Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tycker körningen flyter på skapligt men kurvhastigheten är skrämmande låg.
Åker på Supercorsa och ok inställd hoj så det litar jag på till 100%

Hur lär jag mig att öka kurvhastighet på ett trevlig smärtfritt :D sätt?
Åker med små mjuka framhjulssläpp vid något enstaka tillfälle per pass idag. Antar att dessa mjuka kontrollerade framhjulssläpp/kasningar i sidled kan vara större utan att det gör något så att säga. Går det fort ska det kasa lite?
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Det ska INTE kasa där fram.

Misstänker att detta händer på bana.
Vad har du för däckstryck? Vad rekommenderar tillverkaren för tryck på bana.
Tar du kurvan på avslag, dvs gasar du inte i kurvan?
Gasar du inte i kurvan finns risken att du överbelastar framdäcket och därför får dessa kasningar.

-Bromsa innan kurvan
-Lägg ner och ge grundgas, dvs håll jämn gas.
-Ge sakta mer gas (stadigt och konstant) från strax innan apex.

/R
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Vad är det för däck?
Fram vill man inte att det ska kasa nej. Åker du på motorbroms genom kurvorna?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
FÖrsta tanken är för högt tryck i framdäcket. Nu kan annat spöka som fjädring etc men hade nog kollat om trycket är rätt.
Ang, kurvor. Har du upphöjda fotpinnar? Det är ett rätt snabbt och enkelt sätt att få upp kurvhastigheten. Du får mer utrymme till backen och kan ha en brantare nedläggningsvinkel innan man börjar tveka för att knät tar i.
 

NeonPlasma

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Striple -09
Jag är själv rätt ny och i samma sits. Dock har jag inga framhjulssläpp och det beror på att jag har lite gas i kurvan.

Jag tror att du får framhjulssläpp för att du inte har gaspådrag i kurvan = för mycket vikt på framhjulet. Har man inte BLICKEN på rätt ställe och om man inte ser STORT törs man inte gasa. Tricket är inte att gå fort in i kurvan utan fort ut ur den, alltså sent in i kurvan.

ALLA vill köra fortare i kurvorna. Även Rossi!
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Nu vet jag inte vad du anser vara fort, men jag tror inte jag har haft framhjulssläpp mer än 2-3 gånger totalt under två somrar på bana. Men som sagt jag vet ju inte hur fort du åker. De riktigt snabba rackarna kan säkert känna hur framdäcket kasar och anpassa farten därefter, men det kräver nog sin man.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu vet jag inte vad du anser vara fort, men jag tror inte jag har haft framhjulssläpp mer än 2-3 gånger totalt under två somrar på bana. Men som sagt jag vet ju inte hur fort du åker. De riktigt snabba rackarna kan säkert känna hur framdäcket kasar och anpassa farten därefter, men det kräver nog sin man.

Samma sak här, båda gångerna har det även resulterat i att biltema har sålt lite mer glasfiber och plast :crash

Det är helt enkelt bara att pressa hårdare, använda blicken och kroppen på ett bra sätt. Nu är inte jag någon fartfantom, men det rullar framåt iallafall!

/ Jens
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det är helt enkelt bara att pressa hårdare, använda blicken och kroppen på ett bra sätt. Nu är inte jag någon fartfantom, men det rullar framåt iallafall!

/ Jens

Nej har man "bara" #3 på hojen tillhör man nog de lite mer långsamma förarna! :tummenupp
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Nu har jag ingen större erfarenhet, men har kommit fram till följande i mina funderingar till att få snabb kurvhastighet :). Rätta mig om jag har fel.

1. Hitta optimalt däck och däcktryck med tanke på körhastighet, lufttemp, bantemp, din+hojens vikt, nya/slitna däck. Få eller inga släpp= närmare de otimala ovannämda faktorerna.
2. Burka på rätt sätt, få ut hela kroppen och ner mot asfalten. Har sett bilder på många som kör bana och inklusive mig själv som hänger ut, halva arslet på sadeln och knäskrap men axeln de har mot kurvan vrider sig ifrån kurvan istället för emot/med kurvans riktining, lite som man är rädd för kurvan och vill vrida bort kroppen från den. Se bild!
3. Hitta gränsen för hur sent in i kurvan man kan bromsa. En gräns som man får flytta försiktigt, då blir man varnad innan man ligger i sandfållan och undrade vad man gjorde för fel.
4. Hitta gränsen för hur mycke/snabbt/tidigt man kan ge gas ut ur kurvan, vilket man även här får prova sig försiktigt fram.
5. Minska marginalerna av banans bredd. Dvs slicka corden i både ingång och utgång i kurvan.
6. Sitt rätt och håll blicken rätt.

