Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har tänkt...... och jag tror det är så här:

Det finns två typer av förare.
1. De som kan köra så fort det materialet tåler. Dessa förare tar sig runt Torpet på 34:eek:r-35:eek:r resp 45:eek:r på Falken på en tusenkubikare eller 37or resp 46:eek:r på en 600a. Dessa förare kan känna skillnad på "två klick på returen" samt en tryckökning på två hekto i däcken. Dessa lämnar vi därhän, denna tråd handlar inte om dessa.

2. Övriga, dvs. de som kör så fort de vågar. Vi är många, och vi jobbar alla HÅRT för att komma in i gruppen ovan. Jag själv har kör runt Knudan på 1.08 och varit HELT övertygad om att "Nu kommer jag ALDRIG att köra fortare!!!" Lik förbaskat har jag gjort det vid senare tillfällen. Och vad är det då som får en att göra det? Tja, det varierar nog, men i botten måste det nog till någon sorts input i hjärnmaskineriet, för att man ska köra fortare i nästa pass än man gjorde i passet innan.
Jag menar att när man som jag hållit på i sex år och gnagt, så börjar jag kunna banvarven på våra svenska banor; jag behöver alltså ingen ytterligare bankännedom. Så ta nu på onsdag på Falken tex: Om jag ska köra fortare än jag gjorde på racet för två veckor sedan (då jag satte pb) måste det till något nytt, någon förändring, någon ny pryl, ändra drevning... kort sagt NÅGOT NYTT. För om jag redan kört så jag såg döden i vitögat i varje krök så är det ju inte bara att "Kör fortare för fan!".... "JAG KÖR JU REDAN SÅ FORT DET GÅR!!!"

Det är här CSS, Keith Code, Andy Ibbot, Micke Nilsson, kikande på racingfilm, läsande av SNABBA förares spalter, "gofast-tips" från erkända trimmare/förare kommer in; OM jag kan hitta NÅGOT, VAD FAN SOM HELST; som kan få mig att VÅGA säga "Fuck you" till döden som flabbar åt mig när jag smäller in i högfartaren på Falken, då är det BRA och RÄTT. Oavsett om det är Keith Code elle Micke Nilsson som gett mig den input som får mig att VÅGA, som får mig att med kraftfullt självförtroende släppa bromsen tidigare, hålla linjen och slå på tidigare ut ur kröken, så är det BRA!

Alltså (och då talar jag för mig, andra kanske gör annorlunda) det jag gör är att jag SNACKAR mycket med sådana som är SNABBARE än mig själv. Från den försöker jag hitta saker som ger ny input som stöder mina egna funderingar. Har jag till exempel tänkt att "det borde gå att löda på hårdare in i torparn" och Fredde Watz säger "Du bromsar 50 meter för tidigt! Och jag skojar inte!" så finns det åtminstonde en sportslig chans att jag kommer att bromsa 20 meter senare i nästa pass, och utan att pissa på mig försöka klara kröken med bibehållen linje.

Så, alla i grupp två som vill in i grupp 1, snacka med folk och försök lura er själva. Och snacka med folk som är snabbare än er själva. Och kör MYCKET, så mycket plånboken tål!

"My five cents" tror jag man säger i det här läget! God natt!
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har tänkt...... och jag tror det är så här:

Det finns två typer av förare.
1. De som kan köra så fort det materialet tåler. Dessa förare tar sig runt Torpet på 34:eek:r-35:eek:r resp 45:eek:r på Falken på en tusenkubikare eller 37or resp 46:eek:r på en 600a. Dessa förare kan känna skillnad på "två klick på returen" samt en tryckökning på två hekto i däcken. Dessa lämnar vi därhän, denna tråd handlar inte om dessa.

2. Övriga, dvs. de som kör så fort de vågar. Vi är många, och vi jobbar alla HÅRT för att komma in i gruppen ovan. Jag själv har kör runt Knudan på 1.08 och varit HELT övertygad om att "Nu kommer jag ALDRIG att köra fortare!!!" Lik förbaskat har jag gjort det vid senare tillfällen. Och vad är det då som får en att göra det? Tja, det varierar nog, men i botten måste det nog till någon sorts input i hjärnmaskineriet, för att man ska köra fortare i nästa pass än man gjorde i passet innan.
Jag menar att när man som jag hållit på i sex år och gnagt, så börjar jag kunna banvarven på våra svenska banor; jag behöver alltså ingen ytterligare bankännedom. Så ta nu på onsdag på Falken tex: Om jag ska köra fortare än jag gjorde på racet för två veckor sedan (då jag satte pb) måste det till något nytt, någon förändring, någon ny pryl, ändra drevning... kort sagt NÅGOT NYTT. För om jag redan kört så jag såg döden i vitögat i varje krök så är det ju inte bara att "Kör fortare för fan!".... "JAG KÖR JU REDAN SÅ FORT DET GÅR!!!"

