Hur lång tid tog din uppkörning?

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
10 min på konbanorna, 5 min säkerhet och lite mer än 15 min i trafiken. 3 timmars väntan däremellan var ju bland de jobbigaste jag gjorde förra året.... dock helt klart värt det. Du kommer vara nervös, du kommer få vänta och du kommer göra ditt bästa och klara det :) Jag tror på dig men det viktigaste är att du tror på dig själv.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag klarade manöverbanan utan problem.. blev kuggad för ja att ja inte sänkte hastigheten till 60 på en 70 väg när ja körde förbi hus som låg nära vägbanan! Och för att ja inte kollade åt höger i en korsning som hade fri sikt.. Hans kommentar var.. Tänk om där hade varit någon!... sjukt surt känns som jag blev fel dömd.. kan tillägga att ja körde upp som privatist.. Nu har ja ny tid på torsdag, så får se hur de går..

Pungsparksutdelning till den som kuggar dig för det.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Trafiken tog väl 25 min (Gillinge) men kändes som 10 min...
Lycka till!
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Tack alla! Ska iväg strax o ra min sista lektion (får jag hoppas) så får vi se hur det går... Känns som lågfarten är den som ställer till det mest. Men ja, jag ska försöka tro på mig själv och arr jg klarr detta!
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
När jag och min sambo körde upp förra året (Tullinge) så var det bara jag och inspektören (plus att han hade en kontroll snubbe med sig den dagen), samma för alla den dagen, tog ca 40min allt som allt med säkerhet, lågfart, högfart, broms och trafik (trafik ca 20-25min).
Mitt tips är att håll en relativt hög växel i högfartsbanan så du får ett jämt flyt, lågfart så kunde iaf jag köra lite fortare än vad jag övat (dock övat lååångsamt), sen i trafiken så visar du bromsberedskap med fot och hand när du åker i tätbebyggt område.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tack alla! Ska iväg strax o ra min sista lektion (får jag hoppas) så får vi se hur det går... Känns som lågfarten är den som ställer till det mest. Men ja, jag ska försöka tro på mig själv och arr jg klarr detta!

Gör ditt bästa så går det nog bra! Lycka till! :)
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Andra bra tips jag fick lära mig när jag gick på trafikskola var:

1 Om du gör en högersväng (lågfart) ska du pressa ner vänster fot i fotpinnen så du balanserar upp hojen från att falla inåt. Pressa även höger lår mot tanken för att stötta upp. Och tvärtom om du svänger åt vänster.

2 Luta dig framåt extra mycket så du får böjda armar så du slipper sitta och sträcka på armarna när du gör 180-graderssvängen på lågfarten. Kan se lite konstigt ut men underlättar en hel del.

Dessa tips hjälpte/hjälper mig när jag körde lågfart men även när jag kör hojen ute i trafik, t.ex. P-platser.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hur har det gått?? :)
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Fyra år sen jag tog mitt. Får för mig att det gick rätt snabbt. Löjligt enkelt var det också. Ångrade lite att jag hade slängt ut så inåt h-e med pengar på körlektioner. Körde upp i Jakobsberg.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Det lottas... på både kryp och högfart. ( Eller det var lottning på båda min uppkörningar.)

På bägge mina uppkörningar så var det ingen lottning.. inte vad jag såg iaf. Körkortsförrättaren sa bara vart man skulle börja. Inget man argumenterar om, så bara att nöta från bägge sidor!

Jag klarade manöverbanan utan problem.. blev kuggad för ja att ja inte sänkte hastigheten till 60 på en 70 väg när ja körde förbi hus som låg nära vägbanan! Och för att ja inte kollade åt höger i en korsning som hade fri sikt.. Hans kommentar var.. Tänk om där hade varit någon!... sjukt surt känns som jag blev fel dömd.. kan tillägga att ja körde upp som privatist.. Nu har ja ny tid på torsdag, så får se hur de går..

