Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Cool detalj som jag kan ha missuppfattat : Eskilsson menar du att man lägger på grundgas innan man lägger hojjen?
Nu borde jag inte svara åt Eskilsson men han är ju såååå seg så jag gör det ändå :tungan

Ja, det är precis vad han menar. Har du ingen gas alls i kurvan blir hojen framtung och det fixar man med gas, då fördelas vikten bättre och risken för framhjulssläpp minskar rejält.

Troy Corser som kör för BMW i WSBK just nu är en av de bästa kvalarna genom tiderna. Det är han tackvare sin speciella körstil under kval där han bromsar tidigt för att ha så hög fart och så mycket gas som möjligt redan innan apex. Det är så man åker ett varv fortast men det är helt värdelöst på race eftersom folk då bromsar om en.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag är medveten om att fjädringen kan ställa till det och jag ska pilla lite på komp och retur, men det blir ju en jäkla massa experimenterande innan man får till det. Tycker den inte känns helt fel som den är, men jag är långt ifrån kunnig på området.

Mvh

Börja med att pilla på förspänningen så att du får rätt rätt häng och höjd på hojen för din vikt. Sen ska man nog vara på bana för att faktiskt kunna utvärdera skillnaden man får av & skruva retur osv. Dock får jag intrycket av att du är "normalsnabb" gatåkare, då duger originalinställningar rätt gott med rätt förspänning, om du frågar mig.

Sen ser man ju ibland vilka tider folk klarar av på bana med vanliga gatdäck, utan problem. Så att däcken skulle vara för dåliga handlar nog mer om felaktig körstil, speciellt om det släpper och har sig redan på gata. Men placboeffekten är minst lika viktig som körstil! Sitter det i huvudet att däcken inte funkar så kör man ju som skit vilket som. Jag gick omkull i regn/fukt på ett par Supercorsa PRO, naiv som man är så skyller man allt på däcken :rolleyes:

Lycka till på banan :tummenupp

/A. Matören

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Då hade kanske herrarna i höjdhopp ffr trott att saxning var det optimala tekniken osv...
Kul att du tar upp höjdhopp. För något år sedan, eller två, kom det en helt ny kille och vann någon stor tävling. Stefan Holm och hans farsa, speciellt farsan, var vansinniga för att han använde helt fel teknik. Med andra ord kan man komma långt med fel teknik men med rätt teknik kanske han hade hoppat ännu högre.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså jag hör väldigt ofta att folk (gatåkare och banåkare) pratar om framhjulssläpp när dom kör. Och jag kan nog inte minnas många framhjulssläpp som jag har haft, som INTE har resulterat i att jag ligger och sprattlar i nån sandfålla nånstans...

Om man åker runt med konstanta framhjulssläpp varje pass man kör, så är jag duktigt imponerad av att man håller sig på hjulen.

Jag är varken jättesnabb eller otroligt talangfull, men har kört ganska länge och jag kan nog bara minnas ett eller två tillfällen sedan jag började köra racing 2004 där jag lyckats hålla mig på hjulen vid ett framhjulssläpp....

Vart jag vill komma är: Är du verkligen säker på att du har framhjulssläpp så ofta? Kan det inte vara så att det som du upplever som "mjuka framhjulssläpp" kanske är understyrning som beror på annat? Lufttryck, "häng", fjädringsinställningar, osv....? Att hojen understyr, eller driftar lite i utgångarna kan kanske förväxlas med att det kasar lite fram...

Om du vill få upp kurvhastigheten (vilket inte alltid gör dig snabbare runt en bana) så tror jag Eskilssons tips är riktigt bra. :tummenupp

När jag vill träna på att få upp kurvhastigheten i en kurva så brukar jag bromsa lite tidigare och med mindre kraft, för att gå på mera rull och lite grundgas in i kurvan istället. Detta ger lite lugnare och säkrare känsla.
När jag sen känner att jag fått upp kurvhastigheten i den kurvan jag jobbar med, så provar jag sen att flytta fram bromspunkten igen och börja bromsa lite hårdare och försöka bibehålla kurvhastigheten...