Det är här CSS, Keith Code, Andy Ibbot, Micke Nilsson, kikande på racingfilm, läsande av SNABBA förares spalter, "gofast-tips" från erkända trimmare/förare kommer in; OM jag kan hitta NÅGOT, VAD FAN SOM HELST; som kan få mig att VÅGA säga "Fuck you" till döden som flabbar åt mig när jag smäller in i högfartaren på Falken, då är det BRA och RÄTT. Oavsett om det är Keith Code elle Micke Nilsson som gett mig den input som får mig att VÅGA, som får mig att med kraftfullt självförtroende släppa bromsen tidigare, hålla linjen och slå på tidigare ut ur kröken, så är det BRA!

Alltså (och då talar jag för mig, andra kanske gör annorlunda) det jag gör är att jag SNACKAR mycket med sådana som är SNABBARE än mig själv. Från den försöker jag hitta saker som ger ny input som stöder mina egna funderingar. Har jag till exempel tänkt att "det borde gå att löda på hårdare in i torparn" och Fredde Watz säger "Du bromsar 50 meter för tidigt! Och jag skojar inte!" så finns det åtminstonde en sportslig chans att jag kommer att bromsa 20 meter senare i nästa pass, och utan att pissa på mig försöka klara kröken med bibehållen linje.

Så, alla i grupp två som vill in i grupp 1, snacka med folk och försök lura er själva. Och snacka med folk som är snabbare än er själva. Och kör MYCKET, så mycket plånboken tål!

"My five cents" tror jag man säger i det här läget! God natt!

Bra skrivet. Men jag undrar över en grej som håller mig sömnlös. Permanentar du håret eller har du självfall???
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Köra fort?

Detta är ju ett problem som ALLA brottas med som kör roadracing. Jag, ni, Vale osv. Dock tror jag att vi vanliga dödliga gör misstaget att läsa och bli inspirerade av vm-stjärnorna. För Vale & co kanske det gör någon tiondel om dom justerar returen. Det kanske gör en tiondel om dom justerar däcktrycket. För oss normala chaufförer gör det inte alls någon skillnad vill jag påstå.
Min teori är att man måste ha en hoj som är bra i grund och botten, annars blir det svårt. I mitt fall har jag valt att köpa en färdig hoj av folk som bevisligen vet vad dom håller på med. Be dom om hjälp att ställa in den och sedan ge fan i i hojen!
Det är inte hojen, däcken, fjädringen eller något tekniskt som sätter gränsen för hur fort/sakta jag kör utan bara JAG. Visst är det fantastisk att själv sitta på lösningen!
De allra flesta inkl jag själv kör alltid som fortast under race. Mina kvaltider är för det mesta en sek eller mer sämre än pb satt under race. Varför? Jo därför när man rejsar tänker man inte, man vill bara förbi killen som är framför!
Kör man på rookie nivå är det helt meningslöst att diskutera vilka däck som är bäst. Om det ena fabrikatet är 2 % bättre än det andra har ingen betydelse om man nyttjar 50% av däckets kapacitet.
Så här kommer mina tips i sammanfattning:
1. Skaffa en bra hoj med bra grundinställning
2 Träna, Träna, Träna
3. Tävla, Tävla Tävla

4. Vinn!
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
" För Vale & co kanske det gör någon tiondel om dom justerar returen. Det kanske gör en tiondel om dom justerar däcktrycket."
Jag tror att dessa små justeringar kanske inte gör så mycket på tiden MEN det är detta som är deras hjärnbromsfrisläppsspöken...
Ett snäpp på returen och OJ vilken skilnad nu kan jag köra snabbare...

"mitt öre"
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kör man på rookie nivå är det helt meningslöst att diskutera vilka däck som är bäst. Om det ena fabrikatet är 2 % bättre än det andra har ingen betydelse om man nyttjar 50% av däckets kapacitet.
Förstår vad du menar men håller inte riktigt med. Till och med jag, som inte är så snabb, känner skillnad på de olika däcken, både fram och bak. Att det finns rookisar som bara utnyttjar 50% av däcken är så klart en överdrift med tanke på de tider som presteras.