De kommer gå strålande nästa uppkörning. De där är så typiskt när man kör upp som privatist. De hittar på någon anledning att kugga en om det är första uppkörningen, aldrig fattat varför dock. Jag blev kuggad på min första uppkörning för att jag valde att inte köra om en buss som körde i 90 km/h på motorväg 110 km/h när vi var ca 500 meter innan avfarten vi skulle av på.

Nästa uppkörning gick galant (liksom den första) och jag blev godkänd.
En god idé är att ta med lappen från första uppkörningen och visa förrättaren. Det visar på att du har tagit del av kritiken och övat.

Tack alla! Ska iväg strax o ra min sista lektion (får jag hoppas) så får vi se hur det går... Känns som lågfarten är den som ställer till det mest. Men ja, jag ska försöka tro på mig själv och arr jg klarr detta!

De kommer nog gå galant! Lycka till!:yoparty
 

Najkie

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
De du!
Hoj
Kawazaki z750 -2010
På bägge mina uppkörningar så var det ingen lottning.. inte vad jag såg iaf. Körkortsförrättaren sa bara vart man skulle börja. Inget man argumenterar om, så bara att nöta från bägge sidor!



De kommer gå strålande nästa uppkörning. De där är så typiskt när man kör upp som privatist. De hittar på någon anledning att kugga en om det är första uppkörningen, aldrig fattat varför dock. Jag blev kuggad på min första uppkörning för att jag valde att inte köra om en buss som körde i 90 km/h på motorväg 110 km/h när vi var ca 500 meter innan avfarten vi skulle av på.

Nästa uppkörning gick galant (liksom den första) och jag blev godkänd.
En god idé är att ta med lappen från första uppkörningen och visa förrättaren. Det visar på att du har tagit del av kritiken och övat.



Tackar hoppas de går bra, sjukt surt för din del med.. löjligt att kugga på de. de kallas planering ju!! Tack för tipset!
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Hej. Ska också köra upp i Tullinge och har fått höra att det inte ingår stadskörning där pga att det inte finns nån direkt stad att köra i ( min lärare sa det) . 10 min var väldigt kort tid , vad hann du göra på 10 min ? :p
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Hej. Ska också köra upp i Tullinge och har fått höra att det inte ingår stadskörning där pga att det inte finns nån direkt stad att köra i ( min lärare sa det) . 10 min var väldigt kort tid , vad hann du göra på 10 min ? :p
Det blir inte heller motorväg om du kör upp i Tullinge, det är för långt att åka, iaf enligt gammgubben jag hade som "körförrättare" eller vad det kallas, jag körde nog i 15min förutom manöverproven.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Det blir inte heller motorväg om du kör upp i Tullinge, det är för långt att åka, iaf enligt gammgubben jag hade som "körförrättare" eller vad det kallas, jag körde nog i 15min förutom manöverproven.


Ok ingen stadskörning och ingen motorväg. ? 15 min, skönt ! Du får gärna berätta hur din uppkörning gick till från start :). Fast om du tog kortet för 5 år sen så kan ju något ha ändrats i just tullinge , om än bara småsaker.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Ok ingen stadskörning och ingen motorväg. ? 15 min, skönt ! Du får gärna berätta hur din uppkörning gick till från start :). Fast om du tog kortet för 5 år sen så kan ju något ha ändrats i just tullinge , om än bara småsaker.

Ju mer detaljer desto bättre ! :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tjaa, stadskörning eller inte. Tullinge är ju ingen glesbygd/byhåla direkt. Jävligt gott om 30 km/h sträckor, skymda korsningar, skolor/dagis, högerreglar, 70 km/h sträckor, tung trafik, trångt, vägarbeten, trafiklysen osv osv..
Vet inte om det är så mycket bättre eller sämre men tro inte att det är som köra upp i Ockelbo eller nåt.
 

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Jag körde i Nyköping i höstas, och vi va ute och åkte i ca 20-25 minuter. vi åkte i stan, landsväg, små grusvägar och motorväg!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top