Alltså jag hör väldigt ofta att folk (gatåkare och banåkare) pratar om framhjulssläpp när dom kör. Och jag kan nog inte minnas många framhjulssläpp som jag har haft, som INTE har resulterat i att jag ligger och sprattlar i nån sandfålla nånstans...
Om man åker runt med konstanta framhjulssläpp varje pass man kör, så är jag duktigt imponerad av att man håller sig på hjulen.
Jag är varken jättesnabb eller otroligt talangfull, men har kört ganska länge och jag kan nog bara minnas ett eller två tillfällen sedan jag började köra racing 2004 där jag lyckats hålla mig på hjulen vid ett framhjulssläpp....
Vart jag vill komma är: Är du verkligen säker på att du har framhjulssläpp så ofta? Kan det inte vara så att det som du upplever som "mjuka framhjulssläpp" kanske är understyrning som beror på annat? Lufttryck, "häng", fjädringsinställningar, osv....? Att hojen understyr, eller driftar lite i utgångarna kan kanske förväxlas med att det kasar lite fram...
Om du vill få upp kurvhastigheten (vilket inte alltid gör dig snabbare runt en bana) så tror jag Eskilssons tips är riktigt bra.
När jag vill träna på att få upp kurvhastigheten i en kurva så brukar jag bromsa lite tidigare och med mindre kraft, för att gå på mera rull och lite grundgas in i kurvan istället. Detta ger lite lugnare och säkrare känsla.
När jag sen känner att jag fått upp kurvhastigheten i den kurvan jag jobbar med, så provar jag sen att flytta fram bromspunkten igen och börja bromsa lite hårdare och försöka bibehålla kurvhastigheten...