magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har tänkt...... och jag tror det är så här:
Det finns två typer av förare.
1. De som kan köra så fort det materialet tåler. Dessa förare tar sig runt Torpet på 34
r-35
r resp 45
r på Falken på en tusenkubikare eller 37or resp 46
r på en 600a. Dessa förare kan känna skillnad på "två klick på returen" samt en tryckökning på två hekto i däcken. Dessa lämnar vi därhän, denna tråd handlar inte om dessa.
2. Övriga, dvs. de som kör så fort de vågar. Vi är många, och vi jobbar alla HÅRT för att komma in i gruppen ovan. Jag själv har kör runt Knudan på 1.08 och varit HELT övertygad om att "Nu kommer jag ALDRIG att köra fortare!!!" Lik förbaskat har jag gjort det vid senare tillfällen. Och vad är det då som får en att göra det? Tja, det varierar nog, men i botten måste det nog till någon sorts input i hjärnmaskineriet, för att man ska köra fortare i nästa pass än man gjorde i passet innan.
Jag menar att när man som jag hållit på i sex år och gnagt, så börjar jag kunna banvarven på våra svenska banor; jag behöver alltså ingen ytterligare bankännedom. Så ta nu på onsdag på Falken tex: Om jag ska köra fortare än jag gjorde på racet för två veckor sedan (då jag satte pb) måste det till något nytt, någon förändring, någon ny pryl, ändra drevning... kort sagt NÅGOT NYTT. För om jag redan kört så jag såg döden i vitögat i varje krök så är det ju inte bara att "Kör fortare för fan!".... "JAG KÖR JU REDAN SÅ FORT DET GÅR!!!"
Det är här CSS, Keith Code, Andy Ibbot, Micke Nilsson, kikande på racingfilm, läsande av SNABBA förares spalter, "gofast-tips" från erkända trimmare/förare kommer in; OM jag kan hitta NÅGOT, VAD FAN SOM HELST; som kan få mig att VÅGA säga "Fuck you" till döden som flabbar åt mig när jag smäller in i högfartaren på Falken, då är det BRA och RÄTT. Oavsett om det är Keith Code elle Micke Nilsson som gett mig den input som får mig att VÅGA, som får mig att med kraftfullt självförtroende släppa bromsen tidigare, hålla linjen och slå på tidigare ut ur kröken, så är det BRA!
Alltså (och då talar jag för mig, andra kanske gör annorlunda) det jag gör är att jag SNACKAR mycket med sådana som är SNABBARE än mig själv. Från den försöker jag hitta saker som ger ny input som stöder mina egna funderingar. Har jag till exempel tänkt att "det borde gå att löda på hårdare in i torparn" och Fredde Watz säger "Du bromsar 50 meter för tidigt! Och jag skojar inte!" så finns det åtminstonde en sportslig chans att jag kommer att bromsa 20 meter senare i nästa pass, och utan att pissa på mig försöka klara kröken med bibehållen linje.
Så, alla i grupp två som vill in i grupp 1, snacka med folk och försök lura er själva. Och snacka med folk som är snabbare än er själva. Och kör MYCKET, så mycket plånboken tål!
"My five cents" tror jag man säger i det här läget! God natt!
Det finns två typer av förare.
1. De som kan köra så fort det materialet tåler. Dessa förare tar sig runt Torpet på 34
2. Övriga, dvs. de som kör så fort de vågar. Vi är många, och vi jobbar alla HÅRT för att komma in i gruppen ovan. Jag själv har kör runt Knudan på 1.08 och varit HELT övertygad om att "Nu kommer jag ALDRIG att köra fortare!!!" Lik förbaskat har jag gjort det vid senare tillfällen. Och vad är det då som får en att göra det? Tja, det varierar nog, men i botten måste det nog till någon sorts input i hjärnmaskineriet, för att man ska köra fortare i nästa pass än man gjorde i passet innan.
Jag menar att när man som jag hållit på i sex år och gnagt, så börjar jag kunna banvarven på våra svenska banor; jag behöver alltså ingen ytterligare bankännedom. Så ta nu på onsdag på Falken tex: Om jag ska köra fortare än jag gjorde på racet för två veckor sedan (då jag satte pb) måste det till något nytt, någon förändring, någon ny pryl, ändra drevning... kort sagt NÅGOT NYTT. För om jag redan kört så jag såg döden i vitögat i varje krök så är det ju inte bara att "Kör fortare för fan!".... "JAG KÖR JU REDAN SÅ FORT DET GÅR!!!"
Det är här CSS, Keith Code, Andy Ibbot, Micke Nilsson, kikande på racingfilm, läsande av SNABBA förares spalter, "gofast-tips" från erkända trimmare/förare kommer in; OM jag kan hitta NÅGOT, VAD FAN SOM HELST; som kan få mig att VÅGA säga "Fuck you" till döden som flabbar åt mig när jag smäller in i högfartaren på Falken, då är det BRA och RÄTT. Oavsett om det är Keith Code elle Micke Nilsson som gett mig den input som får mig att VÅGA, som får mig att med kraftfullt självförtroende släppa bromsen tidigare, hålla linjen och slå på tidigare ut ur kröken, så är det BRA!
Alltså (och då talar jag för mig, andra kanske gör annorlunda) det jag gör är att jag SNACKAR mycket med sådana som är SNABBARE än mig själv. Från den försöker jag hitta saker som ger ny input som stöder mina egna funderingar. Har jag till exempel tänkt att "det borde gå att löda på hårdare in i torparn" och Fredde Watz säger "Du bromsar 50 meter för tidigt! Och jag skojar inte!" så finns det åtminstonde en sportslig chans att jag kommer att bromsa 20 meter senare i nästa pass, och utan att pissa på mig försöka klara kröken med bibehållen linje.
Så, alla i grupp två som vill in i grupp 1, snacka med folk och försök lura er själva. Och snacka med folk som är snabbare än er själva. Och kör MYCKET, så mycket plånboken tål!
"My five cents" tror jag man säger i det här läget! God natt!
Last edited: