nicky oxå ! Skulle halva MGP gå omkring med okontrollerbara psykiska/psykiatriska problem! Sanningen är troligtvis enklare Gustav, vi snackar om en one rider bike ..

Skutan verkar tyvärr (om inte undrens tid e förbi) luta åt att d blir karbonpapperskopia av Marcos MGP Ducati 2008 Vs Nickys 2009 ..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Visst är det rena spekulationer, men ganska så övertygad om att förarens talang/vinnarinstinkt utgör 80% och maskinen 20%.
Rossi`s titel 2004 är ett tydligt exempel på detta....
Du kan ju dra den tesen för Rossi när ni pratar om säsongen 2007.

"Äh du vet, det var inte att din Yamaha gick lite långsammare än Ducatin, sånt spelar inte så stor roll. Det var din inställning det var fel på!"

:rolleyes:
 

X FUERA

X FUERA DESDE DENTRO
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
KTM EXC 450 -09, Suzuki RM, Fiddy Ten7
Du kan ju dra den tesen för Rossi när ni pratar om säsongen 2007.

"Äh du vet, det var inte att din Yamaha gick lite långsammare än Ducatin, sånt spelar inte så stor roll. Det var din inställning det var fel på!"

:rolleyes:

2007 var Stoners år!
Yamahan var svagare rakt fram/topphastighet det stämmer.
Men jag kan inte minnas att Capirossi sopade banan med samma material.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
2007 var Stoners år!
Yamahan var svagare rakt fram/topphastighet det stämmer.
Men om hojen bara är 20% borde det ju inte spela så stor roll.

Vi kan skippa procentsatserna men jag vidhåller att ingen förare i världen, inte ens Rossi, den bäste genom tiderna, kan vinna race på en dålig hoj, det är alldeles för jämnt i toppen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sometimes I think I’m making progress and then I’ll take a big step back. It’s a long season and I don’t want to get too down. It is frustrating right now but hopefully I can find a direction I like.

"I can’t really get a direction that makes the bike a little bit better. And if I do it makes something else worse. Like Casey is showing though, the bike has the potential, so I’ve got to figure it out.

"The bike can do it so I’ve got to be positive and it’s not impossible.”

Gustav, Du och Nicky tror verkligen på den cykeln, lycka till... :tummenupp

Du hänvisar hela tiden till hur Marco fungerar (fladdrande hjärnspöken etc etc) då måste vi lägga till analysen på Capirex Sete Barros Kallio Canepa Elias o Nicky oxå ! Skulle halva MGP gå omkring med okontrollerbara psykiska/psykiatriska problem! Sanningen är troligtvis enklare Gustav, vi snackar om en one rider bike ..

Skutan verkar tyvärr (om inte undrens tid e förbi) luta åt att d blir karbonpapperskopia av Marcos MGP Ducati 2008 Vs Nickys 2009 ..
Melandri är ju intressant eftersom hans resultat var sälssynt usla hox Ducati och de flesta vet hur oerhört mycket psykologi det ligger i att köra en hoj snabbt. Skillnaden i hur Marco kör nu och förra året handlar mer om hans självförtroende än att Hayaten är så mycket bättre än Ducatin.

OK då kör vi de andra förarna också.

Capirex: Hade sin svagaste säsong hos Ducati 2007 men tog en seger och kom sjua i mästerskapet.
Sete: Kraschfest när han körde Ducati och det var på 990 tiden så inte riktigt represntativt. Nu är han over the hill, skadad och i ett hyfsat oerfaret team. Ingen vidare värdemätare.
Barros: Körde för D´Antin teamet som visade sig vara sämre än man trott. Barros hade ingen egen fjädringskille tex. Ducati tackade honom för tredjeplatsen på Mugello genom att inte ge dem utvecklade prylar för resten av säsongen - enligt Barrros. Skulle vilja påstå att Barros kan vara den näst snabbaste som kört Ducati efter Stoner.
Hofmann: Tysk utfyllnad som aldrig varit mer än en medelmåtta i GP, mycket med för att få en tysk i GP.
Guintoli: När det rensades upp i DÁntinteamet fick han lite fart och var som bäst sexa. Mid-pack rider som gjorde vad man kunde förvänta sig.
Elias: One hit wonder som kom på pallen när Michelin gav bort en massa placeringar i Brno. Kommer aldrig vinna ett GP igen.
Canepa: Inget i MotoGP att göra. Underligt att han fick kontrakt för han har mycket kvar att lära.
Kallio: Hög potenial och kommer göra bättre resultat än de åttondeplatser han har tagit hitills. Näst bästa Ducatiförare 2009.

Summa summarum så tycker jag inte att man kan konstatera att Ducatin är en one rider bike utan att Stoner, liksom Rossi, Pedrosa och Lorenzo, är en snabbare förare än ovanstående. De fyra är en klass bättre helt enkelt. I tillägg till det har inte Ducati lyckats signa tillräckligt bra förare förutom Stoner.

Men om hojen bara är 20% borde det ju inte spela så stor roll.

Vi kan skippa procentsatserna men jag vidhåller att ingen förare i världen, inte ens Rossi, den bäste genom tiderna, kan vinna race på en dålig hoj, det är alldeles för jämnt i toppen.
Men det går att vinna race på en mindre bra hoj än konkurrenternas. Fast vissst är det tight i toppen. att föraren spelar större roll i MotoGP än i tex. F1 är ju dock ganska tydligt om man läser tabellen där de fyra-fem bästa är längst upp vilket ju inte är fallet i F1.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men det går att vinna race på en mindre bra hoj än konkurrenternas.
Men det finns en gräns för hur "mindre bra" hojen kan vara och det är inte mycket.

Kommer osökt att tänka på premiären 2007 i Qatar där Rossi var snabbast överallt utom på rakan och hans inställning hjälpte föga när Stoner blåste förbi tackvare ett gäng extra hästar i den handsnickrade Ducatin.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Skillnaden i hur Marco kör nu och förra året handlar mer om hans självförtroende än att Hayaten är så mycket bättre än Ducatin.

Marco: gick 2008 in i Ducati Team med stärkande pallplatser 2007 innanför västen och den mentala biten verkade funka tillfredsställande.

Nicky: gick 2009 in i Ducati Team med stärkande pallplatser 2008 innanför västen och den mentala biten verkade funka tillfredsställande.

Anmärkningsvärt att självförtroendet skulle sjunka till så låga nivåer att respekterade förare som Marco och Nicky knappt inte får in MGP Ducatin topp 10.

Killarna (Marco o Nicky) måste ju tvärtom badat i adrenalin inför debuten på Duccen.. Men tolkar jag dig skulle självförtroendet redan kapkejsat långt innan första rejs!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Marco: gick 2008 in i Ducati Team med stärkande pallplatser 2007 innanför västen och den mentala biten verkade funka tillfredsställande.

Nicky: gick 2009 in i Ducati Team med stärkande pallplatser 2008 innanför västen och den mentala biten verkade funka tillfredsställande.

Anmärkningsvärt att självförtroendet skulle sjunka till så låga nivåer att respekterade förare som Marco och Nicky knappt inte får in MGP Ducatin topp 10.

Killarna (Marco o Nicky) måste ju tvärtom badat i adrenalin inför debuten på Duccen.. Men tolkar jag dig skulle självförtroendet redan kapkejsat långt innan första rejs!
Tja. Det räcker ju med att läsa vad de själva säger. Inte fan lyser Nicky av självförtroende....
Du har fortfarande inte presterat mycket till bevis för att Ducatin är crap bike of the year, mer än att Nicky ju är en skitbra förare - egentligen.

Men det finns en gräns för hur "mindre bra" hojen kan vara och det är inte mycket.

Kommer osökt att tänka på premiären 2007 i Qatar där Rossi var snabbast överallt utom på rakan och hans inställning hjälpte föga när Stoner blåste förbi tackvare ett gäng extra hästar i den handsnickrade Ducatin.
Visst är det små marginaler men ta Mugello 2007 som exempel. Rossi vann trots att Yamahan inte gick lika bra som de andra hojarna.
 
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Så Nicky gick in i deal med MGP Ducati 2009 med ett sargat självförtroende och fladdrande hjärnspöken!