Jag tycker att man ska prova lite olika däck i början och välja det man litar bäst på. Att åka runt och oroa sig för däcken är bara negativt för tiderna.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Detta är ju ett problem som ALLA brottas med som kör roadracing. Jag, ni, Vale osv. Dock tror jag att vi vanliga dödliga gör misstaget att läsa och bli inspirerade av vm-stjärnorna. För Vale & co kanske det gör någon tiondel om dom justerar returen. Det kanske gör en tiondel om dom justerar däcktrycket. För oss normala chaufförer gör det inte alls någon skillnad vill jag påstå.
Min teori är att man måste ha en hoj som är bra i grund och botten, annars blir det svårt. I mitt fall har jag valt att köpa en färdig hoj av folk som bevisligen vet vad dom håller på med. Be dom om hjälp att ställa in den och sedan ge fan i i hojen!
Det är inte hojen, däcken, fjädringen eller något tekniskt som sätter gränsen för hur fort/sakta jag kör utan bara JAG. Visst är det fantastisk att själv sitta på lösningen!
De allra flesta inkl jag själv kör alltid som fortast under race. Mina kvaltider är för det mesta en sek eller mer sämre än pb satt under race. Varför? Jo därför när man rejsar tänker man inte, man vill bara förbi killen som är framför!
Kör man på rookie nivå är det helt meningslöst att diskutera vilka däck som är bäst. Om det ena fabrikatet är 2 % bättre än det andra har ingen betydelse om man nyttjar 50% av däckets kapacitet.
Så här kommer mina tips i sammanfattning:
1. Skaffa en bra hoj med bra grundinställning
2 Träna, Träna, Träna
3. Tävla, Tävla Tävla

4. Vinn!

Där tror jag du träffade huvudet på spiken. :tummenupp
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Det är ju det som är poängen! Skit i detta! Flytta fokus från hojen till dig själv. Vad kan jag göra för att köra fortare? Bromsa senare? Annat spår osv? Hojen är bara ett verktyg, den gör inte jobbet åt dig. Så om man söker felen där hittar man inga svar. Inte förrän man blir så duktig att det verkligen är materialet som sätter gränserna. Jag tror att det bara är en handfull i Sverige som är där.


" För Vale & co kanske det gör någon tiondel om dom justerar returen. Det kanske gör en tiondel om dom justerar däcktrycket."
Jag tror att dessa små justeringar kanske inte gör så mycket på tiden MEN det är detta som är deras hjärnbromsfrisläppsspöken...
Ett snäpp på returen och OJ vilken skilnad nu kan jag köra snabbare...

"mitt öre"
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju det som är poängen! Skit i detta! Flytta fokus från hojen till dig själv. Vad kan jag göra för att köra fortare? Bromsa senare? Annat spår osv? Hojen är bara ett verktyg, den gör inte jobbet åt dig. Så om man söker felen där hittar man inga svar. Inte förrän man blir så duktig att det verkligen är materialet som sätter gränserna. Jag tror att det bara är en handfull i Sverige som är där.

Håller helt och hållet med....

Förtroende för cykeln är grunden till all åkning men det är ditt eget huvud du måste jobba med för att köra snabbare. Att man åker fortare med "rätt däcksmärke" eller efter att ha byggt om fjädringen handlar mer om ett ökat förtroende för materialet än att det objektivt har blivit så mycket bättre.

J.Burges sa "If my rider wants golden handlebars i'll give him that"
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
inte orkat läsa alla svaren, så bli inte griniga om någon annan redan nämnt detta.

framhjuls släpp beror väll oftast på att man har vikt/för mycket vikt, på styret.

har själv fått framhjuls släpp på Rörken, å jag vet att jag hängde lite på styret pga att jag var trött.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
inte orkat läsa alla svaren, så bli inte griniga om någon annan redan nämnt detta.

framhjuls släpp beror väll oftast på att man har vikt/för mycket vikt, på styret.

har själv fått framhjuls släpp på Rörken, å jag vet att jag hängde lite på styret pga att jag var trött.

Vill inte låta besserwisser men jag tror detta, alltså dom kilona du kan påverka genom att hålla kroppen mer eller mindre långt fram, är av mycket ringa betydelse!

I övrigt kan jag bara hålla med i att man ska fokusera på sig själv och inte på hojen. Men samtidigt så spelar hojen, eller hur den känns, eller iaf hur man tycker den känns rätt stor roll även för nybörjare. Jag hade harvat runt på 1.15 på G-åsen en halv säsong på en standard-Kawa 00a, och när jag fick köpt en supersport-R6a med extra allt som bara svängde dit man ville utan att det kändes som det skulle släppa när som helst gick det plötsligt 1.10 i stället. Tror fortfarande inte jag skulle ha kommit ner på 1.10 om jag fortsatt på den gamle surkawan ;)