Tänkte själv börja ta lite tider på bandagarna nu och är speciellt intressead av detta för egen del oxå! Kolla upp böcker och körtips på youtube, finns bla annat en Racing School dokusåpa från England i torrentform på racingunderground.

Hau d Brau!
 

Bifogat

  • Kurvteknik.jpg
    Kurvteknik.jpg
    74.2 KB · Visningar: 833

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Att köra fort i kurvorna handlar om att ha bra känsla i kurvan samt våga ha en höre ingångsfart i kurvan.
Får att träna upp din känsla och öka tröskeln för vad du vågar, så är det bra om du först tar bort alla andra läskiga moment.

Man ska alltså inte komma på hörntänderna, studsande på framhjulet och med full broms in i kurvan, när man tränar. Då är man ju redan skiträdd och helt utan känsla.

Du kan även köra på en högre växel, då en låg växel med ylande motor och massa motorbroms gör att du tappar känslan och samtidigt är rädd för att ge för mycket gas och highsida.

Det du ska göra är....

Broms i god tid och släpp bromsen långt före kurvan.
Anpassa farten till lite högre än du är van vid.
Kör på en högre växel än du brukar.
Lägg lite grundgas och kör in i kurvan.

Nästa varv provar du att köra ännu lite fortare in i kurvan.

Tillslut kommr du till en gräns för vad däck och stötdämpare klarar. Och då börjar man att optimera inbromsningen så sent det bara går. Och sen lär man sig köra på den växel som ger bäst acceleration ut ur kurvan.


Och du ska inte köra med framhjulssläpp :gnissla då kommer du bara ramla tillslut.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
2. Burka på rätt sätt, få ut hela kroppen och ner mot asfalten. Har sett bilder på många som kör bana och inklusive mig själv som hänger ut, halva arslet på sadeln och knäskrap men axeln de har mot kurvan vrider sig ifrån kurvan istället för emot/med kurvans riktining, lite som man är rädd för kurvan och vill vrida bort kroppen från den. Se bild!
3. Hitta gränsen för hur sent in i kurvan man kan bromsa. En gräns som man får flytta försiktigt, då blir man varnad innan man ligger i sandfållan och undrade vad man gjorde för fel.

Tänkte själv börja ta lite tider på bandagarna nu och är speciellt intressead av detta för egen del oxå! Kolla upp böcker och körtips på youtube, finns bla annat en Racing School dokusåpa från England i torrentform på racingunderground.

Hau d Brau!

Det är inte alltid så enkelt att titta och lyssna på instruktörer etc. Kollar man motogp skulle säkert alla instruktörer påpeka felaktiga körställningar hos ett flertal, om det var vanliga dödliga, men det funkar ju.
Självklart spelar den roll men man kan oxå ställa in hojen efter ens körställning. Dagens hojar går att ställa in efter allas "felaktiga" körställningar verkar det som (se bild!)

På Falken är det perfekt att träna inbromsningar efter rakan då det finns en escape om man bromsar för sent

Tala om för en av de snabbaste o BoTT att han sitter fel! :)

(även många instruktörer börjar gå ifrån detta att det finns 1 rätt ställning men självklart är det jättebra om man lär sig en ok ställning direkt, så inte min mening att såga ditt inlägg)
 

Bifogat

  • DSC_5244.jpg
    DSC_5244.jpg
    194.4 KB · Visningar: 1,047
Last edited:

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
En massa vettiga ord

Ja,precis som du säger; först måst man lära sig hur fort man köra mitt i böj. Det är den känslan man måste hitta. Gör man inte det kan man lägga ner. Vissa lär sig snabbt, vissa behöver mycket tid o träning men det blir bra till slut ändå.

Skit i körställningar o annat teoretiskt tjafs om tryck på framhjul osv. Ta hjälp av någon har någon pejling på fjädring så att din hoj inte är helt fel. Känns det bra så är det ofta bra. Don't fix it, if it works.

Sedan kan du börja bygga upp tempoökning in i och ut ur böj.

En bra idé är att gå ut på en postering under en bandag/tävling och studera hur de snabba gör i detalj på nära håll.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Det är inte alltid så enkelt att titta och lyssna på instruktörer etc. Kollar man motogp skulle säkert alla instruktörer påpeka felaktiga körställningar om det var vanliga dödliga men det funkar ju.
Självklart spelar den roll men man kan oxå ställa in hojen efter ens körställning. Dagens hojar går att ställa in efter allas "felaktiga" körställningar verkar det som (se bild!)


Att köra med armar mot knän ger dock en mycket stabilare känsla, TS är ingen fartfantom utan någon som successivt och stabilt vill öka farten, med minimal kraschrisk(?). Då kan det vara bra med den stabila körställningen.
Dessutom är det jävligt häftigt när man lyckas med armbågsskrap.


Greven, som du nämner, är motsatsen till TS.


:banana
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top