Sargat självförtroende kanske kan komma från svårt att få förtroende för cykeln för att man inte kan ställa in den så den uppför sig som man vill. Sen får man några otrevliga framhjulssläpp t.ex. och lite högre hastigheter. Och vips så vågar man inte använda högerhanden längre.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag pratar nutid..

Problemet ligger ju i det att ingen av Marco/Nicky har lyckats initialt hos MGP Ducati.

Du bygger ditt resonemang på att cykeln i grunden är ok och körbar samt att uteblivna resultat från Marco och Nicky beror på dåligt självförtroende etc etc!

I så fall sett utifrån deras totala prestation hos MGP Ducati skulle det dåligt självförtroende funnits hos båda två redan vid första blicken av Gp8:an respektive Gp9:an ..

Jag anser tvärtom (läs tidigare) att bägge killarna måste vart fyllda med självförtroende och adrenalin inför uppgiften men att cykeln efterhand såklart sugit musten ur dom båda..

Cykeln suger mekfett punkt slut!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Problemet ligger ju i det att ingen av Marco/Nicky har lyckats initialt hos MGP Ducati.

Du bygger ditt resonemang på att cykeln i grunden är ok och körbar samt att uteblivna resultat från Marco och Nicky beror på dåligt självförtroende etc etc!

I så fall sett utifrån deras totala prestation hos MGP Ducati skulle det dåligt självförtroende funnits hos båda två redan vid första blicken av Gp8:an respektive Gp9:an ..

Jag anser tvärtom (läs tidigare) att bägge killarna måste vart fyllda med självförtroende och adrenalin inför uppgiften men att cykeln efterhand såklart sugit musten ur dom båda..

Cykeln suger mekfett punkt slut!
Cyklen är uppenbarligen inte enkel att köra men den går samtidigt att vinna med. Som S&3M är inne på så är det omöjligt att vinna med fältets sämsta hoj även om man är väldigt bra på att köra. Dvs Stoner är kanske världens snabbaste RR-förare men han skulle inte vinna på den sämsta hojen i startfältet.
Hayden ville ju dessutom inte ha en snäll hoj utan en snabb hoj. Han fick en snabb hoj men han lyckas inte köra den till dess fulla potential.
Självklart var både Hayden och Melandri fulla av självförtroende inför uppgiften men ingen har lyckats hitta nyckeln till att köra snabbt med Duccen och då naggas självförtroendet i kanten. Självförtroende är färskvara och det saknar Nicky nu. Pungt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Självklart var både Hayden och Melandri fulla av självförtroende inför uppgiften men ingen har lyckats hitta nyckeln till att köra snabbt med Duccen och då naggas självförtroendet i kanten. Självförtroende är färskvara och det saknar Nicky nu. Pungt.
Tror du har helt rätt men en intressant fråga är ju vad i hela friden problemet med Ducatin är? Varför kan inte rutinerade förare som Hayden och Melandri hoppa upp på hojen och köra fort?

Något är konstigt med Ducatin :3freak
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror du har helt rätt men en intressant fråga är ju vad i hela friden problemet med Ducatin är? Varför kan inte rutinerade förare som Hayden och Melandri hoppa upp på hojen och köra fort?

Något är konstigt med Ducatin :3freak
Den som knäcker svaret på den frågan får ringa Ducati och berätta. :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Angående självförtroende så har både Nicky och antagligen Melandri kört mc stora delar av livet och vet exakt när det går sämre än vad materialet är kapabelt till! Båda hade säkert förhoppningar innan men om Stoner konstant lägger varvtider flera sekunder bättre än dom så måste det kännas...

Sen är material väldigt viktigt i många sporter och att byte av tillverkare har främjat många idrottare kan inte förnekas!

Tycker det är väldigt tråkigt och gör MGP ännu mer ointressant då endast fyra förare kan vinna! För tänk om alla förarna hade kunnat köra ducatin då hade det blivit mkt intressant då förarmaterialet knappast är dåligt!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Stoner under dagens intervju inför Mugello.

"I believe we have a better package now than before.."
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top