Samma, när jag senare körde Striders R1a med fjädrar för en 180-kilos-pilot (dvs. helt stum), så låg jag åter och åkte 1.15 med skräck i blicken. Så om hojen är helt galet inställd är det faktiskt svårt att köra fort. "Klick på returen" gör nog varken från eller till dock :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Detta är ju ett problem som ALLA brottas med som kör roadracing. Jag, ni, Vale osv. Dock tror jag att vi vanliga dödliga gör misstaget att läsa och bli inspirerade av vm-stjärnorna. För Vale & co kanske det gör någon tiondel om dom justerar returen. Det kanske gör en tiondel om dom justerar däcktrycket. För oss normala chaufförer gör det inte alls någon skillnad vill jag påstå.
Min teori är att man måste ha en hoj som är bra i grund och botten, annars blir det svårt. I mitt fall har jag valt att köpa en färdig hoj av folk som bevisligen vet vad dom håller på med. Be dom om hjälp att ställa in den och sedan ge fan i i hojen!
Det är inte hojen, däcken, fjädringen eller något tekniskt som sätter gränsen för hur fort/sakta jag kör utan bara JAG. Visst är det fantastisk att själv sitta på lösningen!
De allra flesta inkl jag själv kör alltid som fortast under race. Mina kvaltider är för det mesta en sek eller mer sämre än pb satt under race. Varför? Jo därför när man rejsar tänker man inte, man vill bara förbi killen som är framför!
Kör man på rookie nivå är det helt meningslöst att diskutera vilka däck som är bäst. Om det ena fabrikatet är 2 % bättre än det andra har ingen betydelse om man nyttjar 50% av däckets kapacitet.
Så här kommer mina tips i sammanfattning:
1. Skaffa en bra hoj med bra grundinställning
2 Träna, Träna, Träna
3. Tävla, Tävla Tävla

4. Vinn!

Håller med, jag har grundinställt båda mina hojar sedan aldrig (tm) rört fjädringen. Jag vet precis vad jag skulle behöva göra för att bli snabb, och inte har det med hojen att göra kan jag lova :)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
I övrigt kan jag bara hålla med i att man ska fokusera på sig själv och inte på hojen. Men samtidigt så spelar hojen, eller hur den känns, eller iaf hur man tycker den känns rätt stor roll även för nybörjare. Jag hade harvat runt på 1.15 på G-åsen en halv säsong på en standard-Kawa 00a, och när jag fick köpt en supersport-R6a med extra allt som bara svängde dit man ville utan att det kändes som det skulle släppa när som helst gick det plötsligt 1.10 i stället. Tror fortfarande inte jag skulle ha kommit ner på 1.10 om jag fortsatt på den gamle surkawan ;)

Huvudet sätter ju stop oftast i sådana lägen. Det går i stå med gamla hojen, man köper en ny och direkt är huvudet inställt på att denna hojen går att köra mycket fortare med just tack vara "extra allt" och exakt det händer, det går fortare.

När jag bytte fjädring på förra hojen gick mina varvtider ner på Falken direkt....jag är långsam annars men nu blev jag direkt 1 sekund mindre långsam trots att den gamla fjädringen med andra chafförer kör snabbare ändå...

Ibland behöver man byta saker eller t,ex testa en bandag med slicks för att bryta en trend just för att man mentalt ställer in sig i "rätt" läge när man gjort förändringar som man faktiskt vet ska göra hojen snabbare.

Nu menar jag inte att du varit snabbare på surkawwan med annan inställning i huvudet men många andra reagerar exakt så när de bytt till en nyare hoj eller gjort något annat trots att hojen säkert med "rätt" förare gick att köra så snabbt även innan. Nu kanske jag blir rörig men hoppas man förstår vad jag menar.
Ofta är hojen ingen begränsning oavsett orginalfjädring eller racedäck kontra supersportdäck etc men det kan ibland krävas en verklig förändring på hojen för att få en förändring i huvudet :)
 

NeonPlasma

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Striple -09
Fy fan vilken cool tråd!!!

För 1,5 år sedan hade jag aldrig kört två hjul fortare än 50. Nu är jag helt fast i att köra fort och jag hade aldrig kunnat drömma om att köra fort i kurvor är lika kompliserat som att lira golf.

Har mest spelat golf tidigare i mitt liv. hcp 3. Det man fattar efter några års nötande är golf är för svårt för att kunna skrivas ner i en bok och det samma verkar gäller kurvtagning. WOW!

Nu skall jag tackla detta på samma sätt som jag gjorde med golfen.
1. Läs, fråga, kolla på andra.
2. Träna träna träna och testa teorier, rådfråga andra för att få andra vinklar på mina teorier, testa, träna träna träna
3. Dra mina egna slutsatser.
4. Göra min grej: på mitt sätt: och ha kul.

Må bäst!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top