Sometimes I think I’m making progress and then I’ll take a big step back. It’s a long season and I don’t want to get too down. It is frustrating right now but hopefully I can find a direction I like.
"I can’t really get a direction that makes the bike a little bit better. And if I do it makes something else worse. Like Casey is showing though, the bike has the potential, so I’ve got to figure it out.
"The bike can do it so I’ve got to be positive and it’s not impossible.”
Gustav, Du och Nicky tror verkligen på den cykeln, lycka till...
Du hänvisar hela tiden till hur Marco fungerar (fladdrande hjärnspöken etc etc) då måste vi lägga till analysen på Capirex Sete Barros Kallio Canepa Elias o Nicky oxå ! Skulle halva MGP gå omkring med okontrollerbara psykiska/psykiatriska problem! Sanningen är troligtvis enklare Gustav, vi snackar om en one rider bike ..
Skutan verkar tyvärr (om inte undrens tid e förbi) luta åt att d blir karbonpapperskopia av Marcos MGP Ducati 2008 Vs Nickys 2009 ..
Melandri är ju intressant eftersom hans resultat var sälssynt usla hox Ducati och de flesta vet hur oerhört mycket psykologi det ligger i att köra en hoj snabbt. Skillnaden i hur Marco kör nu och förra året handlar mer om hans självförtroende än att Hayaten är så mycket bättre än Ducatin.
OK då kör vi de andra förarna också.
Capirex: Hade sin svagaste säsong hos Ducati 2007 men tog en seger och kom sjua i mästerskapet.
Sete: Kraschfest när han körde Ducati och det var på 990 tiden så inte riktigt represntativt. Nu är han over the hill, skadad och i ett hyfsat oerfaret team. Ingen vidare värdemätare.
Barros: Körde för D´Antin teamet som visade sig vara sämre än man trott. Barros hade ingen egen fjädringskille tex. Ducati tackade honom för tredjeplatsen på Mugello genom att inte ge dem utvecklade prylar för resten av säsongen - enligt Barrros. Skulle vilja påstå att Barros kan vara den näst snabbaste som kört Ducati efter Stoner.
Hofmann: Tysk utfyllnad som aldrig varit mer än en medelmåtta i GP, mycket med för att få en tysk i GP.
Guintoli: När det rensades upp i DÁntinteamet fick han lite fart och var som bäst sexa. Mid-pack rider som gjorde vad man kunde förvänta sig.
Elias: One hit wonder som kom på pallen när Michelin gav bort en massa placeringar i Brno. Kommer aldrig vinna ett GP igen.
Canepa: Inget i MotoGP att göra. Underligt att han fick kontrakt för han har mycket kvar att lära.
Kallio: Hög potenial och kommer göra bättre resultat än de åttondeplatser han har tagit hitills. Näst bästa Ducatiförare 2009.
Summa summarum så tycker jag inte att man kan konstatera att Ducatin är en one rider bike utan att Stoner, liksom Rossi, Pedrosa och Lorenzo, är en snabbare förare än ovanstående. De fyra är en klass bättre helt enkelt. I tillägg till det har inte Ducati lyckats signa tillräckligt bra förare förutom Stoner.
Men om hojen bara är 20% borde det ju inte spela så stor roll.
Vi kan skippa procentsatserna men jag vidhåller att ingen förare i världen, inte ens Rossi, den bäste genom tiderna, kan vinna race på en dålig hoj, det är alldeles för jämnt i toppen.
Men det går att vinna race på en mindre bra hoj än konkurrenternas. Fast vissst är det tight i toppen. att föraren spelar större roll i MotoGP än i tex. F1 är ju dock ganska tydligt om man läser tabellen där de fyra-fem bästa är längst upp vilket ju inte är fallet i F1.