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag har samma problem som TS.

Framdäcket "släpper" lite och gör att jag kanar sakta ur spår.

Jag pratade med en kille som kör både likadan hoj (CBR600) samt likadana däck (Conti comp/Medium) sist jag var på Anderstorp, och han upplevde samma sak.

På Falkenberg förra veckan slutade det med att jag tappade yttre fotpinnen och låg endast på knät och följde med hojen...lite pulshöjande! :gnissla

Måste lära mig köra hoj!! :gnissla

Nu borde jag inte svara åt Eskilsson men han är ju såååå seg så jag gör det ändå :tungan

Ja, det är precis vad han menar. Har du ingen gas alls i kurvan blir hojen framtung och det fixar man med gas, då fördelas vikten bättre och risken för framhjulssläpp minskar rejält.

Troy Corser som kör för BMW i WSBK just nu är en av de bästa kvalarna genom tiderna. Det är han tackvare sin speciella körstil under kval där han bromsar tidigt för att ha så hög fart och så mycket gas som möjligt redan innan apex. Det är så man åker ett varv fortast men det är helt värdelöst på race eftersom folk då bromsar om en.

mao är det detta som är mitt problem...eftersom jag bromsar sent, och tyvärr ofta in i kurvorna! :gnissla

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nästa steg: Hur gör man när man måste växla ner i svängen, under inbromsning, som i tex Torparn på Sviestad? Då försvinner ju all balans man har i hojen, iom att man flyttar fram tyngdpunkten, tappar drivet och sen måste släppa broms mitt i kurvan?

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Är på Mackes spår.. Många ggr hör man "rookies" gnälla om släpp bak samt fram.. Tror mer att det har å göra att man redan från början är "fel ute"... Alltså, fel spår, fel sitt/körställning, leker med gasen i böj, rör på sig mitt i sväng, missar blicken, apex mm...

Har själv instruerat folk som jag legat bakom, jag på "halvfart" och eleven ofta på 85%.. Sett dom få släpp flera ggr i kampen på fart, medans man själv tar det piano.. Just att dom kör på fel sätt orsakar släppen.

Ett bra tips är också att "jaga" en snabbare förare, verkligen se att det går att köra fortare...

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
mao är det detta som är mitt problem...eftersom jag bromsar sent, och tyvärr ofta in i kurvorna! :gnissla

:mattias Appappapp, felet är att du inte slänger tillräckligt med framförallt vänsterbenet innan kurvan. Det gör Rossi...........
:D
//P

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Om däcket är utsmetat och porigt efter gatkörning ska du definitivt byta till ett mer race betonat däck om du ska köra bana.
Det du beskriver är ett gatdäck som blivit för varmt och antagligen börjat svettas därav framhjulssläpp. Den kombinationen på bana brukar resultera i hastigt släpp utan förvarning och krasch (med gatdäck)

Kan det verkligen vara så? Det var ju inte mer än ca 19 grader ute? Nu var det ju inte superutsmetat som bandäck brukar vara men där är ju också ett helt annat gummi. Men om man känner på det gummit på 014 så känns det som om det ska vara omöjligt att få såna symptom på dem.

Börja med att pilla på förspänningen så att du får rätt rätt häng och höjd på hojen för din vikt. Sen ska man nog vara på bana för att faktiskt kunna utvärdera skillnaden man får av & skruva retur osv. Dock får jag intrycket av att du är "normalsnabb" gatåkare, då duger originalinställningar rätt gott med rätt förspänning, om du frågar mig.

Sen ser man ju ibland vilka tider folk klarar av på bana med vanliga gatdäck, utan problem. Så att däcken skulle vara för dåliga handlar nog mer om felaktig körstil, speciellt om det släpper och har sig redan på gata. Men placboeffekten är minst lika viktig som körstil! Sitter det i huvudet att däcken inte funkar så kör man ju som skit vilket som. Jag gick omkull i regn/fukt på ett par Supercorsa PRO, naiv som man är så skyller man allt på däcken :rolleyes:

Lycka till på banan :tummenupp

/A. Matören

Det med fjädringen stämmer säkert men jag väger runt 90 och det är nog rätt mycket mer än den är originalinställd för. Har läst 68kg på nåt forum nånstans vill jag minnas.

Precis, jag vill inte ha nåt att kunna skylla på och placeboeffekten är nog inte så obetydlig heller.

Kanske en j-ligt dum fråga: Jag brukar alltid bromsa klart innan kurvan börjar. Får mycket bättre flyt i körningen då. Hur gör man i racing egentligen? Bromsar man även i ingången till kurvan? Men det kanske är olika.

Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Kan det verkligen vara så? Det var ju inte mer än ca 19 grader ute? Nu var det ju inte superutsmetat som bandäck brukar vara men där är ju också ett helt annat gummi. Men om man känner på det gummit på 014 så känns det som om det ska vara omöjligt att få såna symptom på dem.

Byt till BT016 (triple compound) fungerar väldigt bra både till bana och gata. Bra grepp och lång livslängd! Bästa däck jag haft.

\Masonit

• Gilla
Reaktioner: Loy

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Byt till BT016 (triple compound) fungerar väldigt bra både till bana och gata. Bra grepp och lång livslängd! Bästa däck jag haft.

\Masonit

Såg nåt test med det när dom provkörde det i Spanien och det verkade ju som om förarna var nöjda. Men har du testat andra Bridgestone som du kan jämföra med?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Såg nåt test med det när dom provkörde det i Spanien och det verkade ju som om förarna var nöjda. Men har du testat andra Bridgestone som du kan jämföra med?

Nej har bl a haft Dunlop sportmax 208 och Michelin 2ct (race varianten) innan och Bridgestone 016 slår dem båda med råga.

\Masonit

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kanske en j-ligt dum fråga: Jag brukar alltid bromsa klart innan kurvan börjar. Får mycket bättre flyt i körningen då. Hur gör man i racing egentligen? Bromsar man även i ingången till kurvan? Men det kanske är olika.
Finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Det är nog väldigt olika men vid tex en omkörning är man ibland tvingad att bromsa in i kurvan för att komma om. En del har den körstilen att de bromsar sent in i kurvorna och en del ser till att ha gjort alla bromsning före kurvan.

Jag har en förmåga att bromsa in i kurvorna och 2007 kraschade jag två gånger pga det så det gäller att lära sig vart gränsen går :)

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har en förmåga att bromsa in i kurvorna och 2007 kraschade jag två gånger pga det så det gäller att lära sig vart gränsen går :)

Jag gör precis likadant, t,ex Falken efter rakan in i chickanen släpper jag inte bromsen innan jag börjat svänga höger. Jag "lärde" mig att bromsa i kurvor efter ett flertal för sena inbromsningar vilka gjorde att jag var tvungen att hålla kvar på rätt hård broms in i kurvan och det funkade så nu är man inte orolig för att ligga kvar på bromsen när man svänger, men som sagt man får veta var gränsen går och ibland blir det för mycket.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nästa steg: Hur gör man när man måste växla ner i svängen, under inbromsning, som i tex Torparn på Sviestad? Då försvinner ju all balans man har i hojen, iom att man flyttar fram tyngdpunkten, tappar drivet och sen måste släppa broms mitt i kurvan?
In i den kurvan försöker jag ha hojen så rak som det nu går men visst kränger det till när jag petar i tvåan. Det är dock ingen fara och jag känner mig nästan som en riktigt RR-förare i det läget :D

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
In i den kurvan försöker jag ha hojen så rak som det nu går men visst kränger det till när jag petar i tvåan. Det är dock ingen fara och jag känner mig nästan som en riktigt RR-förare i det läget :D

Vilken lyx, på en 600:a ska du ner tre växlar, från 5:an till 2:an :)

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
INTE KASA!!!
Sitter här med brutet nyckelben då framdäcket kasade! ska göra så i 3mån innan ny operation då skruvar o skit ska ur... :mad:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy